Wegens ernstige koliek paard naar Utrecht gebracht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Wegens ernstige koliek paard naar Utrecht gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 10:35

Wat een dag gisteren,
S' ochtends kreeg canta koliek en toen heb ik de dierenarts gebeld, die is gekomen en na een tijd stappen en een aantal injecties ging het wel weer. Ik moest toen naar mijn werk toe.
S' middags werd ik weer gebeld door mijn dierenarts de koliek was heel hevig teruggekomen en canta moest zo snel mogelijk naar Utrecht toe(door de gassen in canta's darmen was hij ondertussen twee keer zo dik geworden, hij leek net een hoog zwangere merrie).
Gelukkig heeft de bazin van mijn stal een vrachtwagen en daarin hebben ze hem toen heel strak vastgezet omdat hij alleen nog maar wilde rollen. Toen we in utrecht aankwamen is Canta onderzocht en kwam het besluit om hem te opereren, en omdat de pijn teveel was voor hem moest de beslissing snel worden gemaakt. We hebben toen besloten om hem te laten opereren (de artsen wisten niet precies wat ze aan zouden treffen een gedraaide darm, een darm die ergens achter vast zit, voedsel wat in de loop der jaren is vastgeklonterd tot een grote steenachtige massa, een stuk darm wat was afgestorven,gassen).
Tijdens de operatie (waar ik overigens bij mocht zijn, ik wilde meteen weten als er iets mis zou zijn) was er een kans dat het niet goed af zou lopen van 50/50, de duur van de operatie hadden ze geschat op twee en een half uur maar tot mijn grote verbazing maakten ze hem na een dik uur alweer dicht, ik dacht dit is goed of slecht nieuws maar toen ik zag hoe netjes ze de hechtingen maakten kreeg ik wel weer een positief gevoel.
En dat bleek later juist te zijn want buiten om dat hij extreem veel gas in zijn darmen had, had hij inprincipe niks .
Hij staat nu in Utrecht op de IC en heeft nu nog 25% kans dat er iets misgaat, straks ga ik op ziekenbezoek en hoop dat de arts goed nieuws heeft.
Je maakt wat mee met zo'n beest, hij heeft me gisteren even goed laten schrikken.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:54

Vreselijk! In mijn profiel staat een vergelijkbaar verhaal van toen Tjalko is geopereerd aan koliek, wat een nachtmerrie was dat zeg!

Ik hoop dat je Canta snel gezond en wel thuis hebt! Geef hem maar een wortel (oh nee, dat zal wel niet mogen.... dan maar een knuffel) van mij!

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 11:37

Dankje voor je berichtje, ik heb Canta in februari pas een jaar.
En je hoort wel heel veel verhalen over wat er allemaal kan gebeuren maar je hoopt toch altijd stiekem dat dat niet bij jouw paardje gebeurt.
p.s heb net even in je profile gegluurd en je hebt echt een super stoere fries, vooral die eerste zwart/wit foto
Laatst bijgewerkt door Cantaor op 21-01-03 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:38

Jemig wat een verhaal maar het lijkt mee te vallen als ik het zo lees.
Hopelijk heb je hem snel weer thuis.
Beterschap!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:42

Het gaat gelukkig in veel gevallen ook goed hoor! Na die angstige k*tperiode met Tjal ben ik alleen maar meer van hem gaan houden! e zijn nu echt een superteam!
Ik ben erg benieuwd hoe jij moet gaan revalideren met je paard. Daar hoor ik namelijk erg verschillende verhalen over... Ik mocht hem na 10 dagen mee naar huis nemen en we hebben toen 2 maanden aan de hand moeten stappen. Hij mocht absoluut niet los, maar ik mocht na een week of 5 al wel op hem gaan zitten om te stappen. Daarna moesten we terug naar de Lingehoeve en is zijn buik gescand. Ze kijken dan of de operatiewond goed is geheeld en of de pees die over de buik loopt, goed geneest. Daarna mochten we heel langzaam weer op gaan bouwen. Alles bij elkaar heeft het ruim 4 maanden geduurt, maar nu heeft hij noiot meer ergens last van! Ik ken ook verhalen van paarden die meteen los mochten, maar een half jaar absoluut niet gerden mochten worden...

Keep me posted!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:17

Oei, dat is zeker schrikken!
Yorghos is een paar jaar geleden ook met spoed naar Utrecht gebracht. Gelukkig hoefde hij niet te worden geopereerd en mocht ik hem na een weekje weer mee naar huis nemen.
Ik hoop dat het weer helemaal goed komt en dat je hem gauw weer thuis hebt.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:36

Wow dat is schrikken.... gelukkig is hij goed uit de operatie gekomen! Nou nog duimen dat het verder ook allemaal goed met die kanjer gaat komen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:44

Mijn merrie had eens een soortgelijke gaskoliek. Ze hebben toen de plek weten te lokaliseren, en via een naald/buikpunctie het gas uit de darmen laten ontsnappen. De darmen stonden toen niet meer onder druk en gingen weer normaal liggen.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:56

Tjeee wat een enge ervaring. vreselijk schrikken zeg. Ik hoop dat cantaor er snel weer bovenop is en weinig pijn heeft. sterkte...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:57

Nou hopelijk heeft ie je alleen laten schrikken en heeft het geen verdere gevolgen! Veel succes en sterkte voor jou en je paardje!

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 14:04

Marijn4045 schreef:
Het gaat gelukkig in veel gevallen ook goed hoor! Na die angstige k*tperiode met Tjal ben ik alleen maar meer van hem gaan houden! e zijn nu echt een superteam!
Ik ben erg benieuwd hoe jij moet gaan revalideren met je paard. Daar hoor ik namelijk erg verschillende verhalen over... Ik mocht hem na 10 dagen mee naar huis nemen en we hebben toen 2 maanden aan de hand moeten stappen. Hij mocht absoluut niet los, maar ik mocht na een week of 5 al wel op hem gaan zitten om te stappen. Daarna moesten we terug naar de Lingehoeve en is zijn buik gescand. Ze kijken dan of de operatiewond goed is geheeld en of de pees die over de buik loopt, goed geneest. Daarna mochten we heel langzaam weer op gaan bouwen. Alles bij elkaar heeft het ruim 4 maanden geduurt, maar nu heeft hij noiot meer ergens last van! Ik ken ook verhalen van paarden die meteen los mochten, maar een half jaar absoluut niet gerden mochten worden...

Keep me posted!

Na de operatie zeiden ze dat ik wel moest rekenen op 3 maanden stappen.
Aan de hand denk ik dan.


En bedankt voor jullie berichtjes!!!!!!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:00

Hai,
Dat is schrikken zeg.

Ik weet de angst die je hebt doorstaan heel goed te plaatsen.
Mij geliefde pony die ik 15 jaar heb mogen behouden is ook geopereerd aan koliek,helaas was er bij haar 7 meter darm afgestorven en waren haar overlevingskansen zeer klein.
Ze is ingeslapen op de ok tafel.(mis haar nog steeds dagelijks).

Ben blij dat de operatie goed is verlopen voor jouw paardje en ik duim mee voor een goed herstel.

Sterkte voor de aankomende dagen voor jou maar zeker voor je paard.

Groetjes Smousje.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:49

Ook ik weet helaas precies in welke onzekerheid je gezeten hebt en nog steeds zit, ook mijn paard is nog aan het revalideren.

Ik hoop dat alles goed komt met hem, doe rustig aan en heel veel sterkte!!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:34

Lars wenst Canta veel beterschap en snel weer terug naar huis. Een knuffel en een hoefje Knipoog

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:31

hoe gaat het nu met canta? wel goed hoop ik?