bang: logisch of zeikerd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

bang: logisch of zeikerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 14:47

Heyz, ben lang niet geweest maar hier is weer een vraagje:
Ik ben (zoals sommige wel weten) een aantal weken terug erg hard gevallen met pony tijdens de springles. Daarna heb ik een aantal weken met krukken gelopen maar daar ben ik nu vanaf. Sindsdien ben ik nog 3 keer bij springles geweest maar eigenlijk was ik elke keer bang om weer te vallen. De laatste keer met springles zijn we tegen de staander opgeknald en heb ik weer mijn linkerbeen (vooral knie) bezeerd. Daar heb ik maar 2 dagen ofzo last van gehad maar toch, gister heb ik voor mezelf gereden en had ik de les afgezegd. Ik durfde niet meer. Haike is ook altijd erg moeilijk met springen dus daarom ben ik ook banger, ff een crossbui is niet ongewoon, net zoals platte bochten.
Met dressuur ben ik niet bang, alleen als ie hem peert en ik haar op een volte van een gulden moet zetten. Dan denk ik bij mezelf, maak de volte maar wat groter voor we weer gaan.
Ik ben van plan om wel weer te gaan springen maar nu nog even niet. Ik wil wel, maar ik ben bang, ik wil heeeeeeeel graag zelfs!
Is dit nou logisch of ben ik een zeikerd? FF ongenuanceerd uitgedrukt. Please antwoord, ook als het negatief is! Daar kan ik wel tegen en anders moet ik nix posten. Maar eerlijk zijn jullie volgens mij wel! En hoe kan ik het oplossen? Iemand goede raad??

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:09

hoi haike, geen zeikerd hoor!! angst moet slijten, ik denk dat iedereen na een echt harde val weleens de bibbers heeft gehad. maar als je stopt met iets om te vermijden dat je angst hebt, verleg je nooit je eigen grenzen.
dus zet hem op!!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:28

Ik ga met Tessa mee, ik denk ook dat het moet slijten
dat gebeurd natuurlijk niet zo snel
Ik zou als ik jou was gewoon weer bij het begin beginnen,
dus lage sprongetjes enzo.
Alleen al om voor jezelf het vertrouwen terug te krijgen
dat het springen niet zo eng is.

Ik vind zelf springen doodeng maar ik doe het wel
eens zo nu en dan

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:32

Hoi hoi!!!
ben 2 weken geleden samen met me pony door de hindernis gevallen...Boos!
hij ging veels te hard en het waren in-uitjes dus hij maakte zo een koprol erdoorheen...Keb nu nog steeds last van me arm en ga zo naar de dokter...ik heb we al weer geereden!! zelfs al weer gesprongen amar toch blijft het wel een beetje eng...Geld, geld! maar dat hoort er gewoon bij...
Je meot gewoon weer springen ook al begin je gewoon laag...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:33

Ik ga helemaal mee met de anderen. Als je bang bent is dat op dit moment heel logisch. Je hebt nu natuurlijk met springen een niet zo geweldige ervaring gehad.
Tja, het zal moeten slijten. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou niet direct weer meerijden in de springles, maar eerst wat lage sprongetjes oefenen.
Ook kun je misschien een keer meerijden in de springles op een ander paard. Een 'zekere springer' zodat je zeker weet dat hij springt en braaf blijft.
Ik vind zeker niet dat je je aanstelt of dat je aan het zeuren bent. Geloof mij maar, meeste mensen zitten na zoiets dergelijks toch met de bibbers op hun paard.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:04

Hoewel ik op een gegeven moment toch gestopt ben met springen (ik vond de risico's gewoon te groot worden, heb veel verantwoordelijkheden, enz.) heb ik mijn angst altijd vooral kunnen overwinnen dankzij een goede springinstructeur die volledige controle eiste. Dus niks crossrondjes. Jouw plaats, jouw tempo, jouw sprong, werd er altijd gezegd. Wat heb ik uren over caveletti's gedraafd. maar het heeft wel geholpen.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:35

Als je bang bent gewoon niet springen.
Angst breng je immers over op je paard en als die dat doorheeft zou hij wel eens kunnen weigeren.

Eerst weer lekker gaan rijden en de zin komt vanzelf wel weer en je hoeft je echt niet te schamen dat je bang bent om te springen.

Ik ben vroeger op de manege ook heel hard gevallen en heb toen mijn kniebanden verrekt. 6 weken uit de roulatie geweest en daarna nooit meer gesprongen.
zo'n 10 jaar later kreeg ik Felix en we gingen toen naar het dijkgatsbos om te crossen. Ik schaamde me dood dat ik eigenlijk niet mee wou mqar ben toch gegaan. Ik ging gewoon een bosritje maken.
maar ja je kan niet achterblijven bij de anderen dus toch maar proberen.
Nou en ik vond het geweldig , het was voor ons allebei de eerste keer dat we weer sprongen(voor felix echt de eerste keer).

Ik reed gewoon alleen door het bos een rustig galopje en niemand keek, heerlijk geconcentreed springen door het bos.

Nu rijd ik western maar verlang nog wel eens naar een sprongetje in het bos hoor, gewoon lekker laag als je maar lol hebt.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:45

Ik denk dat je het vertrouwen weer op moet bouwen dus even niet springen en allemaal leuke dingen doen met je pony zodat jullie weer een goed combi zijn . Je kunt misschien ook het vertrouwen beter terug krijgen op een andere pony die makkelijk springt en dan als je zin heb probeer je op een dag je eigen pony weer eens in een parcoursje ofzo neem gewoon de tijd, blijft het eng?dan stop je gewoon wat langer of helemaal.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 16:58

Dressuur gaat weer goed, springen ging ook wel redelijk maar heb geen vertrouwen meer.
Ik heb haike vorig jaar zelf leren springen, ze was toen 9 maar had nog nooit balkjes gelopen. Nog nooit gezien zelfs. Dus grote problemen. Nu doet ze het heel goed, volgens sommigen heeft ze talent maar is ze nog heel erg voorzichtig. Mijn val was 3 dagen voor mijn eerste springwedstrijd, zou er nu ongeveer 4 hebben gesprongen. Ik wil zo graag!!!!!!! Maar elke keer als ik die hindernissen zie word ik bang. Gister was ik bij de les gaan kijken, stonden er hindernissen die naar mijn idee keihoog waren. Bleek dat het maar 40 cm was, stond nog van de les van de kleintjes. Ik kan dus ook de hoogte niet meer inschatten, vind alles ontzettend hoog geworden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:06

Je bent geen zeikerd hoor, niet op dit gebied in ieder geval Knipoog Ik ben zelf ook bang om te springen, ben ook een keer erg hard gevallen tijdens een springles. Sindsdien heb ik nog maar 1 sprong gemaakt van een metertje of wat. Maar ik zat met knikkende knieƫn op mijn paard. Sindsdien nooit meer gesprongen. Ik heb er ook geen behoefte aan, anders had ik misschien nog wel wat ondernomen om mijn angsten te overwinnen...maar ik zie niet in waarom Haha!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:44

Nee hoor, je bent geen zeikerd. Angst moet slijten. En hoe lang dat duurt hangt er helemaal van af.
Ik heb vorig jaar toch wel een zwaar ongeluk gehad en merk het nog steeds wel hoor. Zeker op Dien(het paard waarmee ik het ongeluk gehad heb). Maar het word wel al minder. Gewoon lekker gaan rijden en met springen weer heel erg rustig aan een keer gaan beginnen maar niets van je zelf moeten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:52

Haike:

Ik persoonlijk zou niet meer aan het springen denken en koncentreer je op een ander onderdeel van paardrijden.
Voordat het straks allemaal niet meer leuk is.

Laat je niet opjutten.
Blink dan met je pony uit waar andere falen.