Gesprekken over paarden ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Gesprekken over paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 12:48

Okee, laat ik voorop stellen dat ik weinig tot niets van paarden weet en dat ik hier voornamelijk post omdat het overgrote gedeelte van mijn vriendinnen paardengekken zijn. Doordat mijn huisgenote vrij fanatiek (in mijn ogen dan) met haar paard bezig is en daar regelmatig wat over verteld leer ik zo af en toe wat nieuwe dingen ... het meeste vergeet ik overigens weer, zodat ik het later weer opnieuw voor het eerst hoor Lachen

Soms komen er paardenvriendinnetjes van haar langs en (zoals dit waarschijnlijk bij de meesten van jullie gaat) dan gaan de gesprekken grotendeels van de tijd over paarden. Soms begrijp ik waar het over gaat, maar vaak snap ik het echt niet hoor. Dan komen er worden als sjabrakje, koliek, hoefbevangen, kuil, singel etc. langs en dan denk ik "Watte?". Nu vind mijn huisgenote het prachtig om over paarden te vertellen en legt het allemaal zonder problemen uit (waarna ik het meestal weer vergeet Haha!).

Een tijdje terug was Mike hier op bezoek en hebben we batje (mijn huisgenote dus) verplicht het 10 minuten niet over paarden te hebben. Was nog vrij lastig voor haar ... en ik schaam me om te zeggen dat ik uiteindelijk degene was die er weer zijdelings een opmerking over maakte.

Toen ik me hier aanmelde was er een forum voor 'De andere helft', dus ik dacht "Hee, lotgenoten!", maar helaas werd dat forum al snel opgeheven. Wel jammer, want ik denk dat sommigen van hen mijn verwarring over sommige dingen wel zouden begrijpen.

Grappig ook dat jullie (ja, ik ga even lekker generaliseren) de paardentermen ook vaak gebruiken. Gisteren bijvoorbeeld vertelde batje dat haar hond een keer een dekentje op moest (vanwege ziekte) en dat was compleet met singel. Ik dacht dus meteen "Oh, een riempje dus!" Haha! Ik weet zo gauw geen andere voorbeelden te noemen, maar ze zijn er zeker wel. Oh ja, bijvoorbeeld een zwangere vrouw 'drachtig' noemen Haha!

Goed ... ik weet niet of dit verder interessant is voor jullie, maar moest het ff opschrijven Lachen

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:35

En toch hou je je goed staande hoor in die "paardenwereld". Alleen nog wat rijlessen denk ik dan... Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:41

Maxx schreef:
Soms begrijp ik waar het over gaat, maar vaak snap ik het echt niet hoor. Dan komen er worden als sjabrakje, koliek, hoefbevangen, kuil, singel etc. langs en dan denk ik "Watte?".


Daar is maar één oplossing voor: fanatiek bokken, om precies te zijn op de paardenfora! En des te dichterbij komt dan je autorisatie voor SC. Knipoog

Wat paardenwoorden betreft: mijn zusje heeft een bijbaantje in een schoenenwinkel en laatst noemde ze hun 'huisschoenmaker' per ongeluk 'de hoefsmid'. Gevolg: dat woord gebruikt nu iedereen daar. Haha!

Laatst moest een vriendin van mij met haar vriend naar het ziekenhuis, hij heeft vaak last van zijn darmen en hij moest toen met spoed geopereerd worden. Volgens de artsen was het 'koliek'. Zij heeft ook paardgereden dus ze kende dat woord natuurlijk, maar ik was in gedachten alweer een andere weg ingeslagen en vroeg vervolgens: 'En wat zei de dierenarts nog meer dan?' *LOL*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 14:17

Ik vond het juist hartstikke leuk om te lezen Haha!
Ik hoor helemaal mijn vriend praten. Ik roep altijd vanalles, maar aan het eind van het verhaal zie ik een Verward
Ik vergeet dan helemaal dat ie sommige dingen niet snapt.

Hij is al hartstikke trots dat ie de verschillende kleuren al kan benoemen onderweg Haha!
Alleen helaas, soms zit er ietst tussen dat dan niet is wat hij zegt, en al s ik dan uitleg waarom dat paard nou net geen bruine is, hoor ik een diepe zucht....
Hij dacht dat ie het wist, maar dan blijkt dat het niet ophoudt bij bruin, vos en zwart..... Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 14:53

Haha ik vind het alleen maar grappig. Heb famillie die niets van paarden weten, mijn moeder begint nu ook een beetje de paardentaal te begrijpen, maar mijn vader en broer zitten af en toe echt te kijken als ik mijn verhaal vertel... Heel grappig Tong uitsteken

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 15:18

reina"]
En toch hou je je goed staande hoor in die "paardenwereld". Alleen nog wat rijlessen denk ik dan... Haha!
[/quote]
Euhm ... toch nog maar even niet. Ik vind het nog steeds wel een beetje enge grote dieren hoor Lachen

[quote="Karin"]
Daar is maar één oplossing voor: fanatiek bokken, om precies te zijn op de paardenfora! En des te dichterbij komt dan je autorisatie voor SC. Knipoog
[/quote]
Alsof ik daarvoor hier zou posten Schijnheilig

Grappig trouwens, want ik hoorde van batje of las hier op bokt (weet ik niet meer) dat niet-paardenmensen juist hele grappige termen gebruiken voor de paarden-termen die jullie gebruiken ... weet alleen geen grappig voorbeeld meer Scheve mond

[quote="Tigger"]
Hij is al hartstikke trots dat ie de verschillende kleuren al kan benoemen onderweg Haha!
Alleen helaas, soms zit er ietst tussen dat dan niet is wat hij zegt, en al s ik dan uitleg waarom dat paard nou net geen bruine is, hoor ik een diepe zucht....
Hij dacht dat ie het wist, maar dan blijkt dat het niet ophoudt bij bruin, vos en zwart..... Haha!
[/quote]
Oh ja, inderdaad heel bekent. Soms denk ik ook eens even iets slim in te brengen wat ik onthouden heb en dan slaat het weer helemaal nergens op Haha!

[quote="dr_jacksel schreef:
Haha ik vind het alleen maar grappig. Heb famillie die niets van paarden weten, mijn moeder begint nu ook een beetje de paardentaal te begrijpen, maar mijn vader en broer zitten af en toe echt te kijken als ik mijn verhaal vertel... Heel grappig Tong uitsteken

Het wordt wel steeds meer wat ik herken hoor. Ik heb een paar wedstrijden van Kleintje gezien, ga batje wel eens op stal bij Jan en Alexander ophalen en Poohbeer wil nog wel eens wat over paarden vertellen. Meestal weet ze dat ik achter ICQ zit als ze een reactie krijgt van "Oh leuk joh!", zonder al te veel verdere inhoud. Vorige keer echter reageerde ik zo intelligent (blijkbaar) dat ze dacht dat ze met batje zat te ICQ-en ... ja, het wordt nog wel eens wat met mij Knipoog

LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:21

inderdaad grappig ! mijn man snapte eerst ook niets van paardentaal maar is nu helemaal bijgeshoold Lachenbtw kent iemand de collums van Manvan in de Hoefslag, die gaan ook over paardenleek/paardengek, heel leuk om te lezen en erg herkenbaar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:12

Maxx schreef:
Grappig trouwens, want ik hoorde van batje of las hier op bokt (weet ik niet meer) dat niet-paardenmensen juist hele grappige termen gebruiken voor de paarden-termen die jullie gebruiken ... weet alleen geen grappig voorbeeld meer Scheve mond


Dit topic staat vol met dat soort grappige voorbeelden, ook (en zelfs voornamelijk) van wèl-paardenmensen: [PP] De dingen bij hun naam noemen... Haha!

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 18:22

Karin schreef:
Dit topic staat vol met dat soort grappige voorbeelden, ook (en zelfs voornamelijk) van wèl-paardenmensen: [PP] De dingen bij hun naam noemen... Haha!

Juist, dat soort dingen bedoelde ik ... misschien was het ook wel dit topic waar ik het van had Haha!
Bedankt voor de link!