Gister paardrij-les gegeven!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieselotte
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-02-03

Gister paardrij-les gegeven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 09:57

Ik ben dus instructrice, en ik gaf gister weer les.
Elke maandag zijn er maar 3 lessen, niet zo druk dus!

Ik begon met de lijst maken. De eerste les was beginners, met 9 mensen. Voor het gemak had ik iedereen maar even op zijn/haar lieveling gezet...
Daarna de halfgevorderden, 11 mensen. Werd al drukker. Ff ingedeeld, en dan de laatste les gemaakt. Die was gevorderden, met 14 mensen. Maar dat kwam omdat er 2 mensen meereden met hun eigen paarden.

Bij de beginners ging alles goed. Allereerst moesten ze de pony's meenemen, zonder zadel. Daarna gingen ze in de bak poetsen. Natuurlijk met hulp van naastlopers enz... Toen ze klaar waren, zadel erop gelegd, erop, en stappen. Ook nog 2 rondjes omstebeurt gedraafd, en we waren klaar!

Toen de half-gevorderden. Alles ging ook goed, totdat een meisje haar pony zonder reden een tik met de zweep gaf. Whoep, daar gaat de pony. Het meisje bleef wel zitten, maar ik heb haar zweep afgepakt, die heb je bij die pony niet nodig! We hebben nog wat gedraafd, en ook gegalopeerd. Toen die les klaar was, kwam de laatste les.

De gevorderden mogen zelf altijd rijden, tenzij ik wat wil gaan doen (duhh Haha! ). We gingen deze keer proberen te wijken. Het lukte aardig, behalve dat een paard dacht dat hij gewoon snel naar de hoefslag moest racen *LOL* ! Verder ging het heel goed.

Na me kwamen er nog 2 lessen, maar die hoefde ik niet les te geven.

Ik vond het gister heel leuk, met weinig vervelende dingen! Party!!

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:21

Nou ging toch goed?! Waar geef jij precies les? En hoe lang?

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 11:35

ja het altijd fijn als zo`n avond lekker verloopt he?! Waar geef jij les?

Lieselotte
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 16:42

Ik geef les op een manege, ergens vlakbij Den Haag Haha!
Ik denk dat ik nu zo'n... half jaar lesgeef!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:51

Mag ik even iets vragen? Lachen (Helemaal niet slecht bedoeld)

Hoe lukt het jou om aan 14 mensen tegelijk les te geven? Wij reden met 3 à 4 normaliter en zelfs dan moest instructrice héél erg hard haar best doen om iedereen te volgen.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:05

Belsje schreef:
Mag ik even iets vragen? Lachen (Helemaal niet slecht bedoeld)

Hoe lukt het jou om aan 14 mensen tegelijk les te geven? Wij reden met 3 à 4 normaliter en zelfs dan moest instructrice héél erg hard haar best doen om iedereen te volgen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens... Bij mij in de les wordt soms ook aan 14 mensen lesgegeven hoor!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:47

Virginialover"]
[quote="Belsje schreef:
Mag ik even iets vragen? Lachen (Helemaal niet slecht bedoeld)

Hoe lukt het jou om aan 14 mensen tegelijk les te geven? Wij reden met 3 à 4 normaliter en zelfs dan moest instructrice héél erg hard haar best doen om iedereen te volgen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens... Bij mij in de les wordt soms ook aan 14 mensen lesgegeven hoor!
[/quote]

Ik vind 14 mensen ook teveel.
Ik zeg niet dat 14 mensen niet bij elkaar in de bak passen, maar echt les kun je dan niet krijgen.
De helft van de tijd rijd je dicht achter elkaar, en kun je zelf het tempo van je paard dus nauwelijks bepalen.

Verder is het totaal aan minuten dat je aandacht kreeg van de lesgeefster veel minder, dan wanneer er maar bijv. 5 mensen in de les rijden.
Dan leer je dus veel meer omdat er vaker naar je gekeken wordt en opmerkingen gemaakt.

Ook zie ik bij sommige drukke manegelessen dat de pony's achter elkaar in een rijtje lopen, en dan omstebeurt mogen de kinderen afzonderlijk een oefening doen, of bijv. aandraven of aangalopperen.
In een beginnersles kan ik het me nog enigzins voorstellen als ze bijv. de draf of galop gaan oefenen... maar verder...

Als je in een rijtje stapt of draaft kun je ondertussen alleen maar 'wachten tot de anderen geweest zijn', je betaalt toch voor een UUR rijden en niet voor af en toe rijden en de rest van het uur op een rug van een paard zitten en wachten?
En je leert er niets van.

Bij ons moeten de pony's dus, zodra de beginners goed genoeg kunnen rijden, verdeeld over de hele bak lopen.
Dan zeggen ze wel eens: bij F diagonaal van hand veranderen, en andere figuren, en dat moeten ze allemaal zelfstandig leren doen.
Ook de overgangen.

Verder wordt er goed op de houding gelet en doen ze oefeningen om het evenwicht te verbeteren, zoals zonder beugels rijden, en dan armen omhoog opzij enz. of tenen aanraken.

Tijdens springen wordt er vaak na het inspringen een 'parcourtje' gemaakt, ook al zijn het lage sprongetjes, soms maar drie of vier, maar wel 2 daarvan die je van beide kanten kunt nemen.
Dan leren ze een parcourtje uit het hoofd (eerst de rode, dan het stijltje, enz. *LOL* ) en moeten dit gaan springen, heel leuk.

Als de kinderen redelijk kunnen galopperen mogen ze aan het eind van de les, voor het uitstappen, tikkertje doen te paard. Dit is ook best leerzaam als je nog niet zo hard durft maar toch.... Tong uitsteken

Lieselotte:
De gevorderden mogen altijd zelf rijden?
Dan leren ze toch niks?
Of heb ik het even verkeerd begrepen, gebeurt ook wel eens hoor. *LOL*

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:01

Virginialover"]
[quote="Belsje schreef:
Mag ik even iets vragen? Lachen (Helemaal niet slecht bedoeld)

Hoe lukt het jou om aan 14 mensen tegelijk les te geven? Wij reden met 3 à 4 normaliter en zelfs dan moest instructrice héél erg hard haar best doen om iedereen te volgen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens... Bij mij in de les wordt soms ook aan 14 mensen lesgegeven hoor!
[/quote]

wij rijden heerlijk met z'n 6en,
Maar wij rijden bijna allemaal federatie (2 niet)
Het rijd best lekker zo, we rijden allemaal op hetzelfde nivo.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:49

Ok. Maar de bakken bij ons zijn best groot hoor! En we rijden ook niet altijd met z'n 14en enz... En we hebben genoeg ruimte om te rijden *LOL*

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:37

Wij rijden met zn vijfen. Heerlijk. We rijden wel tegelijk de overgangen zeg maar. Maar we bepalen zelf wanneer we wenden of een volte rijden.
Wij mogen juist niet achter elkaar rijden.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:42

Jah, da's wel lekker *LOL* Maar soms is het ook heel rustig bij ons Tong uitsteken

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:51

klinkt leuk hoe je de biginners les gaf, bij ons moest je toen de tijd zelf maar uitzoeken hoe je een pony op gezadeld mee kreeg naar de bak.. ze controleerde niet eens Boos! heel handig *uhm* gebeurde vaak genoeg dat zadel icl. ruitertje onder de buik van pony lag *LOL*