clinic proefgericht francis van beek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

clinic proefgericht francis van beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 11:34

Afgelopen vrijdag was er bij ons op stal een clinic proefgericht rijden van Francis van Beek. Jammergenoeg moest ik werken overdag en heb alleen de laatste combinaties gezien. Dat was echt ontzettend goed zeg. De cominbaties hadden buiten al losgereden. Aan het begin van 'hun' les reden ze hun proef welke op video werd opgenomen met punten en commentaar van Francis ingesproken. Vervolgens werd de combinatie getraind op het verbeteren van de punten in de proef. Ook dit werd op video opgenomen dus de ruiters hadden hier echt heel veel aan. Ook voor het publiek was het zeer leerzaam. Op zich al heel fijn om tijdens de proeven de punten te horen en het bijbehorende commentaar erbij. Zo zei ze bijvoorbeeld bij binnenkomen over de AC-lijn mooi recht en gedragen binnengekomen maar scheef halt: 6, was anders 8 geweest. Dit gaf een goed inzicht in de knelpunten van de proeven en waarop je wordt 'afgestraft'. Er reden combinaties mee van Z1 tm lichte tour.

Voor mij werd in deze clinic heel duidelijk het belang van het gebruiken van de hoeken om een oefening voor te bereiden. De meeste ruiters zeilen door de wending heen (ik ook Schijnheilig ) en moeten dan aan het begin van de lange zijde hun schouderbinnenwaarts inzetten wat dan eigenlijk altijd wat spanning geeft. Door de hoek goed te gebruiken (inrijden en extra stelling) volgt de schouderbinnenwaarts bijna als vanzelf. Verder werkte ze veel aan het aan de hulpen zijn van het paard (veel korte overgangen waarbij snelle reactie van het paard geeist wordt).

Ik vond het ontzettend interessant en hoop dat het binnenkort nog eens georganiseerd wordt. Op korte termijn staan overigens een clinic van Mieke de Kok en een van Johan Hamminga op het programma. Voor mensen die geinteresseerd zijn (toeschouwer, rijden is al vol) kunnen me een PB zenden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:36

Klinkt goed, mijn juf reed ook mee in de clinic. Jammer dat het op een doordeweekse dag was.