Dit is te zielig gewoon!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KnuffelBabe
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Dit is te zielig gewoon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 15:20

Hallowww paardenluitjes!!! *LOL*
Er is bij ons op de manege een paard naar het slachthuis gebracht. Huilen Hij was 33 jaar, maar nog hartstikke gezond. Hij had alleen last van een lichte vorm van atrose.Met een goede behandeling zou hij er bovenop komen. En het zou natuurlijk geen manege paard meer zijn, maar dan breng je hem toch naar een paardenrusthuis!!! Ik vind het echt heel erg, en ik weet niet of ik nog wel daar wil blijven rijden. De manege eigenaren hebben gewoon een ongelofelijke plaat voor dr kop Frusty ik ken ze wel uitkotsen!!! Misselijk

Ik wilde dit eventjes kwijt... Wat vinden jullie hiervan? Laat het me maar weten... Scheve mond

Groetjes van Martine!!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:25

ja zo gaat dat nou eenmaal: manegepaarden werken hun hele leven hard en dan daarna krijgen ze stank voor dank...Heel triest eigenlijk, maarja wat kan je er aan doen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:25

Je moet het ook van hun kant bekijken. Een manege is een bedrijf die als doel winst heeft. Als ze paarden aanhouden die alleen kosten en niet opbrengen gaan ze hun doel voorbij. Het emotionele aspect is voor hen gewoon niet aan de orde (in de meeste gevallen dan). Dit is nu niet hard of gemeen bedoeld, het is gewoon zoals het is.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:28

Je kan in ieder geval je protest laten blijken. Misschien dat ze ooit inzien. Vind het heel erg triest. Maar ja, ik zou zowieso nooit een paard naar de slacht brengen. Persoonlijke mening hoor.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:30

ja t is idd heel triest, maar zo gaat het op maneges!

ik heb zelf een keer een manegepony op de veewagen van het slachthuis moeten zetten, daar stonden nog een pony en een jong beestje op, en ik moest een schat van een manege pony erop zetten, die ging ook naar de slacht.

behalve t paard van de(toen net overleden)eigenaar vd manege, dat paardje werd ingeslapen toen t echt niet meer ging, alle andere paarden werken hun hele leven hard, een pony was al zn hele leven daar en toen ie 28 was had ie steeds koliek, en ja hoor, ook naar de slacht!

zo zielig!maar ja een manege heeft er geen geld voor om alle oude lieve beestjes van hun pensioen te laten genieten, en paardenrusthuizen kosten ook geld, dus ja dan blijft alleen de slacht over, want inslapen&laten ophalen kost ook geld, slachten levert nog beetje geld op.

heel zielig maar nix aan te doen helaas!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:32

a) een paardenrusthuis heeft of een gigantische wachtlijst of kost véél geld
b) 33 is toch een mooie leeftijd voor een paard

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:33

c) betekend dat dattie maar een kogel door zijn kop moet krijgen en moet worden opgegeten door het mensevolk wat hij altijd heeft gedragen op zijn rug???

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:37

d) wat is er mis met paardenvlees eten
e) wat is er mis met de slager versus een spuitje?

f) onze Trammelant is 26, al 22 jaar bij ons en geniet nu van zijn pensioen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet de andere kant ervan kan zien.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:43

Hiervoor word op dit moment een pensoienfonds voor manegepaarden opgericht

Het gaat "Paard met Pensioen" heten. Ik ( met nog een paard bokkers ) zijn bezig met concrete plannen maken..

Dus, er is wat in ontwikkeling.. Haha! Mede door zulk soort paarden als wat jij nu noemt!

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:43

Ik vind de slager eigenlijk niet zieliger dan een spuitje, in beide gevallen maak je een eind aan het leven van een paard. Ik denk dat het het paard niks uitmaakt, alleen ons mensen wel.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:44

goh goh het alfabet !!!
Je mag er best de andere kant van zien hoor ik denk dat iedereen hier op bokt wel zo goed kan nadenken, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat je je maar moet neerleggen bij de gewoontes van maneges enzo...Iedereen heeft zo zijn standpunten lijkt mij en die moeten we van elkaar accepteren...
Heb jij mij trouwens horen zeggen dat er iets mis is met paardenvlees??? en dat er iets mis is met een kogel? Ik zeg alleen:Moet een duur paardenrusthuis of een gigantische wachtlijst die duur is of een paard van
33 meteen aanleiding geven tot slachthuis!!!

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:46

Tallie1979 schreef:
Hiervoor word op dit moment een pensoienfonds voor manegepaarden opgericht

Het gaat "Paard met Pensioen" heten. Ik ( met nog een paard bokkers ) zijn bezig met concrete plannen maken..

Dus, er is wat in ontwikkeling.. Haha! Mede door zulk soort paarden als wat jij nu noemt!


Dat is een mooi initatief Tallie, want het is doodzonde dat een manegepaard na een leven van hard werken geen uitzicht heeft op een mooie oude dag lekker in het land.

Alleen, de meeste privepaarden komen ook nooit zover....

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:47

presies, dat is nou wat ik bedoelde *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:51

Citaat:
c) betekend dat dattie maar een kogel door zijn kop moet krijgen
en moet worden opgegeten door het mensevolk wat hij altijd heeft gedragen op zijn rug
???

vandaar mijn beeld dat je tegen het eten van paardenvlees bent.

Moossie, vertel eens wat je dan moet doen met een paard dat je f 500 in de maand kost en alleen maar in de wei loopt? Niet iedereen kan zich dat veroorloven! De manege waar ik vroeger stond gaf de oude paarden nog een zomer in de wei, en bracht ze daarna weg. IMO een mooi compromis.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:53

De plannen zijn ook nog lang niet rond, maar we willen gaan peilen of mensen er een vrijwillige bijdrage voor willen doen. En uiteraard zijn sponsors ook welkom.. Lachen

Maar, alles is nog in de ontwikkeling.. Zodra er meer bekend is zullen jullie dat vast wel lezen hier.. Lachen

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:59

Lielle schreef:
Citaat:
c) betekend dat dattie maar een kogel door zijn kop moet krijgen en moet worden opgegeten door het mensevolk wat hij altijd heeft gedragen op zijn rug???

vandaar mijn beeld dat je tegen het eten van paardenvlees bent.

Moossie, vertel eens wat je dan moet doen met een paard dat je f 500 in de maand kost en alleen maar in de wei loopt? Niet iedereen kan zich dat veroorloven! De manege waar ik vroeger stond gaf de oude paarden nog een zomer in de wei, en bracht ze daarna weg. IMO een mooi compromis.


Ha, ik ga even lekker met je discussiëren Tong uitsteken !

Een paard dat alleen maar in de wei loopt kost doorgaans geen F 500,-, en wat me altijd weer bij prive-paarden opvalt: voorheen (toen het dier nog 100% gebruikt (rotwoord!) kon worden) was dat geld er altijd wel, maar op het moment dat het paard niet meer geschikt is voor de sport is dat ineens te veel geld Verward . Zo lijkt het paard toch wel erg veel op een "gebruiksvoorwerp" dat je wegdoet voor een nieuwe als hij "stuk" is...

Ik vind dat compromis van die manege trouwens wel te prijzen, mooi afscheid eigenlijk, want een manege kan inderdaad helaas niet al haar oude paarden houden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:04

Promptertje, even heel bot: ik heb een paard als sportpaard en niet als gezelschapspaard. Mijn hobby is wedstrijden rijden, niet poetsen en aaien. Als ik er dus niet meer mee kan sporten zoek ik een andere oplossing, want dan is die f 500 veel geld om zomaar kwijt te zijn. En overigens, onder de f 300 heb ik niets gevonden, waar ze
a) (:))) de paarden 's winters binnen kunnen
b) er goed voor gezorgd wordt en ze in de gaten gehouden worden
c) medicijnen wordne bijgevoerd
en ik heb heel wat gezocht!
Met Trammelant doen we dit nu wel (met zijn 3en) maar dat moet je ook maar kunnen, naast een sportpaard!

Nu zal iedereen wel over me heen vallen, soit.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:10

Lielle schreef:
Promptertje, even heel bot: ik heb een paard als sportpaard en niet als gezelschapspaard.


Dat doet me denken aan een uitspraak die ik pas gehoord heb, weet jammer genoeg niet meer van wie hij was: "Het paard is het slechtst behandelde huisdier in de westerse beschaafde wereld".


Citaat:
Nu zal iedereen wel over me heen vallen, soit.


Ik niet, want ik wist lekker al lang hoe je er over dacht, en net als ik heb jij ook recht op je eigen mening. Ik wil de mensen af en toe alleen maar eens aan het denken zetten Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:06

Is dat nou lekker? Oud rookvlees? Verward

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:13

hihi lekkere discussie is het aan het worden!

Begrijp me niet verkeerd dat ik de manegeeigenaren niet begrijp hoor, maar ik vind het gewoon rot voor de paarden.
Heel je leven hard werken en dan zeg maar als dank een kogel door je kop....

Ik begrijp dat op een bepaald moment de kostente hoog worden. Een manege bij ons in de buurt heeft een groot weiland met een grote uitloopstal gereserveerd voor de paarden die niet meer in de lessen mee kunnen lopen. Deels worden de kosten betaald uit een fonds dat is opgericht door manegeklanten. De rest betaald de manege. Lovers Ik vind dit een erg goede oplossing en is niet meteen zo drastisch voor de paarden.
Natuurlijk kan en wil niet elke manege hier aan beginnen...kan ik ook wel inkomen hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:07

en een oud manegepaard weghalen uit zijn vertrouwde omgeving en ergnes op een wei pleuren, nou dat is nog veel erger voor zo'n beest dan de slacht.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:35

Verward t is een wei naast de wei waar de paarden staan die nog voor de lessen worden gebruikt! Dus bekende omgeving.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:55

promptertje"]
[quote="Lielle schreef:
Citaat:
c) betekend dat dattie maar een kogel door zijn kop moet krijgen
en moet worden opgegeten door het mensevolk wat hij altijd heeft gedragen op zijn rug
???

vandaar mijn beeld dat je tegen het eten van paardenvlees bent.

Moossie, vertel eens wat je dan moet doen met een paard dat je f 500 in de maand kost en alleen maar in de wei loopt? Niet iedereen kan zich dat veroorloven! De manege waar ik vroeger stond gaf de oude paarden nog een zomer in de wei, en bracht ze daarna weg. IMO een mooi compromis.


Ha, ik ga even lekker met je discussiëren Tong uitsteken !

Een paard dat alleen maar in de wei loopt kost doorgaans geen F 500,-, en wat me altijd weer bij prive-paarden opvalt: voorheen (toen het dier nog 100% gebruikt (rotwoord!) kon worden) was dat geld er altijd wel, maar op het moment dat het paard niet meer geschikt is voor de sport is dat ineens te veel geld Verward . Zo lijkt het paard toch wel erg veel op een "gebruiksvoorwerp" dat je wegdoet voor een nieuwe als hij "stuk" is...

Ik vind dat compromis van die manege trouwens wel te prijzen, mooi afscheid eigenlijk, want een manege kan inderdaad helaas niet al haar oude paarden houden.
[/quote]

je haalt me de woorden uit me mond!!!!!!!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:14

De meeste manegepaarden die op die leeftijd worden stilgezet kwijnen weg en gaan uit zichzelf dood. Vind ik ook niet zo'n leuk vooruitzicht.
Verder is een pony op rust onbetaalbaar, een manege kan ze best aanhouden maar zal dan het lesgeld moeten verhogen en kan geen vervanger kopen, zo simpel is het. Het compromis waar promptertje het over heeft klinkt prima. Op de manege waar ik reed gaven ze ponies die te oud werden voor de les maar nog wel gezond waren weg aan iemand die er graag nog een paar jaar voor wilde zorgen en wat rijden, meestel de verzorgster.
Verder lijkt zo'n fonds me ook niet zo'n goed idee, met dierenartskosten erbij kost het hardstikke veel per paard. Geef dat geld dan aan een echt goed doel, zoals Brooke.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:24

moossie schreef:
ja zo gaat dat nou eenmaal: manegepaarden werken hun hele leven hard en dan daarna krijgen ze stank voor dank...Heel triest eigenlijk, maarja wat kan je er aan doen?


Inderdaad!!Ik ben het helemaal met je eens!!