DNA/klonen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

DNA/klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:01

Zaterdag is de fokker van Lisavivera (dhr van Lijssel) op bezoek geweest.
Hij is groot liefhebber van het klassieke Gelderse en Groninger paard.
Omdat er hier niet zo heel erg veel van zijn trekt hij bij zoveel mogelijk zuivere Gelderse en Groninger paarden haren om hun DNA te bewaren.
Zo zijn dus ook de onze zaterdag aan de beurt gekomen.
Nu zat ik te denken; stel je voor dat het over een jaar of 30 echt mogelijk is met dit DNA de paarden die ik nu heb terug te klonen zou ik dat dan doen?
Ik ben er nog niet uit, wat zouden jullie doen als die mogelijkheid er zou zijn en je had nog DNA materiaal van bijv. je 1e pony?

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:03

Zoals ik er nu over denk zal ik het noooit doen! Je weet maar nooit, het kan erg gevaarlijk zijn lijkt me.
Ik kan me wel voorstellen dat iemand zijn of haar paardje terug wil, maar ik vind het erg onnatuurlijk en doodeng!

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:37

Tja tegenwoordig kan alles, maar ik vind het eerlijk gezegd nogal eng :S
Ik bedoel, als ze dadelijk echt mensen gaan klonen, wie weet wat voor bizarre typetjes je in elkaar kunt gaan zetten. Ik bn dan ook tegen klonen.

Maar goed om even niet off topic te gaan... Ik kan m'n dierbare pony's nog wel terug zien.. maar om ze 'terug te kloonen' klinkt inderdaad erg onnatuurlijk

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:01

Als je een paard van 20 jaar ofzo DNA vanaf haalt is dat DNA ook 20 jaar oud. Als je dan een veulentje wilt hebben met dat DNA is dat DNA van dat veulentje ook 20 jaar oud. Hierdoor kunnen ze veel sneller ziektes krijgen enzovoorts door verouderde cellen. Lijkt me niet zo slim dus.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:29

Dan zou je een veulen krijgen met 20 jaar oud DNA.
Dat is nu nog zo, maar de ontwikkeling gaat heel snel, overigens bepaalt niet het DNA de leeftijd, dat is in principe eeuwig, maar de uiteinden ervan
zijn maatgevend voor de relatieve leeftijd. Die uiteinden slijten in de loop van het leven.
Overigens zou een paard best de theoretische levensduur van een mens kunnen hebben, dus al zou een gekloond veulen beginnen bij 20 dan nog heeft het nog een heel leven voor zich.

Ook ik heb zo mijn bedenkingen bij deze ontwikkelingen, het is uiteraard beter het type zoals dat nu bestaat te behouden.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:49

Ik ben ook tegen klonen, ik vind het gewoon onnatuurlijk.
Het is trouwens niet zo dat je met klonen allemaal kleine Hitlertjes ofzo kan maken. Ze zullen dan qua erfelijke informatie wel hetzelfde zijn, maar er zijn nog veel meer factoren van invloed op je ontwikkeling en die kunnen nooit precies hetzelfde zijn.
Maar dan blijven er nog een heleboel andere onprettige dingen over die ze met klonen kunnen doen.
Ik zie eigenlijk niet echt het nut van klonen, oke, als je een succesvol paard heb kan je er nog veel meer van maken. Maar dat zou ik niet willen, elk paard is uniek en dat maakt ze juist zo leuk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:54

Een paard is een combinatie van zijn erfelijke genen, en zijn ervaringen/opleiding. Ik denk dat je - als je echt hetzelfde paard terug zou willen - altijd bedrogen uitkomt. Een groot gedeelte van de aantrekkingskracht van een bepaald paard is toch ook zijn character.

En om nu een soort genenbank aan te leggen van een bepaald dier is niet verkeerd. Hetzelfde wordt toch ook met zaden van planten gedaan? Alle basissoorten Mais vind je in de vriezer van de Genenbank in Wageningen. Dit om in geval van een doodlopende weg, weer terug te kunnen naar de basis.

Bij dieren is dit niet mogelijk. Dus ondanks alle ontwikkelingen, ondanks alle nieuwe tendenzen, moet er een groep mensen zich over de basis van het ras blijven ontfermen. We zien het al bij oude huisdierrassen, die met uitsterven bedreigd worden. Nieuwe fokrichtingen, die altijd aan risico's verbonden zijn, mogen de basis niet uitwissen. En dat is helaas wat er nog te vaak gebeurt.

Tot nog toe was het niet mogelijk om DNA van dieren te bewaren. Maar persoonlijk zou ik het niet verkeerd vinden. Het is het hele verhaal eromheen en de technieken die het mogelijk maken (en het misbruik daarvan) die me angst aanjagen.

Bovendien is DNA heel lang houdbaar hoor...helemaal als het goed geprepareerd wordt en in vloeibare stikstof wordt ingevroren....

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:21

Diezelfde meneer van Lijssel heeft ook DNA van het vorige paard dat ik reed, ze is nu 30 en met pensioen. Het eerste wat ik dacht toen hij daarom vroeg was dat ik dan ooit als dat mogelijk zou zijn weer een nieuwe Nonja zou laten klonen..Nu ik er meer sereiuw over nadenk weet ik niet wat ik zou doen. Ten eerste vind ik het hele kloonverhaal best een beetje eng en daarbij zou ik ontzettend bang zijn voor een teleurstelling...DAt wat ik het meest aantrekkelijk aan dat paard vind is vooral haar karakter en ik ben er niet van overtuigd dat dat hetzelfde gaat worden...

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:08

Het karakter van een paard wordt deels bepaald door de genen, maar het nog meer door de opgedane ervaringen en ontwikkelingen.
Wanneer een paard bang is voor iets heeft het daar vaak een nare ervaring mee opgedaan. Je krijgt dus nooit hetzelfde paard. Tenminste dat denk ik, ik heb er niet echt verstand van of zo.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:18

Vind het onnatuurlijk en immoreel. Elk paard is uniek, en dat moet je zo houden. Het fokken gaat toch prima?
Ik wil in ieder geval geen kopietje van Bud. Bud is een superpaard, maar hij is gewoon niet te vervangen en een klassiek voorbeeld van one-of-a-kind, maar dat is ieders paard.

Bovendien zegt DNA ook niet alles. Zoals Cassidy al aangeeft maakt het karakter van een paard het dier zo geweldig.