verschil tussen rijden en paardrijden...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:51

Ik heb dus ook leren rijden op een manège. En ik kan dus ook lichtrijden Tong uitsteken , stappen, draven en galoperen. Maar ook travers, renvers, schouder voor, galopwissels (zelfs om de pas), passage en zelfs een piaffe rijd ik met dat paard eruit.
OK ik heb een héél ervaren paard daar toegewezen gekregen, met alle knopjes op al zijn sommige een beetje afgestompt en ik weet ook wel dat niet elke manège zo'n paard heeft om je op te leren rijden.

Volgende week begin in op een andere manège te rijden, omdat de lessen bij ons niet meer in niveau stijgen.
Daar staan gewoon de paarden van de instructrice in voor de lessen, Angelique Klömpges (zou nationaal voor België rijden), dus daar zal ik de zwaardere dressuur hopelijk kunnen verbeteren, verfijnen en verder aanleren.

Maar als het op lef om te rijden aankomt, durf en weten wat te doen in "vreemde" situaties. Dat heb ik inderdaad niet geleerd op een manège, dat heb ik op bijrijdpaarden geleerd ... De meeste manègepaarden zijn immers zo mak als een lammetje, zeker als je pas begint te rijden.
Maar bij ons zit het qua aanbod van paarden echt héél goed, eens je een beetje vast zit enzo krijg je jonge paarden onder en dan leer je ook wel hoe je daarmee moet omgaan, of paarden voor verkoop (die dus zeker niet aan de defenitie mangègepaard voldoen) ... Enkel hier zou ik je dus gelijk kunnen geven in je stelling, dat je dat niet leert ... na mijn eerste bijrijdpaardje weet ik bvb dat je soms wel eens met je twee handen aan 1 kant van de manenkam mag komen, tenzij je levensmoe bent ... Frusty

Maar ik ken ook manèges waar je dus geen sikkepit uitleg krijgt, je zit er met 15 achter elkaar en je rommelt maar wat aan. Daar leer je volgens mij inderdaad niet rijden.
Maar bij ons (en dat is nu niet om op te scheppen) krijg je echt heel goede begeleiding, theoretische uitleg over de oefeningen, de bewegingen enzo.

Het hangt er dus gewoon vanaf waar je terecht komt Lachen, ik hoop dus dat vanaf volgende week het echt zo goed gaat meevallen als ze mij tot nu toe voorhouden.


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:33

Ik heb je gePBt Lachen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:27

Citaat:
OK ik heb een héél ervaren paard daar toegewezen gekregen, met alle knopjes op al zijn sommige een beetje afgestompt en ik weet ook wel dat


Met dat ene paard lukt mij dat Haha! .
Ik kan het een paard niet gaan aanleren Lachen.
Maar de hulpen en stuff leren ze je er wel, maar om het aan te leren aan een paard denk ik dat je meer moet kunnen dan even hulpen geven . Daar gaat volgens mij een héél trainingsproces aan af, dat kan je noch op een manège noch bij een doorsnee instructrice leren vrees ik ... hoe je een paard echt die dingen leert.

denk ik é Lachen

Ik ga nu ff exaampje maken Lachen

Maar ik bedoelde eigenlijk gewoon ermee ook dat je op een manège wek kan leren rijden, maar dat het voor mij dan toch vooral de lef en de durf is die daar niet ontwikkeld wordt. Er is altijd iemand naast je om een probleem aan te pakken.
Als ik met mijn verzorgpaard aan het rijden was was die hulp er niet en moest ik ineens zelf uitzoeken wat je moest doen als een paard ineens zegt ik draai niet meer.
Op een manège leer je dan teugeltjes zus en zo beentjes zus en zo ... maar in de praktijk en met een paard wat niet 100% "braaf" is helpen die dingen vaak niet en heb je iets meer creativiteit nodig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Maanon_, Sanet, VogeltjeM en 32 bezoekers