knoflook nutteloos?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

knoflook nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 10:32

Mijn vriendin zit op de ISPH en ik vertelde haar dat ik Rio knoflook voer voor zijn luchtwegen. zij vertelde dat ze op school gehoord had dat knoflook niet goed zou zijn. Het volgende stuurde zij mij op:

'Knoflook is familie van de "loken", dit zijn uien. En daarvan is uit onderzoek gebleken dat als paarden er veel of langdurig van eten, de rode bloedcellen afgebroken worden en er dus een bloedarmoede ontstaat. Het is dus niet GOED voor ze, maar in grote of langdurige hoeveelheden SLECHT. Op de praktijk testen ze maar zelden dat een paard het nodig heeft en het dus op dat moment goed voor hem is.'

Wisten jullie dat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:22

nooit van gehoord. Ik weet dat knoflook bloed zuivert. Bij de paardendrogist was onlangs phoenegriek met knoflook en zeewier in de aanbieding, heb ik 2 zakken van gekocht om door het voer te doen van mijn paarden. Phoenegriek zou namelijk wel goed zijn van de luchtwegen en dat kunnen mijn paarden goed gebruiken want die krijgen bijna nooit frisse lucht.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 13:05

ik geef rio ook inderdaad foenegriek, maar dacht laat ik er ook wat knoflook bij doen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:21

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, knoflook is cholestrol verlaagd en bloedzuiverend!! Ik kan me niet voorstellen dat het echt slecht is..
Behalve als je er teveel van eet, maar dan is alles slecht voor je..
Net als dat je van pepernoten kanker kan krijgen, maar je moet wel 5 kilo per dag eten!! Wie doet dat nou..??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:23

overigens, kunnen paarden ook last van te hoog cholesterol hebben of zitten dergelijke vetten niet in hun voer?

youngster schreef:
Net als dat je van pepernoten kanker kan krijgen, maar je moet wel 5 kilo per dag eten!! Wie doet dat nou..??


Huh, iones als hij de kans krijgt! Maar zoveel krijgt hij niet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:51

het is maar wat er geleerd wordt op school. Ik zit op de Silverlinde en daar wordt geleerd dat knoflook bloedzuiverend werkt.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:38

dit is ook wat een voedingsconsulent van de PAVO ons vertelde dat we daar waren! en echt helpen doet het toch niet

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:54

Ik heb geleerd van de dierenarts dat knoflook geven slecht is. Pure knoflook dan he?

De poeders enzo kon ik wel gewoon geven. Maar pure knoflook dus niet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:57

mobick schreef:
Mijn vriendin zit op de ISPH en ik vertelde haar dat ik Rio knoflook voer voor zijn luchtwegen. zij vertelde dat ze op school gehoord had dat knoflook niet goed zou zijn. Het volgende stuurde zij mij op:

'Knoflook is familie van de "loken", dit zijn uien. En daarvan is uit onderzoek gebleken dat als paarden er veel of langdurig van eten, de rode bloedcellen afgebroken worden en er dus een bloedarmoede ontstaat. Het is dus niet GOED voor ze, maar in grote of langdurige hoeveelheden SLECHT. Op de praktijk testen ze maar zelden dat een paard het nodig heeft en het dus op dat moment goed voor hem is.'

Wisten jullie dat?


Het gaat hierbij waarschijnlijk om het eten van VERSE knoflook.
De knoflook die aan paarden wordt gegeven is gedroogd, en naar verhouding in kleine hoeveelheden.
Bij www.paarden.drogist.nl en 90% van de ruitersportzaken is het al jaren te koop, en wordt het nog steeds te koop aangeboden.
Er staan ook nog steeds geen waarschuwingen op de verpakkingen dus ik ga me daar ook niet druk om maken.

Cerise krijgt een eetlepel knoflookpoeder (ietsje minder denk ik) per dag door haar muesli.
Verder ook nog zemelen waar regelmatig lijnzaad door zit dankzij mijn lieve stalhoudster! Lovers Daardoor blijven haar darmpjes goed werken, ze heeft pas geleden 2 x koliek gehad.

De knoflook zorgt op langere termijn voor een sterkere weerstand en een betere doorbloeding.
Je kunt wel zeggen 'dat werkt niet' maar het is zowel bij mensen als bij dieren via onderzoeken wetenschappelijk aangetoond dat het dus WEL werkt.
Maar als je paard verkouden wordt en je verwacht binnen een weekje resultaat, tja... jammer dan. Het heeft tijd nodig, en het liefst moet je het gewoon het hele jaar door geven, niet alleen in de zomer tegen vliegen of in de winter tegen verkoudheid.
Verder nog: deze info komt van een arts. Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 15:28

ik was er zelf ook altijd van overtuigd dat het ontzettend goed is voor paarden, niet alleen voor de luchtwegen maar ook voor de bloedzuivering, zoals het ook bij de mens werkt.... vandaar dat het mij verbaasde...en dat wilde ik even met jullie delen.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:51

volgens mij werkt het wel hoor ,maar inderdaad in gedroogde vorm.
mijn shet die krijgt ook foenegriek met koflook en zeewier,en ze reageert daar heel goed op.
toen ik haat 2 maanden geleden kreeg was ze zeer stijf en had hele dikke beentjes,maar nu loopt ze veel lekkerder en heeft mooie dunne beentjes en dat komt mede door alle supplementen (denk ik)..



Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:55

Inderdaad ik heb ook altijd geleerd dat gedroogde knoflook wel goed is, maar verse niet.
Ik strooi altijd knoflook poeder door de mueslie samen met lijnzaadolie.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:48

en het weert de vliegen in de zomer...
ik dacht altijd baat het niet dan schaad het niet het is toch iets natuurlijks hoe slecht kan dat zijn?lijkt me vrij onschadelijk in kleine hoeveelheden.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:19

iets natuurlijks kan ook wel slecht zijn zoals bijv de pitjes van Taxusbessen. Maar een scheoje knoflookpoeder of knoflookolie is echt niet ongezond Knipoog

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:38

Knoflook verhoogd ook de weerstand van je paard.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:12

Knoflookpoeder heeft naast veel vitaminen en reiniging van het bloed een preventieve werking tegen vliegen. Elke dag een klein beetje knoflookpoeder bijvoeren, zorgt voor een constante afweer van vliegen.
Uw paard kan weer ongestoord en rustig in stal en wei staan.

Stond op divoza-site

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 00:57

Pure knoflookolie is wel slecht... Dat moet je mengen met een "drager" van een vette olie, anders kan het wel degelijk de slijmvliezen (dus ook luchtwegen) aantasten! knoflookolie op een wortel, appel o.i.d. is dus niet goed! Stond als waarschuwing in de folder van de paardendrogist/Silverlinde.

prompter

Berichten: 11072
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 01:05

Ik heb ook gehoord dat knoflook niet goed is (en ik voerde het altijd wel!). Het is inderdaad uit de lokenfamilie, net als uien, en het maag-darmstelsel van een paard kan daar slechter tegen dan dat van ons.

Oh ja, en over foenegriek: dat doet weinig tot niets voor de luchtwegen helaas. Het is heel goed om een mager paard dikker te maken, maar doet hoegenaamd niets voor de longen. Heb ik niet van mezelf Schijnheilig , maar uit "A modern horse herbal" van Hilary Page Self, van het bekende kruidenmerk Hilton Herbs.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 10:55

promptertje schreef:
Ik heb ook gehoord dat knoflook niet goed is (en ik voerde het altijd wel!). Het is inderdaad uit de lokenfamilie, net als uien, en het maag-darmstelsel van een paard kan daar slechter tegen dan dat van ons.


Dit heb ik ook gehoord en wel van een vrouw die klassieke homeopathie voor paarden doceert, ik ben dus ook gestopt met voeren van knoflook. Er is nog iets wat ik me afvraag; hebben paarden wel een enzym om knoflook op te nemen?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 11:13

ik weet wel dat als je het je paard het hele jaar door voert dat ze er nierklachten van kunnen krijgen. geef je het alleen in het vliegen seizoen kan het geen kwaad zolang je maar niet te veel geeft,maar dat spreek voor zich neem ik aan.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 11:18

Ik geef mijn pony's knofflookolie, maar dit in de winter 1x per week door de slobber heen en in de zomer ongeveer 4x per week.

Verser knoflook is te scherp.
Alhoewel er nog geen waarschuwing op de verpakking staat is het wel iets om rekening mee te houden imo.

Vanaf 1949 wist men dat asbest kankerverwekkend was, ook dit is pas rond 1980 verboden. Dus dat er geen waarschuwing op staat betekent imo niet dat het per definitie NIET schadelijk is. (Sorry voor de beetje vreemde vergelijking. Haha! )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:30

van een discussiegroep:

In a previous article Deb Fuller wrote noting her trainer stopped
using garlic in horse feed because someone had told her it was toxic. I
looked in my Equestrian's Toxic Plant Guide and find a notation about
*Onions*. The article states several facts:

1) Onion poisoning most commonly occurs in spring since its shoots begin
appearing before grass does.

2) In addition to livestock, dogs and cats can be poisoned by onion bulbs.

3) Onions grow wild worldwide.

Signs of poisoning include:

Gastrointestinal distress, anemia, depression of red blood cell count,
and possibly death. Liver and kidney damage can occur. Symptoms may not be
recognizable for 1-6 days after eating the green parts or the actual onion,
itself.

Now what does this have to do with garlic, you ask? Well, garlic and
onions both come from the Allium species and the Liliaceae (Lily) family.
I've drawn the conclusion that since they are so similar it is QUITE possible
that garlic can have the same effects as onions. Therefore, I've decided my
horses and I would be better off forgetting the garlic.

Er schijnt vorig jaar in de Horse & Hound een artikel te hebben gestaan over knoflook en de mogelijk schadelijke bijwerkingen ervan. Dit is de enige plaats waar deze waarschuwing werd gegeven. Mijn paard krijgt langere periodes achter elkaar knoflooksnippers (gedroogd) wel of niet in combinatie met Foenegriekzaad. Ik heb me laten vertellen dat het antibacterieel, bloedzuiverend en antiparasitair werkt en goed is tegen vliegen.

Ik heb geen andere informatie gehoord van de paardendrogist, maar ik moet toch nieuwe producten gaan bestellen, dus ik zal ze even vragen of zij er wat vanaf weten. Voorgaande vragen of ik knoflook onbeperkte periodes kon blijven geven werden door de Paardendrogist met een duidelijk "ja" beantwoord.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 08:49

Ik heb ontdekt dat Tjo allergisch is voor knoflook ipv dat ze zomerexceem heeft. Dus voor haar doet knoflook idd meer kwaad dan goed.
Ze heeft deze zomer geen knoflook gehad en heeft ook totaal niet geschuurd.
Viv

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:26

Lekker subtiel weer allemaal, er komen zogenaamde onderzoeken aan te pas, kan iemand me vertellen welke Einsteins er allemaal aangehaald worden? En dan "Signs of poisoning include:" ; oftewijl wordt de kennis afgeleid van een vergiftiging met uien? Zo kan je ook een hersenafwijking van watermeloen krijgen, alsie van twee hoog op je hoofd komt.
Je moet gewoon zelf uitmaken wat je doet maar gezond is een ideaal, ik gebruik knoflook uitsluitend voor de vliegen en dazen. Met foenegriek hebben wij weer goede dingen gezien van een van de pony's die dampig werd....
Het probleem is dat er weinig goed onderzoek is en veel meningen met verschillende ideologieen, kruidengeneeskunde, homeopathie, fythotherapie en alles door elkaar een allegaartje met de zekerheid van je eigen verstand...

sonse
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:41

wij geven het ook, ; maar meer voor dat dan de vliegjes weg blijven.


Knipoog Knipoog Knipoog