Ook ik kom soms (vaak) de regels niet na

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Ook ik kom soms (vaak) de regels niet na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 11:52

Tja wat zal ik zeggen. Ben nog steeds niet heilig verklaard, dus doe waar ik zin in heb. De boer kan al weken me rug op.
Eerst houd ie me aan het lijntje door te zeggen dat sym wel weer naar buiten mag straks. Dan mag ik niet meer grazen en vervolgens mag mijn dreumes niet eens meer sprinte in de oude rijbak.

Daar heb je dus zo'n mooie middel vinger voor he. Mijn ukkie gaat dus elke dag los in de oude bak (sins ie ook de muslie is gaan inhouden), maar nu gisteren. De oude bak was een zwembad gewoden, dus gingen we maar in de nieuwe bak stappen. Symmie mijn renpaardje had zin in een cours, dus ach wat nu ze breektlos Schijnheilig en daar ging ze ze ging zo inmens hard en wel voor minimaal 10 min. Had ik ff geluk dat de boer er niet was . Haha ze pakte hier en daar een hindernis (de bak rand van 20cm hoog) en een heuvel (mij cross paardje Lovers ).
Ze was zo gaaf en hard dat ze ging. Nog harder dan vroeger. Man wat ging die hard. Volgens mij zou ik in mijn broekschijten als ik in volle galop op haar over het strand zou gaan
Maar goed symmie had zich heerlijk uitgeleefd en ik had van d'r genoten. Nu nog hopen dat ik straks het erf weer op mag Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:37

Dit lijkt me niet echt DE manier om met je staleigenaar om te gaan. Ben je niet bang dat je in de problemen komt?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:46

Jah ik zou idd ook maar een bje oppassen. En als er bij ons iemand zn paard los gooit in de rijbakken moet diegene toch echt een andere stal zoeken met zn paard en terecht vind ik!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:59

Hmm misschien niet de goede manier om met je staleigenaar om te gaan...

Maar in ieder geval vind ik het heel normaal om je paard in de bak los te gooien (als deze omheind is en er geen andere paarden in gereden/gelongeerd zouden worden op dat moment).

Cerise is een vrij energieke trakhener en i.v.m. kanker kan ik haar niet altijd rijden.
Dan vind ik losgooien een leuke afwisseling, en laat ik haar lekker wat rondjes draven en galopperen, en af en toe van hand veranderen door zelf mijn positie en de positie van de zweep te veranderen.
Ook veel afwisselen van tempo proberen.

Daardoor ben je juist heel duidelijk bezig met je paard laten zien op een leuke manier wie de baas is, wie bepaalt hoe hard ze gaat en welke kant ze op moet zeg maar.
Daarna kan ik haar dan ook (dankzij kleine kennis op gebied van Natural Horsemanship), zonder halstertouw eraan dus los, achter mij aan laten lopen een paar minuten, uitstappen zeg maar.
En dit de hele bak door met allerlei scherpe bochten rechts en linksom, halthouden en weer stap, enz.

Leuke afleiding voor ons beiden en een goede oplossing voor mij als ik erg vermoeid ben.
Het hoeft niet zo lang te duren en het doel is alleen maar "Afleiding en het kwijt raken van overtollige energie." }>
Want dat laatste...
dat heeft ze dagelijks! Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:03

Vind ik niet, die boer is niet helemaal joepie. Wat moet je dan doen met een veulen, als 'ie niet in de wei mag? Als je geen paddock oid hebt, zul je toch iets moeten met je veulen?
Ik dacht dat jullie altijd los mochten gooien in de oude bak. Tja, dat het in de nieuwe niet mag, lijkt me logisch, maar die oude Frusty
Had 'ie maar geen mooie beloftes moeten doen toen hij je graag als klant wilde hebben met je merrie en je veulen.
Ik snap trouwens niet hoe zo'n grote stal zonder duidelijk omschreven regels kan.... Frusty

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 14:49

hihihi tja sonja die zijn er wel hoor, maar daar houd ie zich gewoon niet aan.
ik gooi echt niet idere keer los, maar wat moet je dan. de oude bak was een zwembad echt geen stukje droog meer de paddock idem (daar kan ze ook niet echt rennen). Ze was super wild. Moet ik haar dan zo weer opstal zetten. Ik dacht het niet.
Heb het zo gehad daar, maar zoek maar eens iets goeds in de buurt.
Gisteren had ik nog een aanvaring met Arie. Ze gingen de paddock afwateren. Best zit ik niet mee. Is fijn voor de paarden toch? maar vervolgens gaat ie iets anders doen en kunnen mijn paarden dus uren nergen meer terecht. Terwijl de bak al droog was, dus zet ik ze in de longeerbak en ga ik uitmesten. Ik weet dat het niet mag, maar wat moet ik dan? Met dat gore weer mij hummeltjes op een winderig hoekje zetten?
Komt ie naar me toe. Het is geen paddock zegt ie.
Ik zeg ja dat weet ik, maar ik moet ze toch ergens kwijt. Ja da's geen excuus. Ik zeg ja dat zal wel weer, maar ik moet ze toch ergens zetten. Toen hield ie ze mond weer.
Er was trouwens ook geen stro en die dag daar voor ook al niet. En waarom omdat er een paar zijn die te veel pakken en dus de balen eerder op zijn moeten de paarden maar in hun eige scheid staan.
Had je nog het idee hier je paard te stallen? zou het niet doen.

O ja nog voor de duidelijkheid. Ik de oude bak mag je ook niet losgooien, maar dat doe ik al weken, want ik vind dat ze hun verandwoordelijkheden, maar een opzich moeten gaan nemen (in dit geval een veulen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 14:56

Fijn he als er regels zijn en degene die ze opstelt zich er zelf niet aan houdt.
Ik kan me er ook zo aan ergeren als er met klusjes begonnen wordt, maar die niet worden afgemaakt, en vervolgens blijft het een hele tijd liggen.
Wij hebben ook een nieuwe en een oude rijbak, en in de nieuwe mag worden losgegooid, als je er maar bijblijft en er geen gaten gegraven worden. Verder gaat longeren voor losgooien en rijden voor longeren.

Dus Phoenix, als de boer weer eens aankomt en eigenhanding de regeltjes gaat veranderen, wuif dan eens even met de door hem opgestelde SCHRIFTELIJKE regeltjes onder zijn neus.

Als ik ergens NIET tegen kan, dan zijn het mensen die voortdurend regeltjes ombuigen naar hun eigen zin.

Oh, en de dagen dat er geen stro is zou ik in mindering brengen van de stalhuur.

Ik zou toch maar even op zoek gaan naar een andere stal, want zoals ik dit bekijk duurt het niet lang meer...of jij wordt erafgetrapt, of er gebeurt iets dat je snel weg wilt.

Ik had het wel geweten op het moment dat Sym in de sloot lag en er niet op tijd was gebeld om je in te lichten over de verwonding...

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:19

Ik lees eigenlijk nergens dat je met die boer bent gaan praten. Als je hem uitlegt dat je paardje echt wel eens zijn ei kwijt moet en vragen of hij een oplossing weet.
Probeer het op een andere manier op te lossen. Die Arie was met iets bezig en daardoor kon jij je paarden niet losgooien. Hij gaat iets anders doen, maar de situatie in de bak is nog zo dat jij je paarden niet buiten kunt zetten. Waarom gooi je ze dan in de longeerbak en loop je niet eerst naar hem toe en vraag hem of hij de bak vrij wil maken voor de paarden? Als hij dan zegt dat hij geen tijd heeft, kun je altijd nog vragen of hij het goed vindt dat je dan je paarden voor een keertje in de longeerbak mag zette, zodat je je stal kunt uitmesten?
Ik begrijp dat staleigenaren soms het bloed onder je nagels vandaan halen, maar denk eraan dan doen wij als paardeneigenaren ook. Vergeet nooit dat de staleigenaar de baas is van de stal en dat je er zonder pardon vanaf gezet kan worden. Je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn, maar je kan beter gaan praten dan dwars je eigen zin te gaan doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:24

IlsjePilsje schreef:
Je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn, maar je kan beter gaan praten dan dwars je eigen zin te gaan doen.


Loffelijk streven van je, maar met sommige mensen valt gewoon niet te praten.

Been there, done that.

Op het moment dat je de discussie aangaat worden ze soms al zo boos dat je meteen van het erf afgeschopt wordt.

Ik ben het met je eens dat er meer gepraat moet worden. Maar als ik dit zo lees komen de irritaties van een kant...en een boer die een veulen op zijn erf neemt, moet niet alleen de Euro tekens in zijn ogen zien, maar ook zien dat een veulen een andere behandeling nodig heeft dan het doorsnee paard dat bereden wordt.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:31

Hmm OK de verantwoordlijkheid ligt deels bij de boer , maar ook bij de eigenaar. Bij ons zou je nooit een veulen kunnen houden. Wil je het zelf dan is het je eigen verantwoordelijkheid. Ik weet niet wat voor een faciliteiten er daar zijn natuurlijk.
En je hebt natuurlijk een discussie aangaan en een discusie aangaan. Als je het enigzins psychologisch aanpakt (en dat kan iedereen), kom je al snel ver.
Maar denk eraan je trekt altijd aan het korste eind.
Als die boer uberhaupt $-tekens in zijn ogen heeft staan, zal hij ook wel begrijpen dat een veulen op de wei, goedkoper is dan één op stal. Misschien is dat een punt waar je het over kan hebben.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 13:01

Nou deze boer heeft $ tekens in zijn ogen staan. Hij heeft me beloofd dat sym weer naar buiten mocht. Zijn verandwoordelijkheid dus. Heb alles besproken met hem.
ER valt erg niet met ze te praten, want dan krijg je naar je hoofd dat het geen excuus is.
En op de wei is duudeder, want dan lopen ze veel plat. Ik ga vandaag o9f morgen mijn laatste poging doen. Ik ga vragen of dat na het vriezn de shetten weer op de dijk kunnen (is daar droger) en of sym er dan bij mag.
Anders ga ik echt iets anders zoeken.