wat zouden jullie doen? (ander paard)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

wat zouden jullie doen? (ander paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 20:18

hey
sinds 2 jaar heb ik een paardje. Die heb ik van mijn vorige manege overgekocht, en ondertussen is hij veel verbeterd, maar echt goed in dressuur zal hij nooit worden. Hij kan wel goed springen en houdt van wandelingen, maar daar komt ook bij dat hij een tijd niet mocht / mag springen omwille van verkeerd bekapt geweest te zijn.
Nu is er iemand van bij mij op stal en die weet een paard staan. Een Weltmeyer, voor niet al te veel geld, omdat hij een peesblessure heeft gehad en daardoor geen zware dressuur meer aankan (tot de Z gaat hij zeker nog wel!)
En verder heeft hij zelf ook nog een heel leuk en jong paardje staan, een merrie van ong 4jaar, ook met goed papier. Zij loopt ook heel mooi enzo. En ook niet te duur.
Mijn ouders zijn er enthousiast over -tegen alle verwachtingen in- en willen nu graag een van deze 2 paarden kopen en mijn huidige paard verkopen. Ik zie hem héél graag, maar wil ook enorm graag verder geraken. En met deze die ik nu heb, slagen we er zelfs niet in om 50% te halen in een proef. (hij gaat met zijn hoofd slaan = verzet, dus 4-en of gaat bokken enzo)
Zouden jullie dit paard verkopen aan mensen als recreatiepaard en een van de andere kopen, en zoja, welke?
alvast bedankt...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:39

Ja, gewoon verkopen en een ander kopen als je dat graag wil. Anders ga je het toch op dit paard afreageren. En er zijn genoeg mensen die dit paard een goed huis kunnen bieden.

p.s. Het paard kopen dat het beste bij je wensen past. Echter een peesblessure waarvan ze nu al weten wat hij niet meer kan is wel een fikse geweest> maar ze kunnen wel goed herstellen. Tis dus maar net wat je zelf wil en waar je je goed op voelt. Zolang je die met die pees maar goed laat keuren, want dan komt er wel uit of ie goed genezen is of niet.

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:46

Je schrijft dat je zelf graag verder wil de sport in wil, dan zou ik ook denk ik kiesen voor de 2 andere paarden.
Als je een goede/lieve nieuwe eigenaar zou vinden voor je paardje dat het makkelijker beslissen is........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:53

Maar ik wil je eerst vragen waarom je huidige paard bokt, met het hoofd gooit enz.
Is dit een medische reden?
Want is het een rijtechnische reden, kom je die bij een nieuw paard ook weer tegen.
Vooral bij een jong paard zul je toch wel wat meer ervaring moeten hebben.

Niet negatief bedoeld hoor, integendeel Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 21:08

hey
bij die die ik nu heb, is het verzet gewoon omdat hij niet wil werken. het liefst van al gaat hij wandelen, in het bos enzo. Springen kan hij ook heel goed (kan 1m25 en is zelf 1m56) maar zelf ben ik niet echt zo'n held om te springen. Ik word nogal snel bang.
Het bokken deed hij vroeger echt heel veel, bleek dan een rugprobleem te zijn en is opgelost door de osteopaat. Hij heeft het nu absoluut niet meer maar waar ik hem gekocht heb, was hij manegepaard. Hij bokte (omwille van z'n rug) en alle beginners vielen, daarna bleef hij het doen om vanonder het werk uit te komen.
In de training is hij nu wel braaf, maar zodra hij tussen de hekjes komt, gaat hij weer lopen klieren. (zelfs als de ring er staat als er geen wedstrijd is) Hij kan nu wel al wat, maar is echt geen paard om veel van te vragen, hij is echt recreatiepaard.
Ik denk niet dat het mijn fout is, dat bokken, aangezien ik het er voor het grootste deel heb uitgereden en andere paarden lopen wel goed bij me (niet opschepperig hoor)
oja, ik was wel van plan die Weltmeyer eerst te laten keuren hoor Knipoog
xxx
ps: bedankt voor de reacties al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:09

Ik zou die Weltmeyer niet alleen laten keuren, maar ook scannen Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 21:40

Zep schreef:
Ik zou die Weltmeyer niet alleen laten keuren, maar ook scannen Knipoog


hey
thanks voor de tip. Ik weet niet zoveel van die keuringen en dergelijke, maar waarvoor dient het scannen dan? Verward gewoon om het been binnenin te zien of nu alles in orde is?
xxx

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:49

Ik denk ook dat je idd beter een ander paard kan kopen als je er verder mee wilt komen in de sport en je huidige paard dat niet kan.
Aangezien je verder wilt komen kun je beter van te voren al een paard kopen dat dat 'zeker weten' kan, ik bedoel: als het nu al duidelijk is dat de Weltmeyer niet te zware dressuur mag doen en de merrie, zoals 't er nu voorstaat, wel zou kunnen zou ik voor haar gaan. Misschien denk je bij de Z nl. wel: 'Eigenlijk had ik toch nog verder gewild'
Natuurlijk zien wij alleen wat jij verteld en is het moeilijk om er echt een oordeel over te geven Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:51

Ga af op je gevoel. Als jouw huidige paard jouw dromen niet kan waarmaken, dan wordt het misschien tijd voor een ander paard. Maar denk er wel goed over na....

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 21:56

ja daar heb je ook wel gelijk in Scheve mond
Ik denk dat ik eerst even verdere info ga vragen over die Weltmeyer. Nl wat hij nu juist nog wel mag doen en wat niet. (ik vermoed niet meer springen) En ook de leeftijd enzo natuurlijk, ik weet nl alleen dat hij die blessure gehad heeft en niet in de hoge dressuur kan (dan denk ik dat ze ermee bedoelen internationaal ofzo)
de merrie is vooral gefokt voor het springen, maar ze kan ook heel leuk lopen. Af en toe een sprongetje vind ik wel leuk, maar ze moet wel goed zijn in dressuur ook. Ik ga wel even vragen of ik haar mag proefrijden (indien de Weltmeyer niet doorgaat) en de afstamming bekijken, zodat ik toch enig idee heb wat zij zou kunnen in dressuur.
Ik heb het heel moeilijk om mijn huidige paard weg te doen, maar mijn ouders vinden het ook gek dat ik het niet zo doen, omdat ik met hem toch niet verder kan...
xxx

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:40

Ik zie onder hogere dressuur eigenlijk Z, aangezien we vaak in de termen spreken van de basissport........maar zou het toch ff navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:19

Het is heel relatief, ik ken bijvoorbeeld een paard met behoorlijke spat die nog Intermediare II heeft gelopen, maar problemen krijg je toch wel, dus waarom zou je ze dan kopen?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 13:39

Dus jij zou hem niet kopen, ook al zou hij een gezondheidsattest hebben? (ik weet enkel dat hij die blessure gehad heeft, moet nog verdere info krijgen) Ik heb nog steeds dat andere paardje dat ook heel leuk kan lopen. Ze heeft op de moment ook een blessure, maar das niet zo heel erg. Ik was erbij toen de dierenarts kwam en met wat boxrust is ze er snel weer over.
Deze merrie staat mij dus ook heel erg aan, mooi hoofdje, goed gebouwd, staat nogal hoog op de benen (ik vermoed dat dat niet slecht is voor dressuur) ze ziet er alleszins uit als een echt damespaardje, niet zwaargebouwd ofzo.
Als die Weltmeyer niks is (= dus geen gezondheidsattest) dan maak ik anders wel een keer een foto van de merrie en kan ik ze door jullie ook laten bekijken, jullie hebben er wellicht meer verstand van dan mij Knipoog oja, zal ook even vragen naar haar afstamming.
xxx