Hoelang gaan jullie door met rijden/mennen etc.??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Hoelang gaan jullie door met rijden/mennen etc.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 19:48

Ik dacht dat deze vraag hier wel paste...en anders hoor ik t wel

Ik vroeg me af hoelang jullie door gaan met rijden/mennen/werken met jullie drachtige merries?

Bij ons op stage staat bv een paard die rond 19 maart een veulen moet krijgen,ze is echt moddervet maar ze gebruiken haar nog steeds in de lessen.Ik weet niet of ik dit zelf wel zou doen,maar dat is ieder zn eigen keus natuurlijk.

Tot hoelang voor de uitgerekende datum gaan jullie met werken door?
en waarom doe je het zo?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:27

Mijn verzorgmerrie staat al lang van tevoren stil. Ze heeft zelfs nog niets gedaan sinds haar vorige veulen. Dus zal niet echt meer aan het werk moeten. Ze is kortademig, en dus is combi rijden en een veulen bij zich dragen erg zwaar. Maar met een hoop paarden is lang door te rijden. ik heb zelfs een Fries een keer op wedstrijd gezien die amper meer tussen de bomen pasten van de kar, maar nog prima liep.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:37


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:06

Bij ons ingereden pony's worden een maand van te voren niet meer gereden..missgien nog 1x de 2 weken.. en dan alleen nog longeren! Waarom..tja uit voorzorg! we willen gezonde veulens en moeders! en me vader wil het

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:25

bij mij op de manege is het een maand voor het rijden dat er niet meer op gereden mag worden en al meteen 2 weken erna dat er wel weer op gereden word.. beetje vroeg lijkt me dat maja anders hebben ze paarden tekort

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:23

Bij mijn oude manege werden ze tot de geboorte gereden...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:28

Ilona is nu ongeveer gestopt met rijden volgens mij, nog wel het bos in om te lopen enzo natuurlijk en beweging te krijgen want dat is goed voor haar.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:33

bij ons op stal werd er tot de laatste dag toe gereden, maar dan wel stappen en een klein stukje draven. we wisten niet precies wanneer het veulen kwam, want die mensen kochten hem toen ze al drachtig was en de eigenaar heeft niet vermeld wanneer hij zou komen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:17

Ik ben idd gestopt met Jurga nu met serieus dressuren. Bosritjes en dergelijke moet ze nog gewoon meelopen. Ze moet in beweging blijven, dat vind ik belangrijk. Jur moet tot begin/half april.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:49

Ik wist niet dat Jurga ook moest !

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:36

Wij stoppen meestal met rijden ongeveer 1,5 maand voordat ze zijn uitgerekent en dan beginnen we weer met het rijden na twee of drie maand

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:01

Wij proberen ze ook meestal zo lang mogelijk door te rijden. Vorig jaar was er 1 een maand te vroeg, dus die merrie was de dag van te voren gewoon gereden enzo. En een dag later een wolk van een veulen, dat ging echt ineens snel Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:32

Met Tryntje zijn we drie maanden van te voren gestopt met rijden omdat ze kreupel werd. Ze liep toen wel tweemaaldaags in de stapmolen of aan de hand. Een maand voordat ze moest veulenen liep ze weer goed, toen hebben we niet meer echt gereden, alleen zonder zadel gestapt. Vanaf een week of twee van te voren heb ik alleen nog maar met haar gewandeld of in de molen laten lopen.
Nu is haar veulen inmiddels 4 weken en hebben we er wel al weer opgezeten, zonder zadel en nog niet veel gedaan, alleen gekeken hoe merrie en veulen erop reageren, dat merrie moet doen wat wij willen en het veulen los door de bak heen kan dartelen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:25

Ik rijd ook zo lang mogelijk door, de laatste maand alleen nog buiten (stap/draf). Ik stop eerder met longeren omdat ze zo zwaar zijn en daardoor sneller in onbalans raken.
Ik stap er zo snel mogelijk weer op, het liefst binnen een week - merrie vindt het prima!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:30

Wij rijden gewoon door zo lang het kan, alleen niet meer galoperen of zware arbeid, wel lekker loswerken enzo. Uiteraard afhankelijk van de conditie en zwaarte van de merrie. En daarna zo snel mogelijk weer de merrie er even vanaf zodat we na een week of twee kunnen beginnen met rijden.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:55

Zo lang als ze het leuk vinden. Bij Tamaartje moet ik echt nog afwachten waneer dat is. Tammy is op een gegeven moment die buik zat en dat laat ze ook merken. En anders(zo als vorig jaar bij Tammy) totdat ze niet meer tussen de bomen van de kar passen.
Dien namen we vorig jaar aan het eind nog wel mee voor bosritjes maar d'r buik paste op een gegeven moment niet meer in de trailer(het schot kon niet meer vast). Dus dat hielt toen ook een beetje op.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:11

Mijn oude verzorgpaard mocht ik rustig doorrijden tot het einde. Het is juist beter ze rustig aan het werk te hebben zolang ze er geen last van hebben, dan schijnen ze makkelijker te veulenen.

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:36

Ik blijf gewoon rijden tot de geboorte dat is het beste dan gaat de geboorte zelf wat soepeler zeggen ze.. Ik hoop het maar ik denk dat het wel waar is want dan blijven de spieren soepel..
Ze is half maart uitgerekend maar we denken dat het eerder komt dus zal wel lekker snel zijn... Als het maar niet aankomende week is want ik ga op vakantie.. leg me forotoestel daar neer voor het geval kunnen ze mooie plaatjes schieten..

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:46

Gewoon doorrijden tot het einde. Mennen moet je even kijken of ze met haar dikke buik tussen de stangen past. Natuurlijk moet je wel opletten met rijden dat je ze niet overbelast. Gewoon veel stappen en wat draf. Een bevalling is voor een merrie een hele klus dus het is fijn als ze een beetje een conditie heeft!