voordelen leren rijlaarzen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

voordelen leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 14:00

wil iemand alsjeblieft de voordelen van leren rijlaarzen voor me opnoemen?
heb afgelopen week namelijk veel geld uitgegeven en een paar gehaald. En nu verklaar ik mezelf nog blonder dan blond omdat ik totaal niet meer snap waarom ik ze gekocht heb. rubberen laarzen zijn tig keer goedkoper en je kan er normaal op rondlopen. Gisteren voor t eerst met mijn nieuwe laarzen gereden en ik had t gevoel dat ik vanaf mn knie niets meer voelde of kon bewegen. ik hield mezelf maar voor dat dat kwam omdat mn knie iets dik was en de ene daarom niet zo lekker zat. hoelang duurt het nog voordat ze lekker gaan zitten en ik niet t gevoel heb op 2 houten poten te lopen?

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:19

K ken het haha. K wist ook de 1e paar keren niet waarom k ze had gekocht, maar nu kan k echt niet meer zonder me laarzen rijden. K weet niet precies hoelang het bij mij heeft geduurd. Ze zeggen dat je ermee moet fietsen en trappenlopen, omdat ze dan sneller soepel worden.
Nou sterkte met het inlopen!! haha.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:21

hihi,ja daar moet je even doorheen maar geloof me over een tijdje wil je niet anders meer!!

Ik had precies hetzelfde,heb zo`n 3 jaar geleden leren laarzen gekocht en had in no time kapotte knieholtes,hele zere voeten enz.
Sommige mensen doen ze eerst een tijdje aan zonder te rijden,bijvoorbeeld als je gaat vegen ofzo zodat ze een beetje gaan vormen. Ik heb dat zelf niet lang gedaan,ben er redelijk snel mee gaan rijden maar dan in het begin alleen bij de jonge paarden waar ik niet langer dan een half uur opzat en daarna trok ik dan heeel snel mijn rubbere laarsjes weer aan Knipoog
Het duurde bij mij iets van 1 à 2 maanden voor ze ECHT lekker gingen zitten. Als ik nu nog eens rubbere laarzen aan doe snap ik niet meer hoe ik daar mee kon rijden...even doorzetten hoor want uiteindelijk rijdt het veel en veel fijner!

groetjes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:23

Ze zijn veel mooier!
(Vooral in bruin kalfsleer Kwijl Schijnheilig )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:25

1. na een inloopperiode van een aantal maanden (ligt eraan hoe intensief je ze gebruikt) zitten ze veeeeeeel beter.
2. ze zweten niet (zo erg).
3. ze zijn mooier
4. ze blijven beter zitten (bij mij dan).

Veel plezier ermee !

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:32

hahahaha dat dacht ik eerst ook maar alles wat Sjimmy op noemt
is waar hoor

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:38

Ik ben blij dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem als ik heb met mijn laarzen Haha! .
Voorheen heb ik ook rubber laarzen gehad, maar kon er absoluut niet fijn mee rijden.
Later heb ik chaps gekocht en vond het super rijden, je voelt het paard veel beter.
Ik heb nu leren rijlaarzen gekocht (ook ik weet niet meer waarom Verward , nouja, ik vind ze vooral erg mooi staan en veel mensen zweren erbij).

Ook ik heb inmiddels blaren op mijn hak en kapotte knieholten gehad . Heb ze ook een hele tijd niet aangehad,
maar ga mezelf dwingen ze toch vaker te gaan dragen. Ze zijn toch iets te duur om in de kast te zetten.

Ik vertrouw dus maar iedereen die doorgezet hebben en er nu veel plezier aan beleven.

Veel succes!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:43

Maar wat is dan het voordeel van leren rijlaarzen ten opzichte van chaps ? En dan heb ik het niet over wedstrijdrijden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:44

Idd Craign, daar vind ik persoonlijk geen voordeel aanzitten als je het wedstrijdaspect achterwege laat. Sommige mensen vinden chaps te slap, die houden van wat meer stevigheid.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:48

Ik vind persoonlijk dat het met leren laarzen makkelijker is om je benen stil op z'n plek te houden dan met chaps.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:50

in ieder geval is het voor de echte hollander duidelijk waarom je leren zou doen boven rubberen: het is uiteindelijk echt voordeliger!
rubberen, aanschaf toch 1 keer per jaar, leren daarintegen 1 keer in de 6-10 jaar!
Tel uit je winst!
(is ook beter voor je schuldgevoel....)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:56

Misschien een tip voor je; ga naar de schoenmaker en koop daar twee inlegzooltjes. Je hebt alleen hakken nodig. Knip deze in de vorm van je laars en doe ze erin. Je voet (hak) komt nu iets hoger in de laars waardoor je knieholten heel blijven Haha! . Na een tijdje zitten je laarzen beter (zakken iets in) en kun je de zooltjes er weer uithalen. Het heeft bij mij heel goed gewerkt. Ook ik vroeg me af hoe ik daar mee moest gaan rijden maar ik wil ze echt niet meer kwijt!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:59

1 x per jaar rubberen rijlaarzen ? Wat doe je met die dingen ? Haha!

Heb nu al weer twee jaar Kieffer chaps en als ik ze even in een wasje gooi, zien ze eruit als nieuw.

Nee, voor mij geen leren laarzen, zie de voordelen niet zo (geloof trouwens wel dat je benen stiller liggen met leren rijlaarzen, maar ik probeer daar gewoon zelf beter op te letten). Ik loop iets te vaak door de modder met het paard en heb te veel mensen zien pijn lijden met leren laarzen Knipoog .

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:01

Ik heb én chaps en leren rijlaarzen en jaren lang met rubberen gereden.
Rubberen was is spuugzat en ik startte nog weleens een wedstrijdje, vandaar dat ik leren heb gekocht. Ook omdat ik idd om de 1 a 2 jaar nieuwe laarzen moest en ik hoop dat met leren toch wat minder snel te hoeven...

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:12

Maar zijn leren waterdicht dan. Volgens mij namelijk niet. En dat vind ik toch wel handig aan rubberen. Maar voor 1 keer in de week ga ik geen leren kopen. Want mijn voeten groeien nog daarna wil ik ze wel vind ze mooier en volgens iedereen zitten ze fijner.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:17

Ik loop er weleens mee door een plas en dan lekken ze niet, maar ik kan niet beloven dat als je een half uur in een zeiknatte bak staat dat ze het dan drooghouden vanbinnen..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:32

Ik hoef ook (voorlopig) geen leren rijlaarzen. Ik vind het het afzien niet waard en ik ben ze zelf ook niet waard. Laat mij maar lekker met m'n rubberen laarzen door de modder baggeren! Verder rijd ik ook vaak met chaps. Ik heb wel Aigle Ecuyer laarzen en dan de extra hoge versie, die vind ik kwalitatief goed en ik doe er jaren mee. Als er tenminste geen muis z'n nest in gaat maken zoals bij m'n vorige... Haha!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:35

Als je ze eenmaal ingelopen hebt, rijden ze dertig keer fijner, ze staan veel mooier, en die van mij zitten nu heerlijk, ik kan er de hele dag op lopen als ik wil, uuhm, ze gaan veel langer mee (bij mij wel tenminste, mijn rubberen laarzen lagen altijd na een paar maanden al uit elkaar)....enz enz enz....

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:36

Voor mij was de keus heel makkelijk. Ik had erg veel last van mijn enkels omdat ik ze met rijden zeg maar op rekte ofzo weet ik veel. Maar ik had er echt last van. Sinds ik mijn leren heb waar ik veel meer steun aan heb wat betreft mijn enkel heb ik er geen last meer van. En ook het feit dat ik inderdaad met rubberen om het jaar of elk jaar nieuwe koop en met deze niet!

Dus je hoeft er echt geen spijt van te hebben dat je ze gekocht hebt!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:45

Ik had rubber laarzen en die pasten nooit echt goed. Of ze zaten niet goed om m'n bovenbenen of de voet was te ruim. Dus: leren laarzen gekocht. Op maat - dat was voordeel 1. De eerste paar weken was het gewoon PRUT. Ik had gewoon rundleer om dat kalfs duurder en kwetsbaarder is, maar het was erg stug in het begin. Ik moest traplopen om ervoor te zorgen dat ze wat zakten, ik kreeg blauwe plekken van een uurtje rijden en kreeg ze in het begin zelfs met een laarzenknecht bijna niet uit. Maar ik heb ze nu 10 jaar en ze zitten als gegoten, nog steeds!! Mijn beenligging is beter, voor m'n gevoel heb ik een beter contact met m'n paard, ze zakken niet vanzelf af maar knellen ook niet, ik heb nooit zweet voeten - ik zou niet meer naar m'n oude rubbertjes terugwillen. Helaas is na drie keer verzolen en nog een paar andere reparaties het einde van m'n leren laarzen in zicht en zal ik straks dus weer opnieuw moeten beginnen!!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:57

hier nog zo'n muts, er staat al maanden 400 euro weg te kwijnen in de berging, terwijl ik mijn oude afgetrapte lekke leren laarsjes (die volgens mij ook nooit zo'n pijn als deze hebben gedaan Lachen) nog wat meer aftrap!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:49

Je kunt met ze gaan fietsen en traplopen, dan heb je ze zo ingelopen. Onder de douche schijnt ook goed te helpen, maar dat is niet zo goed voor het leer.

Ik heb veterlaarzen van Rectiligne, dat zijn meer springlaarzen, dus die zijn sowieso wat zachter en buigbaarder rondom de enkels, had dus vrij weing last bij het inlopen. Ik weet niet watvoor laarzen jij hebt? Ik had eerst van die stijve rotdingen van Petrie, toen lagen mijn hele knieholtes wel open. Volgens mij ligt het er wel erg aan watvoor laarzen je koopt.
Ik rijd niet met chaps, dat geeft toch weer een ander gevoel als een rijlaars, als je gewoon aan het gevoel van je rijlaars went, is dat ook beter als je wedstrijden (dan moet je toch laarzen aan) rijdt denk ik. Haha!
Als je gewoon één keer in de week rijdt is het geloof ik ook niet zo nodig om leren aan te schaffen.

voordelen:
1. ze zijn veel mooier
2. als ze ingelopen zijn zitten ze veel lekkerder (vormen zich naar je voet-been)
3. je krijgt er niet van die vieze plakkerige zweetvoeten in
4. lekker makkelijk aan en uit (als er een rits in zit)
5. ze gaan veel langer mee.
6. het ziet er niet uit als je een beetje hoog rijdt op wedstrijden en nog van die rubberen dingen aan hebt Haha!


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 19:26

SilverSadle schreef:
.
Ik heb nu leren rijlaarzen gekocht (ook ik weet niet meer waarom Verward , nouja, ik vind ze vooral erg mooi staan en veel mensen zweren erbij).


dat was ook mijn denkwijze, iedereen vind ze super dus dan moeten ze wel hun voordelen hebben toch? ach ik pijnig mezelf de komende weken nog even en dan komt het helemaal goed, gewoon wat vaker tussendoor stappen zonder beugels om t bloed weer te laten stromen Haha!

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:32

pienV schreef:
Misschien een tip voor je; ga naar de schoenmaker en koop daar twee inlegzooltjes. Je hebt alleen hakken nodig. Knip deze in de vorm van je laars en doe ze erin. Je voet (hak) komt nu iets hoger in de laars waardoor je knieholten heel blijven Haha! . Na een tijdje zitten je laarzen beter (zakken iets in) en kun je de zooltjes er weer uithalen. Het heeft bij mij heel goed gewerkt. Ook ik vroeg me af hoe ik daar mee moest gaan rijden maar ik wil ze echt niet meer kwijt!


he dat is nog eens een goeie tip!!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:55

je kunt ook gewoon hakjes kopen hoor... die hoef je niet op maat te knippen. deze hakjes hogen zeker 1 cm op en zo doen je knieholtes veel minder pijn