Toekomstig paardje kijken en rijden....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Toekomstig paardje kijken en rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 21:39

Afbeelding
Mag ik u voorstellen... Melleny.
Een bijna 9 jarige Balzflug x Statuar.
Ik vind het een poepie om te zien.
Let niet op mij, ik zit er net op. De actiefoto's zijn helaas allemaal mislukt Huilen

Ik ben zo ontzettend aan het twijfelen. Ik vind haar erg leuk. Maar ik heb ook een hoop slechte dingen gezien waardoor ik denk... nee... dit is het niet.

Ik ging haar rijden. Zoals eerder besloten zou ik haar eerst los zien bewegen en dan zelf rijden. Ik wilde haar niet laten voorrijden omdat ik daar alleen maar slechte verhalen over hoorde omdat ze erg slecht zou worden gereden. En dat heb ik nu inderdaad gemerkt.
Ik ging rijden en jemig de pemig. Wat zat dit paardje vast in het lichaam. Een houten plank zou bijna meer meegeven.
Met geen mogelijkheid kreeg ik haar ontspannen naar beneden. Zodra ze daar lekker was en ik gaf lucht en vulde het aan met het been dan klapte het hoofd gelijk weer omhoog. Dus... ik kreeg vraagtekens. Toch gevraagd of zij een stukje wilde rijden zodat ik het kon zien.

Normaal rijdt ze altijd met slof. Ik had die er dus niet om gedaan. Dus nu moest ze het zonder doen. Ik mag dat meisje wat haar rijdt niet afkraken, maar mijn god... benen er vanaf, rukken in haar mond... tegenwerken met de lichaamsbewegingen.
Sja... niet gek dat Melleny vastzit. Met zo'n rijstijl en dan met slof... ja dan laat je een paard in de krul lopen, maar niet rijtechnisch verantwoord!

Spieren zitten daar waar ze niet horen (onderhals) en links meer dan rechts. Ze komt 3 tot 4 keer per week uit haar stal om te rijden met slof. En verder staat ze op 2 kilo voer en wat kuilgras. Ze was ook niet echt overdreven goed in haar velletje! Mogen wel wat kilo's bij. Maar ja, als ze meer krijgt zal ze vast helemaal niet meer te rijden zijn voor dit meisje.

Nadat ik haar had zien rijden ging ik nog een keer. Stappen, op de volte, links inbuigen, rechts inbuigen, hand naar beneden volgen, over de manenkam aaien, op haar gemak stellen, wat overgangen, op de zit terugrijden, bij te hard gaan lekker rustig lichtrijden en het ging al beter.
De eerste keer schrok ze er gewoon van als de teugels losser gingen.

Gangen zitten er goed in, mooie losse bewegingen, dat had ik wel gezien met het loslopen. En zelfs in deze staat had ze met het rijden het kontje er nog goed onder. Kan je nagaan hoe dat is als ze los door het lichaam loopt en van achteren naar voren te rijden is.

Maar goed, in het begin had ze me al iets laten zien waardoor ik erg aan het twijfelen ben.... los in het bakje (moet ook toegeven dat ze bijzonder hengstig was) is ze totaal niet lief. Ze komt op je afrennen, oren naar voren en vlak voor je gaan de oren in haar nek en rent ze nog op je af. Ze probeert echt naar je uit te halen. Dat wilde ze niet alleen bij mij, maar ook bij het meisje wat haar rijdt.

Nu moet ik zeggen dat ik totaal geen respect voor dat meisje heb gekregen gisteren. Wat een geschreeuw, wat een getrek. Totaal niet met het paard bezig, toont geen interesse in het paardje en doet er maar wat mee omdat het niet alleen maar op stal mag staan.

Ik twijfel. En niet een beetje, maar heel erg. Het is geen type paard om te delen. En ik kan en wil gewoon geen 7 dagen in de week. Ik heb ook mijn werk, studie, vriendje, huishouden... ik wilde haar echt met een vriendin delen dat zij hem 1 of 2 dagen zou doen.

Zaterdag ga ik met mijn instructrice weer die kant op. Dan krijg ik les op Melleny. Eens kijken hoe het is als ik goed advies erbij krijg en wat zij er dan van zegt.

Ik weet wel dat de stalling daar niet bevorderlijk voor Melleny is. Ik denk dat het te druk is voor zo'n beestje. Vond dat er een hoop geschreeuwd werd. Maar dat is mijn mening. Ik hou wel van een rustige stal. Ben het gewoon heel anders gewend.
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 11-03-03 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!



Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 22:06

proef... dat kent de eigenaar niet. Wel leasen.
Dat is 210 euro Scheve mond
En dan moet ze daar op stal blijven. 7 dagen zelf gaan, zelf uitmesten en nog niet weg uit die schreeuwerige buurt.

Misschien dat ik zaterdag wil proberen of ik de helft kan aanbetalen en het dan een maand op een andere stal kan proberen.
Mits ze natuurlijk helemaal gezond is!
Want dat is natuurlijk een voorwaarde.

Esme, ben benieuwd waarom jij het paard qua uiterlijk niets vind...
Ja, ze staat er wat sloompjes bij. Ze is dun en niet bespierd.
Dus dat laat een paard altijd slecht uit de verf komen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 22:14

Daar zat ik ook al aan te denken Cody.

Ik wil in ieder geval niet beginnen met een paard waarbij ik gelijk naar de fysio moet. Als het zo erg schijnt te zijn dan zoek ik wel verder!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 22:25

Tuurlijk laat ik haar keuren.
Ik kan het geld maar 1 keer uitgeven en ik zoek liever verder dan dat ik een paard koop met een gebrek!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 22:38

Fitzroy schreef:
Kleintje, mag ik je 1 tip geven?

Geen hand vol paarden maar een land vol paarden!
Als je nu al zo twijfelt zou ik het zeker niet doen.
Ga lekker rustig verder kijken, je vindt ongetwijfeld een leuk paard, ook al duurt het misschien wat langer.

Dat denk ik dus ook.
Ik wacht zaterdag af.
Ze was ook enorm hengstig.
Als ze zaterdag wat fijner is dan wil ik gewoon 1 leasetermijn, desnoods daar op stal.
Gaat het dan niet beter, dan ga ik weer lekker verder op zoek!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 11:04

Ik zoek zeker niets kant en klaars.
Eigenlijk wilde ik een 3 jarige die nog niets had gedaan. Maar op de een of andere manier trekt dit paardje me zo ontzettend. Omdat het een uitdaging is.

Ik heb het gevoel dat ik haar met liefde en geduld kan veranderen...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 11:21

ze vragen dus een best lage prijs voor haar. 2500
Of... is dat nog teveel voor dit beestje??

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 21:51

Ow... jullie maken het me zo moeilijk.
De ene kant van mij is echt verliefd en zegt echt ja!
Ik weet dat ik met rust, goede lessen, goed longeren met de pessoateugel en heel veel liefde wat leuks van dit beestje kan maken.
Ik weet ook dat ik haar zeker voor 2000 euro kan meenemen.

Maar ik weet ook dat er nog zoveel paarden te koop zijn. Alleen moet ik dan nog sparen en wachten en blijf ik toch even met dit beestje in mijn hoofd zitten.

Ze is 8, bijna 9. Dus echt oud is ze niet. En dat ze de laatste maanden verkeerd is gereden dat krijg je met een goede behandeling wel uit.
Mijn instructrice heeft de eerste 2 jaar van de NH opleiding in België gedaan. Die weet wel wat over T Touch, het doormeten van paarden (weet ik zelf geen fiets van), freestylen etc.
Dus die kan me wel helpen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 21:55

Klopt!
Maar wat als de ellende toch nog meevalt? Dat ik het te somber inzag, dat ze zaterdag beter gaat, dat ze goed reageert op flink loswerken d.m.v. freestylen, dat er een spanning van haar afvalt?
Dan kan je er een topper aan hebben voor weinig geld....

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 09:26

Sjuimpje, het wordt niet mijn eerste eigen paard.
Wel kan ik maar 1 paard houden, gewoon omdat er de ruimte en het geld niet is om er meer neer te zetten.

Ik wacht gewoon zaterdag af.
Jullie horen nog van mij!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 21:31

boefjelover schreef:
als ik jou was, zou ik ook een dierenarts meenemen!
mischien heeft ie wel iets in zijn mond(door dat getrek van dat kind)
en ik moet oik eerlijk bekenen, dat ik het paardje zelf neit zo heeel interesant vind.

Heb jij het paard gezien dan in het echt?
Of oordeel jij puur van een slecht gemaakte foto of het paard interessant is of niet? Zit anders een best papier bij en als je de bewegingen zag had je wel wat anders gezegd. Het is niet voor niets dat ik nog twijfel!

Als ik het doe, waar ik nog steeds niet over uit ben, zaterdag beslis ik, dan wordt ze helemaal gekeurd, dus ook gebit. Ik wil zelfs röntgenologisch en bloedproef. Ja, voor dat beetje geld wil ik zelfs dat doen. Waarom? Omdat ze al zo lang te koop staat. Wie weet is ze al een paar keer gekeurd en kwam ze er gewoon niet door.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 18:53

Ja... ik heb besloten dat ik het NIET doe.

Teveel haken en ogen. Het feit dat ik hij afwijkende afspraken heeft over het keuren, het feit dat ik haar niet op eigen terrein mag uitproberen, ja... alleen als het hele bedrag is betaald en hij wil dan niets zwart op wit zetten dat ze terug mag.
Het is maar een boer, denkt er verder niet over na, maar ik wil niet dat ik achteraf met gebakken peren zit.

Er is een land vol met paarden. Er staan er genoeg te koop die beter voldoen aan mijn eisen.

Ben ook vanmorgen niet meer wezen kijken. Heel veel over nagedacht, heel veel over gesproken en Arno had ook door dat dit niet het paard voor mij was. Ik kan me wel laten leiden door mijn gevoel dat dit paard leuk is en beter verdient, maar in principe zijn alle paarden leuk en verdienen zoveel paarden een beter tehuis. Ik kan er echter maar 1 aanschaffen en dan moet het paard ook echt dat paard zijn wat ik zoek en ik moet niet teveel concessies doen!

Dus... geen Melleny voor mij!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 19:05

tnx Samsam!

Eerst trouwen, huwelijksreis en dan is het begin april... staan er vast genoeg paarden te koop!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 12:47

Sorry, ik vind het dom dat je dit topic omhoog hebt geschopt. Zo geef je het paard weer een negatieve draai, omdat er toch negatieve dingen in dit topic staan.

Ik geloof direct dat het paard kan veranderen. Maar de ruiter die toen op haar reed, daar had ik geen respect voor. Het zal jou ook vast niet gelukt zijn om het paard van de een op de andere dag los te krijgen. Er zat gewoon veel werk aan.
En als ze dan ook nog niet prettig is in de omgang, dan vraag ik me af voor wie ik het had gedaan.
Ze stond toen 'pas' 2 jaar te koop. Dat had vast een reden lijkt mij. Of was ik de enige die een goed paard liet staan?

Ze heeft een goed papier, ze kan erg mooi bewegen, ze zag er goed uit, maar je kan het geld maar 1 keer uitgeven en de prijs was vorig jaar dusdanig hoog dat ik het niet voor haar over had.

Maar ik ben het wel met je eens dat paarden kunnen veranderen. Ik denk dat het in dit geval niet het paard was wat moest veranderen, maar de manier van rijden op haar en de manier van omgang.

Ik vind het fijn dat ze bij jou die kans heeft gekregen en ik hoop dat ze een goed tehuis krijgt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7ofhearts, Lente, Maaike_Ma, MairiMacBran, Molfre, StefanieT, Vagabondo en 124 bezoekers