valt het jullie ook op dat.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

valt het jullie ook op dat.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 11:13

er de laatste tijd echt heel erg veel bijrijd(sters)ers worden gezocht???
Ik denk dat sommige mensen dan toch niet goed nagedacht hebben over of ze er wel tijd voor hebben en of ze het geld wel hebben voordat ze de pony/paard gekocht hebben....
Hoe denken jullie dara nou over?? Ik vind het eigenlijk wel een beetjuh raar....
Groetjes Ilona

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:06

ik vind een bijrijdster prima, ik heb 3 haflingers en rij wanneer ik zin heb, maar dat is niet elke dag en omdat ze het best leuk vinden om er eens op uit te gaan, vraag ik naar bijrijdsters/verzorgsters, omdat het leuk is voor de paarden, dan hoef ik me niet schuldig te voelen als ik een keer geen zin heb en het is ideaal voor de verzorgster, helaas vind je er hier in de buurt niet zoveel. ik vraag er geen geld voor

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:17

Misschien weet je wel dat ik er ook 1 heb. Of doel je juist (gedeeltelijk) op mij?
Ik heb er geen gezocht omdat ik te weinig tijd heb. Of te weinig geld. Ik heb er 1 gezocht omdat ik graag zag dat Pinky ook onder het zadel bereden werd. Aangezien ik vind dat ik te groot ben om 1 keer in de week te trainen op hem, heb ik een serieus bijrijdstertje gezocht.
In de tijd dat zij bij Pinky is ben ik er ook dus tijd win ik er totaal niet mee.
Geld krijg ik er ook niet voor dus dat valt ookal af.
Ook de verzorging kan ik prima alleen aan want ze hoeft apsolute niet te mesten oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:21

Ik heb ook een bijrijdster die een van de merrieĀ“s volledig rijdt.
Ik heb idd meer paarden dan tijd maar daar is niets ondoordachts aan.
We fokken namelijk met de merrieĀ“s en rijden aangespannen.
Zou ik dat niet moeten doen omdat ik ze niet zelf elke dag kan rijden Verward
Ik vind dit een prima oplossing waar beide partijen veel plezier van hebben.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 18:57

Ik vind een bijrijdster/verzorger echt niet verkeerd hoor. Het is voor allebei toch een goede oplossing? Je maakt er ook iemand blij mee die zelf geen paard/pony kan hebben.
Ja, ik heb voor mijn beide pony's een bijrijdster, 1 x per week. Maar dat is niet omdat ik te weinig tijd of geld heb (ze betalen er ook niet voor). Mijn vriendin rijdt 1 keer per week op Sarah omdat dit van mijn vader moest, en haar kleine nichtje rijdt 1 keer per week op Mickey, gewoon om haar een plezier te doen omdat ze niet op paardrijles mocht.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 19:08

Als de bijrijder er niks voor hoeft te betalen dan vind ik het toch wel een beetje een andere zaak.... maar de laatste tijd bedoel ik dat er zoveel ( ook op bokt) om bijrijders wordt gevraagd vanwege studie of vanwege geen tijd....en dan denk ik ook wel is van heb je dan wel goed genoeg over nagedacht voordat je de pony koopt. ???
Op zich vind ik ut wel normaal hoor een bijrijder want ik ben 't zelf ook...voor als er een keer iemand ziek is ofzo.... dan vind ik het wel ok..
Maar net zoals iemand geld vraagt om zijn pony te verzorgen/rijden dat vind ik echt ABSURD!!! maar das mijn mening!! Lachen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:16

Ik haf eerst ook een bijrijden nodig, en dan had ik misschien ook wel gevraagd of ze er wat voor wou betalen. Ik bedoel ze mag ook 3 dagen achter elkaar voor een pony zorgen en rijden en alles doen, en dat een zeker een half jaar. Had ze die pony ergens anders moeten huren was ze veel meer kwijt geweest.
Maar nu heb ik mijn pony mee genomen op stage en heb ik dat probleem dus niet meer.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:03

Ik ben zelf verzorgster omdat de eigenaresse tijdelijk minder tijd heeft. Ik vind het totaal niet raar of zo. Hoe wil je anders later zelf voor je paardje gaan zorgen als je geen opleiding en dus een laag inkomen hebt? Hebt paard doej e er echt niets te kort mee hoor. Maar dat is mijn mening.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:24

Ik heb zelf ook verzorgsters/bijrijders. Voor honey zodat die lekker met haar kunnen kloten (onder het zadel) aangezien ik zelf zelden nog op hon rijdt, en hon dit gewoon leuk vind en gek op kinderen is. Voor Jamaica omdat ik met mijn medische verhaal wat rustiger aan moet doen. Dit betekend dat ik zo'n 2 avonden niet ga, op die dagen, en als ik weereens ziek ben ofzo, doet Mieke haar. Dat is dus punt 1. Punt 2 vind ik het gewoon gezellig. De meeste op mijn stal zijn OF veel jonger dan ik, OF moeders met kinders. Punt 3 vind ik het goed voor jamaica dat ze ook door andere gereden wordt, omdat ik merk dat ze daar vrij veel moeite mee heeft en ik niet wil dat ze eenkennig wordt.
Ik heb in totaal dus 3 verzorgsters. Allen betalen ze niks, maar ik verwacht wel dat af en toe de stal en het tuig gedaan worden

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 22:41

ja ik vind het zo gek nog niet hoor dat iemand brijrijdsters heeft...maar dan dat betalen..sorry ik vind ut belachelijk!!!!
ik bedoel....ze verzorgen JOUW paard toch en dat scheelt jouw tijd....en zoals ze dan maar zeggen....TIJD KOST GELD....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:04

Hmmm. Ze rijden jouw paard, dat kost jou veel geld, en het risico van blessures, ziekte e.d. daar mag (hoeft niet) van mij best wat tegenover staan... Als iedereen er zo over dacht, dan moesten alle paardenmensen maar geen verzorgster meer nemen, stal met elke dag uitloop en belangrijkste verzorging, en dan moeten al die verzorgsters maar een tijdje op de manege gaan rijden... Of een paard leasen of huren...

Iemand die er zo over denkt wil ik niet op mijn pony. Ik oe het voor die ander zijn plezier en ik moet er zelf ook lol aan beleven. In de vorm van enthousiasme, hulp of een bijdrage... Voor niets gaat de zon op.
Mijn verzorgster hoeft trouwens niet te betalen, wordt naar les gebracht met de trailer in de winter en mijn pony staat volpension omdat hij in een zaagselbox staat wat de pensionhouder zelf uit wil mesten i.v.m. kosten en afval. Een bijdrage in natura en veel enthousiasme is een minimum voor mij. Anders gaat de lol er af en hoeft het voor mij ook niet meer... Dan maar twee keer per week lekker alleen in de wei en zelf even bijvoeren (woon 5 minuten fietsen/rijden van stal...)

Ik vind het nemen van een verzorgster in veel gevallen een goede oplossing. Beiden hebben er voordeel aan. Ook als bijgedragen wordt in de kosten. Vaak wegen die bijdrages bij lange na niet op tegen de werkelijke kosten per dag, incl. hoefsmid, veearts, verzekering, stalgeld afschrijving tuigage en ander materiaal... Het is vaak net voor een beetje extra ruimte of luxe... Ik vind wel dat als jij heel veel stalwerk doet van meerdere paarden, en dan als tegenprestatie 1 paard mag rijden, dat je dan in natura al genoeg doet... Maar het uitmesten en verzorgen van 1 paard, dat je ook nog rijd, hoort gewoon bij het rijden/verzorgen van dat paard. Als je dat uitmesten al niet eens hoeft te doen, wat blijft er dan nog over? (bijna) Gratis rijden...

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:09

Een bijrijdster vragen betekend niet meteen dat jezelf geen tijd hebt... Er zijn zoals je al aan de reaties hebt kunnen lezen verschillende redenen voor. Ik heb Blizz gekocht wetende dat over twee jaar het geld op is... als ik dan de keuze heb tussen hem delen met een bijrijder of verkopen weet ik de keuze nu al... Er kan altijd iets veranderen ( ziekte tijdelijk tijdgebrek) en als je dat kunt oplossen op deze manier is dat geweldig! Bovendien is het ook fijn voor degenen die ( nog ) geen eigen pony of paard kunnen veroorloven qua geld en tijd! Stel je eens voor dat al die mensen toch een pony of paard zouden kopen! Dan zouden er geen bijrijders/verzorgers meer zijn en had niemand genoeg tijd voor zijn/haar paard!!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:20

Ik vind het niet erg als er mensen geld vragen voor bepaalde dingen, ik zelf doe dat niet....omdat ik zelf dus wel weinig tijd heb (moet stagelopen, nu gelukkig nog maar 1 week) en vind het super dat ik verzorgsters heb....maar ik kan het betalen, maar ik snap wel dat er mensen geld vragen voor verzorging paard, bijvoorbeeld betalen van ijzers. Als je zelf bijvoorbeeld 12 weken met ijzers doet en je verzorgster loopt ze er binnen 6 weken af (wat bij ons dus nu het geval is)dan kan je daar iets geld voor vragen.
Maar als ik gewoon naar school moet, doe ik de 4 paarden meestal zelf, maar het is heerlijk om hulp te hebben en omdat ik zo blij met ze ben vraag ik niks Haha! Alleen op dit moment zijn er wat problemen bij de bijrijdsters onderling en dat is wel erg irritant. Scheve mond

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:45

Zoals gemeld door Ilindra hebben wij een bijrijdster.
Zou zij moeten betalen voor het rijden?
Nee, maar wil zij lessen of wedstrijden gaan rijden met ons paard, dat vind ik prachtig hoor, maar dan moet zij alle overige kosten wel zelf betalen.
Zoals: Hoefsmid, inschrijvingen, transport e.d.
Bijrijder zijn is een economische manier van paardrijden, het moet wel een vorm van mutualisme (beide voordeel) blijven.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 02:20

Ik ben een bijrijdster, ik betaal niks voor het rijden maar help wel met mesten en dergelijke. Ik heb wel een eigen zadel (ik wou een dressuur zadel) en chabraks gekocht die ik mooi vond. Als ik "luxe" dingen wil koop ik die zelf. Er is ook een meisje die 1 pony huurt daar. Zij betaald niet veel en mag alles doen met deze pony, zij is de enigste die er op rijd. Als iemand een bijdrage vraagt vind ik dit op zich heel normaal, het word anders als de bijrijder de gehele stalkosten op zich zou moeten nemen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 03:10

Ik vind het ook logisch dat een bijrijdster een bijdrage meebetaalt. Ze hebben immers die dagen dat ze je paard mogen doen een paard voor hun zelf, de hele dag. Als ze naar een manege gaan betalen ze 20 euro per les voor 1 uurtje rijden. Helemaal niet zo raar dus om ook voor het bijrijden te betalen en je bent nog voordeliger uit meestal!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 04:17

Ik vindt het eigenlijk nergens op slaan dat een bijrijder of verzorger betaald voor een verzorgpony/paard. Ik bedoel... Je helpt ook de eigenaar en het paard krijgt meer aandacht. Als er wat gebeurd moet je natuurlijk wel gewoon betalen vind ik, maar als alles goed gaat vind ik het echt onzin. Natuurlijk is een beetje uitmesten geen onzin, want bij rijden hoort het verzorgen natuurlijk ook. Ik heb nu 1 verzorgpony en 1 verzorgpaard. Ik heb ze allebei een jaar nu en ik betaal voor beide niets. Ik mest alleen de stal uit, vet het tuig in enz. Meer geef ik echt niet voor zolang ik nog wat kan vinden dat me niks kost!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:27

Ik heb nooit betaald voor mijn verzorgpaardjes en heb me daar altijd keischuldig om gevoeld ik zat toch met ettelijke 100-en en soms zelfs 1000-en euro's in mijn handen.
Stel je voor dat je dat paard "stuk" maakt, klinkt misschien raar, maar ik had daar zelden een goed gevoel bij.

Zeker bij 1 persoon: die groomde dus als ik gewoon ging rijden, hij zadelde paardje op, gaf me een voetje, als ik gedaan had nam hij ze terug over, wreef ze droog en legde er een dekentjes op ...

Daar zorgde ik dan wel elke keer voor kerstmiscadeaujes, verjaardagsdingetjes enzo ... maar dat is ook geen manier. Ik MOCHT zelfs geen stal uitmesten.
Op zich klinkt dat allemaal leuk, maar ik vind dat je dan gewoon overkomt als een profiteur als je het allemaal gratis zou willen.
Het koste hem echt veel geld om mij te laten rijden: paardje stond normaal stil, dus moest ineens ijzers want we kwamen wel eens buiten, hanchement moest gedeeltelijk aangekocht worden omdat dat van zijn andere paarden niets pastte ... zelfde gold voor deken enzo. En als ze aan het werk gezet werd ging ze ook meer eten Vingers aflikken.

Al bij al ben ik natuurlijk blij dat iemand dat voor mij over had , maar ik had liever gewoon per maand betaald ... of allesinds klusjes ofzo kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:28

Ik heb eventjes in je profiel gekeken Nemo en ik zie dat je nog maar 15 jaar bent. Ik ga er dus vanuit dat je ouders je paard betalen en onderhouden.
Veel mensen willen wel graag een paard maar willen niet 100% financieel verantwoordelijk zijn. Het zoeken van een bijrijder is dan een goede oplossing en maakt 2 mensen blij. De eigenaar omdat die een deel van de fin. last kwijt is en vrije tijd krijgt. De bijrijder omdat die de zekerheid heeft voor een langere periode hetzelfde paard te kunnen rijden en verzorgen voor vaak meerdere dagen per week en daar een eigen band mee op kan bouwen. Dat bespaard weer een hoop lessen in de manege waar je iedere week op een ander paard zit.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:53

Ik begrijp wel een beetje wat jullie bedoelen maar.... Ik krijg er altijd zo'n nare bijsmaak van als ik moet betalen.
Ik kon een paard hier in de buurt gaan rijden en verzorgen voor 100 EURO!!! Dit vond ik erg veel geld. Dat is bijna het volledige stalgeld daar.
Later hoorde ik dat haar paard al een jaar te koop stond omdat ze ht niet meer kon betalen.
Als ik het had gedaan was ik een mooie tijdelijk oplossing geweest voor haar. Ik wist het zelf alleen niet. Straks had ik een paar 100 euro betaald voor een paard dat na drie maand weggaat. Dit vind ik dus echt belachelijk en achterbaks!!!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:11

Ik vind het niet zo vreemd om een bedrag te betalen voor een paard dat je een paar keer per week kunt berijden. De eigenaar heeft al de risico's van veeartskosten, betaald het hele onderhoud en stelt zijn paard voor jou beschikbaar. Ik vind dat nogal wat en vind het eigenlijk vrij logisch dat daar iets tegenover mag staan.
De ene eigenaar is tevreden met een goede verzorging en een schone stal. De ander zal een bijdrage in de kosten vragen... Ik vind het nogal bekrompen om te zeggen dat de eigenaar maar blij moet zijn dat er iemand voor zijn paard zorgt.
Zoals hiervoor al gezegd werd door anderen zijn er meer redenen om aan een bijrijder te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:51

kim20 schreef:
Ik kon een paard hier in de buurt gaan rijden en verzorgen voor 100 EURO!!! Dit vond ik erg veel geld. Dat is bijna het volledige stalgeld daar.

In de regio waar ik zit betaal je al snel tegen de E 300,00 voor een accomodatie met alle mogelijke faciliteiten. Als eigenaar draai je ook nog op voor de kosten aan smid, DA, verzekering, harnachement eventueel extra voer. Ik denk dat er voor mij gemiddeld nog wel een E150,- bij komt aan kosten. Dan is het toch niet gek om voor een vast bedrag een paard voor een paar keer in de week als je eigen te mogen beschouwen. In jou geval was het niet fair dat ze niet verteld hebben dat het paard verkocht zou worden.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:49

soory maar ik vindt het ook flauwekul om te gaan betalen voor een verzorgpaard, bij ons vindt ik het zelfs dat de eigenaar blij moet zijn dat er mensen zijn die op zijn paarden willen rijden en verzorgen.
De paarden krijgen aandacht, beweging, mijn verzorgpaarden krijgen elke dag een schone box, ik werk daar gewoon.
Ik heb mezelf alleen afgeleerd om meer boxen uitgegaan mesten ( die drang heb ik soms heel erg, als ik bepaalde boxen zie Boos! ).
Omdat ik er eigenlijk niet een waardering voor krijg.
Maar bij ons worden de paarden er beter van, als je de paarden uit wilt laten brengen in de wedstrijden , dan breng je een paard naar een ruiter en dan betaalt de eigenaar 400 euro in de maand.
Waarom dan niet investeren in de mensen die je hebt!!
Dan ben je uit eindelijk ook goedkoper uit.
Als je gaat vragen om voor een verzorgpaard of bijrijd paard te betalen, haken veel mensen af.
Bij mijn verzorgpaarden hebben we een luxe probleem, daar staan 6 paarden dag en nacht op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:02

Hier zijn al vaker discussies over geweest, en ook dit is een onderwerp waar je het nooit over eens zult zijn.
Maar toch nog maar ff mijn mening.

Ik heb zelf ook jaren paarden van andere mensen gereden, maar heb er nooit voor betaald.
Die mensen hadden zelf geen tijd genoeg, dus hielp ik ze uit de brand door die paarden te rijden.
Ook de stallen werden dan door mij uitgedaan.

Dus hun waren blij dat de paarden beweging en een schone stal hadden.
Ik was blij dat ik mocht rijden.
Zou ik moeten betalen, zou ik het niet gedaan hebben.

Je kunt wel als argument geven dat je bijna een eigen paard hebt, maar daar ben ik het niet mee eens.
De paarden die ik reed, en dat was op meerdere plaatsen, werden als ze lekker liepen toch verkocht.
Dus dan kun je nog zo gek zijn op dat paard, dat is dan toch pech hebben.
Dus niet vergelijbaar me een eigen paard, waarin je zelf beslist of hij verkocht word of niet.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:49

Hier zijn de meningen idd altijd over verdeeld.
Als je (tijdelijk) weining tijd hebt voor je paard en je kunt iemand vinden die geschikt is, kunnen beide partijen hier voordeel van hebben. Je weet dat je paard aandacht en beweging krijgt als je er niet bent, je kunt hem in de vakantie aan diegene overlaten.
Je bijrijder op zijn beurt krijgt een paard waarmee altijd gereden of geknuffeld kan worden, niet 1 keer in de week op een vaste avond, zoals op een manege. Diegene kan heel veel leren (als dat nodig is natuurlijk) van verzorging en de verantwoordelijkheid die je hebt als paardeneigenaar.
Ik ben tegenwoordig een gelukkige bijrijder, eentje met weinig ervaring, dus ik kan nog een hoop leren... Ik kan altijd rijden (we spreken wel per week af wat de bedoeling is, ik pas me aan aan de eigenaar) en we gaan regelmatig met hem naar les, 40 km verderop. Word voor de deur afgezet en met het hele spul weer teruggebracht. Het bos ligt op spuugafstand.... Idereen is op deze manier blij, volgens mij... Lovers