wie is verantwoordelijk voor de berm?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wie is verantwoordelijk voor de berm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 08:53

Zaterdag iets doms meegemaakt, maar nog gevaarlijk ook.

Ik zou met iemand een buitenritje maken, de bak was net te hard om te rijden. Dus wij over de weg. we moesten om een natuurgebied heen, daar mag je namelijk te paard niet in. NAast die weg is een enorm brede berm, zo'n 10 meter schat ik. Maar omdat er een jong paard mee was, reden we op straat. Dan remmen auto's iets meer. GEwoon in stap, een stukje om zeg maar.
Nou, toen kwam er een auto, dus ik ging met het oudere paard voorop en reed de berm in, ongeveer een paardlengte, het jonge paard volgde. Ik draaide het paard met het hoofd naa die andere toe, en opeens zakte het paard onder mij weg, tot de buik!!!!
Ik schrok uiteraaard, wist niet hoe snel ik af moest stappen. Het paard wurgde zich eruit, maar zakte direct weer tot de buik weg. UIteraard liep het paard daarna ietsjes weg, steeds weer tot de buik in de modder wegzakkend. Gelukkig kwam ze naar me toe toen ik haar riep, ze wist met veel moeite weer op de weg te komen.
We zijn naast de paarden naar huis gestapt. Dat jonge paard had ook al tot de knien in de modder gestaan.
Je zag het totaal niet aan de berm, deze was gewoon begroeid met gras, geen waarschuwingsbordje of niets.
Het resultaat was 1 dik been, de volgende dag. Maar zoiets mag toch niet? Ik reed nu op een paard dat niet in paniek raakte, en gewoon bleef luisteren. Maar het had ook slechter af kunnen lopen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:10

Tjonge zeg, jullie hebben echt geluk gehad. Daar zou ik inderdaad werk van maken. Als het buiten de gemeentegrens was dan is de provincie aansprakelijk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:10

Volgens mij is de gemeente verantwoordelijk voor het onderhoud van bermen. Ik zou dit iig doorgeven, want dit is levensgevaarlijk!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:01

Gatsie zeg! Net zoiets als drijfzand maar dan anders. Inderdaad levensgevaarlijk! Zou het iig aan de gemeente doorgeven, die geven het als zij niet de goede persoon zijn als het goed is door.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:46

Het zal je aar gebeuren. Ik zou niet weten hoe ik zou moeten reageren. Ik heb altijd geleerd (ruiterbewijs) dat als je door een berm wilt gaan rijden, je die eerst moet gaan controleren. De gemeente is niet verantwoordelijk, omdat de berm niet is aangelegd om door te gaan paardrijden, maar als bufferzone. Ik vond het toendertijd ook een vreemd verhaal, maar het is echt waar. Ik heb overigens ook nog nooit ruiters met een peilstok door de berm zien lopen hoor.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:07

Ik heb ook zoiets gehad met een pony van mij. Ik was lekker aan het draven door de berm , toen hij ook ineens wegzakte. Het bleek een put te zijn, waarvan de deksel los lag. Hij was zo kreupel, dat ik bang was dat hij z'n been gebroken had, na 10 passen liep hij gelukkig weer goed. Hij had wel gemene schrammen en een beetje een dikke kogel. Verder godzijdank niets. Ik was wel heel erg geschrokken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:38

Meestal staat er langs een weg wel een waarschuwingsbordje met: Pas op! zachte berm!
Zou het ook melden, want ook als een auto in de berm raakt kunnen er dus rare ongelukken gebeuren. Weet niet of iemand aansprakelijk is, op de weg is de eigenaar aansprakelijk (bijv. de gemeente, of de provincie)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 08:45

Een weg loopt van tuinhekje tot tuinhekje, dus ook van sloot tot sloot. Dus theoretisch is de gemeente of provincie verantwoordelijk.
Er stond niets bij. Het blijkt dat daar vroeger een sloot gezeten heeft. De ene stap sta je nog stevig, de andere zak je weg. Als ik met een paniekerig paard was geweest, dan was het denk ik minder afgelopen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:58

Waarschijnlijk is het gemeente- of provinciale grond. Zij zijn wel verantwoordelijk voor het onderhoud van de bermen, maar kunnen waarschijnlijk niet aansprakelijk gesteld worden in dit soort gevallen, omdat de berm niet bedoeld is voor het verkeer, dus ook niet voor ruiters.

Dit geldt bijvoorbeeld wel als je zou struikelen over ongelijk liggende trottoirtegels e.d., of als er gat in de weg zou zitten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:14

Klopt wat Fab zegt,
ik geloof zelfs dat het officieel verboden is om gebruik te maken van de bermen. (uitgezonder de bermen die specifiek als ruiterpad dienen).

Je moet het natuurlijk wel melden bij de gemeente!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 10:49

MM, moet je het ruiterbewijs dan eens navragen, wij moesten door de berm rijden.
Dit staat er zelfs op de site van de SRR, ik vond het al raar dat je de berm niet zou mogen gebruiken, want dat hoort namelijk ook bij de weg:
- Rijd altijd rechts op de rijbaan of gebruik als ruiter de wegberm.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:41

Ja, dat klopt je moet als ruiter de berm gebruiken indien mogelijk.
Zeker even aankaarten bij de gemeente ! echt doen !

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:41

Ik zou het sowieso even aankaarten bij de gemeente en als het toffe lui zijn dan doen ze eriets aan. Maar strafrechtelijk gezien heb je lettelijk en figuurlijk geen poot om op te staan. Bermen zijn geen ruitenpaden en hoewel de gemeente verantwoordelijk is voor een bepaald soort onderhoud ( maaien en het verwijderen van baggerdrek zolang de sloot niet grenst aan land van boeren) valt dit daar niet onder vrees is.. Als je paard bv zou struikelen omdat het gras te lang is heb je ook geen zaak.

Volgens mij kun je wel wat doen als je manege aan een weg ligt en je wel over de weg cq berm moet om ergens te komen, dan kun je zelfs vragen om een stukje ruitenpad!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 08:33

1 telefoontje van m'n mederuiter met een verhaal dat er maar een meisje met een paniekerige pony vast zou komen te zitten was genoeg (moest ze wel even die persoon overhalen tot actie)
ER STAAT NU EEN HEKJE OMHEEN!!! Dit zeiden anderen, ik ben er zelf nog niet geweest.

De eerste helft van de berm was geloof ik van de gemeente, de tweede helft was een gedempte sloot en dat had staatsbosbeheer gedaan ofzo. Verward
Die sloot was gedempt met een soort veen, en andere prut. Duurt lang voordat dat stevig is.
Beetje vaag, maar je kunt er nu niet meer inzakken met een paard.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:17

Dat hebben ze toch nog snel opgelost dan. Netjes, hoor!