De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:11

Ik heb 1 keer een paard op gehalselt stro gehad. Het is gewoon gemalen stro. Het neemt niet veel vocht op en het is in no time een klere bende.
Vlas is van een Hennepplant en neemt veel meer vocht op. Onze paarden staan er nu ruim een jaar op en ik wil niks anders meer. Het scheelt enorm veel werk en opslag. De mestput moest ik toen ze op stro stonden, om de maand echt laten legen. Nu is het om de 2 maanden en straks in de zomer misschien om de 3 of 4 maanden.

Ik heb nu Lavor, maar ik vind dat Linabox meer vocht opneemt.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:57

Dat het minder zwaar werk is, merk ik duidelijk aan m'n rug
Ik heb een jaarlinghengstje nu 6 dagen op vlas en een merrie 5 dagen en meer dan dagelijks de mestballen eruit en rechttrekken heb ik nog niet hoeven doen.
Het ziet er ook nog mooi schoon uit, niets bruins te vinden gewoon fris geel/wit vlas.
Ik heb ook niet het idee dat er na een week al een hele baal vlas bij moet
Wel ben ik met een dikke laag begonnen, 5 pakken in een 3x4 stal en 7 in een 4x4 stal.
Enige nadeel is dat ze het hooi door de hele stal slepen. Maar daar schud ik het vlas zoveel mogelijk uit en gaat voor in de box als onderlaag voor het nieuwe hooi. Ze krijgen altijd net iets meer dan dat ze op eten dus dat gaat prima zo. Met stro op de bodem waren ze ook met het hooi aan het slepen maar dan kon het echt op de mesthoop want het zat dan vol met urine.

Ik ga straks nog 2 pallets bestellen en dan komend weekend nog een paar stallen van stro naar vlas omzetten

trisca

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:01

en hoeveel gaat er als onderhoud dan in? Ik heb ze momenteel op zaagsel staan, en doe 2x per dag de boxen.
Een keer of 2 per week de plasplekken, en elke week gaat er ongeveer een pak in. Wel heb ik vaak het gevoel dat de boxen met deze inspanning best schoner kunnen zijn. Bovendien soppen ze snel op de plasplekken.
Een paard bij ons op stal schopt alles naar achter, dus al het zaagsel is dan vies en nat. Zou vlas voor deze ook een oplossing zijn?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:55

phannie schreef:
Pellie schreef:
hmm ja dat draaien doe ik ook nog te vaak, en dan kraakt het 'lekker' in mijn wervelkolom

ik heb de vlas nu van
ecobodem
, en dan de Ecolit maar dit is niet het juiste spul voor hier. Eén van de 2 paarden blijft spitten, ook als het al viezer is, en haalt zo de stank weer naar boven van de amoniak.

de box ernaast is een mengsel van rapsodie en vlas, en dat is nu een stevig bedje geworden.

dus als je rapsodie met vlas meng dan krijg je een stevigere bodem? ik heb ook zon woelwater in 1 vd boxen, de andere 3 paarden gaat goed op vlas.

PhiaBink; thanks, ik ga kijken of ik dat nummer kan bestellen

ik kan alleen voor de paarden hier praten hoor. de vlas van ecolit vinden ze lekker en lopen er in te snuffelen, alleen één van hun doet dat ook in de viezigheid. en met de rapsodie niet. de rapsodie is nog gemengd met een ander merk vlas, reposlin. hier snuffelen ze niet in.

ik was ontevreden over de vlas van reposlin en lavor, omdat dit niet goed potte en imo te snel soppig werd. over de rapsodie was ik niet zo tevreden omdat het op mijn luchtwegen slaat bij het verspreiden.
de ecolit bevalt niet omdat het wat te eetbaar is voor de boys en ze er nog een bende van maken.

ik heb 2 inloopstallen, eentje met rapsodie en de oude vlas, wat nu een lekker stevig potbedje is en fijn drollen raapt, en eentje met de ecolit waar ik nu ook weer rapsodie over en door heb gemend.

dus even afwachten hoe het nu gaat.

idd phia, dat vond ik dus ook... ik schrok ervan zelfs wat een contrast er tussen de verschillende merken vlas zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:39

Ik heb nu Linostar, de linabox verkoopt mijn vlasmannetje niet meer omdat er veel klachten waren over de kwaliteit, de zakken gingen snel stuk en er zat vaak minder in de zakken dan was aangegeven.

Linostar zou dezelfde kwaliteit als Ecolit zijn. Iemand bekend mee?

Wist niet dat er zo veel merken vlas bestonden en dat er kennelijk kwaliteit verschillen zijn.

Ik moest er een zak zaagsel in gooien omdat mijn vlas opwas, nou samen met de vlas wel veel in de stal, jammer dat die zakken vlas kwa volume toch wel de helft zijn dan van zaagsel, maar die zaagsel bind de amoniak niet hoor, stinkt dus nu wel.

Vlas vind ik daardoor nog steeds beter, alleen heb je dubbel aantal zakken nodig.

Ben benieuwd wat jullie betalen. Ik betaal voor een pallet, 21 stuks, 89 euro.

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:42

russel, is de prijs van 89 euro incl. btw? en wordt het dan ook gratis bezorgd? ben heel benieuwd. Ik geloof dat ik iets van 4,75 betaal maar dan moet ik 4 pallets van 36 stuks afnemen. Ik zou liever iets minder pallets per keer afnemen maar dan wordt de prijs nog duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:58

het is incls btw, maar ik haal ze wel zelf af. Hoezo 36 per pallet? De pallets die ik afneem zijn met plastic geseald, dus meer kunnen er niet op zitten. Welk merk heb je?

Ik weet dat als je meer pallets afneemt, dan wordt het goedkoper. Bij 4 pallets zeker wel, zeker gezien het bijna het dubbele per pallet is, dus praat je in mijn geval over 7 pallets, zeker weten dat het dan goedkoper wordt.

Maar ik weet niet wat het thuisbezorgen gaat kosten, waar woon je? Ik haal ze in Sint Oedenrode, maar ik geloof dat de vrachtwagens uit frankrijk komen. Maar er zijn ook nederlandse fabrieken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:58

ik heb de leverancier uit friesland langs gehad voor advies en ze hebben 15 baal ecolit meegenomen. dit was 6,26 de baal.

het verschil tussen ecolit en linostar was volgens mij de toevoegsel waardoor het nog beter de geur van ammoniak tegen gaat.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:53

Ik gebruik Thorobed en betaal 4,95 p/b bij 2 pallets, incl. BTW en thuis bezorgd.

Ik heb nu nog een aantal hooi/stro vakken vol. Zodra die leeg zijn, kan ik ook meer pallets tegelijk kwijt en gaan de kosten nog wat naar beneden.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:57

ik vind het ook geweldig spul...

en ik heb ook Thorobed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:10

Pellie schreef:
ik heb de leverancier uit friesland langs gehad voor advies en ze hebben 15 baal ecolit meegenomen. dit was 6,26 de baal.

het verschil tussen ecolit en linostar was volgens mij de toevoegsel waardoor het nog beter de geur van ammoniak tegen gaat.

Ecolit heeft een toevoeging, klopt en is daardoor duurder. Ik had linabox en nu linostar die gelijkwaardig is aan de ecolit, maar dan goedkoper. Nu moet ik zeggen dat ik geen verschil merk, maar je hebt verschil in grote en kleine vlasjes, heb ik ooit gelezen en dat maakt het opnameverschil.

Toendertijd dat ik nog ecolit kocht, betaalde ik 6, 25 zelf ophalen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:33

omgerekend is jouw linostar nu .... de baal? ik moet me nu registreren op de site om te kijken wat het kost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:53

ik betaal 4,75 per baal incl btw en brengen, ik heb merkloos en ben zeer tevreden. ze halen ook gratis mn mest op.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:04

ah kijk, dat is nog eens perfect geregeld... da's alleen bij jou in de buurt zeker?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:24

phannie schreef:
ik betaal 4,75 per baal incl btw en brengen, ik heb merkloos en ben zeer tevreden. ze halen ook gratis mn mest op.

Waar woon jij in NH en waar haal jij je vlas en wie haalt de mest op??????? Das wel interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:28

Pellie schreef:
omgerekend is jouw linostar nu .... de baal? ik moet me nu registreren op de site om te kijken wat het kost

4,24 per baal.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:50

dat zijn wel betere prijzen. als ze het bedje omwoelen stinkt het nog, ondanks de toevoeging.

en heeft iemand HIER ook een tip of antwoord op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:14

Over dat stinken, kun je eens zijn voer onder de loep nemen? Kritisch kijken naar eiwitten verhaal. Ik had ook zo een bunzing, maar nu ik anders voer, dus hup weg die havens en pavo, drinkt hij stukken minder en stinkt hij eigenlijk niet of nauwelijks meer (de urine dus maar ook zijn strontjes ruiken niet zo sterk meer)

Tarwestro kan je doen, is langzamer verteerbaar, maar krijg je dan geen paard die gewent raakt aan altijd maar weer eten en dan nog die strobuik.

Ik probeer mijn paard 4 x per dag te voeren en overdag loopt hij op een schrale wei, om een uur of 20.00 krijgt hij nog een grote plak hooi. Tijdens zijn avondeten een halve plak hooi. Vroeger at mijn paard zijn halve stal leeg snachts, zal ook verveling zijn geweest, maar als je letterlijk op je eigen voedsel staat en je gewoon een vreetmonster bent, dan wil je wel.

Als ik kijk hoe mijn paard op de wei waar gras staat dat hij makkelijk kan pakken, dus niet dat hele schrale, dan schrokt hij, niet normaal, haalt geen eens adem.

Als straks het gras gaat groeien, dan zie je aan het einde van de dag letterlijk een hele lange strakrechte kale baan en staat hij ergens halverwege gras te maaien alsof hij ook nog een trein moet halen. Die kan dan echt maar een uur of 3 erop anders staat zijn buik strak en kan hij echt letterlijk niet meer lopen als ik hem naar stal breng. Overdrijf echt niet.

Hij kan nu van 8 tot 20.00 u eten en als de laatste plak op is, zal het 21.00 of 22.00 uur zijn en daar moet hij het mee doen. Stro erin en hij wordt een skippybal.

Ik denk dat jij je paard zo vaak mogelijk in kleinere porties moet voeren. Of overdag schraal voeren en voor de nacht 2 flinke grote plakken hooi helemaal tot op de draad uitgeschud en in verschilende hoeken van de stal doen, of een hooizak met kleine gaten aan de deur hangen voor de nacht. Vraag de laaste die van stal weggaat dit te doen voor je, of doe het voor je naar bed gaat, als hij thuis staat.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:59

ze hebben nu ook al een ongetraind hooibuikje, gam heeft lang zo goed als stilgestaan vanwege gevoelige hoeven en ewalds baasje is ziek dus die doet ook niks.

ze krijgen mooi stengelig hooi en de granen mix van equisanum, dus imo gezond eten zonder oliebol erin.

ze staan bij mij aan huis. als ik thuis ben voer ik gespreid en moet ik werken ben ik 10 uur van huis, dus krijgen ze genoeg hooi om zo lang mogelijk de dag door te komen. zie de links in de topic die ik hierboven heb geplakt. het gaat mij alleen om mijn werkdagen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:06

gam krijgt momenteel kleefkruid kruiden, dit is een natuurlijke sand clear en er komt erg veel vlas met zijn mest mee naar buiten. ik moet maar stoppen met de ecolit geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:58

Pellie schreef:
gam krijgt momenteel kleefkruid kruiden, dit is een natuurlijke sand clear en er komt erg veel vlas met zijn mest mee naar buiten. ik moet maar stoppen met de ecolit geloof ik.

mijn shet vind de vlas ook erg lekker, vooral als het nieuw is, ik moet ook maar ns kijken voor iets zoals jij zegt, dat kleefkruid.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:45

Ik betaal 5,50 per baal als ik ze ´per stuk´ haal. eerder lieten wij ook wel pallets vol komen, maar ik heb maar 1 paard op vlas, en toen de muizen eenmaal die berg vlas ontdekt hadden....werd dat één grote bende. Ze maakten gaten in de zakken, trokken alles eruit en bouwden er complete nesten in (en dan lekker voortplanten maar)...dus dat was geen succes.
Nu zorg ik dat ik altijd maar een paar baaltjes heb staan. Maar ik vind het wel prijzig zo, een strostal kost minder dan de helft per week!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:51

Rieja schreef:
Ik betaal 5,50 per baal als ik ze ´per stuk´ haal. eerder lieten wij ook wel pallets vol komen, maar ik heb maar 1 paard op vlas, en toen de muizen eenmaal die berg vlas ontdekt hadden....werd dat één grote bende. Ze maakten gaten in de zakken, trokken alles eruit en bouwden er complete nesten in (en dan lekker voortplanten maar)...dus dat was geen succes.
Nu zorg ik dat ik altijd maar een paar baaltjes heb staan. Maar ik vind het wel prijzig zo, een strostal kost minder dan de helft per week!

waar had je ze toen? buiten of binnen toen de muizen erin gingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:01

Vorig jaar hadden we een muizenplaag op stal, ongeveer 15 pakken hooi zijn tot stujes van 1 cm kapot gegeten. Als je een baal oppakte viel hij helemaal uit elkaar in gruis.

De muizen hadden ook een paar zakken aangevroten, maar het hooi was lekkerder.

Daarna heb ik doosjes met gif gezet en elke dag gecontroleerd of ze leeg waren, dit jaar in de winter nog geen 1 muis gezien, laat staan muizenkeutels. Ik dacht dus, daar komen we nooit meer van af. Dus wel. Wij hebben het voer in afgesloten tonnen, maar het hooi dus wel op stal, mijn vlas ook en ook nog wat stro, maar gelukkig is het gelukt ze weg te houden.

Mijn advies gewoon zoveel mogelijk doosjes met gif zetten in hoekjes. De balen hooi heb ik nu op pallats staan en onder de pallet doosjes gezet, eveneens de vlas op pallets met daaronder doosjes. Muizen kruipen graag ergens onder of in en nestelen zich daar graag.

Probeer het eens.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:09

@Russel: we hebben alleen twee katten lopen, dus vergif strooien gaat helaas niet.

@Phannie: het vlas lag binnen, op een zolder boven twee garageboxen. Hooi hebben we boven de paardenstallen liggen, maar dara hebben we eigenlijk nooit veel last van muizen. Daar zijn de katten ook graag...

t is dat mijn merrie veel stro eet, maar misschien dat ik toch maar weer eens terug naar stro moet proberen..., en dat dan puur om de kosten, niet omdat het vlas me niet bevalt.

even voor de goede orde: het is ook twee winters wél goed gegaan met een hele berg vlas.

@Phiabink: Vlas komt trouwens niet van de hennepplant, maar misschien was dat gewoon een schrijffoutje