keuze voor het leven (help mij aub!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

keuze voor het leven (help mij aub!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 14:03

Hoi, ik ben 14 jaar en keigek van paarden. Graag zou ik, als ik 16 word beginnen met paardenschool ergens hier in belgiƫ. Ik mag van mijn ouders maar we twijfelen allemaal wat. We vragen ons af of er wel een toekomst zit in zo'n opleiding. Het is immers iets dat je hele leven zal bepalen. Ik ga 2 jaar lang met mijn paard heel hard oefenen zodat ik goed kan springen en dressuur rijden enzo. Ik hoop dat iemand mij kan helpen en mij wat meer info kan geven ivm de opleidingen die je allemaal kan volgen.

laura

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:20

Laura, als ik jou was zou ik eens naar een open deur dag gaan van een van de scholen. Er is dan ook gelegenheid om met de leraren en leerlingen te praten. Probeer dan ook wat oud-leerlingen tussen de bezoekers op te sporen zodat je een indruk krijgt van wat er na de opleiding allemaal mogelijk is.

Jola

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:27

En misschien handig voor jou: in de laatste Bit staat een heel overzicht met alle paardenopleidingen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:09

Ik zou iig heel goed nadenken voor je kiest. Ik zou het zelf ook heel graag willen maar heb er bewust voor gekozen om het niet de doen omdat ik bang ben dat er geen droog brood in te verdienen is. Misschien als ik er per ongeluk in rol en van m'n hobby m'n werk kan maken. Maar het is niet de bedoeling dat ik 'de paarden in ga'.
Maar ga gewoon op zo veel mogelijk scholen kijken. Ook op scholen die niet deze richting op zijn maar je wel aanspreken. Dit heb ik ook gedaan en ben op deze manier op een ICT opleiding terecht gekomen.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:39

Ik vind de keuze voor het leven erg sterk gesteld. Als je het niet naar je zin hebt kan je altijd nog wat anders proberen. Of desnoods na een paar jaar werken een andere opleiding gaan doen.
Over een paardenopleiding zou ik nog eens goed nadenken, er zijn al een boel topics over geweest en over het algemeen wordt het afgeraden. Je moet keihard werken en je verdient er niet veel mee. Misschien moet je je afvragen of het niet fijner is om je hobby puur als hobby te houden, in plaats van dat je je er helemaal kapot aan werkt. En idd, zoals hierboven al gezegd, ga op veel scholen kijken om te zien wat je het leukste lijkt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:38

doe wat je leuk vind. je bent nog jong, dus je kunt altijd nog een tweede studie gaan doen.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:10

Precies, je kunt altijd nog iets anders doen. Ik ben nu ook bezig met een "paardenopleiding" maar ik wil hierna toch nog graag doorleren ondanks dat ik dan 24 ben. Ik wil hierna nog properen diergeneeskunde te studeren. Ondanks dat ik mijn vwo diploma op zak heb wil ik liever eerst mijn HBO hebben afgemaakt omdat ik daar altijd op terug kan vallen.

Je bent nooit te oud om te leren!!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:03

Een HBO-opleiding in de paarden zou ik zelf niet doen. HBO-ers zijn vaak te duur voor stallen...Dat is alleen leuk als je daarna voor jezelf kunt beginnen, maar dan moet je en heel goed zijn en een behoorlijk beginkapitaal hebben Knipoog

Ik zou het zelf niet willen...Heb eens goed rondgekeken hier in de buurt en zo wil ik echt niet een groot deel van mijn leven doorbrengen.
Misschien kun je een keer meelopen bij een prof bij je in de buurt. Dan heb je een goed beeld van het werk na de opleiding en praat ook eens met oudstudenten.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:00

Idd staat in de Bit een overzicht van alle opleidingsmogelijkheden in de paardenwereld. Misschien kun je daar alvast wat informatie uit opdoen. Daarnaast zijn open dagen de ideale gelegenheid om te bekijken wat een school te bieden heeft.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:19

Ik zit op de HAS in Den Bosch.
Waarschijnlijk ga ik paardenhouderij volgen maar.....
De HAS is een hele brede opleiding, dus ook als ik paardenhouderij doe zou ik nog altijd in andere richtingen een baan kunnen vinden. Dat is er echt fijn aan.
Want alleen paardenhouderij, daar is nauwelijks werk in te vinden.
Het is een heel klein wereldje en heel hard werken.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:17

ik denk dat het er hard vanaf hangt wat je eiglijk dan na die studies wil gaan doen. ik denk als je bv een bedrijf ofzo kan overnemen en je daar zeker van bent dan zou ik zelf geen minuut twijfelen. als je gwoon verder wil in de wedstrijdsport dan denk ik dat dat mss niet zo zeker is. ik denk dat je maar eens daarover moet gaan denken. mss dat je dan meer weet. als je in belgie een opleiding volgt zou ik bilzen ofzo nemen.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 13:32

sjonge, ik ben er echt nog niet uit. Ik denk dat ik gewoon ga verder studeren en kiezen voor een zelfstandig beroep of zo. Dan kan ik een ruitershop openen met daar wat stallen aan. Want ik denk niet dat als ik een paardenopleiding volg, ver ga geraken. Hangt er vanaf natuurlijk. Toch heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties.

laura

Lolaa

Berichten: 65
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:36

ik had hetzelfde probleem!!! na mijn havo wist ik echt niet wat voor opleiding (met paarden?) ik zou kiezen dus ben ik een jaartje echt fulltime met mijn paarden gaan werken! nou, ik ben dat nu al een half jaar aan 't doen en het gaat super!! ben er alleen nog steeds niet uit welke richting ik wil kiezen.. wat ik precies met paarden wil gaan doen! :S