Enkele gedachten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 01:20

Geweldig Abby !

Ik vraag me af en toe ook wel eens af of je wel gewoon lol mag hebben van je hobby (de paarden).

Ik had in een p.b. naar iemand al geschreven dat ik het soms gewoon leuk vind om een uur naar m'n paard te KIJKEN Bloos . Ik hoef niet perse elke dag op m'n paard te gaan rijden om lol te hebben. Nu heb ik het voordeel dat m'n beest elke dag buiten staat en niet 23 uur in een stal, dus de noodzaak van het beweging geven is er gelukkig niet.

Prachtig geschreven, helaas zal het wel weer in een welles/nietes discussie eindigen Frusty .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 16:51

En daar gaan we weer in het zelfde oeverloze kringetje Knipoog .

Weet je, ik heb m'n paard echt voor m'n lol. Als ik geen zin heb om te rijden, ga ik gewoon een rondje door het bos wandelen. Als ik wel zin heb om te rijden, ga ik ( redelijk fanatiek) dressurrijden, want ik wil het voor m'n paard en mezelf wel graag goed doen en ik denk ook dat hij daar zeker van opknapt.

Als hij 8 jaar jonger was geweest, was ik zeker fanatieker geweest en had ik hem waarschijnlijk ook nog wel uitgebracht in de wedstrijdsport. Ja, die lompe koudbloed van mij Haha! . En misschien hadden we het helemaal niet slecht gedaan en misschien had iedereen ons wel uitgelachen Tong uitsteken . Maakt mij niet uit, als ik maar lol heb met m'n knolletje.

Maar de wedstrijdsport is voor ons niet meer haalbaar, gelukkig heb ik een redelijk zeldzaam paardenras en kan ik soms demonstraties met hem rijden. Bij die demo's is het niet de bedoeling om te laten zien hoe geweldig hij loopt, maar wel hoe veelzijdig de koudbloeden zijn en hoeveel lol we daarmee hebben.

Ieder z'n ras, ieder z'n hobby, ieder z'n sport, maar laat elkaar gewoon in ieders waarde.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:27

Citaat:
ook andere rij methodes vind ik zeer interessant, maar graag wil ik wel weten wat die persoon dan bereikt heeft of wat zijn ervaringen zijn.


Bedoel je daar puur wedstrijdgericht mee of ook anders. Ik bedoel nu b.v. als je op een NHS manier je paard overal langskrijgt en verkeersmak maakt, dan is dat toch een betere oplossing als met dwang of overbluffen.

Ik rijd op de "klassieke" manier, zo heb ik het geleerd en voorlopig werkt het voor me, maar in de dagelijkse omgang met de paarden werk ik zoveel mogelijk op een NHS manier (m'n eigen "bij-elkaar-geraapte-zooitje manier" Haha! ). Als ik wil dat mijn paard om gaat of terug gaat, hoef ik het alleen maar vrij zachtjes te zeggen (fluisteren ? Tong uitsteken ) en hij gaat al. Een van de Shiremerries is behoorlijk lomp en i.p.v. schreeuwen, meppen etc. maak ik me gewoon wat groter en breder, en of ze me de ruimte geeft.

Zo pak ik overal wat vandaan, als het maar werkt ! Maar je moet wel overal open voor staan en niet bij voorbaat zeggen: wat een hocus pocus, dat werkt niet voor m'n paard. Of te wel: "wat een boer niet kent, dat vreet 'ie niet" Knipoog . (En dit bedoel ik in het algemeen)

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:41

NHS is gewoon een commerciele kreet, als het beestje maar een naam heeft. Omdat het nu in de 'mode' is, heb ik het idee dat veel mensen zich er expres tegen afzetten.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:54

Klopt ! En ervaring krijg je voornamelijk door : doen ! (En dus ook vreselijk vaak op je bek te gaan Haha! ).

Daarom vind ik het zo jammer dat veel mensen bij voorbaat al zeggen dat 'andere' manieren om met je paard om te gaan of te rijden of wat je maar wilt, niet goed zijn of gepruts is. En dat ook zeer stellig verkondigen, zodat je het gevoel hebt dat je op bokt echt op je tenen moet lopen en uit moet kijken wat je schrijft, want voor het minste of geringste wordt je hier soms genadeloos afgerekend.

Het zou zo fijn zijn (niet in de laatste plaats voor je paard) om een 'open mind' te hebben ten opzichte van alles wat met de paarden te maken heeft.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:12

Eigenwijze mensen zul je helaas altijd hebben Boos! . Ook voor het luisteren en kijken om je heen moet je een 'open mind' hebben.

Ik zit hier trouwens niet om het NHS wereldje te promoten, kan het ook niet helpen dat die naam er aan gegeven is Haha! . Ik rijd gewoon klassiek, altijd al gedaan, vanaf het begin gedegen basisles gehad. Ook nu nog twee 'klassieke' instructeurs.

Ik vind het alleen jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over het 'anders' met paarden omgaan. Getut, gefruts, je kunt/durft niet te rijden etc.

Zeg nu eens niet gelijk bot NEE als iemand je iets wil uitleggen over die 'andere' manier (durf geen NHS meer te zeggen Haha! ), maar probeer ook daar iets van te leren, mee te doen of vergeet het wat mij betreft zo weer, maar vlieg elkaar niet zo in de haren erover.

Discussies (goed onderbouwd, met voors en tegens op een normale manier uitgelegd) zijn daarentegen zeer leerzaam Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:26

Tegen wie heb je het Pipo ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:55

Ik denk niet dat het Abby het zo bedoelt,maar dat is mijn mening.

De dressuursport is nu eenmaal een jurysport. Ik kan me vaag een interview met Ankie herinneren, weet alleen niet meer precies waar het instond (Bit, Hoefslag of een boek van haar), waarin ze zei dat in de begin tijd dat ze op Bonfire reed (de eerste paar jaar dus) dat de jury erg aan de combinatie moest wennen en de combinaties die ze meer gewend waren (de Duitsers vaak), hogere punten gaven.

Pas nadat de jury gewend was aan de combinatie Anky/Bonfire kreeg ze de punten die ze verdiende. Al dus Anky. Heeft zij dan gelijk of is ze ook aan het zeuren en had ze gewoon beter moeten rijden Knipoog ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s, Chicken01, IndianSu, Marsie2, Sica en 74 bezoekers