Kraamstal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Kraamstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 13:50

Mijn merrie moet in April een veulen krijgen. Hoe groot moet haar box ongeveer zijn om in te veulenen? Ze is zelf 1,68 (KWPN).
De box die ze heeft is ongeveer 3,5 m x 4,0 m, is dit groot genoeg?

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:19

nee de box is niet groot genoeg hij zou minstens 4 op 4 m moeten zijn maar in april kun je je merrie al best buiten zetten voor te veulenen. dit is nog altijd het beste maar maak dan een klein stukje van de weide of buitenbak af zodat ze geen verstoppertje kan gaan spelen.( zo vindt je ze gemakkelijker terug). veel succes ragna

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:25

pienV schreef:
Mijn merrie moet in April een veulen krijgen. Hoe groot moet haar box ongeveer zijn om in te veulenen? Ze is zelf 1,68 (KWPN).
De box die ze heeft is ongeveer 3,5 m x 4,0 m, is dit groot genoeg?


Bij ons stond op stal ook een kwpn paard en die heeft ook in een stal van 3.5 m bij 4.0 m een veulen gekregen, je moet alleen wel opletten dat ze niet vast komen te liggen, maar is dat niet hetzelfde als de stal een halve meter dieper is? Verward

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:39

Mijn merrie van 1.50 is vorig jaar bevallen in een stal van 4 bij 7... groot genoeg zou je denken. Maar ze ging precies overdwars liggen, de sufferd.
Ze had ongeveer een metertje ruimte aan de achterkant, was op zich genoeg. We waren er wel bij, dat scheelt misschien. Als er wat mis was gegaan hadden we direct in kunnen grijpen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:24

Nadeel van buiten zetten is dat als er wel complicaties zijn en de DA moet erbij, sta je buiten, meestal zonder lampen, misschien wel in de modder...
Je hebt ook veel minder zicht, kan geen camera gebruiken, nee, ik kies zeker voor binnen!

Ik denk dat 3,5 x 4m prima is. Als een merrie, zoals die van Cer, in een hoek of tegen de wand gaat veulenen, kan dat ook in een grote box gebeuren.

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:56

Vorig jaar hadden we een merrie in een box van 5 x 5 meter, maar die errie ging met d'r kont tegen de deur aanliggen en we waren er niet bij...... Het is dood gedrukt tegen de kant. errug zielig. Maakt dus niet zoveel uit hoe groot de box is als ie maar wel goed kan liggen.