Paniek om koliek op zondagavond

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Paniek om koliek op zondagavond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 21:54

Gisteravond nog eventjes naar de stal om hooi te geven voordat ik om 21.00 uur naar een afspraak moest. Daar aangekomen merkte ik dat Bailey lag te slapen en dat hij niet zo snel opstond als normaal.
Maar toen ik een beetje hooi in zijn ruif deed kwam hij overeind, ondertussen gaf ik de rest van de paardjes hun hooi en kwam weer terug bij Bailey, die was weer gaan liggen en reageerde heel sloom.
Toen kwam langzaam de paniek naar boven...S*h*i*t hij is ziek!! en volgens mij nog erg ook!
Bailey is mijn eerste paard en veel verstand heb ik er nog niet van en daarom ben ik ook zo blij dat Vera me altijd bijstaat met goede raad en adviezen. Van haar had ik gehoord dat een paard met koliek meteen overeind moet komen en dat je die nooit moeten laten liggen.
Maar wat ik ook probeerde ik kreeg hem niet meer overeind. Heel snel Vera mobiel gebeld voor telefonische hulp want ze was ergens op visite. "Ja probeer hem overeind te krijgen en ik kom eraan" was haar antwoord. Ik nog meer in paniek want hoe kreeg ik hem nou in godsnaam weer op zijn benen? En ik was zo verschrikkelijk bang dat hij dood zou gaan als het mij niet lukte. Wat ik geprobeerd heb weet ik allemaal niet meer maar hij stond net toen Vera de stal al binnenkwam, dat had nog geen paar minuten geduurd!
Bleek dat ze net thuiskwam dat ik haar belde, jemig wat was ik blij!!
Vera gauw Bailey getemperatuurd en dat was idioot hoog, "ik ga nu meteen de DA bellen" riep ze, "hou Bailey overeind!".
De DA zou met een half uur bij ons zijn en ondertussen stond ik net zo hard te trillen van de zenuwen als Bailey van de 'waarschijnlijke' koliek, dus Vera moest Bailey maar ook mij proberen rustig te krijgen.
Gelukkig is Vera niet zo snel van haar stuk te krijgen en had ze Bailey redelijk snel onder controle, alleen om de zoveel tijd liet hij zich bijna in elkaar zakken van de pijn. En zij weer tegen hem roepen en duwen dat hij overeind moest blijven. En ik daar maar staan, voor mijn gevoel helemaal nutteloos met die paniek die maar door mijn hele lijf heen gierde.
Vera nog een keer de temperatuur opgenomen en toen was het 37. Waarschijnlijk de eerste keer toch niet goed afgeslagen. Ondertussen kwam de buurvrouw langs met het verhaal dat ze al een paar uur een flink kabaal in de stal had gehoord en dat ze net van plan was om ons te waarschuwen.
Wat een ontzettend rot idee dat Bailey hier al een paar uur met pijn ligt te worstelen! Dat halve uur heeft een eeuwigheid geduurd voor mijn gevoel maar eindelijk daar was ze.. de DA! Gelukkig hoorde ze zijn darmen nog rommelen, waarschijnlijk was het krampkoliek, ze gaf hem een pijnstiller en darmstillegger, en daar moest hij op reageren.
En op dat moment zag je hem meteen weer opknappen, geweldig hoe snel dat ging. Wat een verschrikkelijke opluchting zeg, ik kon wel janken.
Na een paar uur moest ik nog even gaan kijken want dan was de pijnstiller uitgewerkt, om kwart voor een vannacht nog even heen gegaan en hij was nog steeds heel rustig en wilde heel graag eten. Maar dat mocht nog niet. Dus vanochtend om half 7 kreeg hij pas zijn eerste hap hooi weer naar binnen. Helaas moesten Vera en ik allebei werken vandaag maar Vera kon nog een gaatje vinden om heen en weer te rijden om even bij hem te kijken tussen de middag.
Gelukkig was het nog steeds goed en heeft ze hem met de rest nog even buiten in de paddock gezet, waar hij meteen begon te bokken als blijk dat hij echt weer beter was.
Achteraf blijkt dat je er niet altijd achter kan komen waar die koliek nou van gekomen is, maar misschien heeft Bailey gisteren van het ijs gegeten en is dat het geweest. Nou ja ik ben ontzettend blij dat het allemaal weer goed is gekomen, en ik wil Vera nog een keer bedanken voor haar hulp!
Ik ben weer een ervaring rijker maar hoop dit nooit meer mee te maken.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:03

Gelukkig dat alles nu weer goed is zeg!
Kan me voorstellen dat je zo in paniek raakte, het is je paard en tja... als die ziek wordt... Scheve mond

drie weken geleden heeft Cerise mijn paard ook 2x koliek gehad, op de maandag en de dinsdag.
Ze heeft dinsdag teveel stro naar binnen gekregen, dat vormde een prop in de darmen, dus kramp en ze wilde rollen maar kwam met haar achterhoef door de tralies heen!
Bij de kogel zat ze klem en zo is ze gevonden... Verdrietig

Ondanks de behoorlijke wond is alles goed gekomen, en nu loopt ze weer aardig.
Vijf dagen na de koliek moesten we haar ook nog verhuizen, en op haar nieuwe stal is gelukkig alles goed gegaan.
Daar krijgt ze ook elke dag zemelen waardoor haar darmen goed werken. Haar wond hebben we opnieuw de korsten tot bloedens toe moeten afhalen zodat het opnieuw en dan beter/mooier kon dichtgroeien.
Het zat in de buurt van de kogel en anders gaat dat 'trekken' natuurlijk.

Veel sterkte met je paard Nanouk, en een geluk dat het niet zo ernstig was. Heerlijk he als je een vriendin hebt die je zo helpen kan?
Heb ik ook, meerdere zelfs. Lovers
Geniet maar lekker van Bailey en hopelijk hoef je dit nooit meer mee te maken! Lachen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:20

arme bailey..
geef hem een dikke knuffel van mij!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:24

Hoi Nanouk, Ja wat kunnen ze je laten schrikken, die paarden. Vertel mij wat. Gelukkig was er gauw hulp en is zijn toestand snel verbeterd. Groet, Lies

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 01:41

Het lijkt wel of er op het moment veel koliek is.Een paard van een klant heeft ook koliek gekregen vanmiddag en we zijn op dit moment nog met haar in de weer.Haar verzorgster zit bij haar in de stal.Ook zij is heel sloom en krimpt af en toe in elkaar van de pijn.vanavond heeft ze een pijnstiller gehad en zonet weer.Ze heeft geen verhoging.De afgelopen weken heb ik vaak gelezen op bokt over paarden met koliek.Misschien toch een virus ;want 2 weken geleden hadden we er 2 op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:25

Beterschap met je patientje.
Ellendig hoor als zoiets je overkomt maar ookal zorg je nog zo goed voor je paard hij kan altijd een keer koliek krijgen. Als je er tijdig bij bent loopt het bijna altijd goed af.