paardensport elitesport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

paardensport elitesport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 13:15

Ja ik weet het, er zijn meerdere discussies over geweest en ik heb net op mijn werk weer een discussie gehad waarin ik volop aangevallen werd en niet begrepen werd wat ik zei.
Eerst effe definitie elitesport: naar mijn inziens een sport beoefend door voornamelijk elitaire mensen.
Misschien zijn de meningen daarover verdeeld.

IN mijn omgeving is het gros van de paardenmensen lang niet elitair. Het zijn vaak mensen die een modaal inkomen hebben of er iets boven zitten. Paardensport IS een duurdere sport dan de meeste andere sporten, dat vooropgesteld. En het gehalte elitaire mensen is op wedstrijden hoger dan alleen op recreatief niveau MAAR nou meende ik gelezen te hebben dat van alle paarden mensen slechts 30% (of was het minder) aan wedstrijdrijden doet.

Feit is dat er wel een hoop idioten onder de paardenmensen zit: het is heel duur, het kost je een rib uit je lijf, een hoop dingen kun je niet meer maar je doet het TOCH. Het is dus meer een kwestie van keuze en een hoop dingen voor dat paard laten vallen omdat dat financieel niet meer kan. Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:18

Wat versta jij precies onder elitair?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 13:19

Lovely"]
Wat versta jij precies onder elitair?
[/quote]
[quote="Desiree schreef:
Eerst effe definitie elitesport: naar mijn inziens een sport beoefend door voornamelijk elitaire mensen.
Misschien zijn de meningen daarover verdeeld.


volgende vraag is te voorzien: wat zijn elitaire mensen? Dat zijn mensen die dus veel beter bemiddeld zijn dan de meeste mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:27

Vanuit die definitie is paardensport géén elitesport. Je hoeft namelijk niet 'veel beter bemiddeld' te zijn om de sport te kunnen doen, een beetje beter is afdoende.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:35

Zelfs dat is niet noodzakelijk als je een paard op een landje hebt staan, geen wedstrijden rijdt en een paar keer per week fijne recreatieritten maakt.
Ken in mijn omgeving genoeg mensen met een modaal of beneden modaal inkomen met een paard. De oplossingen: geen dure uitspattingen, een betalende bijrijder, dan maar niet de nieuwste mode-kleuren.
Waar een wil, is een weg Lachen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:40

Op mijn vorige stal kwamen de meeste mensen uit achterstandswijken en hadden een uitkering. Wel werd er wat bijverdiend met de handel in 'poedersuiker' en op mijn huidige stal staan ook nog wat mensen die uit de prostitutie komen. Worden meestal ook niet tot de elite gerekend.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:50

Elitair heeft natuurlijk niet alles met geld te maken. Iemand kan ook elitair zijn zonder geld.
Letterlijk betekent elite: een groep bevoorrechte mensen en ik voel me behoorlijk bevoorrecht dat ik paarden kan houden Haha!

Ik ben wel eens decadent genoemd omdat ik een paard had. Je wilt niet weten hoe vaak ik vroeger opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen als ik over het strand reed want iemand met een paard was in de ogen van velen rijk en keek neer op het klootjesvolk.

Tegenwoordig kan vrijwel iedereen de paardensport beoefenen en is dat "elitaire" er een beetje af. Des te beter wat mij betreft.
Natuurlijk kost een paard veel geld maar anderen gaan weer drie keer per jaar of vakantie.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:54

Je hebt wel veel elite Eurootjes nodig voor een paard Tong uitsteken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:56

Das een moeilijke vraag...Maar ik denk het wel. Paardrijden is een elitesport. In die zin dat het goed beoefenen van die sport slecht voor een beperkt aantal mensen is weggelegd. En dat dat veel met de financiele middelen te maken heeft.

Een voorbeeld:
Ik werk bij de wederopbouw in Enschede (vuurwerkramp). En tijdens de wederopbouw-inspraakronden hebben we de kinderen van de wijk gevraagd wat zij nu het liefst wilden aan voorziening.

Het antwoord was: iets met paarden en dat ik daar dan geld genoeg voor heb, want mijn moeder vindt het nu te duur.

Inmiddels kunnen we binnenkort te deuren van de ponyboerderij openen. Kinderen kunnen daar tegen gereduceerd tarief de eerste beginselen van paardrijden leren en met paarden leren omgaan.

Het heeft me wel aan het denken gezet. In Twente zijn toch paarden, maneges, kortom mogelijkheden genoeg voor paardensport? Dacht ik dus in mijn naiviteit.

Dat klopt denk ik wel als je de weg weet. Als niet paardeneigenaar kan je dan altijd bij een boer terecht...Maar leer je daar van rijden?

Nee dus...
Om paardrijden een beetje als sport te kunnen beoefenen heb je toch een
paard nodig (van jezelf of als bijrijder). Je moet lessen kunnen nemen (niet goedkoop), wedstrijden zijn ook niet goedkoop, nog los van vervoer middels een trailer o.i.d. En dan heb je nog de dagelijkse onderhoudskosten en de medische kosten.

En dan nog: een zeer getalenteerde volleyballer loopt een redelijke kans door te stoten naar de top. Een zeer getalenteerde ruiter loopt al gauw aan tegen de enorme kosten van getalenteerde paarden. En dan houdt het gauw op als je geen stevig inkomen hebt of een stevige sponsor.

Kortom: paardensport is duur en blijft duur...(vergelijk het eens met lid van volleyball o.i.d.)en een groot deel van onze bevolking kan zich dat niet veroorloven. En daarom is paardensport een elitesport.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:57

sjakie schreef:
Op mijn vorige stal kwamen de meeste mensen uit achterstandswijken en hadden een uitkering. Wel werd er wat bijverdiend met de handel in 'poedersuiker' en op mijn huidige stal staan ook nog wat mensen die uit de prostitutie komen. Worden meestal ook niet tot de elite gerekend.


*LOL* De moderne adel Haha!

Bij ons stond ook iemand op stal die 6 paarden had en in een sexclub werkte... verder wel een nette meid hoor en geen problemen mee.

Je hebt tegenwoordig wel veel aso's rondlopen in de paardenwereld vind ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:57

dat ligt eraan hoe je paarden wilt houden,
zoals ik ze houd is het behoorlijk elitair maar we hebben ook jaren op een landje met een stalletje gestaan, dan kost het net iets meer als een goede sportschool. Afgezien van onverwachtse dingen als da bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:11

AnneOmie schreef:
Je hebt tegenwoordig wel veel aso's rondlopen in de paardenwereld vind ik.


Spijker op de kop! Paardensport is tegenwoordig veel toegankelijker, de sociale controle is niet meer zoals vroeger. Vandaar ook die 'nouveau riche' tussen de paarden.
Paardensport is trouwens wel een van de meest beoefende sporten in NL:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 14:14

Lovely schreef:
Paardensport is trouwens wel een van de meest beoefende sporten in NL:

He, dus dan zijn er veel "elitaire" nederlanders!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:16

Lovely"]
[quote="AnneOmie schreef:
Je hebt tegenwoordig wel veel aso's rondlopen in de paardenwereld vind ik.


Spijker op de kop! Paardensport is tegenwoordig veel toegankelijker, de sociale controle is niet meer zoals vroeger. Vandaar ook die 'nouveau riche' tussen de paarden.
Paardensport is trouwens wel een van de meest beoefende sporten in NL:
[/quote]

Nouveau riche... dat was het woord dat ik zocht Lovely Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:21

Ik ben dus absoluut niet elitair en moet een hoop laten om Flair te kunnen houden. Nu ben ik nog jong natuurlijk, en mijn financiele situatie zal nog een stuk beter worden, daar kijk ik dan ook met smart naar uit Lachen

Ik zie zowel mensen die zichzelf en hun paard altijd in het nieuw en in het beste van het beste steken als mensen die het doen met de kleine dingen die ze hebben. Bij beide heeft het paard het goed, het zal het paard niet interesseren of hij een gloednieuw shabrak op heeft of een vaalgewassen shabrak bij wijze van.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:23

Heb helaas geen tijd om uitgebreid te reageren, maar wil toch even wat kwijt.

In mijn omgeving wordt vaak gezegd: 'Dus jullie hebben een paard, dan zijn jullie vast heel rijk?' en dan is mijn antwoord: 'Fout. Wij zijn niet rijk, WANT we hebben een paard.' Haha!

Overigens hebben we met dat paard natuurlijk wel een heel rijk bezit, er is vrijwel niets wat mij blijer kan maken dan de liefde van dat paard. Maar om maar even duidelijk te maken dat bijna elke cent die niet naar vaste lasten gaat aan het paard wordt besteed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:25

Als je alles met je paard wilt doen, zoals bij slecht weer in een binnenbak, van de beste instrukteurs les wilt hebben, liefst 2x per week, goede outfit en beste kwaliteit spullen voor je paard, heb je veel geld nodig. Om te beginnen een trailer, maar dan ook een auto die een trailer kan trekken. Westrijden alle kosten die daar bij komen, ook als je alleen gaat om wedstrijdervaring op te doen.

Wil je toch een paard, moet je keuzes maken. Behoor je niet tot die groep die niet boven het gemiddelde verdiend, moet alles wat minder. Zoals: scheur in de winterdeken, lekker laten zitten, schoenen die gestikt moeten worden, dan maar natte sokken, vale sjabrakjes, jammer dan. Geen binnenbak, dan maar ingepakt op het paard met wollen deken met
-6 een uur over het fiestpad stappen.

Behoor niet tot de elitaire groep die mijn paard op een luxe pensionstal voor E325 p/m kan stallen (moet dan ook luxe outfit hebben, anders ga je voor schut). Huur een kale stal en doe alles zelf. Ik ben van mening dat mijn paard geen betere verzorging kan krijgen. Alleen baasje moet soms afzien zonder comfort. En idd als paardje iets nodig heeft, krijgt hij het, baasje moet dan ff wachten als het even niet beiden kan.

Maar nu de vraag, bezit wel een paard, kost me ong. E100 p/m en voor sommige (velen eigenlijk wel) ben ik elitair. Het kost me meer tijd en moeite dan het me in euro's kost, maar mensen willen niet snappen dat het voor de 'gewone man' ook te doen is, mits je niet hogere eisen stelt dan je kunt betalen.

Ik geniet ontzettend van mijn paard en op mijn fietsje voel ik me niet minder gelukkig dan dat ik met een luxe jeep aan kan komen rijden.

Worden ze enstig ziek, dan heb ik een probleem, dat weet ik dat ik niet elitair ben. Volgens mij zit daar het omslagpunt.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:42

Ik denk dat het er ook een beetje vanaf hangt waar je woont. Ik denk dat bvb in de Randstad het houden van een paard vele malen duurder is dan in bvb het Oosten van het land, waar toch iets meer ruimte is en het makkelijker is om een paard ergens op een landje te houden.

Mijn pony vroeger kostte mij ook niet zo bar veel. Hij was (gelukkig) kerngezond, stond bij familie op het terrein die gelukkig zelf hooide en stro + voer kochten we zelf in en rijd of losgooien ging eerst tegen betaling bij de buren en vervolgens hadden we zelf een piepklein buitenbakje, wat helemaal het einde was.

Nu verdien ik meer en heb ik er voor gekozen om mijn paard op een relatief luxe pensionstal neer te zetten, waar ik idd lekker het bos in kan gaan en met een aantal binnenbakken zodat ik in principe altijd kan rijden. Ook ik huur hier een kale stal en kan het echt zo duur maken als ik zelf wil. Daarintegen staat dat als ik een stapje terug zou moeten doen, dat ook dat zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:42

We zijn bevoorrecht een paard te hebben, maar met elitair heeft het in de meeste gevallen niks te maken.
Onder elite versta ik toch iets anders geloof ik, dan denk ik ook eerder aan oud geld dan aan nouveau riche. Een kennis van mij staat deze maand in de Quote, het is wel oud geld, op het randje van elite (heeft leuk optrekje hier vlakbij en lege stallen Haha!)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:46

eli·´tair (bn.)

1 eigen aan of specifiek voor een elite
2 voorbehouden aan een elite, niet bedoeld voor iedereen
3 gericht op de elite


e´lite (de ~)

1 [g.mv.] de beste personen => keur, bloem, top, puik
2 kleine, besloten groep van bevoorrechte mensen <=> massa
Laatst bijgewerkt door Margreet op 04-03-03 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:48

Karin schreef:
In mijn omgeving wordt vaak gezegd: 'Dus jullie hebben een paard, dan zijn jullie vast heel rijk?' en dan is mijn antwoord: 'Fout. Wij zijn niet rijk, WANT we hebben een paard.' Haha!

Overigens hebben we met dat paard natuurlijk wel een heel rijk bezit, er is vrijwel niets wat mij blijer kan maken dan de liefde van dat paard. Maar om maar even duidelijk te maken dat bijna elke cent die niet naar vaste lasten gaat aan het paard wordt besteed...


Hier zeg je precies hoe ik er ook over denk. Veel mensen denken ook dat ik en m'n ouders rijk zijn. Ik weet gewoon dat wij het goed hebben. Maar mijn ouders werken er allebei hard voor. En zonder geluk vaart niemand wel.
Dan de mensen die denken dat ik zelf rijd ben omdat ik een goedgekeurde dekhengst heb. Het klinkt heel wat maar je loopt tegen andere problemen aan dan met je vuilnisbakken merrie of ruintje. En dat hij goedgekeurd is heeft me nog meer geld gekost dan dat het mij heeft opgeleverd, dus dat je daar rijk van zal worden is ook een fabeltje(iig bij zo'n klein stamboek).

Ik denk niet dat paarden sport nog elitair is. Daar versta ik echt dus echt rijke, hoog in aanzienstaande mensen onder.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:51

Paardensport = een sport voor gekken, die bijna al hun tijd en geld in de hun paard steken, of terwijl paardengekken Haha!

Ok, ok even serieus ik geloof niet dat paarden sport een elite sport is, vroeger wel, maar tegenwoordig lijkt iedereen die een poosje les heeft gehad een paard te hebben, hoe dit komt: ws. om dat het goed gaat met de mensen in Nederland, veel huishoudens hebben een tweede inkomen en dit zorgt er voor dat je aan de eind van de maand iets over houd voor wat extra's en voor de een is dat een groot huis voor de ander een dure auro en voor weer een ander een paard. (en voor weer een ander alle drie Haha! )

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:59

Elitair vind ik niet echt meer van toepassing. Ja, misschien nog bij de Jockeyclub in Rotterdam waar het CHIO altijd gehouden wordt.

Voor de rest is er een hoop 'kale kak' zoals ik dat dan maar noem.
Mensen die het hoog in hun bol hebben versta ik daar onder.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:53

hahaha ja Fitzroy dat is een goeie!! 'kale' kak

Vind mezelf ook niet bepaald elitair, al zijn hier wel mensen die mij
decadent vinden (van horen zeggen).
Die mensen kennen mij dan ook niet zo goed, het heeft inderdaad
met hard werken te maken maar ook met een heleboel geluk.
Het geluk wat ik een ander ook heel erg gun!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:36

Kale kak vind je overal, dus ook in de paardensport. Over het algemeen zie ik meer mensen die hard moeten werken voor hun paard. Die de keuze maken hun geld in de paarden te steken. En het is net zo als met kinderen die komen eerst en voor ons is Gamble gewoon ons vierde kind dus die gaat voor.