Nieuw paardenblad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:40

Als het niet zo verschrikkelijk achterlijk was, moest je er eigelijk heel hard om lachen! Is dit niet iets vanuit de middeleeuwen ofzo? En DIT staat open en vrij in een paardeblad? Echt afschuwelijk achterlijk!
Er verschijnt echt een beeld voor me, van kleine pennymeisjes die dit met hun shetje gaan proberen Lips are sealed



jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:43

Ik dus ook direct een e-mail gestuurd met daarin de url van dit topic.
Met de vraag om reactie, of via e-mail of via bokt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:07

Ondertussen heb ik een e-mailtje terug gekregen van Mediabokhorst bv, dit is wat hij schreef:

Geachte Jantine,
Alvast bedankt voor uw reactie. Helaas verzorgen wij alleen de opmaak van het blad "Het Showpaard". Ik heb hierover even contact gehad met Rijk van Vulpen en die gaf aan dat u altijd contact met hem kunt opnemen w.b.t. de inhoud van het blad en alles daarom trent.

Met vriendelijke groeten,
Media Bokhorst BV

Dus heb ik de e-mail nog even verder gestuurd. Ben benieuwd wat voor bericht ik terug krijg.
Natuurlijk zijn de methodes om te beleren uiteenlopend.
Maar om nou bij voorbaat je paard al opte binden of vast te knopen met zijn been, lijkt me niet de juiste. En al ZOU je hem gebruiken, zal mij een worst zijn, maar je zet zoiets toch niet open en bloot in een blad?
Of ben ik misschien gewoon te naief..... Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:40

Reactie van het Showblad. De reactie lag al even bij mij, had nog geen tijd gehad om dit te plaatsen.
Ik vond ze bijzonder snel met reageren, dat is ontzettend positief!
Dit is wat geschreven werd:

Beste Jantina,

De door U genoemde link, heb ik inderdaad bezocht.
Allereerst wil ik U danken voor het feit, dat U ons benadert en niet klakkeloos aanneemt wat daar wordt geschreven.
De gewraakte foto's staan inderdaad bij een artikel over het beleren van groene, onervaren paarden.
De trainer die zijn visie geeft in het bedoelde artikel, beleert veel paarden voor particulieren. Het zijn dus niet zijn eigen paarden. Dit is denk ik een belangrijk verschil. Is het een eigen paard, die je al van jaren op stal hebt en dus heel goed kent, dan weet het al, als het goed is opgevoed, dat jij de leider bent.
Dit is overigens iets geheel natuurlijks. De in het wild levende paarden bepalen ook onderling de rangorde en erkennen de leider van de kudde als de hoogste in rang. Toen honderden, zo niet duizenden jaren geleden, het paard als 'huisdier' gehouden ging worden, ging de mens die leidersrol overnemen.
Het zadelmak maken of betuigen van paarden is een als normaal geaccepteerd fenomeen.
Omdat het veel mensen aan kennis en ervaring ontbreekt dit zelf te doen, worden deze werkzaamheden veelal uitbesteed. De trainer die in Het Showpaard zijn visie geeft is één van hen.
Het artikel suggereert niet, dat het vooral op die manier gedaan moet worden, maar vertelt uitsluitend hoe hij werkt. Het is één methode, en het opbinden van het been duurt slechts enkele minuten, die bedoelt is voor de eigen veiligheid. Voor de meeste paarden is dit geen enkel probleem. Maar de reactie en het karakter van een paard zijn niet van te voren voor 100% in te schatten. Daarom kan dit, op een deskundige manier gebruikt, een hulpmiddel zijn, om de eigen veiligheid te garanderen.
Ook het vastzetten van de tong is maar tijdelijk en op een deskundige manier gedaan, onschuldig op zich. Maar inderdaad, dergelijke hulpmiddelen kunnen bij verkeerd gebruik juist gevaarlijk zijn. Maar dat geldt voor alle hulpmiddelen. Een zweep kan gebruikt worden als 'dirigeerstok', maar ook om een paard af te rossen. Het zelfde met sporen; hiermee kan een paard/pony worden geactiveerd, maar ook tot bloedens toe worden doorgereden. En daar zullen we het snel over eens zijn, dat moet veroordeelt worden en valt zonder meer in de categorie dierenmishandeling.
Het is bijzonder jammer, dat nu een negatieve discussie via het internet ontstaat, zonder de inhoud van het artikel te kennen. De foto's zijn zonder toestemming geplaatst en door de initiatiefnemer van een gekleurde mening voorzien, waardoor inderdaad een twijfelachtig beeld over de 'Het Showpaard' kan ontstaan.
Het magazine is een 'special interest' tijdschrift, dat op een specifieke doelgroep is gericht. Deze groep beschikt over een bepaalde basiskennis en kan het bewuste artikel op waarde schatten. Het is dan ook zeker niet bedoelt als een leidraad voor onervaren en/of jonge mensen, die nog nooit een paard hebben beleert en dat met dit magazine in de hand eens zullen gaan proberen.

Jammer dat, zonder dat de messten de inhoud van het artikel kennen, deze discussie is ontstaan. Hopelijk heeft deze toelichting Uw vraag beantwoord.

Met hartelijke groet,


Gelukkig ben ik in de gelukkige omstandigheden terecht gekomen dat ik mijn eigen paard kan beleren!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:29

hahaha, niet tot de doelgroep... Vraag me af welke doelgroep ze dan bedoelen?
Ik denk niet dat ze in de gaten hebben wat bokt is misschien. Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:59

Zou ik eigelijk wel leuk vinden!
Ik denk namelijk dat ik eigelijk wel tot die doelgroep behoor. In zoverre dat ik geen 100-en paarden beleer, maar wel bijzonder geinteresseerd ben in het aangespannen paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Eliine, Esther_r20, IASCrawler, IzAw, Kalea, MeesMo, Noor17, petraaken, sasja0705, Texas02, Vagabondo, zonnetje1903 en 148 bezoekers