kapotte knokkels door longeren.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

kapotte knokkels door longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 21:09

Gisteren op de manege kreeg ik van de manege eigenaar de opdracht om twee jonge pony's van drie jaar te longeren. Dit moest ik doen samen met een ander meisje.

Ik begon met Easter. Die was helemaal opgefokt. WE stonden rustig de longeerlijn vast te maken, ineens schrikt hij en bokt weg. De eerste bok, was nog veel te dichtbij, klets! kei hard tegen mijn hand aan. twee van knokkels lagen helemaal open. Ik ben toch gewoon doorgegaan, het ging echt voor geen meter, Dan liep hij eerst gewoon netjes zijn rondje, en het volgende moment, draaide hij zijn kop de andere kant op, en begon dwars de andere richting in te lopen, daarbij zijn kop ook nog eens omlaag, waardoor de longeer lijn tussen zijn benen in de war kwam te zitten. ik had ook verder geen idee wat hiertegen te beginnen was. Uiteindelijk zijn we er mee gestopt. Ik vond dit veel te gevaarlijk, en had zoiets van, als ze echt willen dat dit beest leert hoe die moet longeren, dan moeten ze maar iemand vragen die hier beter mee om weet te gaan.

De volgende kandidaat was martijntje, die snapte er al helemaal niets van. Kwam de hele tijd naar me toe, ik kon niet eens bij hem weg lopen, hij liep gewoon achter me aan. Toen kwam fleury er even bijlopen, maar toen ze weg liep kwam martijntje gelijk weer op me af. Wat kun je hier in gods naam tegen doen? Toen gingen mandy en fleury, nadat martijntje wat beweging had gehad, hem opzadelen. In het begin rustig hangen, geen enkel probleem, het dier bleef onvoorstelbaar rustig. Toen ging ze na een tijdje rustig zitten. HEt dier schoot gelijk met 4 benen tegelijk de lucht in. NAdat hij weer een beetje was gekalmeerd, stapte mandy weer af, en wilde het rustig opnieuw proberen. Maar toen kwam een instructrice, die les moest geven, om te zeggen dat ze het tuig van sarina nodig had, omdat ze die nodig had in de les. Sarina is de moeder van Martijntje, en we hadden haar tuig gebruikt voor martijntje. Maar goed dat ging nu niet meer. Dus maar weer afgezadeld en weer op stal gezet. Toen merkte ik pas hoe vuil mijn open knokkels waren, dus die ben ik toen onder de kraan gaan houden. HEt begon toen ook pas pijn te doen.
Tijdens het rijden had ik er gelukkig neit echt veel last meer van. Alleen nu is mijn hand helemaal stijf. en mijn pols lijkt wel gekneusd. Ach, je moet toch ooit ervaring opdoen, maar de volgende keer wel liever met iemand die beter met easter wist om te gaan.

Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:18

Na dat was zo te horen een hele belevenis! Haha!
Succes nog verder met Marijntje en Easter!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:54

Nou beterschap met je hand! Nu weet je wel dat je met jonge dieren altijd voor 200% op je hoede moet zijn.
Longeren kun je het beste doen in een longeerbaan of op een afgezet deel van de rijbaan. De zweep gebruik je om het paard van je af, en voorwaarts te houden. Paarden zijn soms heel snel en als ze jong zijn raken ze nog wel eens in paniek, daarom moet je erg blijven opletten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:52

Gaat het alweer een beetje beter met je hand?

Nou ik heb vandaag zonder handschoenen gereden, was ze vergeten. Dus gelijk 2 (open!!) blaren.
AUW! Weet dus wat je voelt.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:15

Ja, ik heb ze gezien hoor, die knokkels! Helemaal open. Maar het beestje was ook wel echt heel gek aan het doen! Ik was er ook bij maar was blij dat ik op dat moment niet in ingrid dr schoenen stond!

Succes ermee hoor, en de volgende ker maar eerst even losgooien?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 23:05

uhm, volgende keer idd eerst even los gooien, maar ook een ervarender iemand erbij, en inderdaad beter opletten... wat een gedoe zeg...