voedingssuplementen welke en waarom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

voedingssuplementen welke en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 20:09

Welke voedingssuplementen gebruiken jullie? En waarom?
Ik hoor veel verschillende en ben er wel benieuwd naar.
Of ben je er juist tegen, alles wat een paard nodig heeft zit in zijn voer.

Zelf voer ik alleen knoflook bij, ben ermee begonnen tegen vliegen. Maar zijn er nooit mee gestopt. Het is tevens goed voor haar darmen en haar vacht glimt er ook nog eens van!

Hoe zit het bij jullie?

Ik weet dat er zoiets al bij het westernforum is, maar daar reageren allen westernmensen. Ik wil het gewoon in het algemeen horen.
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 21-02-03 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:17

Wij voeren niet echt poeders. Maar wel bamboe bladeren en kleefkruid. Bamboe is goed voor de nieren en kleefkruid is goed voor de lympfeklieren

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:44

Het enige wat ik aan poeders voer is Maxh Hippo en dat geef ik voor zijn hoeven. Omdat mijn paardje heel erg slechte hoeven heeft (nu al veel en veel beter). Maar het werkt voor nog meer dingen zoals: conditie, spieren, spijsvertering enz eigenlijk voor het hele lichaam.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:52


AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:55

ik voer vepa, slobber en muesli bij (wissel t een beetje af) en daar zit ook al vanalles in knoflook, lijnzaad en verschillende kruiden. en ik voer nog extra knoflook bij.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:19

eingelijk alleen zeewier bij een mager rantsoen(beperking eiwit , dus graszaad hooi en geen/ weinig brok) en in de zomer knoflook en foene griek om het bloed te zuiveren zodat afvalstoffen in het bloed sneller afgevoerd worden (eczeem)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:24

Ik voer helemaal niets bij en eigenlijk doen ze het er alle drie heel goed op *LOL*
Zie dus nog geen reden om al die(vaak dure) supplementen erin te gooien Haha! Maar als iemand we over weet te halen met goede argumenten sta ik ervoor open...! (nieuw discussie *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:37

Ik voer ook niets bij.
Alles wat ze nodig hebben halen ze uit hun krachtvoer, hooi, wortels, appels en weidegang.
Ik heb ze wel eens knoflook gevoerd maar dat was geen succes.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 23:56

Ilindra schreef:
Ik voer ook niets bij.
Alles wat ze nodig hebben halen ze uit hun krachtvoer, hooi, wortels, appels en weidegang.
Ik heb ze wel eens knoflook gevoerd maar dat was geen succes.


Waarom was dat geen succes, nu maak je me nieuwsgierig!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:00

Ze wilden het niet eten en volgens m´n vader stonk het in de schuur als of er een dode bunzing lag Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 00:12

Ow ok, nou als ik aan het rijden ben en ik kom langs krijg ik wel eens commentaar dat het naar knoflook stinkt ja Bloos

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:22

Ik voer nu Young Stock van NAF aan mijn 3-jarige. Ik vind dat een paard juist alles binnen moet krijgen tijdens zijn/ haar groei. Verder geef ik in de zomer knoflookpoeder, voor tegen vliegen uiteraard. Bij mijn vorige paard gaf ik ook altijd Equifelexion, wat ik ook aan Tica zal geven zodra ze onder het zadel loopt. Dat is een supplement ter ondersteuning van de gewrichten en ter voorkoming van ODC etc.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 13:32

Wodan krijgt alleen zeewier door zijn voer heen en nu foenegriek voor het kugje wat erin zit.

Rohan krijgt van mij Max H door het eten. Dat is eigenlijk goed voor alles en brengt je paard in balans met wat hij nodig heeft. Overtollige mineralen worden afgevoerd en de te korten bij gevuld.
De reden waarom ik wodan geen max H voer is omdat ik op hem nog niet rijd en het voor hem niet nodig vind.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 13:52

ik voer alleen knoflook snippers bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:03

Lois krijgt een goede sportbrok, haver, onbeperkt paardenkuil , af en toe wortelen en iedere dag 1 tot 2 scheppen kruidenmuesli van Pavo. Op de verpakking van de muesli staat dat je zelf geen extra kuiden oet toevoegen.
Als je paard gewoon goed gezond is en geen uitzonderlijke prestaties hoeft te leveren is het helemaal niet nodig om extra supplementen te voeren.
Voor iedereen die gek is op supplementen moet eens op de site van cavalor kijken [www.Cavalor.com]

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:52

Op advies van de DA geef ik Gamble ook Max H door de slobber (3 a 4 keer per week) . Zijn weerstand was niet al te best en ik gebruik het nu een week of vier. Hij voelt beter aan, is soepeler in zijn lijf en ziet er gewoon goed uit. Maar of het echt alleen door die poeder komt? Ach, we voelen ons er samen goed bij en daar gaat het om.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:38

Kan je foenegriek altijd geven of maar een bepaalde periode. Mijn paardje loopt ook te kuchen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:53

Foenegriek, Foeneknof of knoflook, kun je alledrie altijd geven.
Als je het geeft, gewoon het hele jaar door doen.
Die van mij krijgt ook nog appelazijn. Knipoog

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 01:07

Voor Mickey ga ik binnenkort weer beginnen met een mengsel van appelazijn en knoflook, als ondersteuning in de strijd tegen zomerexceem.
Sarah krijgt normaal gesproken een scheutje lijnzaadolie over de brokken, maar nu zeewier (van Cody gekregen Haha!). Volgens de mevrouw van de Divoza hetzelfde resultaat als lijnzaadolie.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 01:21

Ik heb een hele tijd Pavo E-plus gevoerd (vit. E en selenium), ik denk dat ik zo'n tien kilo opgevoerd heb in een jaar of 2 a 3, maar nu is het emmertje leeg en ben ik gewoon eens gestopt. Nou, mooi geen verschil te merken.
Ze vond het ook altijd maar smerig spul, dus zolang ze zo los blijft als ze nu is....geen gedoe meer! Ze krijgt wel elke dag twee halve scheppen Pavo kruidenmuesli.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 01:26

Dorine schreef:
Foenegriek, Foeneknof of knoflook, kun je alledrie altijd geven.
Als je het geeft, gewoon het hele jaar door doen.
Die van mij krijgt ook nog appelazijn. Knipoog


Dat doe ik dus niet, omdat evt beginnende verkoudheidjes erdoor gecamoufleerd kunnen worden.
Mijn paard krijgt alleen Foenegriek als hij hoest, ik ben veel te bang dat ik iets onderdruk wat dan blijft sluimeren. Ik ben bang dat ik hem dan kapot rij.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:04

De afgelopen jaren hebben Beer en Dikke ook altijd knoflook snippers (voorjaar/zomer) gekregen, maar kan eigenlijk niet zeggen dat dit helpt Scheve mond !Vandaar dat ik maar heb besloten dat Dikke het dit jaar niet krijgt . (Beer leeft helaas niet meer Verdrietig ).
Als Dikke z´n wintervacht gaat verliezen, valt ´ie aan de flanken altijd een beetje in, vandaar dat ik nu weer met Vit. E met selenium ben begonnen, dat helpt hem om wat makklijker door de wissel te komen.
Als hij weer eens wat dunnige poep heeft, krijgt hij een tijdje ´s ochtends en ´s avonds een bekertje biogarde joghurt door z´n eten, mét een flinke snuf oregano! Dit helpt 10 x beter dan de middeltjes die ik in de loop der jaren van de DA heb gekregen Knipoog ! (die waren alleen maar duur en hielpen voor geen meter !)
Hij krijgt het hele jaar door een beetje lijnzaad-vlokken

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:27

Fab krijgt sinds vorig jaar Pavo E plus. Ze is daar echt losser van geworden! Als ze het soms een week of twee niet krijgt, kan ik het goed merken met rijden! Toch voor mij een duidelijk teken dat niet ieder paard voldoende uit zijn normale voer haalt!

Van knoflook heb ik begrepen dat je dat niet permanent mag geven omdat het het maagslijmvlies zou aantasten......wel met periodes......
Op zich is het wel gezond, maar steeds als kuurtje bijvoorbeeld.
Het stinkt inderdaad wel heel erg Haha!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:36

Hmmm, ik heb voor tjalko verschillende poeiers en pillen geprobeerd tegen mok, maar dat was geen succes. Het kostte een berg geld en uiteindelijk is goed schoon houden het enige dat echt helpt.

Ik voer Tjal altijd een kilo kruidenmeusli met een scheut lijnzaadolie (huid en stoelgang) en 2 schepjes vitamine E met Selenium. Dat laatste voer ik pas een paar weken bij om zijn spieropbouw wat te helpen. Geen idee of het helpt, maar mijn instructrice zweert erbij...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:01

Mijn ruin krijgt een voedingssupplement met glucosamine en MSM voor de gewrichten. Verder krijgt mijn hengst een kruidenmengsel van duivelsklauw en kleefkruid en andere kruiden voor zijn spieren, lymfevaten en gewrichten. Blijft ie lekker soepel van.
Verder krijgen al mijn paarden lekker zo nu en dan appelazijn en elke avond door de slobber krijgen ze lijnzaad.