Grrr...wonen aan een toeristische route

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Grrr...wonen aan een toeristische route

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 13:07

Ik woon dus in een natuurgebied (heel erg mooi) en ik krijg dus steeds een grotere hekel aan al die mensen die vinden dat ik (als bewoner) bij de toeristische attractie hoor. Gisteren zet ik een jong paard buiten, stopt er net voor ons huis een auto (ik moet even 100 m over de weg naar de wei). Raampje open, wegenkaart wordt opengevouwen (paard schrikt zich te pletter, staat bijna recht overeind) - willen blijkbaar de weg vragen. Ik loop gewoon door .....komt die vent achter me aan, geeft een straal gas, roept me wat onverstaanbaars achterna, paard schiet vooruit - ging goed gelukkig, maar ggrrrrr....

Het is hier altijd hetzelfde. Ik heb de hekken bij ons huis niet altijd dicht, veel te lastig met paarden, trekkers, auto's, enz. Gevolg: als de hoefsmid er is komt een langswandelend gezin even leuk kijken ('Aai maar even Jantje, dit is een paard - nee mevrouw, u hoeft zich geen zorgen te maken, wij hadden thuis ook altijd paarden') Hoefsmid bijna met paard en al ondersteboven, mag de pret niet drukken....
Onze shetjes staan in een wei aan de weg, worden zat gevoerd met suikerklontjes en oud brood als ik niet uitkijk...
Als ik een paard sta te poetsen staat er opeens weer een vreemde man achter me, 'Welke vader heeft dat paard? Ja, mevrouw, wij hadden thuis altijd paarden'....

Mensen vragen niet of ze welkom zijn, lopen zo ons erf op - lopen soms ook zo de wei in waar de paarden staan (ook nog gevaarlijk) en jagen onze parden op. En allemaal hebben ze er verstand van!! En dan heb ik het nog niet eens over al die auto's die hier aan de kant van de weg worden geparkeerd, ook vrolijk voor m'n weidehekken - als ik pech heb kan ik in het weekend m'n paarden niet eens uit de wei halen.
Soms denk ik wel eens, ik ga verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:38

Ik wil wel ruilen hoor... Haha!

Nee ik snap heel goed dat het heel irritant is dat er mensen zijn die zomaar bij een ander het erf op lopen. En al helemaal het land in lopen Verward om een stel vreemde paarden te "bekijken" van dicht bij. Ik zou het niet in m'n hoofd halen zeg! De brutaliteit Lips are sealed

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:12

Ik woon aan een onverharde weg waar 2 fietsroutes langs komen. En de overbuurman heeft een soort museum/theetuin dus de toeristen komen hier in de zomer ook erg vaak langs.
Bij de paarden komen ze tegenwoordig niet meer, erf goed afgezet en de hond laat wel merken dat ze beter achter het hek kunnen blijven.

Anders is het met de mensen die zich vergissen en denken dat het huis van m'n ouders het museum is...
Je staat raar te kijken als mensen ineens in de keuken of woonkamer staan en vragen of ze koffie of pannenkoeken kunnen krijgen. En dat niet 1 keer, nee in de zomer gebeurt dat meerdere keren per week.
Gevolg is dus dat m'n ouders in de zomer dus maar de deur op slot moeten doen...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:35

Bij ons komen de wandelaars van Natuurmonumenten langs. Bergschoenen, rugzak, een bepakking alsof ze de Himalaya op gaan. Foto's maken van de magnoliaboom. Af en toe het erf op lopen om te kijken of de route afgesneden kan worden... Een hond helpt inderdaad erg goed, ze hoeft alleen maar te gaan zitten kijken op de oprit Haha! .
Ik liep vorig jaar met mijn paard van de bak naar huis, stopt er een auto. Stelletje, jongen vraagt op het meisje met het paard op de foto mag, ER OP. No way, laat ik een vreemde op mijn paard, ze keek trouwens nogal benauwd ook. Paard rook zeker niet citroenfris genoeg!!
Joh, ben ik blij dat ik een provinciaal ben.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:50

Stroom op de hekken zetten Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:47

Wat een idioten!
Dat ze de brutaliteit hebben zeg, denken zeker dat het bij de charme van het platteland hoort dat je gewoon bij iedereen het erf op kan lopen, nostalgie heet dat!

Misschien tijd om een grote hond aan te schaffen?

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:34

jeetje wat poedersuikerig zeg je vraagt toch wel even of je hier welkom bent ?

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 11:59

Wat een eikels. Echt brutaal als je zomaar bij mensen het erf oploopt of het weiland in (ook lekker gevaarlijk trouwens), moet je wel lef hebben om dat zomaar even te doen.
Oja, ik wil ook wel met je ruilen hoor Haha!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:00

Mijn paard stond vorig jaar op een camping en toen waren er gasten die op haar hebben gereden, want ze was zoooo lief!!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:06

irish_lady schreef:
Mijn paard stond vorig jaar op een camping en toen waren er gasten die op haar hebben gereden, want ze was zoooo lief!!


Wat kunnen mensen toch asociaal zijn! Je gaat toch niet zomaar op een paard zitten! Boos!
En inderdaad, om zomaar bij mensen het terrein op te lopen kan echt niet. Sommige mensen zijn ook echt té brutaal en zwaar onbeschoft!
Want als je ze van je terrein stuurt kun je nog een boze blik en/of een scheldpartij krijgen ook..
Dat je dan je terrein maar beter moet afsluiten enzo.....

Kan me voorstellen dat je je er dood aan ergert.
(heb je niet stiekem wel eens de neiging om die auto's die voor je weidehekken staan van een héééle mooie nieuwe kras te voorzien (net zo aso, maar goed Schijnheilig )

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 15:26

MarijeR schreef:
Anders is het met de mensen die zich vergissen en denken dat het huis van m'n ouders het museum is...
Je staat raar te kijken als mensen ineens in de keuken of woonkamer staan en vragen of ze koffie of pannenkoeken kunnen krijgen. En dat niet 1 keer, nee in de zomer gebeurt dat meerdere keren per week.
Gevolg is dus dat m'n ouders in de zomer dus maar de deur op slot moeten doen...


Bordje op de deur maken: "Museum/Theetuin aan de overkant"?

Maar, alle gekheid op een stokje: 't is inderdaad vreselijk irritant. En ik snap ook niet waar mensen het lef vandaan halen. Ik woon dan wel niet aan een touristische route, maar de pensionstal waar Alfie staat ligt langs een wandelpad met een grote open deur (moeten hoog opgeladen wagens doorheen kunnen). En vooral 's winters als de koeien ook op stal staan, dan komen de mensen gewoon binnenlopen kipjes en koetjes kijken, en natuurlijk de paardjes kijken. "Mag ie wat lekkers?" Nee mevrouw, hij lust geen suikerklontjes Misselijk. "Nou alle paarden lusten toch suikerklontjes?" Ja, maar hij niet! En ook al lustte hij ze wel, dan nog kreeg ie ze niet. Nergens voor nodig . En dan ben ik natuurlijk geen lief baasje }> !

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:44

Als ze voor de hekken van je weide geparkeerd staan, gewoon de politie bellen en die wagens laten wegslepen, dat is je volste recht. Het bezorgt hen een hoop last en het kost hen ook een flinke duit (hier in België toch) en dan zullen ze de volgende keer wel even nadenken.
Wat betreft het erf oplopen, daar hebben we ook al ervaring mee gehad. Bij ons is er een heel systeem van hekjes om er voor te zorgen dat schapen, paarden en hond gescheiden blijven en niet zomaar kunnen ontsnappen (zelfs al zijn ze bijvoorbeeld uit hun stal gebroken) en die laten ze dan ook doodleuk openstaan. Mijn oom is een ex-rijkswachter en kan zich geweldig kwaad maken, dus als het gebeurt en hij is thuis, bezorgt hij ze wel de schrik van hun leven.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:48

Ik woon in een oud boerendorpje en dan gaan er ook altijd mensen wandelen en soms als ik met Carolien rij dan willen ze nog wellis foto's maken *LOL* en als de paarden buiten staan op het voor weitje is het "oohhh kijk eens wat een mooie paardjes! die is mooi zeg!" zoiets maar dat is wel leuk maar in de zomer is het wellis erger maar vergeleken met jou valt het wel mee Knipoog

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:00

Goh, Kendra - dat klinkt als bij mij thuis. Wij hebben dan geen paarden staan maar wel vleesstiertjes in de opfok. Mensen lopen gewoon de weides op, struinen dwars door de maisakkers en door de jonge aanplant van dennen. Ons terrein is rondom afgezet met 4 lagen prikkeldraad van dik 1.20 m hoog. Dat zal de [pret niet drukken. (voor die mensen). Hartstikke leuk hoor, om gezellig in de bossen te wonen Frusty . Als je ze er op aanspreekt, of ze zich bewust zijn dat ze zich op privéterrein begeven kun je nog een grote bek krijgen ook. Krijg je reacties als in "Wij zijn lid van natuurmonumenten, wij betalen contributie dus wij mogen gaan en staan waar wij willen". Het is dat het niet mag en kan maar ik zou vaak graag eens een jachtgeweer uit de kast pakken en een stel van die gasten eens flink de stuipen op het lijf jagen. Waar ik woon is een soort van belgische hoeve, dus huis en bijgebouwen ommuurd met binnenplaats en soms staan ze zelfs op de binnenplaats rond te kijken........ Er zijn twee opritten ons terrein op, bij beide inritten staan afsluitbare hekken, die om praktische redenen bijna altijd open staan (behalve in het weekend - 'for obvious reasons'), huisnummers bordjes aan de hekpaal, bordjes met 'verboden voor onbevoegden, art. ... blablabla' en een brievenbus en dan nog lopen ze gewoon je terrein op.
Ik heb al voorgesteld dat we eens een paar stiertjes aanhouden tot dat het stieren zijn, ze op een assertiviteitscursus te sturen en dan eens te zien wat er gebeurd met die bijdehandte mensen Extreme duivel .

Waarschijnlijk Koe = Boos!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:05

Misschien kan je toch een bordje bij de poort zetten van verboden voor onbevoegden met die artikel dingen eronder...Zo mogen ze niet zomaar op je erf komen en als ze erop komen kan je ze wijzen op het bordje en desnoods dreigen met de politie bellen...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:16

Jakkiebah, ik snap je helemaal.

Wij wonen aan een dijk, wat de favoriete route is van half wandelend Brabant. In de zomer zaten er regelmatig mensen bij ons op het muurtje aan de weg, gelukkig kan dat niet meer, want een vrachtwagenchauffeur was zo vriendelijk om allebei de muurtjes om te rijden.
Ook zitten er regelmatig mensen aan mijn paard als deze in zijn grote wei staat. Als ik dat zie, word ik ook spontaan hels.
Wat ook erg is als je achteraf woont: Mensen komen te pas en te onpas bij je binnen struinen, of je ze nou kent of niet. Niet voorom, door de voordeur, néé, da's niet leuk genoeg: gewoon achterom en dan staan ze meteen in je keuken en huis te loeren.
BLEEEEEEEEEEHHHH!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:15

Waarom denken mensen toch dat zulke dingen op het "platteland" normaal zijn? Waar halen ze de brutaliteit vandaan?
Als hekken en bordjes niet meer helpen dan kun je denk ik maar 1 ding doen: Schaf een grote valse waakhond aan. Dan leren ze het wel... Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:26

Sja, vervelend he?
Het irritantste vind ik het voeren. Zuurtjes, marsen, broodjes pindakaas... Ik wil niet weten wat ze er allemaal inproppen!
En dan het toppunt, kleine pennymeisjes die in de wei kruipen.... Of nog erger, ouders die hun kleine pennymeisjes over het HEK tillen.
Ja, want anders kan ze er niet bij ziet u?
Grrrr.. *stoom uit mijn oren* Waarom denk je dat ik dat stroomdraadje een meter van het hek zet?? Niet omdat ik zo'n schattig lief knuffelpaard heb Boos!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:02

Misschien een idee om eens een brief aan het blad van Natuurmonumenten e.d te sturen?
Om mensen er op attend te maken, dat ook al lopen ze in een natuurgebied, ze niet zomaar elk terrein/erf op kunnen lopen.

Ik ben ook lid van natuurmonumenten, maar ik weet toch ook wel dat dat mij het recht niet geeft om zomaar een erf op te banjeren. Zeker niet als daar een bordje met 'verboden toegang voor onbevoegden' hangt!

Djilan

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:14

Bramenstruiken als afscheiding misschien? Is wel leuk om te plukken, maar mensen hebben er denk ik meer respect voor dan prikkeldraad.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:52

Dat hebben we nou ook vaak bij Fayette op stal. Die wonen ook aan een klein weggetje dat naar achteren het bos inloopt. Zomers dus erg veel fietsers, wandelaars, auto's etc. Gelukkig kunnen ze bij ons niet direct bij de paarden komen (moeten ze dus eerst het erf over) maar vanaf de weg zijn onze hangbuikzwijnen dus wel goed te zien. Hoe vaak er niet al mensen het erf zijn op gelopen omdat ze even naar Ouzo en Grappa wilden kijken en aaien Frusty En dan ook nog gewoon tijdens de MKZ-periode he Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Of toen Flet nog een klein Fletje was en ze haar dus met Lowara op de wei zagen staan Lips are sealed Lips are sealed Het lijkt er wel op dat een erf tegenwoordig niet meer als privé-grond wordt gezien

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 00:09

Nou, gedeelde smart is halve smart........ er zijn dus meer mensen die zich storen aan dit soort gedrag. Natuurlijk weet ik wel dat hekken, waakhonden, bordjes, etc. helpen, maar ik wil van m'n huis ook geen vesting maken. Ik vind het ook niet erg als iemand af en toe een domme vraag stelt, maar ze moeten me niet gaan zien als deel van de inventaris van het gebied!!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:41

Wij midden in de bollenvelden Haha! worden ook altijd 'lastiggevallen' door hele bussen chinesen en duiters! Komen ze bloempjes fotograferen en zien ze opeens een wei met trekpaarden....en komen dan gezellig met zijn honderden het erf op om een foto te maken. Wil je rustig naar strand rijden...............moet je om de 2 tellen stoppen om op de foto te gaan............zo onwijs irritant! Ik vind het niet erg als ze dat doen bij de oudste maar bij Vinessa!!!!! die schrikt zich steeds de pleuris als er iemand opeens flitst!
En dan gaan ze ook nog eens klappen, als ze omhoog komt.....want ja een trekpaard in de steiger is wel heel mooi Scheve mond Daar kan ik me zo om ergeren. En steeds maar vragen wat voor ras dat is en dan wijs zeggen: 'Is het een fries?' Verward Okay......maak er maar een Nederlands trekpaard van.....lijkt me iets meer in de richting Haha!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:52

Ik heb het eens 'n keer gehad, toen ik lekker door het bos aan het rijden was, dat er een Duitser naar mij toen kwam en vroeg of ze het paard mocht huren Frusty

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 20:31

Wij wonen ook aan een toeristische route een paar honderd meter van de bossen. Ze kruipen door de sloot onder de draden door (en daar staat behoorlijk stroom op) bij de paarden om ze te voeren en te aaien. Ik er weer op af en zeggen dat dat niet kan. Paard is niet ongevaarlijk en ze bijt naar vreemden. Dat eindigde in een welles/nietes verhaal. Ik werd er gek van. Ze komen ook gewoon het erf op en dan heb je ze plotseling achter je rug in de stallen staan. Het mooiste was een paar jaar geleden. Ik keek naar buiten en schoot echt in de lach, zaten ze uitgebreid met een hele grote familie op mijn grasveld voor het huis te picknicken. Op mijn vraag of ze vonden dat dat kon zonder te vragen meenden ze daadwerkelijk dat ze op vakantie waren in Drente en dat daar alles open was en het gewoon moest kunnen. Anderen hebben weer een onmenselijk grote bek. Ze kunnen geen paard van een geit onderscheiden maar ze hebben overal verstand van en je moet dus alles maar goed vinden. Ik heb nu een hek om het grasveld en als het druk is ligt de hond (afgerichte Mechelaar) pal voor aan de inrit. Direct naast de inrit het bordje Betreden op eigen gevaar, waakhond. Dat help best wel. Irritante lui, vooral als ze ook nog eens lid van de een of andere milieuclub zijn.