Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:08

Hettieheks schreef:
https://www.facebook.com/groups/eropuit ... 716441524/

Zo triest dit, een vrouw die zich zorgen maakt, wordt gewoon uitgelachen. En mensen die tegen de wolf zijn worden voor van alles en nog wat uitgemaakt. Inmiddels zijn er wat reacties verwijderd volgens mij. Maar het is alsnog om te huilen!

Alle fabels komen voorbij.. het is echt wachten tot het gruwelijk mis gaat nu.


ik had het ook gelezen inderdaad. En zelfs over de reacties van de dame die oorspronkelijk uit een oost-europees land komt wordt vrolijk heengewalst. Maar ongeacht wat er wel of niet waar is, vwb wolven en honden weten we het nog niet eens zeker want er is (nog...) nooit iets echt gebeurd hier: de angst van een ander belachelijk maken slaat gewoon nergens op en is al helemaal niet constructief. Maar goed, de hele wolvendiscussie is niet constructief, niet vanuit de "tegen"kant en ook niet vanuit de "pro"kant.
Wat mijzelf IRL wel opvalt: als ik in Ermelo in/rond de bossen loop spreek ik ook regelmatig andere hondeneigenaren, meest "locals" tot nu toe. En daarvan is er nog niet één geweest zie zich ook maar een beetje zorgen maakt om een eventuele wolf tegen te komen. Die laten ook gewoon de honden nog lekker los struinen. Daar loop ik dan, als randstadtertje met m'n (sowieso altijd al) aangelijnde hond en al m'n verdedigingsmiddelen :\

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:35

Voor de mensen in Limburg en Brabant;

9 schapen gedood in Zonhoven (B)
Citaat:
15-04-2024
Wéér 9 schapen gedood in Zonhoven, Limburg, België
18 schapen gedood in 2 dagen op amper 14 km afstand

Rapport op de kaart:
https://ep-map.com/report/28288

Locatie van de aanval (NIET exact!)
https://ep-map.com/map?lat=51.00671&lng ... port=28288

Pas op uw dieren!

https://ep-map.com

U heeft een wolf gezien of een vermoedelijke wolfaanval gehad?
U heeft foto's, videomateriaal of andere informatie? OF
U hebt een fout opgemerkt, een misplaatst rapport gevonden (en kunt de juiste locatie aangeven middels een coördinaat) of aanvullende gegevens voor in een rapport?
✅️ Mail epmregistratie@gmail.com OF Pb ons via Messenger

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding


Afbeelding
Bron EPM
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=4 ... 4155413975

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:37

Elisa2 schreef:
Nee het is niet dezelfde plek, dat sowieso niet.

Morgen kom ik weer in de buurt dan kan ik even kijken of mijn vermoeden klopt en zoja dan kan ik het toelichten. Ik weet in ieder geval de straat.


Mijn vermoeden klopte, waar er drie pony's stonden staat er nu nog een. Waar de tweede is weet ik niet, misschien gewond?
Wat mij wel verbaasd is dat er schuren genoeg zijn, ik hoop dus dat de overgebleven pony nu s"nachts wel op stal gaat anders vrees ik dat dit een volgend slachtoffer wordt.

Sandra, zijn die mensen wel op de hoogte van alle wolf voorvallen daar?

Wintu

Berichten: 2991
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:41

Elisa2 schreef:
Elisa2 schreef:
Nee het is niet dezelfde plek, dat sowieso niet.

Morgen kom ik weer in de buurt dan kan ik even kijken of mijn vermoeden klopt en zoja dan kan ik het toelichten. Ik weet in ieder geval de straat.


Mijn vermoeden klopte, waar er drie pony's stonden staat er nu nog een. Waar de tweede is weet ik niet, misschien gewond?
Wat mij wel verbaasd is dat er schuren genoeg zijn, ik hoop dus dat de overgebleven pony nu s"nachts wel op stal gaat anders vrees ik dat dit een volgend slachtoffer wordt.

Sandra, zijn die mensen wel op de hoogte van alle wolf voorvallen daar?


Dat soort mensen snap ik dan dus niet. Heb je schuren bij huis, laat je ponies buiten staat terwijl het smoort van de aanvallen op ponies.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:44

Ik moet wel eerlijk zeggen, ik weet niet wanneer de aanval is geweest. Ik ga uit van s"nachts maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor de rest eens, er zijn mogelijkheden genoeg daar in ieder geval om ze binnen te zetten.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:45

Maar stonden en staan die pony’s wel buiten ‘s nachts?

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:49

Volgens mij wel, maar zal daar nog eens achteraan gaan.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:07

Elisa2 schreef:
Sandra, zijn die mensen wel op de hoogte van alle wolf voorvallen daar?


Dat heb ik eigenlijk nog nooit specifiek gevraagd, omdat ik daar eigenlijk gewoon vanuit ben gegaan. Maar misschien ben ik iets te naïef om te denken dat de mensen die er wonen alle ellende op wat voor manier ook wel mee krijgen.
Maar niemand had er ooit nog een gezien, op 1 vrouw na. Maar die vond het ook niet zo'n punt, haar hond zat alleen maar achter dezelfde ree aan als die wolf en verder gebeurde er niks 8)7

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:13

Het zal je verrassen hoeveel mensen midden in wolven gebied er weinig of nog minder van weten.
Veelal omdat ze geen dieren hebben, niet aan whatsapp en sociale media doen, of gewoon omdat het nog niet aan de orde is geweest in hun belevingswereld.
En sommigen steken bewust de kop in het zand. Maar denk dat er ook veel denken, ach er loopt wild en er zijn schapen in de buurt, dus onze wei loopt ie wel voorbij.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:17

ja kan ook natuurlijk. Nou heb ik het specifiek over het lopen met de hond in het bos he, ik weet dus niet of die mensen dieren buiten hebben lopen. Maar goed, er wordt vaak gezegd dat het de mensen uit de Randstad zijn die ofwel pro zijn ofwel er te makkelijk over denken, maar dat is dus zeker niet per definitie zo

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:20

Sprak pas nog iemand.. Heeft 2 paarden.
Maar ze pakken toch geen grote dieren?
Toen gaf ik aan ongeveer 1,5- 2 km vanaf jou grote drachtige koeien schrok hij zich rot.
Daar had hij niks van meegekregen.

Nee precies dat is het hem nu juist... Dat word zoveel mogelijk stil gehouden.

Maar oh wee de hond die vorige week een lammetje had. Dat komt groot in het nieuws. Daar is wel ruimte voor betreft tijd of plek in de krant

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:21

Elisa2 schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik weet niet wanneer de aanval is geweest. Ik ga uit van s"nachts maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor de rest eens, er zijn mogelijkheden genoeg daar in ieder geval om ze binnen te zetten.

Wij hebben 2 paarden en 2 stallen en toch ga ik ze echt niet binnen zetten. Het risico dat er dan ongelukken komen is veel groter ;( de stallen zijn compleet dicht als het luik dicht gaat, ze kunnen elkaar niet zien ook.

Ik zou het niet op prijs stellen als iemand 'er achter aan gaat'/gaat controleren wat ik met mijn dieren doe in dit geval. :o

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:24

Elisa2 schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik weet niet wanneer de aanval is geweest. Ik ga uit van s"nachts maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor de rest eens, er zijn mogelijkheden genoeg daar in ieder geval om ze binnen te zetten.


Misschien zijn die schuren van een andere eigenaar?

Ik ken hier ook mensen waarvan de paarden geen mogelijkheid hebben om binnen te staan en waarvan de naaste buren ongetwijfeld wel binnenruimte hebben...maar niet iedereen verschaft andermans dieren onderdak of heeft daar de ruimte voor.

Zelf ben ik wel bereid om een deel van mijn schuur te ontruimen als er dieren van een ander in nood zouden zitten, voor mijn eigen dieren heb ik al maatregelen getroffen :(:)

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:24


Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:28

DuoPenotti schreef:
Nee precies dat is het hem nu juist... Dat word zoveel mogelijk stil gehouden.

Maar oh wee de hond die vorige week een lammetje had. Dat komt groot in het nieuws. Daar is wel ruimte voor betreft tijd of plek in de krant


Zit wat in, ik volg bewust meerdere FB groepen en zie dus in elk geval de meeste meldingen wel.

Vwb honden: shoot me, het een is net zo erg als het ander, maar dat zijn naar mijn mening twee verschillende dingen, en een aanval door een hond is in elk geval iets wat vrij simpel te voorkomen is. En als iedereen z'n hond nou eens gewoon aan de lijn zou houden, wat natuurlijk nooit gaat gebeuren, ontneem je in elk geval degenen die min of meer standaard roepen dat "het wel weer een hond geweest zal zijn" grotendeels hun munitie.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:29

@macs, dat controleren gebeurt nu al.
Sommige mensen maken er een camper trip van of gaan dagje rondfietsen van om alles op de foto te zetten.

Sommige mainstream media zijn erg volhardend om zo min mogelijk over zeker de grote aanvallen te plaatsen, wat dat betreft is Facebook toch een belangrijke bron.

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:31

Van mij mag er van mij per direct een aanlijn plicht komen in heel Nederland. Op de afgezet veldjes na.
Te veel idioten die helemaal niet weten hoe ze een hond moeten opvoeden. Jammer dan voor die dat wel kunnen.

Maar de manier van berichtgeving is zo raar. Lijkt meer op aandacht af houden in hoeveel dieren er al zijn gedood door de wolf.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:35

DuoPenotti schreef:
Van mij mag er van mij per direct een aanlijn plicht komen in heel Nederland. Op de afgezet veldjes na.
Te veel idioten die helemaal niet weten hoe ze een hond moeten opvoeden. Jammer dan voor die dat wel kunnen.

Maar de manier van berichtgeving is zo raar. Lijkt meer op aandacht af houden in hoeveel dieren er al zijn gedood door de wolf.


Daar ben ik het 100% mee eens!

Misschien dat de berichtgeving nog gaat veranderen als het draagvlak voor de wolf verder zakt?

Wintu

Berichten: 2991
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:41

Macs schreef:
Elisa2 schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik weet niet wanneer de aanval is geweest. Ik ga uit van s"nachts maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor de rest eens, er zijn mogelijkheden genoeg daar in ieder geval om ze binnen te zetten.

Wij hebben 2 paarden en 2 stallen en toch ga ik ze echt niet binnen zetten. Het risico dat er dan ongelukken komen is veel groter ;( de stallen zijn compleet dicht als het luik dicht gaat, ze kunnen elkaar niet zien ook.

Ik zou het niet op prijs stellen als iemand 'er achter aan gaat'/gaat controleren wat ik met mijn dieren doe in dit geval. :o


En zo zie je maar dat er niet enkel mensen zijn die niet beter weten, maar ook een categorie mensen die het risico neemt met zijn dieren, omdat ze op stal staan risicovoller vinden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:43

Dat begrijp ik ook niet zo...je kunt toch tralies maken in plaats van een dicht luik?
En binnen is er vast ook wel iets aan te passen?
Waar een wil is...

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:48

Voor mij is dat ooit een reden geweest om mijn veulens die ik toen had en 24/7 buiten stonden wel af en toe op stal te zetten.
Niet voor de wolf, want die was er toen niet, maar wel omdat je nooit eens weet waarom ze op stal moeten.

Maar ik denk dat er best veel paarden zijn waar die training niet bij gedaan is omdat het baasje anti stal is.
En ja die paarden maken zich compleet gek op stal.
En vervolgens trappen er nog wat mensen dat het zo belachelijk is dat ze niet binnen staan...

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:50

Ik snap de denkwijze van Macs wel.
Ook al heb je tralies, paarden en andere dieren kunnen ontzettend in paniek raken als ze iets buiten hun veilige ruimte zien en of ruiken met alle gevolgen van dien.

Ik stel me voor dat een wolf toch eens tegen de deur sprint en er aan krabt.

Paar jaar geleden stond er een wolf bij mensen bij in de buurt aan de schuur te snuffelen, die had in de gaten dat daar alpaca’s in stonden.
Schuur pal naast woonhuis/keukenraam.
Beest was niet onder de indruk van de buitenlamp en dat bewoonster door het keukenraam keek.
Schuur zat gelukkig potdicht.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:51

Ik trap niet, hoor, vraag me alleen af waarom er geen aanpassingen mogelijk zijn?

En inderdaad is het een stukje opvoeding wat ook bij ziekte wel van pas kan komen ;)

Afanaisa91

Berichten: 1346
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:51

Puur statistisch gezien is het risico op een wolvenaanval momenteel nog heel klein.


Shirley schreef:
Elisa2 schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik weet niet wanneer de aanval is geweest. Ik ga uit van s"nachts maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor de rest eens, er zijn mogelijkheden genoeg daar in ieder geval om ze binnen te zetten.


Misschien zijn die schuren van een andere eigenaar?

Ik ken hier ook mensen waarvan de paarden geen mogelijkheid hebben om binnen te staan en waarvan de naaste buren ongetwijfeld wel binnenruimte hebben...maar niet iedereen verschaft andermans dieren onderdak of heeft daar de ruimte voor.

Zelf ben ik wel bereid om een deel van mijn schuur te ontruimen als er dieren van een ander in nood zouden zitten, voor mijn eigen dieren heb ik al maatregelen getroffen :(:)


Dat vind ik heel lief, liep daar van de week ook over na te denken. Maar eigenlijk is het van de zotte dat dat onderling geregeld moet worden.
Ik zou een landelijk opvangpunt het meest passend vinden. Een tijdelijke plek om dieren veilig onder te brengen tot de doortrekker weg is of mensen maatregelen hebben kunnen treffen. SSB heeft prachtig grote schuren en boerderijen in eigendom, just saying O:)

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:52

Wordt zeker niet zo opgevat Shirley hoor.