vandaag op friese keuring in leeuwarden geweest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:56

Jeetje mina, wat een happening was het weer zeg! We hebben met volle teugen genoten op zaterdag! Als eerste de tweede en derde bezichtiging. Persoonlijk vonden wij de kwaliteit een beetje aan de lage kant. Er zaten wel een paar bloedmooie beestjes bij, maar die schoten in de beweging nog een beetje te kort, maar de meesten zijn ook nog geeneens 3 jaar oud, dus dat kan nog komen. En de echte bewegers hadden vaak weer een wat minder exterieur, maar ook dat kan misschien nog verder uitgroeien. Er mochten in totaal 20 hengsten door naar de derde bezichtiging, niet echt veel dus. Het was dan ook logisch dat deze allemaal voor het verrichtingsonderzoek werden aangewezen. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen (met name 106 vonden wij qua exterieur echt een supermooie hengst, qua beweging weer wat minder). Vervolgens was er een nieuw onderdeel. De beste 3 dravers van de aangewezen hengsten werden uitgenodigd voor de verkiezing beste draver. Dit voor wat meer spektakel en omdat er klachten opgingen dat veel hengsten geen 'tuigdraf' meer lieten zien. Het was een leuk onderdeel, dus van mij mogen ze het erin houden. Ook zei Harm Mulder tijdens het commentaar op de aangewezen hengsten, dat ze nu wat meer diverse types erin hadden gehouden, omdat er door een aantal fokkers de klacht was gebracht dat de echte Fries aan het verdwijnen was. Steeds luxer, dus steeds meer van het klassieke model verdwijnt en daar is (gelukkig) niet iedereen even blij mee (wij ook niet).

Vervolgens kwamen de 13 jaar en oudere goedgekeurde dekhengsten. Ik vind het altijd genieten om deze hengsten weer in de baan te zien. Vooral Leffert is onze lieveling natuurlijk. Bij sommigen zat er niet echt veel beweging meer in (met Ludse als aanvoerder ), maar toch lieten de meesten nog wel wat zien. Wel hadden wij het idee dat de kwaliteit van de voorbrengers ook vaak te wensen overliet. Ze beperkten veel hengsten heel erg in het lopen. Maar wij hebben weer genoten! Ook werd Feitse nog gehuldigd als Preferente hengst en voor zijn 20 jaartjes ziet hij er nog goed uit. Vervolgens liep hij een ererondje met zijn zoon Tsjerk.

De nieuwe lichting (2002) hengsten hebben allemaal zeer veel kwaliteit, dat viel echt niet tegen. Time werd daar terecht op kop geplaatst. Maar de meesten uit die groep liepen heel erg goed, dus wij waren aangenaam verrast. Eigenlijk was dit de beste groep van de jongere nog niet op afstammelingen goedgekeurde hengsten. In de groepen die daarna kwamen (nog niet op afstammelingen goedgekeurde dekhengsten) zaten niet echte uitspringers bij. De eerstgeplaatsten van die groepen heeft iedereen denk ik wel eens beter gezien (zoals Sape enz.).

En vervolgens kwam denk ik wel een echte topgroep, namelijk de reeds op afstammelingen goedgekeurde dekhengsten. Allen werden beloond met een eerste premie! Ik was blij dat ik geen jury was voor deze groep zeg! Paarden als Folkert, Brandus, Jasper, Anton, Heinse, Fetse passeerden daar de revue. Hiervan vielen Folkert en Heinse wat tegen, maar lieten toch nog leuke dingen zien. Aangezien wij ontzettende Brandus fans zijn, vonden we het natuurlijk super dat hij op kop gezet werd. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen, dat hij dat niet aan zijn bewegingen tijdens zijn eerste rondjes te danken had. Hij werd daarna wel steeds beter, echt gigantisch! Hij had dan ook wel erg veel fans in de zaal zitten , wat natuurlijk ook een beetje hielp. We waren blij dat Jasper op een derde plek werd neergezet, hij kan natuurlijk mooie bewegingen laten zien, maar een hengst met zo'n kort voorbeen en nakomelingen die over het algemeen in Madurodam niet zouden misstaan kan natuurlijk niet nogmaals kampioen worden. Natuurlijk waren de Friezen (mensen) hier erg ziek van! Anton werd tweede geplaatst (waarschijnlijk door de grote getalen fans die van hem aanwezig waren) en Brandus en Anton mochten dus door naar de kampioenskeuring!

Nou, de kampioenskeuring was helemaal geweldig. De laatste drie die overbleven waren Brandus, Sape en Time. En Sape ging eruit......! Zelf hadden we Time op één staan en Brandus op twee, maar Brandus werd echt steeds beter en nadat ze gehuldigd werden steeg Brandus boven zichzelf uit! Hij had echt in de laatste rondjes zijn oude niveau herkregen, jammer dat dit niet meer meetelde, maar het is Time gegund. In ieder geval was de uitslag dus als volgt: Time kampioen en Brandus Reserve.

Wij hebben er in ieder geval weer mooie dagen opzitten!

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:57

snowdon schreef:
Ik had ook graag gewild, maar helaas er waren belangrijkere dingen dit weekend!
Boos! Hoe in hemelsnaam kan er iets belangrijkers zijn dan de Friese hengstenkeuring Haha! !

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:16

Barb schreef:
Fries het is erg jammer dat no. 157 niet door is, Flootje stuurde me meteen een smsje. Ik baal nog steeds dat ik niet heen kan Boos!


We zagen Yke op het voorterrein en ik vond hem eerlijk gezegd wel in zijn voordeel veranderd qua exterieur. Hij is echt paard geworden, niet meer zo slungelig! En hij heeft ook een mooi koppie. Zijn stap was wel goed, maar zijn draf............. drama . Naast het feit dat hij eigenlijk alleen maar in galop viel, was hij in de stukjes draf die hij liet zien ook nog eens onregelmatig achter. Maar al was hij regelmatig geweest, dan had hij geen spectaculaire draf laten zien denk ik. Maar daarom vind ik het wel nog steeds balen dat hij achter niet regelmatig liep in de draf, toch ben ik trots dat zo'n dier uit onze Hesther komt, want ik vond hem exterieurmatig niet verkeerd! Hij is trouwens ontzettend groot.

Nou ja, des te meer kans heeft onze Erik als het een hengstje wordt dit jaar Knipoog .

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:26

adriana schreef:
Wat is jullie mening over de nakomelingen van tsjerk?
Mijn mening is dat het mooie paarden zijn, maar dat ze in de beweging te kort komen.
Zijn er ook een aantal tsjerken goedgekeurd?


Tsjerk vererft een slechte stap en een druk karakter, maar geeft wel een bovengemiddelde draf door en wat luxere types. Tsjerk is al goedgekeurd op afstammelingen en heeft op dit moment Maiko als goedgekeurde zoon. Maiko kreeg overigens een tweede premie op de HK, wij hebben ook nog een zoon van hem staan. Dat is de zoon van onze overleden stermerrie:
Dinske van de Peerdegaerdt (Maiko x Leffert):
Afbeelding
Afbeelding
Dinske past overigens meer in het klassieke model (op de foto's is hij net 1 jaar).

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:29

De volgende nummers mogen trouwens het verrichtingsonderzoek lopen:
7, 10, 37, 44, 46, 56, 58, 68, 71, 75, 94, 101, 106, 122, 123, 124, 142, 145, 146 en 155.

En Brandus niet goed lopen Boos! ? Had je je ogen in je broekzak zitten Extreme duivel Haha! !

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: reina, valonka en 158 bezoekers