Wanneer dekken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:53

Mika schreef:
En nu heb ik eigenlijk voor mezelf besloten dat wanneer Evien hengstig wordt ik haar wel gelijk laat dekken, mede omdat ze vorig jaar al in juli in "winterslaap" was en niet meer hengstig was te krijgen hoop ik op die manier nog wat meer speling te hebben. Mocht ze nu wel weer beginnen met overslaan, hebben we in ieder geval meer kansen op drachtigheid dan wanneer we pas in mei beginnen met dekken. Sinds vrijdag krijgt ze brons cure van vsm, dit op aanraden van de da, dus ik hoop dat het werkt.


Dit is dus duidelijk een probleemmerrie. In normale gevallen beginnen wij pas te dekken in april. Merries zijn dan een beetje op regel, je hebt vaker een mooi ei, meestal worden ze probleemloos in 1 of 2 keer drachtig.
Onze dierenarts/hengstnhouder zegt altijd: iedere keer voor niks opvoelen is 1 keer te veel. Met andere woorden: hij zit het liefst zo weinig mogelijk in een merrie te 'frutten' en te 'wroeten'.
Dit is dus een reden om niet te vroeg te beginnen - niet alleen het aantal kansen dat je hebt speelt een rol.



Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:04

Annechien schreef:
wij beginnen met dekken in juli, augustus. Dit zijn tevens ook de enigste 2 maanden dat wij de merries dekken. Dan heb je idd rond het hoogseizoen kwa gras de veulens lopen.


Mmm.. vind dit toch wel erg laat - veulens in juni, juli betekent spenen in november/december. Aangezien paarden dan vaak minder buiten lopen i.v.m. het weer heb je dus een paard met een groot veulen relatief veel op stal. En het hoogseizoen gras valt bij ons toch echt in mei - september. En tot slot lijkt het me onhandig omdat de keuringen vaak in juli/augsustus zijn, je merrie is dan nog niet weer in topconditie en je moet dus altijd met hele jonge veulentjes naar de keuring. Mag ik dus vragen wat de reden is dat jullie deze maanden uitkiezen?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:59

OK, dit gaat dus over shetjes, ja, da's toch wel weer heel wat anders. Ik moet er niet aan denken om de hele winter merrie en veulen in 1 box te hebben!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Dnies90, GoogleAdsense, hooi, marte_kandia, meggiemeg, Nina1999, pol013, SemrushBot, Slmt9, tienus63, WendyKtH en 115 bezoekers