Verslag van de Katja clinic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Verslag van de Katja clinic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 01:08

[BV] GESLOTEN- Clinic door Katja €158

Vandaag was het dan zover! Nadat ik voor 2 weken terug een minder gevoel over had gehouden van een clinic ging ik vandaag toch vol goede moed naar de stal van Katja!
We hadden al regelmatig over en weer gepbd en ik had wel het gevoel dat we op dezelfde golflengte zaten.
Om half elf was het verzamelen bij de Katja Stables zodat we eerst nog even tijd hadden om acclimatiseren (en voorstellen) voordat er gezweet kon worden.
Er waren 2 groepjes ingedeeld, Merilyn met Rojantha, Von met Casanova en Napoleon met Napoleon mochten de spits afbijten.
Ik was lichtelijk teleurgesteld dat Rojantha als enig boktpaard geen matching setje had , sterker nog, Ro mocht zonder been bescherming de ring in!
Ok, Merilyn had dus al haar eerste minpuntje te pakken
Gelukkig gaven Von en Napoleon wèl het goede voorbeeld! Ik was verheugd, met name door de gekozen kleuren! Mosgroen voor de schim en lichtgrijs voor de zwarte!
Altijd goed! Party!!
(Merilyn had overigens wèl een mooi shabrackje hoor! Schijnheilig )

Nadat de combinaties even de bak verkend hadden kon Katja van wal steken, erg duidelijk moet ik zeggen! Zonder te schreeuwen en in simpele taal gaf ze aanwijzingen en ik vond alle 3 de combinaties in korte tijd snel verbeteren. De aandacht werd goed verdeeld zodat de dames zo nu en dan ook nog de tijd hadden om wat uit te puffen of zich van een onnodig kledingstuk te ontdoen.
Het uur was zo om iig!

De laatste 5 minuutjes heb ik gemist, zo kon ik Belker even helpen met het bandageren van Nashville, de bonte van Katja (viel overigens niet mee aangezien ik alleen maar 3 meter bandages gebruikt met onderlappen). Nashville was erg geduldig en vond de aandacht van 3 meiden schijnbaar wel prettig Sigaar .
Toen Katja het 1e gedeelte van de clinic had afgerond kon ze dan ook zo opstappen (na een kort check natuurlijk!).
Zo kon ze ons laten zien hoe zij zelf haar paarden loswerkt en traint. Zag er erg fijn uit, Nashville had een superfijne aanleuning. Echt een fijne combinatie om naar te kijken en ook erg leuk om te horen hoe een ander zijn training invult.

Voordat we met het 2e groepje begonnen was er eerst nog tijd voor wat theeleuten (voor diegene die aan het begin van de ochtend nog niet genoeg achter over hadden geslagen) en belegde broodjes! Vork
Ook de hondjes lustten er pap van Scheve mond

Nadat ik op mijn gemakje een broodje had verorbert ben ik samen met Lov naar de trailer toegestapt waar Ozep al de halve ochtend geduldig had gewacht op zijn beurt Lovers
Vanochtend was hij al wat dwars en ook nu met opzadelen moest hij toch even kenbaar maken dat hij niet van deze geintjes gedient was... Rijden hoor je volgens Ozep 's middags te doen zodat hij 's ochtends eerst nog eventjes een Jonkvrouw en Simba kan mollesteren.

Lov heeft hem even streng toegesproken en daarna heeft hij aardig meegewerkt. Eenmaal terug bij de bak bleken Youngster met Aïsha en May met Kasmier ook al bijna zover te zijn.
En wat denk je?
Mijn hart maakte een huppeltje! Mayo had Kas opgezadeld met een Kobaltblauw shabrack en peesbeschermers en strijklappen in het zelfde kleurtje, Youngster leek voor deze gelegenheid zichzelf en Aísha helemaal in het nieuw gestoken te hebben! Met een beige rijbroek, creme-beige shabrack en bijpassende bandages was ook deze combinatie oogverblindend! Cool
Ozep was overigens in donkerblauw, het shabrack met een piping waar onder andere goud in verwerkt zat, wat goed pastte bij zijn aurigan K&K stang en trens en K&K aurigan stijgbeugels. Het geheel afgemaakt met bijpassende donkerblauwe bandages, of course of course!

Ozep had lekker de smaak te pakken en ging van start in zijn eigen veels te hoge tempo,
gelukkig was hij (vergeleken met de afgelopen weken) vrij los van voor.
Katja heeft me veel gewezen op het feit dat hij van voor veel losser moet worden en zodra ik dat voor elkaar heb ik hem ook in dat zelfde tempo moet kunnen laten lopen. Nu is het zo dat zodra ik ontspan Ozep gelijk wegrent, ik grijp dan veels te laat in waardoor het 1 groot rommelig zooitje wordt.
Verder heb ik een goede tip meegekregen wat betreft het staken van Ozep, ik ga daar van de week gelijk mee aan de slag ik denk inderdaad dat dit me over dit huidige dooie punt heen gaat helpen.
Eigenlijk alleen maar basis werk dus, erg prettig iig. Ozep heeft sinds de vorige clinic niet meer zo fijn gelopen, ik hoop die neerwaartse spiraal nu doorbroken te hebben.

Nadat ons uurtje afgerond was stond Montery (schrijf je het zo?) al voor Katja klaar, Montery is in africhting net weer wat verder als Nashville en een compleet ander paard met dus ook weer compleet andere punten waarop gelet moet worden. Maar toch ook wel weer vanuit hetzelfde systeem en opbouwing als welke we eerder bij Nashville terug zagen.

Naderhand nog eventjes wat gekletst en met de sloerie kat geknufd.
Kortom, (hoewel, kort?) ik heb een ontzettende leuke, gezellige en leerzame dag gehad!

Katja en Belker enorm bedankt voor dit initiatief en de verzorging! Het was echt TOP!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:15

Klinkt allemaal echt onwijs tof Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:19

Graag gedaan Sjuim! Erg leuk om je verslag te lezen en dan met name alle kledingrecenties. Haha!
Ik vond het erg leuk dat jullie er allemaal waren en ik hoop dat iedereen er wat van geleerd heeft en met een goed gevoel naar huis is gegaan. En een volle maag natuurlijk. Knipoog

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:24

klinkt erg leuk en leerzaam... zijn er nog foto's gemaakt?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 01:24

Oh ja,
het wachten is natuurlijk nog op de foto's!
Ik heb Lielle aardig in de rondte zien flitsen, net als Prima!

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:25

Geen foto's??????? Ik ben zo nieuwschierig, niet alleen naar de rijkunstige prestaties, maar natuurlijk ook naar de outfits!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:26

Vanmorgen ergens rond negenen was ik al op stal om samen met Dorus en Yvonne op pad te gaan. Mijn eigen paard stond de slaap nog uit zijn oogjes te wrijven, die heb ik niet meegenomen naar de clinic.

Von had zich voor de gelegenheid in een grijs-zwarte combinatie gestoken en Casanova kreeg mooie grijze bandages om voor bij zijn mooie grijze dekje (met gouden piping voor bij de gespen van zijn hoofdstel).
De spiksplinternieuwe trailer kreeg vandaag zijn asfaltdoop en die viel niks tegen *LOL*.

Op de Katja Stables aangekomen even gezellig gekletst. Daarna Cas gepoetst en opgezadeld en toen kon de clinic beginnen.
Over de clinic ben ik het helemaal eens met Sjuim. Katja bespeelde de combinaties op een hele positieve en overtuigende manier en dat was bijzonder prettig om te zien. Je zag de combinaties inderdaad verbeteren en vooral het zelfvertrouwen groeien waar dat om een of andere reden wat verloren was.

Over hoe Katja haar eigen paarden reed kan ik alleen maar zeggen dat ik heel blij was te zien hoe ze dat deed en ik vond het erg prettig om deze manier van rijden weer eens gedemonstreerd te zien op deze fijne manier.

Alle paarden waren trouwens heel braaf, sommigen wel wat bezorgd en onwennig, maar geen gekke taferelen gelukkig.

En natuurlijk weer veel bokkers gesproken vandaag, ook bokkers die ik nog niet eerder ontmoet had en dat was hartstikke leuk .

Kortom, een ontzettend leerzame, leuke, gezellige dag!

Katja en Belker wil ik graag heel erg bedanken voor de superorganisatie. De amazones heel erg bedankt voor hun inzet, toppie.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:26

ahaa, de foto's krgijen we dus nog te zien... leuk Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:50

Ik kan niet wachten op de foto's Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:08

Gaaf dat jullie het zo leuk gehad hebben, ik zelf zou komen, maar ik moest voor mijn werk nog wat dingen afmaken. En daarbij was ik met de paarden druk en had nog eens een afspraak. Die ik had gemaakt van de week. En helemaal vergeten was dat er een clinic was. Helaas!!

Maar wel leuk om te horen dat het zo goed beviel. Vooral na de laatste clinic die toch wat een blamage was.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:35

Klinkt erg interessant, Lielle zei al dat ze er erg naar uitkeek ondanks dat ze zelf niet zou meerijden. En voor zover ik begrijp had zij een camera bij zich? Dan ben ik heel benieuwd naar de foto's! Cool

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 07:33

Fijn om te horen dat je zo lekker gereden hebt Sjuim maar eh, ik ben niet zo geinteresseerd in kleurtjes en bijpassende setjes Haha! . Ik ben meer nieuwsgierig naar het rijtechnische gedeelte. Wat waren/zijn de kernpunten van het syteem van Katja, hoe zijn bepaalde dingen opgelost etc. Dat kan Katja natuurlijk ook beantwoorden, maar goed er zal wel een reden zijn dat die info overgeslagen wordt. Ik wacht wel af tot die rijmeeting waar volgens mij nu nog geen datum van bekend is Knipoog .

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:30

Ik was gister als toeschouwer aanwezig. Ook als je niet meereed, was het erg interresant.

Katja kan erg duidelijk uitleggen hoe zij de training aanpakt en vooral waarom. En dat is iets wat lang niet elke instructeur even duidelijk kan verwoorden. Tijdens de hele dag kwam naar voren dat Katja een heel duidelijk basis systeem heeft, waar zij mee werkt. Maar dat systeem wordt wel naar elk paard aangepast. Dat kwam vooral goed naar voren toen zij twee van haar paarden reed. Beide paarden lopen momenteel Z2. Met beide paarden is zij heel veel met basis werk bezig. Maar met elk paard weer op een eigen manier.
Katja liet zien hoe zij haar paarden los werkt en er naar toe rijdt de paarden in het hele lijf los te werken met een lichte aanleuning, d.m.v. veel voltes, tempowisselingen e.d.
Hoewel de uitleg heel helder was, kan ik het lang niet zo duidelijk na vertellen, dus dat is iets wat Katja beter zelf kan doen.

Verder was het natuurlijk erg leuk een aantal mensen eens irl te zien en te spreken en sommigen ook te zien rijden natuurlijk.
Hoewel ik aan het einde van de dag wel helemaal verkleumd naar huis ging, was het een geslaagde dag. En er is alles bijelkaar een leuke donatie voor bokt opgehaald!

Belker en Katja hartelijk dank voor de leuke dag.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:56

Dat kan natuurlijk niet hè Pipo. Haha! Nou ja volgende keer beter.

Hmm wat zijn de kernpunten van mijn systeem. Vond het gisteren niet zo moeilijk te verwoorden maar nu is dat toch weer anders. Met Nashville heb ik laten zien hoe ik losrijd. Heel veel overgangen op m'n zit met de hand steeds weer naar voren zodat hij de kans krijgt om zich volledig los te laten en door de overgangen wordt hij steeds soepeler en gehoorzamer. Met als gevolg dat ik hem kan inkorten en uitschuiven. Met Montery heb ik laten zien hoe ik die dingen weer gebruik in mijn oefeningen en ook elke keer weer controleer of hij nog wel echt los is. En daarbij heb ik laten zien dat ik de gehoorzaamheid erg belangrijk vind maar dat dit niet in spanning mag ontaarden. Laat de paarden maar een fout maken en coorigeer die vervolgens op die manier leren ze wat ze wel en niet moeten doen. Daar heb ik ook bij de ruiters (oh soory amazones) op gelet. Paarden gehoorzaam naar voren en trug en de hand steeds weer soepel op de plek. Ander aandachtspunt was om de activiteit niet uit een hoge snelheid te halen.
Nou dat was het wel zo'n beetje ik ga maar eens op wedstrijd eens kijken of de jury ook zo enthousiast is als de mensen gisteren. Haha!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:07

Oke, dan nu wat foto's. Excuses voor de slechte kwaliteit m,aar iemand blijkt de instellingen op mijn camera veraderd te hebben. Daar kwam ik pas achteraf achter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prima's nieuwe huis
Afbeelding
Afbeelding

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:10

vet, en wat een mooie fotos joh !!

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:13

Euuh wie is wie???

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:25

erg leuk verslag..ben ook heel benieuwd naar de andere foto's
Samsam op de eerste foto zie je Merilyn met Rojantha (vos) en napoleon met napoleon (schimmel) en Von met cassanova (zwart)
de laatse foto is Sjuimpje met DE ozep!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:05

Leuk om te zien en te lezen, tjee... Ik heb helemaal geen bijpassende spullen Knipoog ben nu pas bezig met mooie dekjes kopen *LOL*
Jammer dat ik het niet live gezien heb, had vast een hoop kunnen leren!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:13

Leuk verslag! Jammer dat ik & Melis niet konden komen.

Wie is dat vos paardje? Ziet er heel leuk uit!
(de andere natuurlijk ook Haha!)

Napoleon wat heb je een leuk sjabrak, die wil ik ook!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:16

Het was erg leuk om eens te zien hoe Ro op vreemd terrein zou zijn, maar na 15 min. was de spanning eraf en was ze redelijk te rijden. De verbeter punten die ik heb gehad was ik al mee bezig dus die kon ik mooi voortzetten. het waren maar 2 puntjes. beter opsluiten op de buiten teugel en mijn tempo in de gaten houden Haha!

Om terug te komen op de kleding van mijn paard. Ze is gezegend met haar eigen aftekeningen en 4 goede benen die ze goed neerzet en bandages zijn dus niet nodig.

om heel bokt helemaal over mij heen te krijgen: ik gebruik ook geen transportbeschermers bij rojantha (dan loopt ze nl de trailer niet meer op).

verder was het een geslaagde dag, omdat Ro zo braaf was op vreemd terrein.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:34

Mijn reden om naar de clinic te gaan was ook om te kijken hoe Cas met mij op vreemd terrein zou reageren, en natuurlijk om bokkers te meeten, en te zien of mijn gevoel bij mijn huidige instructie klopte Haha!
Cas vond in het begin de mensen langs de kant een beetje vreemd en hij wilde niet te dicht langs het lint (want daar krijg je toch een schok van Verward ), maar na een tijdje ging dat eigenlijk al een stuk beter.
De tips van Katja waren echt super, hier heb ik echt wat aan, en heb ook het gevoel dat als ik op haar manier aan de gang ga ik Cas beter kan rijden, bedankt dus!
De verzorging van de dag was ook toppie, koffie en thee en lekker broodjes (vond mijn hondje ook Vork ).
Ik heb aardig wat foto's (mede dankzij Marianne de vorige eigenaar van Cas die was komen kijken, wat ik echt heel erg leuk vond), zal ze straks samen met onze eigen stills even op een nieuw topic in ITP plaatsen.
Katja en Belker heel erg bedankt voor de superdag, mede namens Amigo die zich echt vreselijk heeft vermaakt de hele dag.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:49

Ik vond het een hele leuke dag. Heb als toeschouwer kwijlend zitten kijken naar de bonte en de zeoliet van Katja Tong uitsteken.
Vond het ook heel dapper van de andere combinaties. Er waren toch wat ruiters die met een groen paard kwamen of voor het eerst op nieuw terrein komen. Von heeft haar paard notabene pas drie maanden!
De broodjes en koffie waren ook perfect, zelfs het weer heeft meegewerkt.
Echt een hele leuke dag en heel mooi om te zien Lachen

Ik kijk uit naar verdere foto's

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:14

Volgens mij is het een super dag geweest, helaas dat ik niet kon komen! Maar ook de foto's zijn veelbelovend!
Trouwens de complimenten aan Napoleon voor haar cap!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:38