ik moet misschien stoppen met rijden....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

ik moet misschien stoppen met rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 11:08

Ik loop al iets meer als een jaar met rugklachten....

Vanochtend was ik bij de manueel therapeut en die raadt mij aan om voorlopig 6 - 8 weken niet meer te rijden... (om de irritatie in mijn rug de gelegenheid te geven helemaal weg te gaan)... als het daarna nog niet beter is vindt hij dat ik toch eens moet overwegen om misschien maar helemaal te stoppen met rijden..... Huilen

Ik denk dat ik dit weekend maar een lekker lange rit ga maken om er eens over na te denken.... want het is absoluut geen optie dat Banjer weg zou gaan... misschien zou aangespannen een idee zijn....

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:15

Jeetje!! Waardeloos Veer!! Verdrietig

Hopelijk komt het niet zover! Verdrietig Lijkt me vreselijk voor jou en voor Banjer, jullie passen zo goed bij elkaar! Verdrietig

Nou goed, hou je haaks, je kan ook altijd bij me terecht hoor!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:16

Ow sh*t... Boos!

Daar ben ik nou ook zo bang voor hè, dat ik op een dag te horen krijg dat ik niet meer mag rijden. Dat het beter is voor m'n gezondheid, etc. etc. Kan me voorstellen dat je er vreselijk van baalt en dat je even geen leuk beeld meer hebt van de toekomst.

Sterkte meid, ik hoop dat het oordeel van de therapeut toch meevalt. En geniet van je rit komend weekend!

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:33

ik heb ook een tijd niet mogen paardrijden vanwege rugklachten. Ik vond het ook vreselijk. Maar uiteindelijk zijn mijn rugklachten over, en kan ik weer gewoon rijden. Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf wat voor klachten je precies hebt. Heel veel succes in elk geval.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:34

Owh jee wat erg! Ik hoop dat het allemaal mee valt. Ikzelf heb ook rugklachten als gevolg van een val van het paard. Zijn wervels verschoven, maar ik had juist baad bij paardrijden dat mijn rug dan in beweging bleef. Sterkte hoor en geniet van je rit! We duimen voor je dat het meevalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:39

Misschien geef ik je nu valse hoop, ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is, maar mijn manueel therapeut vindt dat samen met een goede therapie, paardrijden juist heel heilzaam kan zijn. In mijn geval is dat zo, maar ik kan echt alleen voor mezelf spreken. Mijn manueel therapeut vindt paardrijden bijvoorbeeld goed voor je houding, hij vindt dat een van de beste manieren om te zitten. Hij zegt lettelijk dat ik op een stoel moet zitten, zo rechtop als ik op een paard zit, op die manier geef ik mijn rug namelijk geen overbelasting, tenzij ik onnodige spanningen oproep. Dat is in een notedop mijn verhaal hierover.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:46

Lovely schreef:
Misschien geef ik je nu valse hoop, ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is, maar mijn manueel therapeut vindt dat samen met een goede therapie, paardrijden juist heel heilzaam kan zijn. In mijn geval is dat zo, maar ik kan echt alleen voor mezelf spreken. Mijn manueel therapeut vindt paardrijden bijvoorbeeld goed voor je houding, hij vindt dat een van de beste manieren om te zitten. Hij zegt lettelijk dat ik op een stoel moet zitten, zo rechtop als ik op een paard zit, op die manier geef ik mijn rug namelijk geen overbelasting, tenzij ik onnodige spanningen oproep. Dat is in een notedop mijn verhaal hierover.


Hier ga ik helemaal in mee. Dit is ook altijd wat ik gehoord heb.
Maar misschien is het bij jou een hele andere situatie waardoor het echt niet mogelijk is.
Sterkte!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 11:51

Bendankt voor jullie reacties zover.....

Waar het ook mee heeft te maken is dat Banjer nogal goed en graag bokt... (dus eigenlijk is Banjer Bokt-paard... Haha!)

Door die bokken heeft mijn rug "rake" klappen gekregen... waardoor ik zelfs verga van de pijn als Banjer eens niet heeft lopen bokken....

Ik ga in ieder geval het advies van de therapeut gedeeltelijk opvolgen... ik zal 6 - 8 weken rustiger aan gaan doen met rijden.... heel moeilijk, maar helemaal stoppen zie ik niet zitten.....

En als ik dalijk dan in de provincie Groningen woon, kan ik Banjer misschien ook aan gaan spannen.... met de weggetjes hier is dat niet echt verstandig (smal, aan allebei de kanten een sloot, etc.)

Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik zo'n lieve goede en betrouwbare bijrijdster heb.....

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:35

Hier nog een rugpatient... het rijden opzich (ligt er natuurlijk ook aan wat er precies in je rug niet goed zit) is voor mij ook goed, mijn chiropracter en arts vonden het juist goed dat ik bleef rijden, maar ik moest het fanatieke springen een beetje gaan stoppen.... en een bokkend paard is juist de pest met zo'n rug.. kan je de klappen opvangen? met je beugels? dus 1 gaatje hoger gaan zitten dan normaal? dat is bij mij een hele goede oplossing geweest.
Niet paardrijden heeft bij mij persoonlijk nooit geholpen, ik kreeg alleen maar meer pijn

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:39

Hier nog een ervaringsdeskundige. Toen ik 16 was ben ik tijdens het rijden door mijn rug gegaan. Zo erg dat ik zelfs bijna niet meer kon lopen. Daarna ben ik echt jaren en jaren aan het knoeien geweest met mijn rug. Ik ging er wel 4,5 keer per jaar doorheen en tussendoor had ik ook 'gewoon' veel pijn. Fysiotherapie en manuele therapie losten niks op, pijnstillers ook niet. Tot ik op een gegeven moment mijn man leerde kennen en ik via zijn familie in aanraking kwam met een chiropraktor. Ik keek daar nogal sceptisch tegen aan (kom zelf ook uit de medische wereld) maar mij heeft het echt enorm geholpen. In het begin moest ik echt regelmatig terugkomen, maar nu is ong. 1 x per jaar genoeg. Ik heb nooit meer last van mijn rug en ben er ook al jaren niet meer doorheen gegaan. Ik heb zelfs inmiddels meer paarden en rijd meer dan ooit en heb nergens last van, ook niet bij bokkende paarden en als ik spring of cross. Mijn chiropraktor vond ook dat paardrijden juist goed voor je houding is en dat ik dat gewoon door moest doen, terwijl mijn manueel therapeut juist vond dat ik moest stoppen!
Ik spreek dus wel vanuit mijn eigen ervaring, maar misschien is het eens de moeite waard om een goeie chiropraktor (aangesloten bij de NBC) te zoeken voor je meteen stopt met rijden. Een second opinion kan nooit kwaad bij zo'n ingrijpende beslissing dacht ik zo...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:47

Jeetje...sterkte Vera, dit is niet makkelijk...
Houd je haaks en misschien kun je wat met de tips die hier gegeven zijn?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:49

SmithsGirl schreef:
met de weggetjes hier is dat niet echt verstandig (smal, aan allebei de kanten een sloot, etc.)


nou dat valt toch best wel mee Haha! haha grapje hoor

maar vera toch, wat een vervelend bericht voor je!!!
Ga nog maar niet van het ergste uit, mischien doen die 8 weken al heel wat goeds voor je rug!!!!!!!!! Blijf positief hoor!!!

Sterkte!
Ingrid

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:44

mijn fysio zegt ook dat paardrijden erg goed is voor je rug, dan moet je natuurlijk wle goed gebruiken!
ik heb vreselijke rugproblemen en mij fysio rade aan om rustig aan te doen en veel oefeningen en buikspieroefeningen te doen! zo train je de spieren! en wordt je rug sterker(net als je een paard longeert wordt de rug sterker) maar oke! springen vond ie niet zo goed aangezien je dan een schok in je rtug krijgt, maarja ik als eigenwijs en als fanatiek springruiter zal altijd blijven doorgaan!
bij dressuur leer je een perfecte houding ana voor je rug, je bekken te kantelen,buik in houden en een rechte rug maken!
ik kon eerst niet eens nortmaal lopen en ik liep al te janken door me rug! veel met bodyprotector gelopen in huis(ja je moet wat) veel in hete baden gezeten! maar nu kan ik weer rijden! op dit moment heb ik weer last van me rug! maar ik rijd gewoon met bodyprotector(ik heb namelijk last van als mijn paard wegspringt dat het zomaar in me rug schiet!)
nou veel succes verder!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:48

Hmm dat is niet leuk om te horen. Ik heb ook rugproblemen, en de fysio heeft tegen mij gezegd dat ik mocht blijven rijden als ik de bewegingen van het paard kon volgen zonder dat ik klappen in mijn rug krijg. Als ik van het rijden meer last zou krijgen moest ik stoppen... Ik heb dus altijd veel last na het rijden, dat komt omdat ik mijn rechterschouder optrek, ik rij wel gewoon door.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:13

Pff.... niet leuk om dat te horen! Hopen dat je mag blijven rijden!!! Maar als je het aangespannen wilt doorzetten, je kan bij snow en mij al komen oefenen!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:22

Geef jezelf in ieder geval wel die 8 weken rust zodat het bij kan trekken. En zoek het misschien nog eens wat alternatiever?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:33

Ja ik zou het ook rustig aan doen, dan kaan je daarna misschien wel weer zonder problemen rijden. Beter 8 weekjes niet dan nooit meer. Maar het lijkt me wel superbalen! Eerst toen ik alleen Dink had miste ik het rijden nooit, maar toen ik Suev erbij kreeg en dan een maand in NL was bij Dink, miste ik het echt super. Tja wat je eenmaal gewend bent... Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:37

wat lovely zegt heb ik ook al een paar keer gehoord, ook volgens een meisje dat rugklachten had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:41

Het heeft me trouwens wel wat lesjes gekost bij de manueel therapeut om te leren zitten, staan en ademen, dat bleek ik allemaal fout te doen. Maar met paardrijden heb ik nooit last gehad, nergens van. Pas als ik weer naast een paard sta, dan weet ik het weer. Maar goed, het hangt er maar van af wat er aan de hand is. Als je meer wilt weten, kun je pb-en, ik geef je met plezier het telefoonnummer door.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 21:44

Rijden kan op zich heilzaam zijn bij rugklachten... een vrouwtje bij ons op stal zegt het ook...... (zij heeft ook last van haar rug)....... mits het paard niet te rare dingen doet....

Banjer is in een protest-fase, waarbij ze haar ongenoegen onder het zadel laat blijken door te bokken... dat is een karaktertrekje dat er niet uit zal gaan.. hooguit zal het minder kunnen worden....

Ik wil in ieder geval graag het aanbod van Snowdon aannemen om te oefenen met het aangespannen (tijdens de rit van de veiling?).....

Ik ga in de ruitersportzaak kijken voor die beugels waarover in een ander topic gesproken wordt...

De bokken opvangen door kortere beugels dat lukt niet.... dan knikker ik gegarandeerd over Banjer's nek heen in het zand.... ik zit ze juist uit door mezelf op haar rug te "drukken" en achterover te leunen..........

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:00

chips.... dat is niet echt fijn om te horen zeg.... laten we het er maar gewoon op houden dat rijden een therapie is voor je. Scheve mond

Beetje positief blijven hè? Knipoog

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:10

Hee veer.....Schrik een beetje van dit topic...Boos!
Echt super rot, maar wat iedereen al zegt...positief blijven...

En misschien is een ijslander met een comfi tolt dan vaak nog wel een oplossing met mensen met rugklachten...Knipoog...*hint*...Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 23:13

das een optie Les... maar ik wil Banjer voor geen miljoen kwijt... en dan kan ik zolang ik nog niet in Groningen woon een IJslander er niet bij hebben.....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:36

Staat in de nieuwe bit een heel stuk over Joop Gondrie. Misschien heb je daar wat aan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 23:39

dank je Annegti... ik ga hem er gelijk bijzoeken en nu ook eens de teksten lezen... Lachen