Verwend paardje..of bixfobie!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Verwend paardje..of bixfobie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 15:42

Mijn pony eet al zijn hele leven gewoon zijn bix.
Maar sinds twee weken lust ze het niet meer, niet omdat haar iets mankeerd maar ze eet het gewoon niet meer.
Verder eet ze alles. Ook maak ik een soort van slobber en gooi daar stiekum een handje vol bix door weet ze het nog voor elkaar te krijgen om de bix te laten liggen.

Nu heeft ze ander voer...Vippa granen dat is ook compleet voeder...en dat eet ze gelukkig (nog) wel *LOL*

Ik heb dus last van een mega verwende pony Verward

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 02:13

Is je bix niet toevallig bedorven.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 02:18

jah of een plotselinge verandering in de bix, waardoor ze het niet meer wilt?

Sam96

Berichten: 3
Geregistreerd: 10-08-02
Woonplaats: Zeven(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 03:22

Geef je ook wortels of andere snack's? Een paard kan dat lekkerder vinden en laat daardoor zijn bix staan. He Wietske!!??( Wietske is een kennis die hetzelfde probleem had met haar paard)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 09:17

Heb je altijd dezelfde bix?
Misschien hebben de fabrikanten van je bix net iets in de samenstelling van je bix veranderd en je hebt er van die mieren bij die dan dus hun eten laten staan.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:50

Peet eet altijd haar biks een week niet,als er net nieuwe geleverd is.
Ik weet niet hoe dat komt,maar dan eet ze het gewoon niet.
Ik doe dan biks natmaken,en muslier erdoor,en dat eet ze dan een beetje.
Even aankijken,zijn der tanden wel in orde?

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:50

Peet eet altijd haar biks een week niet,als er net nieuwe geleverd is.
Ik weet niet hoe dat komt,maar dan eet ze het gewoon niet.
Ik doe dan biks natmaken,en muslier erdoor,en dat eet ze dan een beetje.
Even aankijken,zijn der tanden wel in orde?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:45

In dit geval zou ik toch eens een nieuwe zak kopen en kijken of ze dan weer wel eet. Als paardenbrok verkeerd opgeslagen is geweest kan het bedorven zijn. Dat hoef je niet direct te zien of te ruiken maar het kan wel gevaarlijk zijn.
Waarschijnlijk is dit een hele verstandige pony.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 17:48

Dat is het 'em nou juist... het is "verse"bix en daarnaast krijgt ze altijd wortels...
Ik ben ook nog nooit van merk veranderd....en haar tanden zijn ook in orde...
Heeft iemand van jullie dat ooit es meegemaakt?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:43

Ik heb een tijdje bij een manege voor gehandicapten gewerkt en daar waren vrijwel alle paarden en ponies aan de diarree geraakt. Dit waarschijnlijk omdat er iets mis gegaan was bij het opslaan/bereiden van de bix. Best kans dat je pony het ruikt ofzo en het daarom niet wil eten.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 02:17

BlazingBoots schreef:
Dat is het 'em nou juist... het is "verse"bix en daarnaast krijgt ze altijd wortels...


Ja, maar er kan ook iets misgegaan zijn bij het vervoer, of bij de fouragehandel. Dus toch eerst een andere nieuwe zak proberen en als ze die ook niet eet dan toch haar mond een keer goed nakijken. Ze zou misschien een hangend rooster kunnen hebben maar dat is vanaf hier natuurlijk alleen maar giswerk.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 16:01

Met haar gebit is echt niets mis...en mijn andere pony eet wel gewoon van die bix en er is ook echt niets mis mee hoor.

Maar er is verder geen probleem ofzo...ik was alleen benieuwd of meer mensen dit hebben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:18

niet alle paarden zijn even kieskeurig!dus dat je andere pony het wel eet dat zegt nix!

mn paard eet het al niet meer als er iets niet helemaal lekker ruikt, zn hooi is al snel 'niet goed genoeg'ander merk brokken laat ie staan, biotine door zn eten, dan eet ie niet

mn pony eet bijna alles, maar als ze denkt dat het niet helemaal goed is laat ze het liggen

paard van mn moeder eet alles, zelfs bijna bedorven bieten!die lagen los op de grond van de wei voor onze herten, desiree zag ze liggen, ging onder de draad door en at ze op, wat een lichte koliek aanval opleverde..destiny&Quentin stonden ook aan die bieten te ruiken, maar namen er geen hap van!(ff voor de duidelijkheid, herten kunnen ongeveer alles eten,hebben niet snel last van maag/darmklachten vandaar dat de bieten die bevroren zijn geweest en er nu niet meer helemaal goed uitzien aan de binnenkant naar de herten gaan, en niet naar de paarden)

dus het kan wel degelijk aan de bix liggen van je pony!
en is haar gebit door een DA nagekeken, of denk je zelf dat haar gebit in orde is?

het lijkt me toch wel degelijk een probleem als je pony ineens niet meer wil eten!dat is niet normaal, omdat ze het altijd wel gewoon heeft gegeten!dat geeft dus aan dat er iets mis is, maar om erachter te komen wat het is, zal je veel dingen moeten proberen!

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:11

Proef zelf es een brokje. Vooral oplosmiddelen, verf en zo.....dat ruik ik zelf weken/dagen als er in de stal iets geweest is. om maar te zwijgen van carbolineum en alles wat daar mee in aanraking geweest is (pallet)

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:49

Wat voor een merk voerde je? Onze dierenarts heeft een keer uitgelegd dat de goedkopere merken vaak van samenstelling veranderen. Als een bepaalde grondstof te duur wordt, wordt deze vervangen voor een goedkopere grondstof. Het kan dat je paard het daardoor niet meer lust. Duurdere voeders zijn constanter in de samenstelling.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:17

ja ik ken je verhaal, ik heb ook een paardje die op een bepaald moment vond dat de musli lekkerder was dan brok. en dus gewoon weigerde om brok te eten. en echt dagen lang hoor.
dacht dat ze ziek was en heb haar apart gehouden van de rest, daar was ze dus zo boos over dat ze helemaal niets meer wilde eten ook geen musli, ze ging gewoon tegen mij in verzet om haar zin te krijgen (het is ook een nogal verwend typje, was bij de vorige eigenaar het babytje)
paar dagen op de bak en niets voeren en taataa toen aten we weer gewoon wat de pot schaft. het was dus gewoon zo dat ze zich in de wei zo vol vrat dat ze geen honger meer had, en alleen de musli was nog lekker genoeg om dan maar te eten maar brok nee daar voelen we ons te goed voor.

misschien dat die van jou nu wat te veel krijgt, mijn paarden staan nu wat meer binnen en ik loop toch zeker elke 2 uur een keer naar binnen om bij ze te kijken, en om verveling tegen te gaan krijgen ze nu steeds eten verdeeld over de dag in kleinere porties (dus wel hun normale portie brok, maar ietsje meer hooi) en ik kan gewoon merken dat er 2 zijn die op een bepaald moment zat zijn en stoppen met eten.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 21:15

mensen!! ik heb geen probleem meer...
ze krijgt ander voer van betere kwaliteit (daar ben ik persoonlijk ook blijer om)

Met die bix die ik heb ik NIETS MIS... ik er iemand na laten kijken.
En die zei dat er niets aan mankeerd maar dat mijn pony gewoon een beetje verwend is.