Fjorden!! (Sonja e.a. natuurlijk)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-01 14:18

Voel me hier een beetje een vreemde eend, als fjordenmens ( en ook gevoelsmatig cob-mens hoor!)
Heej Sonja, jij bent zeker dezelfde Sonja van horses?
Over dat voeren; ik voer mijn fjordenmerrie ca. 2.5 kilo krachtvoer per dag nu, ze is namelijk drachtig en moet nog (maar) 4 maanden ( ik ben steeds aan 't aftellen...). Normaal krijgt ze iets van 2 kilo, met de verdeling 3/4 bix en 1/4 soms 1/3 granennmix ( 0.a. tarwe, blanke en zwarte haver,gerst,...)
2 kg is normaal meer dan genoeg, richting het voorjaar moet ik r altijd op tijd af gaan bouwen, anders krijgt ze een eiwit-overdosis 'neiging' ( 1 keer eerder gehad..heeft ze erg snel! Zegt genoeg over hun soberheid!)
Ik voer voornamelijk 'op t oog', ik houd haar gewoon in de gaten, m.n het begin en eind van de winterperiode.
Als jouw fjorde prima teert op 1 kg of minder moet je dat gewoon blijven volhouden hoor! Van hooi krijgen ze niet snel iets, wel van teveel krachtvoer.
leorna loopt dag en nacht buiten en krijgt naast krachtvoer hooi, normaal 2 x een plak per dag, als er sneeuw ligt ook wat tussendoor. Hoewel ze ook graast hoor, gewoon door de sneeuw heen.
Ik rijd nu niet vaak meer, i.v.m harde en gladde bodem en als ik rijd doe ik t rustig aan ( ze zit vol in d'r wintervacht, dus ik rijd haar nooit in t zweet).Voornamelijk stappen en een klein beetje draven.
Jij had toch een jonge Orsta- nakomeling, of was jij dat niet? Wilde je ook naar de keuring dit jaar?
doei!
madelein

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 15:04

een vreemde eend? vreemd.... Lachen

ik denk dat Cob mensen, Fjord mensen, haflinger mensen en tinker mensen een beetje hetzelfde zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 15:56

Zijn niet alle paardemensen hetzelfde?
(nou ja, hier en daar een uitzondering...)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 16:03

ja tuurlijk. Hier op bokt in ieder geval .

maar helaas zijn niet alle paarden mensen hetzelfde. Als ik zie hoe mensen hun paard over de hindernis meppen tijdens een springparcours?! Of hoe mensen steeds maar een slof pakken uit gemak. zonder erbij na te denken....

Mar daar ging het niet over. De mensen die kiezen voor een cob een haf of een fjord houden een beetje van hetzelfde type. klein maar fijn!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 17:01

Hey,
Zijn araabjes ook van die catagorie? Trouwens, als ik zo die verhalen hoor zijn hafjes en fjordjes een stukkie rustiger dan de wat hetere welshes...

Vandaag was Volle weer helemaal idioot. Mijn avontubiertje ten voeten uit! Ik wilde hem even aan de hand laten stappen, maar hij dacht dat we gingen feesten. Ooit een paard heen en weer zien gaan aan een halstertouw, en dan weer omhoog... Nah, hij werd een beetje maf, ging bijna zitten. Dus ik heb 'm maar los gelaten...

Laudie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 19:39

Ja hoor, inderdaad dezelfde, hihi! Tja, mijn hittepetitje loopt als een tierelier op een kilootje per dag; als ze meer krijgt dan wordt ze zowel vierkant als knettergek. Bovendien moet ik vreselijk op de eiwitten letten, want ze heeft een enorme aanleg om hoefbevangen te worden. Ik "meet" dat altijd aan het manenvet; als bij een Fjord de hals "volloopt" dan gaat het hartstikke mis, en daar pas ik voor. Ook als ze het land in gaat, dan bouw ik dat al een maand van te voren op met 5 minuten per dag. In de zomer kan ze maximaal 4 uur buiten staan, anders gaat het ook niet goed. Zonde he! Groetjes, Sonja.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 21:04

ONze paarden gaan maar 2 uurtjes per dag buiten. Wij bouwen het ook op. Wij hebben ook echte stalpaarden. Eentje die of snel spierbevangen is, of koliekerig, of eentje die meteen de boel gaat verbouwen. Alleen Hercules doet redelijk normaal, maar ja, we kunnen natuurlijk niet 2 paarden laten toekijken. Gelijke monniken gelijke kappen, en tja, ze zijn allemaal anders, maar dan nog...

Laudine

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 21:34

Als ik dan die berichtjes lees, ben ik blij en gelukkig! Niet voor die paarden natuurlijk, maar wel voor me eigen knollies. Die kunnen direct zo naar buiten, hoeven niet op stal en ik hoef niets op te bouwen. Alleen ff uitkijken dat we het land afzetten, dat ze ze niet te pletter vreten. Ze staan nu ook, noodgedwongen op stal en ze breken de boel af!! Berber staat te chagerijnen en probeert af en toe Isolda eendreun te geven. Omdat er een schot tussen zit, trilt het schuurtje op zijn grondvesten.... Ach ja en Isolda op haar beurt mept dan maar weer terug en mept dan tegen de staldeuren aan. Dan hebben we nog een gestoorde geit die staat te bleren omdat de paarden zo naar doen, nou ja dan weet je het wel.
En ik was zo blij met de sneeuw!! Maar goed nog 1 dagje volop genieten en dan mag de dooi er weer in...
(tis ook nooit goed he? Lachen )

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 21:42

Naja, onze paarden breken met voeren de stal gerust af. Zie je het schot tussen de boxen zo heen en weer gaan. Laatst stond Hercules te schuren, en die weegt wel wat... Hele schot boog door. Wil toch wel een gemetselde stal eigenlijk, lijkt me toch veiliger...

Laudine