tinkers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 18:31

haay,
ik verzorg 2 stevige tinkers (ze worden in mei 3jaar)
en de hoefsmid was er dus gister, en die zei:Ja, je kan nu al wel
beginne met 5 á 10 min. 1 rondje door het land te gaan stappen!!!! Verward
ik schrok er wel een beetje van!!!
en de eigenaresse was het er wel een beetje mee eens Verdrietig
deze leeftijd is toch veel te vroeg en
ik zei dat dus en toen zeiden ze aa heel veel mensen met tinkers
die beginnen op deze leeftijd!!!!En dan kunne de spieren ook lekker ontwikkelen!!!!
Maar ik denk dat de pezen eraan kapot gaan!!!!!!!!!! Verward
nou ja ze moet het natuurlijk zelf weten want het zijn haar tinkers!!!!

nou doeii kisjaa

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:37

tinkers zien er vaak al volwassen uit, omdat ze vrij grof gebouwd zijn, maar juist paarden die wat steviger gebouwd zijn, hebben meer tijd nodig om zich te ontwikkelen!

tinkers zijn juist paarden waar je wat later mee moet beginnen!
en zeker nooit voor 3 jaar!!
kennis van mij heeft 2 tinkers, een uit ierland, die was 2 maar ze zeiden dat ie 4 was, is ie mee gaan rijden, heeft ruim een halfjaar kreupel gestaan ivm rug/beenproblemen(is nu net 4)

ander komt uit nederland, die is toen is dus echt 3,5/4 was ingereden, en die is nog helemaal gezond!!

je kan ze wel alvast laten wennen aan t zadel&hoofdstel en wat longeren

en er een keer over gaan hangen oid, maar ga er alsjeblieft nog niet echt opzitten voor ze 3 zijn, en zeker niet echt rijden voor ze 3,5 zijn!
en pas vanaf 4 wat meer gaan rijden!

vraag anders eens info bij het tinkerstamboek, over leeftijd van inrijden enz en laat dat aan de eigenaresse lezen!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:45

nou,als ze nog geen 3 zijn kun je dus nog niet beginnen! ik zou zelf wachten tot 3,5 /4 jaar.
Ik hoop dat je hier mee wacht! je kkunt ook andere leuke dingen doen als rijden,ik hoop niet dat de eigenaresse er nu al mee gaat rijden.
veel succes ermee!
groetjes simone

LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 18:45

thnx

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:08

dat zal er heeel veeel aan liggen hoe oud ze zijn
van buiten zien ze er mischien wel stevig uit maar van binnen zijn ze nog niet klaar met ontwikkelen. Lekker nog een paar jaartjes laten spelen dan weet je tenminste zeker dat je goed zit !

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:18

ik vind ook dat ze beter kunnen wachten tot een jaar of 3/3,5, en dan heel voorzichtig aan beginnen, of zelfs nog wat later..
Ligt natuurlijk ook aan het paard zelf, de ene is eerder volwassen dan de ander.. maar zeker nog niet voor de 3/3,5 jaar..

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 00:25

ik weet niet of de eigenaresse internet heeft. maar laat haar eens informeren naar de tinker op diverse tinker sites. daar zitten mensen die veel ervaring hebben met tinkers en die ze waarschijnlijk eerder gelooft.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:29

Zeker niet doen. Tenzij ze geld genoeg heeft om op latere leeftijd torenhoge dierenarts kosten te betalen. Knipoog

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:43

ja, zeker bij deze paarden kun je het beste langer wachten met inrijden dan bij andere paarden. Tinkers blijven lang 'kind'en zo moet je ze ook behandelen. Je moet zeker niet beginnen voor hun 3e, maar het beste is wachten tot hun 4e/5e

HappyHorsey
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:14

Als ik jou was zou ik er zekers nog niet op gaan zitten, je kunt het paardje voor het leven verpesten... mijn andalusiër heb ik ingereden toen hij 4 jaar was. dat is een mooie leeftijd om te beginnen. maar ik snap dat jij ook niet veel anders kan doen als de baas het wil. als ik jou was zou ik het echt niet doen.... je kunt wel beginnen met veel wandelen of kort longeren. je kunt ze ook best wel aan het zadel laten wennen maar ik zou er echt nog niet op gaan hoor!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:47

Oeps, verkeerde topic Bloos

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:57

ik zou nog een half jaartje wachten en dan langzaam een beetje beginnen met zadelmak maken en na een paar weeken/maanden pas beginnen met erop zitten enzo.
maar opzich kan het geen kwaad hoor....het is maar stappen....
m'n vorrige verzorgpony (tinker) was met 3 jaar al ingereden (misschien omdat hij waarschijnlijk uit ierland was geimporteerd? volgens mij is het daar wel gewoon om ze zo vroeg al in te rijden)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:24

IcePrincess: of het nu stappen of stilstaan of draven of wat dan ook is, feit blijft dat je erop zit en de rug belast.

Bij een lezing van een dierenarts die veel met tinkers te maken heeft, heb ik geleerd dat longeren en rijden slecht is voor jonge tinkers (paarden) Ze mogen echter zeker wel werken, bijvoorbeeld aan de lange lijnen, rechte lijnen over de straat, ga wandelen, etc Spieren mogen zeker al wel ontwikkeld worden, maar het paard is er op gebouwd om te trekken en niet om te dragen. En verkeersmak maken kan ook al wel natuurlijk.