Welk ras met welke letter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Welk ras met welke letter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 11:37

Voor diegene die niet weten met welke letten de naam van hun paardje moet beginnen:

Haflinger: Hengst, de 1e letter van de naam van de vader. Is de vader Star, moet de naam van het veulen dus met de S beginnen. Vader Wallenstein, dan met de W, etc etc
Merrie is vrij.

NMPRS: Volledig vrij

NSPS: T (roulerend van alfabet, I en J is 1 jaar, Q en X worden overgeslagen)

De rest laat ik aan jullie over

[edit] heike=typ fout uit titel gehaald
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 28-02-03 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:39

KWPN: 2003 W (per jaar roulerend systeem obv alfabet, worden ook een paar letters overgeslagen/gecombineerd)
NRPS: beginletter van de naam van de vader
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-02-03 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:47

Fjord: 2003 is de Z (ook roulerend met alfabet, maar de Q en de X worden niet gebruikt)

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:17

Dravers: V (op alfabet, Q en X doen niet mee)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:24

Lielle schreef:
NRPS: beginletter van de naam van de vader

Als het een hengstje is... anders is het vrij

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:50

oke, ben niet zo bekend met het NRPS verder.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:10

stef schreef:
Voor diegene die niet weten met welke letten de naam van hun paardje moet beginnen:

Haflinger: Hengst, de 1e letter van de naam van de vader. Is de vader Star, moet de naam van het veulen dus met de S beginnen. Vader Wallenstein, dan met de W, etc etc
Merrie is vrij.



Even een correctie Knipoog

Als de vader van een haflingerhengst veulen met St begint ( bv Star of Sturm) dan moet het veulen ook beginnen met St. Voorderest altijd met de eerste letter van Pappa. Knipoog

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:31

ja, bij nrps allen bij hengst! Baloe heeft namelijk wel de b van zn papa. Maar zn mama niet de letter van de papa!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 09:47

Bij de Welsh is het vrij.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 16:43

bij de merens is het dit jaar met een P

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 16:57

Bij het I.H.W.:

Merries vrij.
Hengsten met de beginletter van de vader. Zo is aan de hengst te zien uit welke stam hij komt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:08

is het bij new-foresters ook niet zo dat het met de eerste letter van de vaders naam moet beginnen?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:08

Polly schreef:
is het bij new-foresters ook niet zo dat het met de eerste letter van de vaders naam moet beginnen?


Nee die doen het ook met roulerende letters van het alfabet.
Dit jaar is het in Nederland de A geloof ik. In Belgie weet ik het niet Verward
Zou ook kunnen dat Nederland vrij is ...

Misschien weet Liberty dat?

(en als je dan toch bezig bent Liberty, welke letters slagen ze bij het BNFPS over?)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:42

ok hier ben ik Haha!

Nederland is vrij, daar mag je alles gebruiken. Fokkers houden soms wel eens het alfabet per jaar aan zeg maar.
In Belgie is het de A dit jaar, ze hebben X Y en Z overgeslagen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:45

Dyonne schreef:
Bij de Welsh is het vrij.


Nou daar heb ik nog een aanvulling op.

Voor wat betreft de naamgeving: Welsh pony's(sectie A & B) krijgen doorgaans een naam beginnend met de zelfde letter als de naam van de moeder ! Een verplichting is het niet natuurlijk

Verder is er een beperking aan wat voor naam je mag geven: Je mag geen stalnamen van een ander gebruiken. In het verleden zijn hier nogal wat fouten mee begaan, zo zijn namen als Fayre Sean en Revel Fayre Prime gekomen. Je kunt je pony dus bijvoorbeeld niet "Sumrin" noemen of zo. Aangezien het veulen ook een fokker heeft, kan de stalnaam van de fokker natuurlijk wel gebruikt worden, met toestemming van de fokker. Overigens zijn er nog wel andere systemen dan gewoon de eerste letter van de moeder geven. Bijvoorbeeld bij de Dyrin, Boreas en de latere Coed Coch, werd het zgn KWPN systeem gebruikt: dat wil zeggen dat alle veulentje die in het zelfde jaar geboren zijn eenzelfde voorletter kregen (Bijvoorbeeld Coed Coch Barrog & Coed Coch Brodor zijn allebei in 1971 geboren, maar dan weer niet Coed Coch Berwynfa)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:20

Liberty, stel nu dat ik een hengst zou gebruiken met een Nederlandse dek-licentie op mijn Belgische merrie. Waar wordt het veulen dan ingeschreven? Als dat Nederland is dan zou ik vrije keuze hebben hé?

(ik ben al bezig met namen te verzinnen voor een veulen dat over 2 jaar komt, je moet op alles voorzien zijn hé Haha! )

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:15

Loolapelooza schreef:
Liberty, stel nu dat ik een hengst zou gebruiken met een Nederlandse dek-licentie op mijn Belgische merrie. Waar wordt het veulen dan ingeschreven? Als dat Nederland is dan zou ik vrije keuze hebben hé?

(ik ben al bezig met namen te verzinnen voor een veulen dat over 2 jaar komt, je moet op alles voorzien zijn hé Haha! )


dat kun je dan in België inschrtijven, maar ik geloof dat Nederland ook kan.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:24

Bij de Tinkers is het ook vrij

rocky01
Berichten: 25
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: geldermalsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:35

Bij de quarter is het ook vrij maar de naam mag niet in het stamboek voorkomen

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:37

Fries: J, K of L in 2003. Ieder volgend jaar de volgende drie letters uit het alfabet.
Shetlanders: Net zoals bij KWPN 1 beginletter per jaar, ik weet alleen niet meer precies welke letter dit jaar aan de beurt is, sorrie.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:32

Heike"]
[quote="Dyonne schreef:
Bij de Welsh is het vrij.


Nou daar heb ik nog een aanvulling op.

Voor wat betreft de naamgeving: Welsh pony's(sectie A & B) krijgen doorgaans een naam beginnend met de zelfde letter als de naam van de moeder ! Een verplichting is het niet natuurlijk

Verder is er een beperking aan wat voor naam je mag geven: Je mag geen stalnamen van een ander gebruiken. In het verleden zijn hier nogal wat fouten mee begaan, zo zijn namen als Fayre Sean en Revel Fayre Prime gekomen. Je kunt je pony dus bijvoorbeeld niet "Sumrin" noemen of zo. Aangezien het veulen ook een fokker heeft, kan de stalnaam van de fokker natuurlijk wel gebruikt worden, met toestemming van de fokker. Overigens zijn er nog wel andere systemen dan gewoon de eerste letter van de moeder geven. Bijvoorbeeld bij de Dyrin, Boreas en de latere Coed Coch, werd het zgn KWPN systeem gebruikt: dat wil zeggen dat alle veulentje die in het zelfde jaar geboren zijn eenzelfde voorletter kregen (Bijvoorbeeld Coed Coch Barrog & Coed Coch Brodor zijn allebei in 1971 geboren, maar dan weer niet Coed Coch Berwynfa)
[/quote]

Dat is idd waar. Wij hebben bij ons veulen zelfs de naam van de moeder erin gezet. Dus eerst de stalnaam, dan naam van het veulen en dan moedersnaam.

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:09

Bij het AVS is het ook vrij

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:08

Leetje schreef:
Even een correctie Knipoog

Als de vader van een haflingerhengst veulen met St begint ( bv Star of Sturm) dan moet het veulen ook beginnen met St. Voorderest altijd met de eerste letter van Pappa. Knipoog


En nog een aanvulling: In Oostenrijk begint de naam van een merrie met de eerste letter van de naam van de moeder, er zijn daar ook een soort lijnen in de merrie. Sheril haar moeder heet bijvoorbeeld Sherry, en haar zus Somma. Als ik haar volgend jaar laat dekken, en het wordt een merrieveulen, dan moet haar naam van mezelf ook met een S beginnen.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 03:21

Leetje schreef:
Even een correctie Knipoog

Als de vader van een haflingerhengst veulen met St begint ( bv Star of Sturm) dan moet het veulen ook beginnen met St. Voorderest altijd met de eerste letter van Pappa. Knipoog


Dat wou ik dus ook zeggen

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:33

Marije_jiplover schreef:
Shetlanders: Net zoals bij KWPN 1 beginletter per jaar, ik weet alleen niet meer precies welke letter dit jaar aan de beurt is, sorrie.


Is dus de T dit jaar, zoals Stef al zei (NSPS = Nederlands Shetlandpony stamboek) Haha!