Embryotransplantatie bij Paarden ->vragenlijst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Embryotransplantatie bij Paarden ->vragenlijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 16:27

Hallo iedereen,
Voor school zijn we momenteel bezig met een project over embryotransplantatie bij paarden. Er moeten verschillende sectoren in de paardenhouderij gevraagd worden hoe zij tegenover deze ontwikkeling staan, vandaar ook deze paar vragen. Ik zou jullie willen vragen om deze lijst in te vullen, daar zijn we ontzettend mee geholpen en hebben we meer materiaal om mee te werken. (we gaan ook verschillende manegehouders interviewen, net als leidinggevenden van een dressuurstal, springstal, renstal, fokkerij ed.)
Alvast ontzettend bedankt en hier komen dan de vragen:

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?

[edit]vraag toegevoegd[/edit]
Laatst bijgewerkt door Maaike op 23-01-03 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:35

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
ik ben in opleiding binnen de paardensector (klinkt leuk)
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
Wel van gehoord maar nooit zelf meegemaakt.
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
Als de kosten dalen waarschijnlijk wel op lange termijn (dus over een jaar of 10 als ik de 2e anky enzo ben)
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
Ja, zo kunnen goede Sportmerries toch in de sport ingezet worden, terwijl er wel nakommelingen komen van de desbetreffende merrie. Hierdoor kan de sport op een hoger niveau komen en ontstaat er meer kans op goede paarden
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
Ja ik sta open voor deze ontwikkeling.
6.Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?
Ligt aan de gevaren die eraan zitten, de waarde van de merrie en wat je ervoor terugkrijgt.
Laatst bijgewerkt door Marjolein op 23-01-03 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:50

Maaike schreef:
Hallo iedereen,
Voor school zijn we momenteel bezig met een project over embryotransplantatie bij paarden. Er moeten verschillende sectoren in de paardenhouderij gevraagd worden hoe zij tegenover deze ontwikkeling staan, vandaar ook deze paar vragen. Ik zou jullie willen vragen om deze lijst in te vullen, daar zijn we ontzettend mee geholpen en hebben we meer materiaal om mee te werken. (we gaan ook verschillende manegehouders interviewen, net als leidinggevenden van een dressuurstal, springstal, renstal, fokkerij ed.)
Alvast ontzettend bedankt en hier komen dan de vragen:

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)? nu nog recreatie/ hobby, wil wel verder in de paarden
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)? nee
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)? nee
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet????
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord????
Verward

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 21:47

*schop naar boven, wil erg graag veel antwoorden Haha! *

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:57

Maaike schreef:
Hallo iedereen,

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
Lachen Ik kan in de paarden werken als dierverzorgster, maar doe het nu puur recreatief en als hobby.
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
Lachen Ben er wel mee bekend ja. Niet meegemaakt, wel van gehoord, over gelezen.
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
Lachen Nee, ik heb de middelen er niet voor.
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
Lachen Zeer zeker een goede ontwikkeling voor sportmerries bijv.
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
Lachen Ja hoor, ik vind het ethisch wel verantwoord, al zullen veel mensen eraan moeten wennen.
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?
Lachen Nee, ik heb geen zin in steeds een veulen gezien de merrie in de sport uitkomt.

[edit]vraag toegevoegd[/edit]

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:40

1: Met name recreatief/hobby, ben aan het leren voor dieren/paardenart, dan wordt het dus beroepsmatig

2: Ja, uitgebreid over geleerd tijdens een keuzevak over moderne voortplantingstechnieken (ging toen wel met name over runderen)

3: Het is voor mij eerder beroepsmatig een interessante ontwikkeling, die ik wellicht zelf zal uitvoeren, maar ik zie mijzelf niet echt op grote schaal gaan fokken later, en dan is het me denk ik teveel gedoe

4: Op zich wel, want nu kan er ook in de merrielijn beter geselecteerd worden en kunnen er meerdere kalveren/veulens van 1 moederdier per jaar worden gefokt

5: Waarom niet

6: Op dit moment heb ik geen eigen merrie, dus ik weet niet wat ik echt zou beslissen als ik er wel één had.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:57

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
recr./hobby

2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
Wel het een en ander over gelezen in IDS. Niet zelf meegemaakt.

3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
Nee, wil een veulen van mijn eigen merrie

4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
pfff. Voor echte topmerries wel maar voor de doorsnee fokker niet interessant. De diversiteit in bloedlijnen is bij paarden veel beter als bij bv. koeien waar dit al jaren een geaccepteerde ontwikkeling is. Vind persoonlijk die verschillen veel interessanter als die eenheidsworst die je zolangzamerhand krijgt binnen de rundveefokkerij. Juich het niet echt toe dus...

5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
Sta er voor de echte topmerries wel voor open. Maar ook met deze merries blijft fokken gokken. Denk ook dat de embryos bij merries met een fijn karakter ed. moeten worden geimplanteerd. Hier krijgen ze immers een knap gedeelte opvoeding van mee. Je kunt wel een dochter of zoon hebben van ratina z maar als ie denkt dat ie een trekpaard is wordt het toch een moeilijk verhaal denk ik.

6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?
nee, nu niet. Wil een veulen fokken voor mezelf met mijn eigen merrie. Eventueel in de toekomst mogelijk wel. Zullen dan wel goede afspraken over gemaakt moet worden.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:44

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?Hobby, maar ik rij wel regelmatig dressuurwedstrijden.
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?Wel eens van gehoord, verder niet echt van dichtbij meegemaakt
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?Voor mijzelf niet maar ik kan me voorstellen dat professionals met topmerries er belangstelling voor hebben.
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?Voor beide kanten zijn wel argumenten te verzinnen. Toch ben ik tegen. Het is niet natuurlijk. Op de duur krijg je dan hoe langer hoe meer transplantatie praktijken en wordt het er alleen maar meer en meer. Ik ben bang dat er vanallerlei enge ontwikkelingen uit voortvloeien wat helemaal niet meer natuurlijk is.
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?Ik sta er dus niet voor open.
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?Ik heb zelf een ruin. Maar als ik een merrie had zou ik haar er niet voor lenen. Dan zou ik van mijn eigen merrie een veulen willen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:45

1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
Rijden recreatief, Actief in de drafsport, met koerspaarden
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
een van onze fokprodukten is verkocht aan de dierenkliniek in Wolvega, deze transplanteerden embryo's van Friese veulens in draagmerries, veel dravers.
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
Voor mij niet, een draver loopt het grootste deel van zn carriere als ie jong is, dus tegen de tijd dat ze uitgelopen zijn, hebben ze een goede leeftijd om de fokkerij in te gaan.
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
Voor iemand die een veulen wil fokken bij een paard dat nog actief is in de sport, of geen veulens kan krijgen is het zeker een optie. Tot nu toe is het vooral weggelegd voor de 'rijkeren' onder ons.
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
Ja, maar ik denk wel dat het voor veel fouten zou zorgen binnen de sport/stamboek. Iederen zou wel goed op de hoogte moeten zijn.
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?
Ja dus.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:59

Maaike schreef:
1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?

[edit]vraag toegevoegd[/edit]


1. hobby- matig
2. vaker van gehoord, niet zelf meegemaakt.
3. ja, zeer interessant alleen momenteel onbetaalbaar voor de normale man/ vrouw
4. Zeker goede ontwikkeling, kan ik mijn sportmerrie blijven trainen zonder dat de verplichte stop komt door de dracht. Ook voor het veulen is het veel prettiger om bij zijn (pleeg- ) mama in de weide te kunnen dartelen tot de tijd van afspenen is aangebroken zonder dat mama steeds voor haar training gescheiden moet worden van haar veulen, met alle stress daarbij.
5. Ja, ethisch verantwoord, geen probleem ermee...
6. Ja, mijn recreatiemerrie is een uitstekende fokmerrie die het veulen van mijn sportmerrie goed zou kunnen dragen en opvoeden......het uitdragen van een embryo van een vreemde merrie door mijn merries zou ik niet op prijs stellen, omdat ik me emotioneel verbonden voel met mijn meiden en hun nakomelingen *LOL* .

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:34

Maaike schreef:
1. Hoe ben je met paarden bezig (prof, recr/hobby)?
2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?
[edit]
vraag toegevoegd[/edit]


1 Hobbymatig. Al neigt het een klein beetje naar proffecionel(maar ik wil het niet echt profecioneel gaan doen) omdat Den een ggk dekhengst is.

2 Ik heb er van gehoord, en ben hier ook wel in geintereseerd. Maar verder nog geen ervaringen.

3 Nee, ik ben vooral bezig met shetlanders en NMPRS paardjes en daar is de prijs niet in verhouding tot het paardje.

4 In beperkte mate vind ik het een goede ontwikkeling. Maar het moet denk ik niet te veel gebruikt gaan worden. Dan krijg je mensen die bepaalde paarden willen gaan 'copieren', en dat vind ik dan weer niet goed.

5 Ik sta er wel voor open. Maar het moet niet te gek worden. Het moet echt iets speciaals blijven.

6 Ik heb geen merrie maar of ik er voor open zou staan zou er van af hangen wat voor merrie ik heb. Ik zou graag willen fokken maar als mijn merrie niet goed genoeg is(bv geen papier of een ervelijke afwijking/schoonheids fout) zou ik er zeker aan denken. Dan kan je toch genieten van een veulen maar zet geen 'kneusje' op de wereld. Bij een goeie merrie met een goed papier zou ik gewoon voor een veulen kiezen met 1 papa en 1 mama(en dus niet 2 mama's).

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:42

* Ellen * schreef:

2. Ben je bekend met embryotransplantatie (vaker van gehoord of misschien zelf meegemaakt)?
Wel eens van gehoord, verder niet echt van dichtbij meegemaakt
3. Zou het voor jou een interessante ontwikkeling zijn (ook gezien de kosten die eraan verbonden zijn)?Voor mijzelf niet maar ik kan me voorstellen dat professionals met topmerries er belangstelling voor hebben.
4. Vind je het een goede ontwikkeling of juist niet? Waarom wel/niet?Voor beide kanten zijn wel argumenten te verzinnen. Toch ben ik tegen. Het is niet natuurlijk. Op de duur krijg je dan hoe langer hoe meer transplantatie praktijken en wordt het er alleen maar meer en meer. Ik ben bang dat er vanallerlei enge ontwikkelingen uit voortvloeien wat helemaal niet meer natuurlijk is.
5. Sta je open voor deze ontwikkeling, vind je het ethisch verantwoord?Ik sta er dus niet voor open.
6. Voor merriehouders -> zouden jullie je merrie hiervoor "lenen"?Ik heb zelf een ruin. Maar als ik een merrie had zou ik haar er niet voor lenen. Dan zou ik van mijn eigen merrie een veulen willen.


ik ga hierin mee. op den duur kan je natuurlijk vanalles gaan uithalen zodat het niet meer natuurlijk is en langs de andere kant zal het ook heel wat voordelen geven voor bep. prof's.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 04:20

6. Naar mijn idee neemt het veulen iig gedeeltelijk het bewegingspatroon van zijn mammie over, dus voor mij zou het hoogstens interessant zijn als ik een lelijke merrie met goede beweging zou hebben *LOL*