Wanneer dekken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:03

Roheryn schreef:
Ik wil dit jaar voor het eerst gaan dekken met mijn Shetlander. Klopt het dat Shetlandmerries meestal 12 maanden dragen?? Ik heb er dus geen ervanring mee, dus misschien een rare vraag, maar hoe gaat het in zijn werk (niet het dekken zelf natuurlijk) maar het gebeuren erom heen. Komt de hengstenboer naar je toe of moet je ernaar toe, hoe zit het met het stamboek(dekbewijzen enzo).....het is allemaal namelijk best wel verwarrend Verdrietig


Shetten dragen netzoals elk ander paard 11 maanden en jij hoeft niks te doen met de dekbonnen, dat behoort de hengstenhouder te doen. Het enigste wat jij hoeft te doen is de hengst uitzoeken, dekgelde betalen en na ong 11 maanden genieten van je veulie! En je kan zelf kiezen of de hengst naar jou toe komt of andersom.


Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:05

wij beginnen met dekken in juli, augustus. Dit zijn tevens ook de enigste 2 maanden dat wij de merries dekken. Dan heb je idd rond het hoogseizoen kwa gras de veulens lopen.


Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:45

wij spenen niet in november december maar pas in april ongeveer, ligt aan de grote van het veulen en hoe vaak ze zelf nog drinken bij de moeder. Zoals Stef al zei is dit het beste tijdstip voor het gras en dat komt ten goede in de moedermelk. En de keuringen hebben wij achter wegen gelaten, omdat ze bij het NSPS keuren op de eigenaren en op afstammingen en niet op de pony zelf. Enne een miniveulen neemt niet veel plaats in hoor hahaha die stoomt zowat onder onze grote maatse door. En wat nog een reden is dat wij de merries gewoon in de wei laten veulen en niet op stal. Zomers is het warmer (ok het kan dan ook gieten) dan in de winter en daar zijn de veulens dan meestal beter tegen bestand. Daarom kiezen wij voor deze maanden.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:18

hahaha nee dat kan ik me inderdaad voorstellen hahaha Zou ik zelf ook niet zo prettig vinden nee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, DDDara, josien_m_, Salinah en 114 bezoekers