wel of geen deken voor een shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

wel of geen deken voor een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 23:31

wat vinden jullie van een deken bij een shet?
heb een ouderen shet en nu hoorde ik dat het deze winter erg gaat vriezen,deze pony komt nog het een en ander tekort aan weerstand e.d.

nu dacht ik dat ik haar als het echt langere periodes gaat vriezen misschien beter een deken op kan doen,ze loopt dag en nacht buiten maar wel met een grote schuilstal.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 01:08

Shetlanders komen van oorsprong uit een gedeelte van Engeland waar het in de winter behoorlijk koud kan zijn. Als je verder helemaal niets met deze Shetlander doet, hoeft hij echt geen deken op hoor. Daar verminderd zijn weerstand alleen maar van. Lekker dik in het vachtje laten komen en zorgen dat hij goede voeding krijgt. (Niet teveel natuurlijk!)

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 03:12

Onzin.
Alleen een pony / paard die arbeid verricht, en daarom niet teveel mag zweten met betrekking tot de gezondheid, moet een deken op.
Als je dat dier een deken op gaat doen, dan wordt de weerstand daar alleen maar slechter op. Niet teveel verwennen die beesten! Ze zijn niet van suiker, en al helemaal een shet is niet van suiker.
Wel een tip: elke dag een beetje zonnebloem olie door het voer. Worden ze wat vetter van en komen ze beter door de haren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:49

Voor een shetlander lijkt het me niet nodig. Mocht je nou echt merken dat het slecht gaat met haar of dat ze het koud is zou je het wel kunnen overwegen.
Is anders snachts op stal geen oplossing?
Of wat extra vitamientjes?

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:52

shetlanders zijn wintervast, en kunnen makkelijk zonder een deken, met zo een dik pas haar, wat wij altijd met onze shetlanders deden als het erg vroor, dan gingen ze van 4/5 uur 's middags naar binnen tot 8 uur 's ochtends, en anders stonden ze altijd buiten. als jou shetlander wat minder weerstand heeft zou je hem misschien kunnen bijvoeren en wat vitamines geven. maar het beste is gewoon om geen deken op te doen, zijn weerstand word er alleen maar minder van.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:11

Isabeau heeft vorige 2 winters wel met deken gestaan. Dit omdat ze behoorlijk in het werk stond en dus ook geschoren was.
Dit jaar is ze niet geschoren en veranderd in een grandioze teddybeer.
Zij krijgt dan ook GEEN deken op.

Heb ook wel gehoord dat als je een deken op een onwijs dikke wintervacht legt, je het lucht tussen de haren platdrukt en je pony het zo alleen maar kouder heeft/krijgt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:33

Ik vind dat je een parad niet onnodig een deken op moet leggen. Als je verder niks met je shet doet, zou ik hem lekker in zijn vacht laten komen. Wat betreft die lage weerstand, dat los je met een deken niet op. Dat zal van binnenuit moeten komen, met goed voer en evt. wat extra vitaminen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 15:17

Den heeft wel een deken op. Maar die is ook geschoren.
De rest van de shetjes allemaal niet hoor. Kan makkelijk zonder.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 19:00

bedankt voor de informatie,het gaat op het moment goed met haar,natuurlijk krijgt ze van mij bijvoeding,wat biks met foene/knof met zeewier.
ze doet het hier goed op en heb het idee dat ze zich al wat beter gaat voelen.
ik laat haar lekker staan zonder haar dekentje,maar hou haar wel goed in de gaten en anders gaat ze s'nachts gewoon op stal.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:23

carola schreef:
Onzin.
Alleen een pony / paard die arbeid verricht, en daarom niet teveel mag zweten met betrekking tot de gezondheid, moet een deken op.


Verward Een pony die arbeid vericht moet juist goed kunnen zweten!

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:10

mijn shet staat dag en nacht in het weiland met schuilstal tuurlijk, (ff off-topic als het echt super veel gaat vriezen gaat ie 's nachts denk ik naar binnen, hier ben het ik nog niet helemaal over uit, wat zouden jullie doen?)
maar hij heeft geen dekentje hoor, tis ten slotte een super stoer hengst, haha of dat wat uitmaakt, maar ja ik moet toch iets schrijven!