Onweer is echt link

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:25

Dit stond afgelopen maandag op de voorpagina van de Tubantia. Een meisje bij mijn moeder op stal was ook op dat concours en die heeft een enorme knal gehoord op haar cap en is vanaf dan een stuk geheugen kwijt, ze kwam pas weer bij in de auto waar ze was neergezet nadat mensen haar van haar paard hebben gehaald, het paard had niks gelukkig.

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 02-07-2001

Pony gedood en mensen gewond door bliksem

DEN HAM/WESTERHAAR - Bij een blikseminslag in Westerhaar is zaterdagmorgen een pony gedood. Dat gebeurde toen het dier werd ingeladen voor transport naar een concours in Wierden. Twee begeleidsters, een moeder en haar dochter, raakten gewond door de klap en werden naar het ziekenhuis overgebracht.


Bij manege de Bosruiters in Den Ham zorgde het onweer zaterdag ook voor overlast. Een lichtflits gevolgd door een hevige knal bezorgde circa 800 bezoekers en ruiters van een paardenconcours de schrik van hun leven.

Wonder boven wonder raakte niemand ernstig gewond. Wel raakten veertien toeschouwers en ruiters licht gewond omdat ze door de knal tegen de grond sloegen. Anderen klaagden over duizeligheid en hoofdpijn. Na ter plekke te zijn onderzocht door een arts konden zij zonder verdere medische behandeling naar huis. Van de in allerijl opgeroepen ambulances werd geen gebruik gemaakt.

De bliksem sloeg om vijf minuten voor tien in op het buitenterrein van de manege. Het waren voornamelijk de op dat moment aanwezige ruiters te paard en toeschouwers die onder een paraplu schuilden tegen de regen, die door de luchtdruk tegen de grond werden geslagen. ‘Opvallend was dat er na de inslag onder de aanwezigen geen grote paniek uitbrak’, zegt bestuurslid mevrouw B. Dekker van de Bosruiters. De getroffenen werden opgevangen in de kantine. Na twee uur werden de wedstrijden hervat.

en

Concoursen hebben last van onweer

Den Ham – Het hevige onweer van zaterdagochtend heeft ook de concoursen in Den Ham (paarden) en Wierden (pony’s) flink getroffen. In Den Ham sloeg de bliksem op de grond in, waardoor tientallen personen een flinke schok kregen. Ook paarden kregen een tik mee, waardoor er flinke onrust onstond.


Mensen, die door de inslag verhoogde hartslag en duizeligheid hadden opgelopen werden door de plaatselijke huisarts en het personeel van twee gealarmeerde ambulances behandeld. Uiteindelijk kon iedereen ongedeerd huiswaarts keren. Het ochtendprogramma werd door het onweer gedurende twee uur stilgelegd.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:32

Ik ken ook een mevrouw die, toen ze klein was, een keer door de duinen heen liepen en 1 van de kinderen die ver achter liep was door een bliksem geraakt.
Zij heeft dat ook met eige ogen gezien.
Gatver, moet er niet aan denken!
-Alice-

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:38

Bij ons in het dorp is er ook zijn er ook 1 paard en 1 jongen omgekomen bij onweer:
Het paard sstond in de weide, en het begon hartsikke te onweren, die jongen wou het paard binnen halen, want er stond stroom op het draad, hij haalde de pony op, en hij wou het hek open doen, slaat de bliksem in op het stroomdraad, waar de jongen en het paard stonden!Alle twee opslag dood!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:50

Onweer is eg zwaar klotuh, ben een keer van m'n pony geflikkerd bij onweer, sindsdien rijdt ik niet meer met onweer, ookal moet ik in de manegeles, als het onweert zeg ik af!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:17

Ja, ik was toen in Wierden Schijnheilig ! Ik zat net op het paard toende bliksem insloeg, gelukkig ging ie niet aan de kletter, maar het ging echt superhard! Was doodeng. De eerste keer is volgens mij de bliksem in de grond geslagen, vlak bij ons Boos! , en de tweede keer was dus de manege aan de beurt Extreme duivel . Toen hebben we het paard maar snel op de trailer gezet, en naar huis gegaan, het was echt noodweer Huilen

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:22

Ik heb geen last van onweer gehad Lachen Heb'k weer geluk *afkloppen*, 'k ben toch zo'n bangeschijterd als et onweerd... Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:25

Hier heb ik tot nu toe ook geen onweer gehad. Ben echt blij, regenen mag het, maar dat gekal...ben echt een schijterd. Vooral omdat de paarden op het land staan, ben altijd bang dat die inslaat. Ze zeggen altijd dat de bliksem het hoogste punt zoekt, maar het slaat ook vaak genoeg in mensen en dieren!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:54

Ja afgelopen weekend was ik dus op dat concours in Wierden! (zie topic op verslag van de dag)

Ik heb er gelukkig niks aan overgehouden, maar voor hetzelfde geld...... Misselijk ik moet er niet aan denken.

En nou zeggen ze dat het dit weekend weer gaat onweren en mijn paardje staat in de wei en kan niet naar binnen, snik.. Huilen

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 15:04

Waarom kan je paardje niet naar binnen?

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 15:15

GATVER!! Wat een enge verhalen allemaal over dat onweer. Brr heb gelukkig nog nooit iets ergs meegemaakt met onweer.. Maar moet er toch niet aan denken dat er paardjes in de wei staan als het onweert! Daar hebben ze juist meer kans om geraakt te worden ook omdat ze het hoogste punt zijn, ik heb vroeger geleerd op school dat als er twee koeien in de weide zijn, de ene ligt en de andere staat dan wordt de staande koe geraakt als de bliksem daar 'naar beneden gaat' of hoe je dat ook wilt noemen Verward

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 15:30

ieehh wat een enge verhalen. En ik vind onweer al zo eng *bibeer*

Je moet echt goed uitkijken voor onweer.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 23:45

Er is niks engs aan onweer, je moet het alleen niet gaan tarten. Het is dus kennelijk niet bekend dat je een veilig heenkomen moet zoeken op het moment dat de tijd tussen lichtflits en donderklap minder dan twee seconden bedraagt. Ga hoe dan ook NOOIT het hoogste punt in de omgeving uit lopen hangen, gebruik geen paraplu, trekt aan, en ga zeker niet met z'n allen op een kluitje staan. Ook de tent op een concoursterrein is een ideale plek voor de grootste ongelukken, de metalen constructie trekt lekker aan en jij staat ertussen, met je voetjes in het natte gras, de meest ideale omstandigheid om het niet na te vertellen. De enige relatief veilige plek is IN de auto.
Blijkbaar must the show go on op het gevaar af van dodelijke ongelukken. wat is er nou belangrijker? Je leven? Of toch de wedstrijd.