zie steeds meer topics over het te vroeg inrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

zie steeds meer topics over het te vroeg inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 22:02

Steeds meer zie ik deze topic's en beginnen met mensen veel kritiek te geven. Mensen moeten zelf weten wat ze met hun pony of paard doen maar ik zie hier ook een aantal topic's verschijnen; o, zo zielig. Dit kan allemaal wel wezen maar de eigenaar moet zelf weten wanneer ze beginnen met inrijden. Tuurlijk is dat sneu voor een paard als die 2 jaar is en al wordt ingereden. Maar dat moet men allemaal zelf weten. Mensen die iemand kennen die volgens hen te vroeg beginnen met paarden inrijden krijgen (te) veel kritiek. Zo heb ik al een aantal topics gelezen waar men vindt dat ze op hun derde jaar moeten beginnen met inrijden. Kritiek zal je altijd houden maar het mag wel minder worden!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:09

onzin! als iemand te vroeg een paard inrijdt weet ie zelf ook wel dat ie kritiek kan krijgen!!
bij mij op de club rijden er 2 op 2,5 jarige paarden, en die hebben hun vorige paarden naar de slacht kunnen brengen omdat die met 6 en 7 jarige leeftijd losse stukjes bot, en spat en kapot sesambeentje hadden!

1 van de paarden van nu heeft rugproblemen, de ander heeft een spierblessure en is bevangen, gek he als je op zn 2,5 al iedere dag rijdt?!en ze flink aanpakt als ze hun B-proef niet goed genoeg rijden!(want ja t is 1 jan. geweest nu zijn ze '3' en mogen ze starten he!!)

laat zo'n jong beestje lekker staan tot ie zeker 3 is! vanaf 2,5 kan je 1x per week zadeltje op leggen en 10 minuutjes longeren, verder ga je met een jong paard wandelen, maak hem alvast verkeersmak ofzo, maar ga er nog niet op rijden! je weet niet wat je kan verpesten!

soms heb je geluk en gaat het goed, maar als zo'n paardje later wat krijgt, ja dan heb je spijt dat je zo vroeg bent begonnen!

waarom neemt niemand de tijd om even te wachten?als je zo graag wil rijden koop dan een paard dat al 3 of 4 is maar niet eentje van 2 jaar!

dus ik vind het helemaal terecht dat ze kritiek krijgen!ze zouden zelfs nog veel meer kritiek mogen krijgen!!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:10

Ik vind ook dat iemand die zijn paard te vroeg inrijd, wel kritiek mag verwachten!!

Maar uiteindelijk moet diegene het toch zelf weten...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:14

Wat is het verschil tussen een 2,5 jarig paard en een 3 jarig paard?
Officieel worden alle paarden vanaf 1 januari een jaar ouder.
Dus, stel dat je paard in mei 3 word volgens de papieren. Dan kun je hem ook 3 noemen na 1 januari.

Mijn pony heb ik gekocht als 2,5 jarige en we zijn gelijk begonnen.
Gelijk in training gegaan. En natuurlijk wel rustig opgebouwd, niet gelijk iedere dag een uur rijden ofzo.
Geen problemen mee hoor.
Bij de keuring voor de aankoop werd er ook duidelijk gezegd dat zij al volwassen genoeg was om aan het werk te gaan. Waarom zou je dan nog wachten??
Ik heb wel heel erg rustig aan gedaan, en in de zomer vooral veel ontspannen buitenritjes gemaakt e.d.
Maar ik ben van mening dat 2,5 of 3 jaar nou niet zo heel veel uitmaakt.
Kritiek mag er altijd gegeven worden, en ik schrik er ook van als ik iemand zie rijden op een 2 jarig paard. Maar als je paard er klaar voor is, waarom wachten?

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:16

Ben het helemaal eens met Renske.

Hoe eerder in de Z hoe beter.

Was vorig jaar zomer op wedstrijd en toen kreeg ik commentaar van een meisje dat mijn paard "al" 9 is en pas M2 loopt.
Die van haar was 6 en liep M1.

Ik zeg lekker belangrijk en ben weggelopen, met zo iemand ga ik niet verder in discussie.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:25

Nathalie, waar trek jij een grens? Als 2,5 - 3 niet veel uitmaakt, dan maakt 2- 2,5 ook niet uit. En zo kan je nog wel verder gaan. Waarom leg je dan niet meteen als ze geboren zijn een zadel erop en rij je weg?

Ik denk dat juis dat half jaartje waar jij het over hebt een groot verschil maakt. Het dier is jong, krijgt iedere dag nog "nieuwe" dingen te verwerken. Juist dan kan een half jaar verschil heel veel zijn. Niet lichamelijk, maar vooral in het koppie.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:34

Nathalie schreef:
Wat is het verschil tussen een 2,5 jarig paard en een 3 jarig paard?
Officieel worden alle paarden vanaf 1 januari een jaar ouder.
Dus, stel dat je paard in mei 3 word volgens de papieren. Dan kun je hem ook 3 noemen na 1 januari.


Me dunkt dat er nogal een verschil in kan zitten!! Officieel worden alle paarden per 1 januari idd een jaar ouder maar een paardje dat bijvoorbeeld begin maart is geboren is toch echt 'ouder' dan een paardje dat bijvoorbeeld in september wordt geboren (ja die bestaan, heb zelfs al eens gelezen over een veulen dat in november was geboren, niks te laat, niks te vroeg, gewoon op tijd geboren). Daar zit toch echt ruim 6 maanden leeftijdsverschil tussen en op jonge leeftijd maakt dat echt uit! Fayette is officieel ook 3 jaar oud maar voor mij is ze nog steeds 2,5. Pas op 21 mei is ze, voor mij, 3 jaar oud.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 22:35

Ik zie het verschil ook niet zo en wat Nathalie zegt kan ik me wel in vinden. Wat Levi zegt dat maakt ook niet uit. Ik ken ook paarden die zijn 14 of 15 en rijden nu in de M. Ik weet niet of jij je paard al vanaf het begin hebt. Leeftijd maakt bij het inrijden veel uit wanneer je begint moet je paard er klaar voor zijn. Maar de mensen die met hun paarden beginnen als hen 2.5 zijn krijgen nog kritiek dat ze het paard moeten laten staan. Idd, een zadel erop leggen en eens in de week rijden, dat kan toch geen kwaad... Maar ik zie nu al dat er veel mensen het met elkaar eens en oneens zijn.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:55

Ik heb Fayette al sinds ze 4 maanden oud is en ik ken haar al vanaf dag 1. Dus het begrip wachten ken ik wel Knipoog En voor mij maken die paar maandjes tussen nu en dat ik haar ga inrijden ook niet zoveel meer uit, ik wacht al 2 jaar. En idd er is veel onenigheid op dit gebied. Er zullen zelfs mensen zijn die mij voor gek verklaren als ik Fayette met 3 inrij maar goed dat is mij keuze. Maar over dit onderwerp zul je nooit eensgezindheid krijgen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:29

hoi,

Je kunt het per paard bekijken het ene paard is met 2,5 al wel genoeg ontwikkeld om ingereden te worden het andere paard als hij 3 of 3,5 jaar oud is, dit ligt ook per ras verschillend, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik m'n paard niet eerder inrijden dan 3,5 a 4 jr. dan zijn de meeste paard aardig ontwikkeld en er mooi gebouwd voor.
Iedereen moet dit inderdaad zelf uitmaken, maar mensen mogen best goed voorgelicht worden, anders worden ze nooit wijzer.

gr. cissie

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 00:16

Er stond een paar weken geleden een stuk in de Hoefslag over het inrijden van jonge paarden en er was inderdaad maar 1 advies: rustig aan!

Je moet het inderdaad per paard bekijken - wat ik veel zie is dat mensen een groen paard kopen, hun 'one and only'. Die moet dus direct alles kunnen en overal aan meedoen. Een paar jaar geleden kwam er hier een meisje langs met een driejarige - ze was op buitenrit (al twee uur weg!!). Hij was zo braaf, zei ze. Ja, dat was ie inderdaad - het beestje viel bijna om van vermoeidheid. Dat beeld is me altijd bijgebleven.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 00:38

De leeftijd van 3 jaar is al heel lang geleden vastgesteld. Tegenwoordig wordt er steeds groter gefokt. Was 20 jaar geleden een KWPN-er met 1.65 leuk aan de maat, tegenwoordig zeggen we dat pas bij 1.70m. En, hoe groter het paard, hoe langer dat paard bezig is met de lichamelijke ontwikkeling.
Er gaan klinken dan ook steeds meer stemmen die zeggen dat 4 een betere leeftijd is om een paard te gaan belasten.

Ooit stond er op bokt een statistiek, ik heb geen idee meer waar helaas. Hieruit bleek dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 8 jaar is. Toch iets om over na te denken want hoe kan dat?

Maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat mensen uberhaupt het risico nemen wanneer ze een paard puur uit plezier hebben. Waarom niet wachten of, wanneer je dat niet wilt, een ouder paard kopen? Tegenwoordig (jemig, ik lijk wel een oud mens) moet alles snel, snel en dat is zonde.

Het is bekend dat paarden die te vroeg belast worden op latere leeftijd flinke problemen kunnen krijgen. Dat risico neem je toch niet als je van je paard houdt en hem het liefst zo lang mogelijk bij je hebt.

Daar tegenover staat dan weer dat een paard van 15 tegenwoordig als oud gezien wordt. Diezelfde leeftijd was vroeger een mooie leeftijd waarop veel paarden nog, tot ieders tevredenheid, van baas konden wisselen omdat de nieuwe eigenaar nog heel lang plezier van dat paard kon hebben.

Zou dat dan toch iets met elkaar te maken hebben Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:34

Het probleem zit hem vaak nog niet in het te vroeg inrijden,
maar in het te vroeg BELASTEN.

De meeste mensen weten geen pas op de plaats te houden wanneer het paard zadelmak is en gaan er zeker om de dag opzitten om er minstens 3 kwartier op te zitten.
Ik ga niet al te lang meer wachten met het mak maken van mijn 3 jarige maar ik weet uit ervaring dat ik genoeg zelfbeheersing en gezond verstand heb om hem ook zo eens weer een maand weg te zetten.
Ik heb vorig jaar mijn nu 4 jarige zadelmak gemaakt en daar heb ik tot nog toe nog geen 20 keer opgezeten.

Dat is de reden waarom ik me ook nog wel eens opnaai als er een paard met 2,5 zadelmak gemaakt wordt,
trouwens er zijn hier ook mensen welke op een 2,5 jarige rijden en die leeftijd ook al in de mond namen toen ze begonnen met zadelmak maken.
Ga je kijken naar de geboortdatum van het dier, blijkt dat het beestje net goed 2 was.

Trouwens Nathalie,
jij zegt dat je er geen problemen mee hebt,
maar dat kan je nu nog niet weten... Er is heus wel een goede kans dat ze er niets aan over houdt, maar er is ook een kans dat ze wel degelijk overbelast is, mede door een veels te vroege dracht, en die problemen komen vaak pas aan het licht als het dier een jaar of 7 / 8 is.
Dan kunnen er problemen als artrose opspelen.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:30

tis idd niet zo gezond om een paard heel vroeg in te rijden. ik ken ook mensen die paarden op hun 2.5 in rijden. mijn pony is toen zadelmak gemaakt, maar na het zadelmak maken is hij weer twee maand de wei op gegaan. en toen hij drie was is er een a twee maal per week mee gereden geweest. nu staat hij van oktober tot nu begin februari op de wei en op stal. hij is nu eenmaal nog niet gestopt met groeien dus dat kan geen kwaad.
eigelijk denk ik is een ideale leeftijd om met een paard te rijden 4 of 5 jaar want aan 4.5 jaar leeftijd is de rug pas volgroeid. dus kan het niet erg gezond zijn om al van zn 3 jaar zn rug te belasten. natuurlijk kan een paar keer rijden nit zo een kwaad maar om er elke dag al op te rijden min een uur daar heb ik toch mn bedenkingen bij hoor. Mensen die hun paarden dan ook zo vroeg inrijden mogen idd niet klagen als ze kritiek krijgen. terecht ook die kritiek.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:31

Al die hengsten die klaargemaakt wordne voor de hengstenkeuring worden ook al vroeg aan eht werk gezet.
Zelf vind ik dat je best wat kunt doen met een 3-jarige, ze zijn niet voor niets 3. Maar ik ga er geen 7 dagen per week op rijden, 1 tot 2 keer per week. soms heel kort, soms alleen longeren en soms ene buitenritje, grotendeels in stap.

Wanneer ik ermee begin? Die van dit jaar wordt in april 3, maar daar is nu nog niets meegedaan, nog geen bit in of longeersingel op de rug. Als het in maart/april weer wat droger wordt, dan beginnen (ze moet ook spieren opbouwen voor de keuring) met longeren. Rijden zie ik wel. Doel is weer de zadelrubriek en het sterpredikaat. Ster gaat uiteraard voor. Dan zie ik wel of ik aan rijden toekom.


Maar ik ben nu met een 4-jarige bezig (wanneer het dier echt 4 wordt weet ik niet), is drachtig (in april veulenen) en die moet dus ingeredne worden (is ze inmiddels wel). Deze is gekocht door mensen die dachten dat ze dat wel even zouden doen. Deze pony loopt nu 1 keer in de week een uur, grotendeels in stap. Ik pak altijd 1 rondje op elke hand in galop en verder wordt er door kinderne opgereden. Dat gaat zo best g oed, het gaat rustig aan. Ik heb ook al gezegd dat het straks minder moet, althans korter rijden omdat ze drachtig is. Dat accepteren die mensen ook. Sosm kun je tot aan de geboorte rijden, ook al is het wat minder. Soms vinden paardne het echt vervelend.

Als je wilt kun je elk paard de vernieling inhelpen, ook een 6-jarige moet niet van niets ineens 7 dagen werken.
Als je rustig aandoet dan kun je best met een 3-jarige naar een B preof toewerken. Een keer wat meer doen is niet erg, als je daarna maar rust geeft (elke dag 2 uur buitenrit is niet goed zeg maar)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:36

Nathalie, ik denk dat het verschil ook is dat jij een pony hebt, deze zijn vaak wat sterker dan een paard! Hoe dan ook 2,5 is te vroeg om hem in te rijden.. zeker bij een paard, deze zijn vaak nog niet sterk genoeg om het werk aan te kunnen, en inderdaad deze gebreken zie je pas als het beestje een jaar of 7/8 is.. Zo heb ik om mij heen ook pony's kapot zien gaan doordat ze simpelweg niet konden wachten met erop klimmen en wedstrijden rijden, want wat is er nou mooier dan een 4 jarige die een M1 proef loopt... Misselijk
Dus ik denk dat deze mensen er zelf om vragen om kritiek te krijgen, en ik denk ook zeker dat andere mensen ze erop mogen wijzen wat ze nou eiegnlijk aan het doen zijn... zo is dat ook het geval als je met een kreupel paard rijd, wat je niet wil inzien..zo zijn er ook nog genoeg(maar dat is een andere discussie).. Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:50

Sjuimpje schreef:

Trouwens Nathalie,
jij zegt dat je er geen problemen mee hebt,
maar dat kan je nu nog niet weten... Er is heus wel een goede kans dat ze er niets aan over houdt, maar er is ook een kans dat ze wel degelijk overbelast is, mede door een veels te vroege dracht, en die problemen komen vaak pas aan het licht als het dier een jaar of 7 / 8 is.
Dan kunnen er problemen als artrose opspelen.


Maar dat gaat over de dracht. (ik wist dit trouwens nog helemaal niet dat er daardoor kans is op artrose dus schrik eigenlijk best wel) Daar kon ik niets aan doen. Maar toen Camilla 2 jaar en 8,5 maand was, is ze dus naar Jessica gegaan en daar heeft ze 3 weken gestaan. Bij de keuring heeft de dierenarts duidelijk gezegd, dat de pony die ik had gekocht (nouja toen nog net niet maar toch..) goed ontwikkeld was, zowel fysiek als mentaal eraan toe was om beleerd te worden. Dat zij geestelijk al wat volwassener was kwam waarschijnlijk door de dracht waar wij later achter kwamen, want na de dracht was ze toch echt weer een kindje. (Vanaf het moment het veulen weg was) en niet meer het volwassen moedertje.
De eerste tijd dat zij onder het zadel was heb ik erg rustig aan gedaan en het vooral plezierig gemaakt. Niet alleen maar rondjes lopen in de bak en werken.
Na de 3 weken bij Jessica was ze goed zadelmak en kon ik erop. Ik heb toen een paar x erop gereden bij Jessica tot het los goed ging en toen ben ik met Camilla naar huis gegaan. Thuis begon ik vooral met vaak longeren en dan 1 of 2 x in de week eens erop te gaan, zon 20 minuutjes.
Een paar weken later werd dat 2 soms 3 keer in de week. En ik maakte vooral veel buitenritten. Ik heb dus voorzichtig gedaan, en ik "train" eigenlijk pas echt sinds een paar maanden. (3 maanden ongeveer) ze is nu bijna een jaar onder het zadel en we zijn nu pas echt aan het werk.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:54

Ik denk trouwens, als ik al die reacties hier lees, dat het scheelt dat bij mij de prestatiedruk niet hoog is. Ik wil gewoon lol met mijn pony en tuurlijk ook concoursen rijden, maar ze hoeft van mij echt niet als ze 4 is in de M te lopen. Dat zal ook sowieso niet lukken want we hebben onze eerste wedstrijd gehad zondag in de B en toen hadden we 146 punten, aangezien ze over 5 maanden 4 word komen wij dus niet meer voor haar 4e in de L. Knipoog
Maar toch, de prestatiedruk is niet groot bij ons. Ik wil niet dat zij straks ieder weekend op concours moet en niets anders ziet dan de bak!!
Misschien was zij wat jong volgens sommige met inrijden, maar dat betekend niet dat ik zeker niet zuinig op haar ben, want dat ben ik zeker wel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:00

Het was niet bedoeld als aanval hoor Knipoog

Maar ik wil alleen even duidelijk maken dat mocht ze wel overbelast zijn, de gevolgen vaak pas iets later aan het licht komen.
Er bestaat wel degelijk een mogelijkheid dat ze overbelast is, niet alleen omdat ze te jong een veulentje heeft gehad maar het zou wel mee kunnen spelen.
Het is best een belasting voor een jong paard om hem in te rijden, een (te) vroege dracht is dat ook...
1 + 1 = ?

Nogmaals, ik verwacht geen problemen maar wilde even duidelijk maken dat je nu nog niet kan zien of het wel of niet te vroeg was.

Prestaties zeggen mij niets, ik ga dit jaar beginnen met mijn hengst en als die goed genoeg gaat wil ik hem al gaan starten, misschien in de B, maar misschien ook wel gelijk L.
Maar dan moet hij het wel snel genoeg oppakken, met het beetje ervaring wat ik heb denk ik dat ik hem met minimale belasting klaar kan krijgen voor het L.
Wie weet wordt het een domper, maar het kan ook zijn dat hij in de 160 loopt. Dat zegt dus niets over de belasting.
Het ene paard pakt het sneller op als het ander, dat geld ook voor de berijder.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:35

Sjuimpje schreef:
Het probleem zit hem vaak nog niet in het te vroeg inrijden,
maar in het te vroeg BELASTEN.

De meeste mensen weten geen pas op de plaats te houden wanneer het paard zadelmak is en gaan er zeker om de dag opzitten om er minstens 3 kwartier op te zitten.
Ik ga niet al te lang meer wachten met het mak maken van mijn 3 jarige maar ik weet uit ervaring dat ik genoeg zelfbeheersing en gezond verstand heb om hem ook zo eens weer een maand weg te zetten.
Ik heb vorig jaar mijn nu 4 jarige zadelmak gemaakt en daar heb ik tot nog toe nog geen 20 keer opgezeten.

Dat is de reden waarom ik me ook nog wel eens opnaai als er een paard met 2,5 zadelmak gemaakt wordt,
trouwens er zijn hier ook mensen welke op een 2,5 jarige rijden en die leeftijd ook al in de mond namen toen ze begonnen met zadelmak maken.
Ga je kijken naar de geboortdatum van het dier, blijkt dat het beestje net goed 2 was.


Helemaal mee eens!
kijk eens om je heel en zoek de oudere paarden in de sport, hoeveel mensen hebben hun paard nog als ze 11, 12 jaar of ouder zijn? hoeveel van die paarden zijn er al in de frikandellen verdwenen?.. Lips are sealed als je een paard te vroeg BELAST komen er op latere leeftijd problemen, doe dus rustig aan! een kind van 4 jaar stuur je toch ook eerst lekker naar de kleuterschool en niet direct naar de middelbare school als je begint zoals Sjuimpje het ook aangeeft, kun je ook scoren op wedstrijden, als het paard er klaar voor is komen de punten vanzelf en hou je het paard langer heel!
vaak is een 2of 3 jarig paard braaf en doet wat je vraagt, daardoor lijkt het alsof een paard er al aan toe is, maar beheers je en vergelijk het paard eens met een baby, peuter,kleuter... en hou je paard blij en gezond!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:32

heb mijn paard vanaf dat zij 5 maanden is en word 4 in mei en is nog steeds onbeleerd
ik vind 2.5 echt veel te vroeg om op een paard te rijden
als mensen niet kunnen wachten snap ik niet waarom ze dan een jong paard kopen
maar iedereen moet het zelf weten

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:46

Sjuimpje schreef:
Het probleem zit hem vaak nog niet in het te vroeg inrijden,
maar in het te vroeg BELASTEN.

Kijk daar ben ik het nou 100% mee eens Hier heb ik verder niks meer aan toe te voegen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:54

Overigens ben ik niet het type die ze liever wat langer als korter laat staan,
ik maak ze liever wel rond het 3e levensjaar zadelmak.
Mijn ervaring is dat als je echt langer wacht en pas begint na het 5e jaar, dat je dan problemen tegen het lijf loopt die je niet tegenkomt wanneer je wat vroeger was begonnen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:07

Ik denk dat het van paard tot paard verschilt wanneer je kunt beginnen met op hem te rijden (beleren is geen goed woord vind ik, dat kun je ook zonder dat je erop zit) Sommige paarden zijn al bijna uitgegroeid op hun tweede, sommige pas op hun vijfde, ik denk dat je dat zelf het beste kunt zien.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:50

Sjuimpje schreef:
Overigens ben ik niet het type die ze liever wat langer als korter laat staan,
ik maak ze liever wel rond het 3e levensjaar zadelmak.
Mijn ervaring is dat als je echt langer wacht en pas begint na het 5e jaar, dat je dan problemen tegen het lijf loopt die je niet tegenkomt wanneer je wat vroeger was begonnen.


De mooiste manier vind ik dan ook om ze op 3-jarige leeftijd zadelmak te maken en de beginselen te leren om ze daarna nog lekker een paar maanden op het land te zetten. Dan heb je vaak minder problemen met inrijden.