Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:42

Padoertje schreef:
Zonnebloem24 schreef:
Hebben jullie nog tips om een project paard te verkopen? Ook qua proefrijden of eventueel wegbrengen voor de verkoop?
Eigenaar is onzeker en komt er zelf niet mee verder, het is een knap dier en röntgen goed maar wel voor een consequente en handige ruiter.


Afhankelijk van kwaliteit, papier etc is het uit handen geven aan een prof een idee. Maar dat kost je tegenwoordig ook zo 450-900 per maand exclusief. Dat is zinvol als je dit kunt terugverdienen bij de verkoop.

En anders een eerlijke advertentie en een hopelijk goed inschattingsvermogen van de verkoper (en koper) dat ze het paard op de juiste manier kunnen trainen en de tijd geven. En soms ligt het niet aan het paard he. Kan zomaar zijn dat het paard met de juiste match helemaal geen project blijkt te zijn.


Als er een fijne ruiter op stal aanwezig is, is dat wellicht ook een optie. Persoonlijk vind ik het wel een vereiste dat een paard voorgereden kan worden (indien zadelmak natuurlijk :P).

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:51

Prof is alleen interessant als je het er ook uit kan halen weer qua vraagprijs. Je kunt hem ook aan een handelaar verkopen, ligt een beetje aan wat voor een paard het precies is. Maar in het betere segment kan hij dan even doorgereden/ gecorrigeerd worden door een prof.

Zonnebloem24
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:52

grauwman schreef:
Wat is het probleem waardoor het als projectpaard wordt bestempeld? Ik ben altijd benieuwd wat zo'n dier doet. Is proefrijden wel een optie? Raakt dier niet extra van slag?

Heb het vorig jaar op stal gezien met een project je krijgt nl de meest overschatte manege ruiters die denken dat ze dit wel kunnen. Gelukkig geen ernstige ongelukken tijdens het proefrijden behalve zand happen en deuk in de ego van de ruiter


Bij gebrek aan leiderschap trekt het paard haar eigen plan,dat is meestal staken.
Dus bij een niet consequente ruiter loopt het gewoon niet.
Maar zet je het paard aan het werk kan het ook nog wel eens een sprintje trekken.

Proefrijden kan dus wel, is niet gevaarlijk maar je moet dus wel kunnen rijden (of niet en accepteren dat het paard dan niet loopt).

Het is geen paard met bijzonder papier en eigenaar heeft het paard al 3 jaar.
Het is wel gewoon karakter en dat matcht niet met eigenaar.
Ik ga er vanuit dat het uiteindelijk een fijn paard wordt, maar geen combi is met deze ruiter.

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:00

Ik heb ooit een project verkocht. Heb het eerlijke verhaal verteld en mensen niet laten proefrijden want ik kon niet inschatten of ze handig genoeg waren en ik wou geen ongelukken.
(Had hem al bij een prof staan die me aanraadde er niet meer zelf op te gaan met mijn fysieke mankementen.)

Gelukkig een heel fijn huisje in de buurt gevonden waar ze lekker met hem aan de slag zijn gegaan, is helemaal goed gekomen.

Sky_As

Berichten: 4727
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:16

Zonnebloem24 schreef:
grauwman schreef:
Wat is het probleem waardoor het als projectpaard wordt bestempeld? Ik ben altijd benieuwd wat zo'n dier doet. Is proefrijden wel een optie? Raakt dier niet extra van slag?

Heb het vorig jaar op stal gezien met een project je krijgt nl de meest overschatte manege ruiters die denken dat ze dit wel kunnen. Gelukkig geen ernstige ongelukken tijdens het proefrijden behalve zand happen en deuk in de ego van de ruiter


Bij gebrek aan leiderschap trekt het paard haar eigen plan,dat is meestal staken.
Dus bij een niet consequente ruiter loopt het gewoon niet.
Maar zet je het paard aan het werk kan het ook nog wel eens een sprintje trekken.

Proefrijden kan dus wel, is niet gevaarlijk maar je moet dus wel kunnen rijden (of niet en accepteren dat het paard dan niet loopt).

Het is geen paard met bijzonder papier en eigenaar heeft het paard al 3 jaar.
Het is wel gewoon karakter en dat matcht niet met eigenaar.
Ik ga er vanuit dat het uiteindelijk een fijn paard wordt, maar geen combi is met deze ruiter.


en het paard is door de medische molen geweest? Dus dat ze zeker weten dat het "tussen de oren" zit, en niet dat het op pijn is?
(bijv. bij kissing spines/ andere rug of nekproblemen, kunnen ze dat soort symptomen laten zien)
Zeker als ze aan de ene kant staken, en vervolgens dus wel eens eruit naaien als ze dan wel aan het werk gezet worden.

Mocht het paard gezond zijn, dan is het idd wel een project, en afhankelijk van het talent wel of niet de moeite hem even fatsoenlijk door te laten rijden......Alhoewel aanleg dan vaak wel een ding blijft zijn. Dus als verkoper is het soms gunstiger ze dan gewoon it is, as it is te verkopen, dan om ze goed te krijgen en dan vervolgens blijkt bij de koper het gedrag er toch nog niet helemaal uit te zijn, dan krijg je alleen maar meer gezeik dan wanneer mensen weten dat ze een dier kopen die weleens durft te staken.

Zonnebloem24
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:26

Sky_As schreef:
en het paard is door de medische molen geweest? Dus dat ze zeker weten dat het "tussen de oren" zit, en niet dat het op pijn is?
(bijv. bij kissing spines/ andere rug of nekproblemen, kunnen ze dat soort symptomen laten zien)
Zeker als ze aan de ene kant staken, en vervolgens dus wel eens eruit naaien als ze dan wel aan het werk gezet worden.

Mocht het paard gezond zijn, dan is het idd wel een project, en afhankelijk van het talent wel of niet de moeite hem even fatsoenlijk door te laten rijden......Alhoewel aanleg dan vaak wel een ding blijft zijn. Dus als verkoper is het soms gunstiger ze dan gewoon it is, as it is te verkopen, dan om ze goed te krijgen en dan vervolgens blijkt bij de koper het gedrag er toch nog niet helemaal uit te zijn, dan krijg je alleen maar meer gezeik dan wanneer mensen weten dat ze een dier kopen die weleens durft te staken.

Ja 3 jaar geleden bij aankoop röntgen gekeurd en nog geen jaar geleden nog eens volledig door de molen gehaald. Ook in overleg met dierenarts wel eens 3 weken op zware pijnstillers gehad om te kijken of dit misschien verschil zou maken en er wellicht toch ergens pijn zou zitten.
Maar is ook in de omgang nogal dominant dus zowel onder het zadel als vanaf de grond een heeft het paard een consequent iemand nodig.
Het staken begint wanneer het paard aan het werk wordt gezet, komt in verzet en ben je consequent met je hulpen dan is er niets meer aan de hand, loopt het paard als een zonnetje en doet alles voor je.
En dat gaat op en aan, dan gaat het weken of maanden goed en is er niets aan de hand en vervolgens weer terug bij af.

Ze neigt inderdaad om het paard toch met een eerlijk verhaal te koop te zetten, echter lastig omdat mensen zichzelf soms overschatten en denken dat ze het dat er wel 'eventjes' uit krijgen.

Sky_As

Berichten: 4727
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:52

ja oke, maar als je het dier eerlijk verkoopt, dan is het aan de mensen zelf om zich daar in staat voor te achten. En dan weten ze wat ze kopen.
Met dit verhaal, zou ik het paard idd als project verkopen, en niet door laten trainen. Kans dat hij het op een nieuw adres ook gaat proberen is dan aanwezig, en als hij dan als "braaf" Verkocht is, kun je gezeur krijgen.

Als je gewoon met eerlijk verhaal verkoopt, is het grof gezegd het probleem van de nieuwe eigenaar.....die weten dan wat ze kopen.

c_alsemgeest

Berichten: 20673
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:57

Is het een merrie? Bij het verhaal zou ik toch even de eierstokken laten checken voordat je het te koop zet. Veel vertonen zulk gedrag met cystes/tumoren aan de eierstokken.
Dan kan je dat uitsluiten en weet je iig zeker dat je het verkoopt met inderdaad alleen gedrags problemen.

Verder zou ik vooral heel eerlijk zijn. Het klinkt niet als heel gevaarlijk gedrag, dus zou er wel mensen op laten proefrijden mits je een beetje kan toetsen of ze kunnen rijden. (Filmpjes oid)

MarjanB

Berichten: 16462
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:14

Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:22

MarjanB schreef:
Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]


Gewoon uit interesse… hoe heb je dit gedrag er dan uit gekregen? :)

Zonnebloem24
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:22

c_alsemgeest schreef:
Is het een merrie? Bij het verhaal zou ik toch even de eierstokken laten checken voordat je het te koop zet. Veel vertonen zulk gedrag met cystes/tumoren aan de eierstokken.
Dan kan je dat uitsluiten en weet je iig zeker dat je het verkoopt met inderdaad alleen gedrags problemen.

Verder zou ik vooral heel eerlijk zijn. Het klinkt niet als heel gevaarlijk gedrag, dus zou er wel mensen op laten proefrijden mits je een beetje kan toetsen of ze kunnen rijden. (Filmpjes oid)

Nee een ruin inmiddels, ze kocht hem als brave hengst maar toch laten ruinen na een halfjaar omdat hij toch niet zo braaf was.
Vind het niet heel slim om als onzekere ruiters een hengst te kopen, maar goed.

Denk inderdaad dat ze wel even moet doorvragen naar het niveau van de ruiter.

Wat fijn zo'n succesverhaal Marjan!

Padoertje
Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:34

Sky_As schreef:
ja oke, maar als je het dier eerlijk verkoopt, dan is het aan de mensen zelf om zich daar in staat voor te achten. En dan weten ze wat ze kopen.
Met dit verhaal, zou ik het paard idd als project verkopen, en niet door laten trainen. Kans dat hij het op een nieuw adres ook gaat proberen is dan aanwezig, en als hij dan als "braaf" Verkocht is, kun je gezeur krijgen.

Als je gewoon met eerlijk verhaal verkoopt, is het grof gezegd het probleem van de nieuwe eigenaar.....die weten dan wat ze kopen.


Dit zou ik ook doen. Als je paard door laat trainen en daar gaat het goed, want handige ruiter, dan is de kans groot dat het staken terugkomt bij een koper die zichzelf overschat heeft. Scheelt je trainingsgeld en een hoop gedoe achteraf.

Mijn Gribaldi was ook zo’n slimmerik en kon je echt een bepaald gevoel geven waarvan je dacht ‘nu afstappen’. Veel trapten erin wat het dominante gedrag versterkte. Ik heb vanaf het begin geloofd in dat dier en uiteindelijk heerlijk met hem gewerkt. Het meisje waaraan ik hem heb verkocht had ook pit, anders was het gedrag echt wel weer teruggekomen. Sommige paarden hebben echt een mentaal sterke ruiter nodig, dus wie weet komt er straks een match en heeft iemand er een leuk paard aan.

MarjanB

Berichten: 16462
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:39

Poekkie schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]


Gewoon uit interesse… hoe heb je dit gedrag er dan uit gekregen? :)


Grondwerk, duidelijkheid, paard los laten maken en lol maken. Het was wel echt een proces en soms zoeken. Oud eigenaar was onzeker en zodra ze bij mij ging staan draaide ik dr om en ze mocht of vooruit of op de cirkel. Dat snapte ze heel snel :+ en niet teveel in 1 keer vragen. Been is lopen, niet tegelijk van voor er aan. Grondwerk is de voorbereiding er op.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:12

Sky_As schreef:
ja oke, maar als je het dier eerlijk verkoopt, dan is het aan de mensen zelf om zich daar in staat voor te achten. En dan weten ze wat ze kopen.
Met dit verhaal, zou ik het paard idd als project verkopen, en niet door laten trainen. Kans dat hij het op een nieuw adres ook gaat proberen is dan aanwezig, en als hij dan als "braaf" Verkocht is, kun je gezeur krijgen.

Als je gewoon met eerlijk verhaal verkoopt, is het grof gezegd het probleem van de nieuwe eigenaar.....die weten dan wat ze kopen.


Dat lijkt mij ook het beste.

Iemand die ik ken had zo,n project paard in training gezet. Gedrag was er helemaal uit, wel bij verteld bij verkoop. Uiteindelijk kwam het gedrag terug bij de nieuwe eigenaren en kreeg ze alsnog gezeik en gedreig. Dus naast dat het enorm veel geld gekost had wat er niet meer uit te halen was leverde het niks op. Het is beter dat een handig iemand hem koopt zoals een Marjan.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-04-24 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:12

anjali schreef:
grauwman schreef:
Wat is het probleem waardoor het als projectpaard wordt bestempeld? Ik ben altijd benieuwd wat zo'n dier doet. Is proefrijden wel een optie? Raakt dier niet extra van slag?

Heb het vorig jaar op stal gezien met een project je krijgt nl de meest overschatte manege ruiters die denken dat ze dit wel kunnen. Gelukkig geen ernstige ongelukken tijdens het proefrijden behalve zand happen en deuk in de ego van de ruiter

Ik vind toch wel dat het mogelijk moet zijn dat een ingereden paard zonder medische problemen een potentiele koper een proefrondje kan laten rijden zonder deze te laten zandhappen! En zeker een simpele manegeruiter die toch niets bijzonders van het paard zal vragen.


Vind ik zeker niet, juist een manegeruiter niet, een simpele manegeruiter is voor niet elk paard zo simpel. Daarom is het voor maneges lastig om goede manegepaarden te vinden, juist omdat veel paarden het niet kunnen.
Ze vragen misschien niet bewust iets bijzonders, maar regelmatig onbewust wel. Tegenstrijdige hulpen, te grove hulpen, niet genoeg balans of geen goede onafhankelijke zit.
Helemaal bij een project paard, maar ook simpel een wat groener paard oid is dat echt gewoon niet handig en dat is niet een fout van het paard of een gebrek.

ikke

Berichten: 37576
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:33

MarjanB schreef:
Grondwerk, duidelijkheid, paard los laten maken en lol maken. Het was wel echt een proces en soms zoeken. Oud eigenaar was onzeker en zodra ze bij mij ging staan draaide ik dr om en ze mocht of vooruit of op de cirkel. Dat snapte ze heel snel :+ en niet teveel in 1 keer vragen. Been is lopen, niet tegelijk van voor er aan. Grondwerk is de voorbereiding er op.

Ja, maar daar kon je aan de kop al zien dat het geen foute was.

Te veel druk erop, al dan niet in combi met onvoldoende capaciteiten/talent/begeleiding, is best wel vaak de oorzaak van allerlei raar gedrag.

De meesten zijn niet zoals Tante Taart :D want ja, de verkoper was een springert en Tante Taart kan vanalles maar springen staat niet in haar talentenlijst :D :D
Dat heeft vast bij gedragen aan het besluit om het paard niet mee te emigreren naar Zweden :j

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:13

Heeft iemand ervaring met een handelaar uit Almkerk?
Ik heb dar een leuk paardje gezien maar ik dacht eerder ergens bericht gezien te hebben dat je daar ver vandaan moest blijven.
Ik weet ondertussen niet meer goed wie nog te vertrouwen is.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:35

Tieme schreef:
Heeft iemand ervaring met een handelaar uit Almkerk?
Ik heb dar een leuk paardje gezien maar ik dacht eerder ergens bericht gezien te hebben dat je daar ver vandaan moest blijven.
Ik weet ondertussen niet meer goed wie nog te vertrouwen is.


Even gegoogled en dat klinkt niet positief dus dat doen we dus niet...

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:07

MyWishMax schreef:
pol013 schreef:
Nee zo werkt het niet.
Hat kan op een vrij onschuldige plek zitten én makkelijk operabel zijn. Of op een heel ernstige plek zitten en moeilijk operabel zijn. En alle andere variaties daarop.

Ik weet dat er een hele stroming is die alles aan OCD's uit het paard wil hebben. In hoeverre dat vooral door commercie gedreven is (verkoop) durf ik niet in te schatten. Maar er zijn ook massa's ervaren dierenartsen die helemaal niet zo operatie-graag zijn omdat ze er veel te weinig problemen van tegen komen.

Het paard wat ik kocht op 2,5 jarige leeftijd, die op de herhaal foto's nog steeds netjes was, had een onschuldige plek én makkelijk operabel.

En om over dat doel te spreken: mijn paarden worden niet bepaald braafjes alleen rondjes door het bos gestapt.


Ik ken dan weer geen verkoper die niet aangeeft dat het gunstige plekken zijn als dat zo is. Juist omdat geen operatie nodig hebben een pluspunt kan zijn. Dus jij kan vinden dat het niet zo werkt, mijn ervaring is wel anders qua verwoorden. Juist ook vanuit de verkopers gezien.
Ook qua last/schade trouwens. Daarom meteen het advies met eigen DA te overleggen waar je vertrouwen in hebt. En daarom dat ik er tegenin ga dat iemand zegt dat vrijwel altijd ingekapseld en geen last geeft. Dat kan je niet zeggen op basis van deze informatie, zeker niet als geen DA. Er is hier helemaal niet bekend of het ingekapseld is en op een gunstige plek zit.


Daarom schreef ik erna ook dat je altijd moet overleggen met je eigen arts.
En vrijwel altijd ingekapseld is niet altijd. Dus een dubbel check is altijd goed

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:09

Tieme schreef:
Tieme schreef:
Heeft iemand ervaring met een handelaar uit Almkerk?
Ik heb dar een leuk paardje gezien maar ik dacht eerder ergens bericht gezien te hebben dat je daar ver vandaan moest blijven.
Ik weet ondertussen niet meer goed wie nog te vertrouwen is.


Even gegoogled en dat klinkt niet positief dus dat doen we dus niet...


Daar zit pompveld ook handelend onder andere naam iets met euro horse meen ik .
Toevallig had ik een pompveld pony en die van mijn dochter is het ook
Alleen wij hebben ze via tussen handelaar gekocht.
Beide pony,s was wel werk aan in het begin maar zijn sterke gezonde pony,s
Er zit ook best wat ongeschikte tussen daar

ikke

Berichten: 37576
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:08

Zinzi_jewel schreef:
Daar zit pompveld ook handelend onder andere naam iets met euro horse meen ik .
Toevallig had ik een pompveld pony en die van mijn dochter is het ook
Alleen wij hebben ze via tussen handelaar gekocht.
Beide pony,s was wel werk aan in het begin maar zijn sterke gezonde pony,s
Er zit ook best wat ongeschikte tussen daar

Dat is het punt bij dergelijke handelaren. Er zit best weleens wat goeds tussen maar dat is mazzel of iemand met een geoefend oog die de pareltjes er tussenuit vist.

Die halen zelden of nooit het nieuws en de fora maar alle ellende des te meer.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:39

Zinzi_jewel schreef:
Tieme schreef:
[quote="Tieme"
Heeft iemand ervaring met een handelaar uit Almkerk?
Ik heb dar een leuk paardje gezien maar ik dacht eerder ergens bericht gezien te hebben dat je daar ver vandaan moest blijven.
Ik weet ondertussen niet meer goed wie nog te vertrouwen is.
[/quote

Even gegoogled en dat klinkt niet positief dus dat doen we dus niet...


Daar zit pompveld ook handelend onder andere naam iets met euro horse meen ik .
Toevallig had ik een pompveld pony en die van mijn dochter is het ook
Alleen wij hebben ze via tussen handelaar gekocht.
Beide pony,s was wel werk aan in het begin maar zijn sterke gezonde pony,s
Er zit ook best wat ongeschikte tussen daar


Eigenaar van Pompveld zit er niet meer op. Maar iemand anders. Pb maar voor info.

Babootje

Berichten: 26308
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:20

Sky_As schreef:
en het paard is door de medische molen geweest? Dus dat ze zeker weten dat het "tussen de oren" zit, en niet dat het op pijn is?
(bijv. bij kissing spines/ andere rug of nekproblemen, kunnen ze dat soort symptomen laten zien)
Zeker als ze aan de ene kant staken, en vervolgens dus wel eens eruit naaien als ze dan wel aan het werk gezet worden.

Mocht het paard gezond zijn, dan is het idd wel een project, en afhankelijk van het talent wel of niet de moeite hem even fatsoenlijk door te laten rijden......Alhoewel aanleg dan vaak wel een ding blijft zijn. Dus als verkoper is het soms gunstiger ze dan gewoon it is, as it is te verkopen, dan om ze goed te krijgen en dan vervolgens blijkt bij de koper het gedrag er toch nog niet helemaal uit te zijn, dan krijg je alleen maar meer gezeik dan wanneer mensen weten dat ze een dier kopen die weleens durft te staken.


Zonnebloem24 schreef:
Ja 3 jaar geleden bij aankoop röntgen gekeurd en nog geen jaar geleden nog eens volledig door de molen gehaald. Ook in overleg met dierenarts wel eens 3 weken op zware pijnstillers gehad om te kijken of dit misschien verschil zou maken en er wellicht toch ergens pijn zou zitten.
Maar is ook in de omgang nogal dominant dus zowel onder het zadel als vanaf de grond een heeft het paard een consequent iemand nodig.
Het staken begint wanneer het paard aan het werk wordt gezet, komt in verzet en ben je consequent met je hulpen dan is er niets meer aan de hand, loopt het paard als een zonnetje en doet alles voor je.
En dat gaat op en aan, dan gaat het weken of maanden goed en is er niets aan de hand en vervolgens weer terug bij af.

Ze neigt inderdaad om het paard toch met een eerlijk verhaal te koop te zetten, echter lastig omdat mensen zichzelf soms overschatten en denken dat ze het dat er wel 'eventjes' uit krijgen.


Is er al eens geprobeerd om de merrie op regumate te zetten om te kijken of het hormoongerelateerd is?

*edit* niet meer aan de orde; ik had ook de indruk dat het een merrie was. :D

Hoe lang geleden is hij geruind? Het hengstengedrag kan bij laat ruinen nog wel eens lang in het systeem blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-04-24 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26308
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:23

MarjanB schreef:
Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]


Wat gebeurt er als je het paard meer op de achterhand zet?

MarjanB

Berichten: 16462
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:36

Babootje schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]


Wat gebeurt er als je het paard meer op de achterhand zet?


Zo ver ben ik nog niet, heb van de winter misschien 20 keer kunnen rijden en nu is het weer een zwembad. Maar mag er gewoon aan zitten en ben niet zo van we trekken een paard op de achterhand. Daar komen we vanzelf wel door tempo wisselingen en sterker worden. Het is een springpaard met korte hals en wat neerwaarts gebouwd. En op de foto loopt ze correct qua beenzetting en halslengte. Dus het begin is er.

En speciaal voor jou nog twee momenten uit een filmpje

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 18-04-24 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt