Discussie : Laat rijp (ten opzichte van welk ras)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Discussie : Laat rijp (ten opzichte van welk ras)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 18:44

Met enige regelmaat lees ik op allerlei forums van allerlei verschillende mensen de volgende tekst : Een ..... is laat rijp, of laat volgroeit, of groeit nog zeker tot zijn 4e, 5e, 6e, enz. Opvallend vind ik het dat zo door de maanden heen zo'n beetje alle rassen al voorbij gekomen zijn met dit onderwerp.
Bv : iemand stelt een vraag over het op welke leeftijd inrijden van bv een Arabier. Als antwoord komt dan altijd wel van iemand : een Arabier is pas laat volgroeit, laat rijp, enz. Vervolgens lees ik ergens anders of op een later tijdstip eenzelfde vraag plus dito antwoord over Shetlanders, Fjorden, Dravers, Friezen, en ga zo maar door.
Hierdoor komt het op mij vaak over alsof iedereen in zijn eigen straatje (lees : ras) praat , met andere rasliefhebbers meepraat maar eigenlijk zelf de feiten niet kent (iedereen zegt het dus is het zo). Wat rijp tussen de oren betreft denk ik persoonlijk dat dat heel individueel is en niet echt rasgebonden. De ene Arabier/Shetlander/Fries/Tinker is gewoon vroeger "volwassen" dan de andere.
Ben benieuwd naar de reacties !

ReNeeJ

Berichten: 57
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: DeN HeLdEr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:47

Mee eens.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:57

ik weet van bijvoorbeeld dravers dat ze vrij vroeg rijp zijn, maar ook daar wisseld het erg in sommige hebben op hun 2e hun ergste groeispurt al gehad. Ook heb ik van veel tinkers gezien dat die erg lang klein blijven (zeker bij ruinen) dan de lucht inschieten om daarna de gewrichten op te vullen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:23

Tja, ik denk dat er idd weinig zinnigs over te zeggen valt. Het is net als bij mensen, de 1 is snel volgroeid en de ander niet.

Ik denk dat ieder voorzich moet bekijken hoe zijn/haar paard het doet. En als je het niet zeker weet, dan zou ik gewoon wachten tot iig 3 jaar.

Maar dat is ook weer zoiets. Het ene paard is tusen zijn oren ook weer eerder klaar voor het werk. Maar hoe bepalen wij dat? Ik kan niet in een paard zijn hoofd kijken, om te zeggen dat ie er klaar voor is.

Dat is denk ik ook het hele punt.

2paardegekke

Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:23

bepaalde rassen worden vaak later ingereden dan andere,
een goed voorbeeld is de ijslander, die wordt vaak pas met 5 of later ingereden. het heeft misschien ook een beetje met de cultuur te maken (dat mensen het laat in rijden van ijslanders hebben over genomen, om dat het daar altijd zo werd gedaan) ik zelf denk ook dat het bij elk paard anders is, en dat het weinig met het ras te maken heeft)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:01

Al sla je me dood. het wordt over Tinkers ook gezegd (ook door de kenners ja) dus ik praat het maar na. In eerste instantie neem ik aan dat als mensen iets zeggen, dat ook zo is.

Maar gaat dit over het mentale of fysieke gedeelte van een paard? Ik zie aan mijn Gam dat hij nu met zijn +/- 4.5 jaar nog lang niet volgroeid is nee. En over het mentale nog maar niet te praten... Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:09

over het algemeen genomen zijn de sobere rassen laat "volwassen", de tinker, fjord, shire , ijslanders, in ieder geval de meeste sobere/zware rassen, die hebben vaak het liefst vaak net iets langer nodig, dat is niet in mijn straatje praten, maar puur observatie

maar ik vind dat de tegenwoordige kwpn (met name de kastelen )het kwpn word tegenwoordig steeds groter, je komt steeds meer paarden tegen van 1.70 meter en vaak nog daarboven, ook die paarden , daar zou ik met inrijden zowiezo wachten tot 3, 5 jaar of als het nodig is nog langer , het valt mij gewoon op dat die grote kwpnners zo slap zijn en dat ze de tijd nodig hebben om "hard"te worden, ook weer gewoon puur observatie

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:13

Het is per paard gewoon verschillend denk ik. Wij hebben dravers, en uit onderzoek is inderdaad gebleken dat de groeischijven van een draver vrij vroeg sluiten, maar dat wil nog niet zeggen dat ze geestelijk ook "rijp" zijn. Mijn hengst was met twee jaar al een volwassen paard om te zien, helemaal de bespiering van een volwassen paard, maar nu hij bijna 5 is begint hij zich pas volwassen te gedragen, hiervoor was het gewoon een kwajongen die niets serieus nam, daarom gaan we volgend jaar pas echt serieus met hem koersen.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 00:46

Ik geloof inderdaad dat juist de grote paarden later volgroeit zijn dan de kleinere types. In ieder geval zien die er nog best lang uit als slungels en niet bepaald sterk. Inderdaad niet op wetenschappelijke theorieen gebaseerd maar puur op observatie en eigen ideeen daarover.
Ik vind het dan ook best een moeilijke materie. Wanneer en hoe bepaal je dat een paard, zowel fysiek als mentaal, klaar is voor het werk. Persoonlijk kies ik toch voor het bekijken per individu en niet naar ras (maar ik begin zeker niet voor het 3e jaar met inrijden). In de US rijden ze paarden vaak al rond hun 2e in en dat vinden ze daar heel normaal. Hier hebben "we" gekozen voor minimaal 3 maar ik vraag me zowiezo af waar die keuze op is gebaseerd (en die in de US trouwens ook, geld waarschijnlijk). Zeker gezien het feit dat vrijwel iedereen vind/zegt/denkt dat zijn of haar ras pas later rijp/volgroeit is. Je hoort/leest zoveel mensen dit zeggen maar als het er op aan komt worden de meeste paarden toch gewoon rond hun 3e jaar ingereden (uitzonderingen daargelaten).

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:06

Fysiek zijn alle paarden pas rond hun 8e (!) volgroeid. Dán pas zijn de gewrichten zodanig uitgehard dat ze zwaar(der) werk aankunnen. Daarvoor is het risico dat doordat de gewrichten nog weker zijn de slijtage harder gaat dan de aangroei. Dat geldt écht voor alle paarden.
Qua karakter en grootte verschilt het wel per ras. Mijn KWPNer echter hield zich nergens aan, pas toen hij 9 was begon hij een beetje normaal te doen. Nu is hij 11 en eindelijk een lekker oud ventje (rustig vooral). De arabieren (6 en 7) zijn op jonge leeftijd al veel dingen gaan doen (een heeft geraced tot 2 jr terug, ander is al 3 jr van ons en loopt al 2,5 jaar mee in de endurance) daardoor zijn ze geestelijk sneller volwassen geworden (dit geloofde ik niet toen mijn KWPNer zo oud was, maar het is gewoon waar). Je maakt hen de pis echt niet lauw. Hoewel de jongste altijd een babyface zal houden en kijkerig blijft, maar als het moet dan staat hij er voor de volle 100%. Hij zal alleen een beetje kinderlijk blijven denk ik.
Dat het ene ras sneller volwassen is dan het andere vind ik eerlijk gezegd wel onzin. Het ene paard is gevoeliger, maar je kunt heel duidelijk karakters onderscheiden. De een gedraagt zich als een wijze oude man en de ander zal altijd een kleuter blijven (KWPNer en jongste arabier zeker, de hengst ook wel denk ik, maar die is toch meer macho dan de rest).

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:33

Ik heb me toen ik m'n website ging maken, nogal verdiept in (Engelse) trekpaarden. Het schijnt voor de Suffolk Punch heel normaal te zijn dat die op z'n tweede al normaal aan het werk is terwijl dat toch niet bepaald lichte paarden zijn. Afbeelding

Bij andere zware rassen ligt de leeftijd om er mee te gaan werken toch wel wat hoger, dus wat nou precies het verschil is tussen een Suffolk Punch en b.v. een Percheron qua leeftijd/werken, ik weet het niet Verward .

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:42

Belgen Lovers werden/worden met hun 2e al aan t werk gezet (licht werk op t land). Volgens trekpaardkenners moet je niet wachten tot hun 3e omdat je dan volgens hun niks meer met je paard kan, lopen ze over je heen ofzo met zo'n 1000 kg. Hoezo ik wordt geplet..

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 00:25

Ja, het is wel zo, maar sommige rassen blijven over het algemeen langer 'kind' Ze zijn dus speelser en hun botten zijn wat minder gauw sterk. Ik weet niet precies welke rassen maar in ieder geval de sobere rassen zoals Tinker, Fjord, Haflinger enz.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 00:32

Citaat:
Volgens trekpaardkenners moet je niet wachten tot hun 3e omdat je dan volgens hun niks meer met je paard kan, lopen ze over je heen ofzo met zo'n 1000 kg.


Onzin, een trekpaard is óók een paard en is gewoon op te voeden net als alle andere paarden. En een trekpaard van 2 jaar is ook niet tegen te houden door mensen als hij ervan door gaat of over je heen loopt. Punt is dat trekpaardmensen dat soort paarden vaak voor de lol hebben staan, doen er niets mee, hooguit een veulen fokken, en dus niet of nauwelijke tijd en aandacht aan opvoeding besteden. Net als shetlanders trouwens, die worden vaak als gezelschapspony gehouden en "dus" niet opgevoed. Ze hebben de naam dat het drammers en botterikken zijn maar ook dat is een kwestie van gebrek aan voeding. Ben ik van overtuigt !

(er zijn ook genoeg mensen met trekpaarde/shetlanders die wél hun paarden prima opvoeden en er iets mee doen hoor


Citaat:
Ja, het is wel zo, maar sommige rassen blijven over het algemeen langer 'kind' Ze zijn dus speelser en hun botten zijn wat minder gauw sterk. Ik weet niet precies welke rassen maar in ieder geval de sobere rassen zoals Tinker, Fjord, Haflinger enz.


Is het nou zo of is het niet zo ? Knipoog
Ook hier weer hear-say dus, geen feiten !

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:00

Bij de rijpaardrassen geldt dat hoe meer bloed hoe later rijp. Dus b.v. Trakehners en paarden met veel volbloed zien er vaak als 3 jarige nog uit als een 2 jarige.
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat bloed uitgeselecteerd wordt omdat de 2 1/2 jarige hengsten met bloed echt nog baby's zijn. Men geeft de voorkeur aan hengsten die op die leeftijd al volwassen tonen. Het gevolg is dat de vijfjarigen eruit zien als ordinaire paarden. Het is een van de belangrijkste reden dan bloedpaarden in de keuringsbaan niet scoren. Maar met beleid gebruikt zijn het vaak de beste sportpaarden.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:47

Tinkie schreef:
Citaat:
Volgens trekpaardkenners moet je niet wachten tot hun 3e omdat je dan volgens hun niks meer met je paard kan, lopen ze over je heen ofzo met zo'n 1000 kg.


Onzin, een trekpaard is óók een paard en is gewoon op te voeden net als alle andere paarden. En een trekpaard van 2 jaar is ook niet tegen te houden door mensen als hij ervan door gaat of over je heen loopt. Punt is dat trekpaardmensen dat soort paarden vaak voor de lol hebben staan, doen er niets mee, hooguit een veulen fokken, en dus niet of nauwelijke tijd en aandacht aan opvoeding besteden. Net als shetlanders trouwens, die worden vaak als gezelschapspony gehouden en "dus" niet opgevoed. Ze hebben de naam dat het drammers en botterikken zijn maar ook dat is een kwestie van gebrek aan voeding. Ben ik van overtuigt !

(er zijn ook genoeg mensen met trekpaarde/shetlanders die wél hun paarden prima opvoeden en er iets mee doen hoor


hier hebben we zo'n tweejarige die het leuk vind om mensjes om te kegelen en reken maar dat je dan niet blijft staan......ze zijn alle 4 prima opgevoed, maar nu ik stage loop en ik er niet dagelijks ben, hoor ik toch verhalen Haha! maar ja paarden die erg gehecht zijn aan hun baasjes zijn gewoon wat koppiger.........trekpaarden worden vroeg ingereden en daar ben ik het deels niet mee eens......onze jongste is nu 2,5 en wordt nu zadelmak gemaakt, maar pas over een half jaartje gaat er iemand op!! veel mensen in het trekpaardenwereltje vragen me al dik een jaar, wanneer ik jaar ga inrijden....o ben je nog steeds niet begonnen? we kregen vines als een net 2 jarige en toen was ze al onder het zadel, maar hebben haar toen eerst een half jaar vrijaf gegeven, want dat vond ik dus niet normaal!
We rijden elk jaar mee met een trekpaarden-tocht en dan rijden er mensen mee met 2-jarigen, die dus al volledig zijn ingereden dat vind ik soms heel bizar....het zijn nog veulens eigenlijk...en dan op zo'n rit van dik3 uur!
Ze zeggen inderdaad dat je voor het 3e jaar al klaar moet wezen,maar ik begin pas echt als ze 3 is geweest en doe nu al wat voorwerk, dan blijft ze ook een beetje bezig! Brechje loopt al prima in het tuig, dat wel, maar heeft nog niet voor de kar gelopen(2-span)....maar daar gaan we binnenkort aan werken, maar dat vind ik wel kunnen als bijna 3 jarige..voor de marathonwagen met zijn tweeen!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 19:05

Citaat:
hier hebben we zo'n tweejarige die het leuk vind om mensjes om te kegelen en reken maar dat je dan niet blijft staan......ze zijn alle 4 prima opgevoed, maar nu ik stage loop en ik er niet dagelijks ben, hoor ik toch verhalen maar ja paarden die erg gehecht zijn aan hun baasjes zijn gewoon wat koppiger



Opvoeding is uiteraard wel iets wat je bij moet houden en iedereen die met een bepaald paard omgaat zal deze regels consequent moeten blijven toepassen. Als jij je paard dus netjes hebt opgevoed en er gaat vervolgens iemand anders mee aan de gang die het paard maar aan laat rommelen, niet consequent is en alles wat normaal niet mag nu ineens wel toelaat, tja dat is vragen om problemen. Maar dan nog, dat werkt zo bij ieder paard, ongeacht ras, sexe of leeftijd. Het beste opgevoede paard heb je als je wilt binnen een maand compleet verknalt, helaas ! Frusty
(en een shetje die tegen je aanloopt kegelt je ook om hoor Knipoog

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:11

mijn volbloed merrie was op drie jarige leeftijd nog geen 1.60 hoog en zag er uit als een twee jarige.
ze is nu vijf jaar oud en meet ondertussen 1.68 en nog verbaas ik me steeds weer omdat ze zo veranderd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:14

Jessica24 schreef:
mijn volbloed merrie was op drie jarige leeftijd nog geen 1.60 hoog en zag er uit als een twee jarige.
ze is nu vijf jaar oud en meet ondertussen 1.68 en nog verbaas ik me steeds weer omdat ze zo veranderd.

Precies dat soort verhalen ken ik legio. Een pony amazone die op paarden overging maar een kleine kocht omdat ze zelf ook niet groot was. Ze kocht een 3 jarige ruin 1.61 met veel bloed. 4 jaar later was de ruin 13 gentimeter hoger, zijzelf geen milimeter.