Been opbinden: goede of slechte methode??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Been opbinden: goede of slechte methode??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 17:08

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die van deze methode gebruik maken, bijvoorbeeld bij het zadelmak oid maken van paarden. Afgelopen week op de praktijkschool in Oenkerk hebben wij geleerd een been op te binden. Ziet er zielig uit (vind ik persoonlijk) maar ik snap ook wel dat het soms best goed kan zijn.
Meningen?

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:41

Ben het er niet meens.....less het boek van Monty Roberts eens!!! Dat is pas paardentaal!!!!!!!!!

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:51

heb je daar een foto van? lijkt me erg vreemd

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:58

het is een goede methode wanneer het paard niet uit te zitten is omdat hij zo gemeen blijft bokken.
Door een been op te binden kan hij niet meer bokken(3benen) en zal dus in de gaten krijgen dat hij de ruiter er niet af krijgt en dat het niet eng is.
Ik heb het een paar keer gebruikt bij hopeloze gevallen

Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:48

Sorry maar voor mij klinkt dit echt als pure mishandeling van zo´n dier. Je wilt iets van zo´n paard, je krijgt het op een normale manier niet voor mekaar, dus dwing je het op een totaal respectloze en (sorry alweer) walgelijke manier af? Behalve dat, lijkt me dat je jezelf én het paard hierbij ook in een gevaarlijke situatie brengt. Je wilt een paard toch op een fijne manier inrijden ipv ´breken´?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:05

Ik zou het zelf niet gebruiken.
Paarden die gemeen bokken bij eropgaan zijn bijna altijd niet goed voorbereid alles moet snel snel tegenwoordig.
Daarnaast als je er dan opgaat als hij wel met 4 benen los is wat gebeurd er dan wel niet?
Bovendien vind ik het ook gevaarlijk.
Ik maak vaak genoeg mee dat jonge paarden moeite hebben met evenwicht als je net bent begonnen met beleren ,hoe moet dat dan op 3 benen.
wat als hij valt?

Misschien dat er uitzonderingen zijn waarbij het inrijden al helemaal is geprutst dat je zoiets zou moeten toepassen maar nee ik ben die gevallen (nog)niet tegengekomen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:11

Het lijkt mij inderdaad ook gevaarlijk. Het paard heeft al weinig evenwicht, en dan ook nog op drie benen? Hij zal toch proberen gek te doen waarschijnlijk, want dat kan een paard ook op drie benen.
Gek doen op drie benen + weinig evenwicht + ruiter erop.... = grote ongelukken lijkt me......

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:22

Ik las laatst in de Bit ook een stukje daarover. maar ik kon er niet uithalen waarom hij het deed.
Ik vind het ook niets. Ik denk zelf dat het ook anders kan: geduld en wederzijds respect.
Misschien duurt het langer, maar ik geloof dat het ook zo kan en niet door een been op te binden.
Ik vind het eigenlijk nogal laag.
Maar ik zeg er bij dat er heus mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben, anders zouden ze het niet blijven doen, maar mijn manier is het niet

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:49

Hangt van de reden af.
Bij het zadelmak maken lijkt het me nou niet echt een geweldige methode...
Maar ik denk dat het wel eens nuttig zou kunnen zijn als een paard bijvoorbeeld een medische behandeling moet ondergaan en daarbij nogal uit z'n dak gaat, kan me zo voorstellen dat een paard op 3 benen dan toch net wat makkelijker te handelen is. Scheren vind ik alweer een randgeval.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:56

Volgens mij breek je een paard zo ipv zijn vertrouwen te winnen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:58

voor een medische behandeling kan je andere dingen doen, maar als dat dan nodig is is het misschien gerechtvaardigd. al denk ik dat je beter naar andere manieren grijpt.
verder vind ik het ook pure mishandeling en niet inleven in het paard. want je been opbinden zou bij jou ook niet helpen.
'sacking out' voor diegenen die het kennen (zie ook monty roberts, niet dat ik meteen met alles van hem eens ben maar dat...) is gebaseerd op hetzelfde principe. het is een paard dwingen te luisteren door hem in een pijnlijke en hoogst ongemakkelijke manier te brengen. totaal uitgesloten voor mij dus.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:01

Ik heb al heeeeeeeeel wat paardjes ingereden en beleerd ...
En ik vind dit NIET de methode om een paard te *beleren* of breken whatever ...
Als je je paardje juist behandelt hebt Doettie *mijn ervaring* vrijwel niets omdat ie al zo'n vertrouwensband met je heeft ...
En weet dattie met je kan vechten ...
Ik rij nu bv die 4 jarige fries ... vorig jaar heeft een meisje haar *ingereden* Haar manier : wietske opzadelen , erop , Wietske ervandoor , Meisje springt uit angst ervan , STAP dan niet op zo'n paard...

Ik heb dus sinds ik er 4? dagen geleden op ben gestapt hier last van ...
MAAR Vandaag was ze superbraaf ...
En als ik bij haar been opbinden gebruik ? Word ze helemaal gek en kun je weer helemaal opnoieuw beginnen .....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:04


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:10

Niet zomaar aan te raden, alleen voor profs die een hele foute hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:16

Ik ben er ook op tegen.
Bij een medische ingreep kan ik me er nog wat bij voorstellen maar bij het beleren/betuigen vind ik het een zeer slechte zaak.
Beleren kost nu eenmaal wat tijd en is geen lopende band werk.
Volgens mij veroorzaakt het eerder ongelukken dan dat het ze voorkomt.
Een paard dat het opbinden accepteert heeft het waarschijnlijk niet nodig want dat zal meer accepteren.
Een paard dat het niet accepteert zal er tegen vechten met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:46

Tegen
de enigste keer dat ik het snap is bij paarden waar alles al bij verzonnen is om ze zadelmak te maken en waar anders alleen het slachthuis nog maar staat te wachten.
Of in geval van nood, omdat de DA met een spoedgeval niets kan doen.

Anders helemaal nooit.

Als je gewoon rustig en consequent en weet waar je mee bezig bent, zijn dat soort dingen met zadelmak maken enz helemaal niet nodig.

Een paard moet vertrouwen krijgen in wat je van hem wilt.
Geen dwang.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:55

Ergens op mijn zolder moet nog een boek liggen waarin deze methode beschreven wordt om paarden te leren zitten en liggen. Er staan ook foto's van in en ik vind het een afschuwelijk gezicht.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:14

Diegene die ik dit zie doen, die krijgt de onderkant van de Defender te zien, van voor tot achter!!
hallo, we leven niet meer in de middeleeuwen. Er is geen enkel excuus om dit als een methode voor wat dan ook te gebruiken. een been omhoog laten houden om zodoende een ander been makkelijker te kunnen onderzoeken is een bekend middel, maar opbinden is voor mij reden om aangifte te doen van dierenmishandeling, nadat ik bovengenoemde actie uitgevoerd heb, ben gewaarschuwd iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:31

Van mijn lang zal ze leven niet dat ik op een paard ga zitten die als een gek bokt met een opgebonden been. Ze zijn al in paniek, en raken nog meer in paniek door dat opgebonden been. Beetje zelfmoordpoging noem ik het.

Bij bijv. Medische behandeling of iets dergelijks weet ik dat het in erge gevallen gebeurd. En zelf hebben we het een keer gedaan bij een paard wat naar de smid moest maar zo lastig was. Toen een been opgebonden, en daarna is hij nooit meer lastig geweest.

Maar zelf vind ik het wel een iets wat je in het uiterste geval gebruikt.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:34

Ik snap al jullie negatieve reakties wel, maar wat als je binnen een paar weken een levensgevaarlijk paard zadelmak moet krijgen wat anders in de frikandellen beland?
Dus zoals Stef zegt: alleen voor frofs met een hele foute...
Het is niet de beste methode maar jullie weten hees ook wel dat het helaas op veel handelstallen snel moet gebeuren en als ik moet kiezen tussen mijn eigen leven riskeren of een beentje opbinden dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Ik werk trouwens niet meer op handelstallen omdat ik er niet tegen kan om paarden als handelswaar te behandelen, want zo gaat het helaas wel...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:45

sanne222 schreef:
Ik snap al jullie negatieve reakties wel, maar wat als je binnen een paar weken een levensgevaarlijk paard zadelmak moet krijgen wat anders in de frikandellen beland?
Dus zoals SteEEEEf zegt: alleen voor frofs met een hele foute...
Het is niet de beste methode maar jullie weten hees ook wel dat het helaas op veel handelstallen snel moet gebeuren en als ik moet kiezen tussen mijn eigen leven riskeren of een beentje opbinden dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Ik werk trouwens niet meer op handelstallen omdat ik er niet tegen kan om paarden als handelswaar te behandelen, want zo gaat het helaas wel...


Haha! Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:55

Nee, nooit, voor medische behandeling misschien, maar ik zie niet in waarvoor het nodig zou zijn.
Nooit, nooit en nog eens nooit. Dit is echt dierenmishandeling, ook niet voor profs met hele foute, dan maar niet. Ik zou liever een paard in de wei hebben waar ik niks mee kan, dan dat het zo moet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:02

Ik heb het 2 keer gezien en dat was ook 2 keer op een levensgevaarlijke...
Die beetsen staan stom te kijken, proberen nog 2 keer te bokken, hupsen wat in het rond, na 2 minuten werd de riem eraf gehaald en ze konden zo wegrijden...
Geen stress,
geen pijn en paard kon na een maandje aan de grootste kneus verkocht worden ipv een knol die van hot naar her wordt gesleept omdat niemand er wat mee kan en uiteindelijk op de slachtbank belandt.

Ik persoonlijk zou de methode niet (kunnen/durven/willen) toepassen, maar voor deze paarden vond ik het super! Mocht ik ooit zo'n draak tegenkomen zou ik hem zo naar dat adres brengen om het te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:06

Vind het voor een paard wat werkelijk een draak is, en waar niets meer mee te beginnen is een ander verhaal.

Maar laat het please door een ervaren persoon uitvoeren. Of te wel, don't try this at home.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:10

Ik vraag me eigenlijk af hoe je -zonder gevaar voor eigen leven- bij zo'n 'draak' het überhaupt voor elkaar krijgt om een been op te binden, dat zullen ze dan vast ook niet braaf over zich heen laten komen...
Hoeven uitkrabben is een ding, maar een been optillen, dubbelvouwen en dan vastbinden is even wat anders lijkt me!