wat van arabieren en crossen? SGW?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

wat van arabieren en crossen? SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 21:57

wat vinden jullie hiervan?? Ik ben namelijk benieuwd hierna omdat je toch meestal wel kwpn-ers ziet of rassen maar niet een arabiertje.
Vinden jullie het geen gezicht of geen concurentie ofzo???
tell me.
[/url]

belcanto
Berichten: 33
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:50

ik denk dat het komt omdat ze best schrikachtig zijn en dus nogal is ergens van kunnen schrikken en omdat ze vaker gebruikt worden voor dressuuur, western en keuring en springen eigenlijk niet vaak voor crossen weet zelf ook niet helemaal waarom niet

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:55

Twee Nederlands kampioenen de afgelopen jaren in de klasse Z/ZZ SGW waren de Arabische dekhengsten Krimh ox (onder Alice Naber-Lozeman) en Lobeke ox (onder Chantal Megchelenbrink), tevens mijn twee favoriete Arabische sporthengsten. Lachen

In de SGW zie je trouwens heel wat meer bloedpaardjes dan bijv. KWPN-ers. Veel (kruising) Engels volbloed, veel NRPS (waar Arabisch en Engels volbloed in kan zitten) en hier en daar dus een Arabier. Die van ons is 50% Arabier en 50% draver, en crossen is zijn lust en zijn leven!

Veel Arabieren hebben trouwens hun hoogte niet mee, ze zijn vaak tussen de 1.40 en 1.50 en vallen daarmee onder de pony's. Als je daarmee in een paardenparcours komt, dan wordt dat toch wel wat zwaar.

Maar waarom zou het trouwens geen gezicht zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:34

Dhr. J. Backer (de 70 al ruim gepasseerd) rijd al vele jaren op nationaal nivo SGW menwedstrijden met zijn tandem arabieren.
Deze paardjes zijn juist vrij rustig en laten zich niet gauw van de wijs brengen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:42

Uhm, arabieren lopen nog vrij vaakj mee,.. Vooral met de pony's. Bij de paarden zie je dan vaker volbloeden.. KWPN meestal tot een M niveau, daarna moet je een KWPNér met goed bloed hebben...

Ik heb zelf een Egyptische arabier gehad. Nou, die heeft zelfs nog in fankrijk de 1 ster uitgelopen.. heel erg cool.
Dus kan wel hoor, je moet alleen wel een goeie hebben ( met ieder ras zo)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:08

arabieren schrikken niet meer of minder dan andere rassen hoor

ik heb een half jaar een arabier van een vriendin bij me gehad en die kon je bij wijze van 6 weken opsluiten in de box dan in de box opzadelen en er zo mee wegrijden , en een de andere arabier van die vriendin hetzelfde verhaal, terwijl ik dus een jaar een haf heb gereden en echt zo een van het type tank, nou ik heb nog nooit zo,n bang schrikkerig watje meegemaakt als die haf

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 06:45

Ik denk dat veel mensen eerder kiezen voor een KWPN'er omdat arabieren meer een paard is voor de liefhebbers.
Veel mensen zijn ook te groot en te zwaar om een goede combinatie te kunnen vormen.

Een arabier is juist daar heel geschrikt voor er zijn weinig paarden zo veelzijdig als arabieren. Maar niet iedereen kan goed uit de voeten met een arabier, een paard moet bij je passen!!! Als je het vertrouwen eenmaal heb gaan ze voor je door het vuur.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 06:54

belcanto schreef:
ik denk dat het komt omdat ze best schrikachtig zijn en dus nogal is ergens van kunnen schrikken en omdat ze vaker gebruikt worden voor dressuuur, western en keuring en springen eigenlijk niet vaak voor crossen weet zelf ook niet helemaal waarom niet


Beetje vage opmerking!!
Je rijd zelf toch een arabier??
Is gewoon een vertrouwen wat een paard in je heeft of hij schrikachtig is of niet!!

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:24

Ik heb vroeger een paardje gehad wat voor de helft arabier was daar heb ik sgw mee gereden en dat ging prima.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:30

is trouwens wel grappig: toen ik die pony ging vekopen was het wel raar. Want als er mensen belden en ik vertelde dat het een arabier was, hoefden ze niet meer... Terwijl er op de club een jochie op sprong van ee paar turfen hoog..
Hij was echt helemaal top: M springen int SGW en M dressuur.,.. en lief voor kleine kinderen, ze reden er zo op weg.. Hij staat nu bij een meisje van zeven op ene manege in het bos.. Wel lachen is een schimmel dus kan zo'n meisje lekker poetsen }> . Maar doorrdat mensen hun conclusie al klaar hebben, zijn er veel zo;n goede pony misgelopen..

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 15:57

Merel Blom schreef:
. Maar doorrdat mensen hun conclusie al klaar hebben, zijn er veel zo;n goede pony misgelopen..



ja maar als ze geen arabier willen! Scheve mond dan zullen ze hem heus niet kopen!
ook al loopt ie Z
als ik een lelijk beest tegen kom die dubbel Z loopt dan ga ik hem toch ook niet kopen?! beetje raar om dan te zeggen dat je dan een goede pony misloopt!

mijn vorige was een halve arabier, top beest! reed er ook SGW mee!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 16:23

reddytobias"]
[quote="Merel Blom schreef:
. Maar doorrdat mensen hun conclusie al klaar hebben, zijn er veel zo;n goede pony misgelopen..



ja maar als ze geen arabier willen! Scheve mond dan zullen ze hem heus niet kopen!
ook al loopt ie Z
als ik een lelijk beest tegen kom die dubbel Z loopt dan ga ik hem toch ook niet kopen?! beetje raar om dan te zeggen dat je dan een goede pony misloopt!

mijn vorige was een halve arabier, top beest! reed er ook SGW mee!
[/quote]

mensen kwamen niet kijken omdat het was: arabier= gevaarlijk....

dat is dus niet altijd zo..

p.s. : bel even als je een goed paard tegenkomt wat 3 keer Z loopt en jij te lelijk vindt.. dan kom ik hem wel even halen, helemaal goed ene top paard.. laat jij hem maarstaan om hoe ie eruit ziet, koop ik hem oke?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:08

reddytobias schreef:
als ik een lelijk beest tegen kom die dubbel Z loopt dan ga ik hem toch ook niet kopen?!


Ik denk dat Merel bedoelt dat mensen al niet eens kwamen kijken als ze hoorden dat het een Arabier was. Maar als je niet gaat kijken, dan weet je dus nooit of het een 'lelijk beest' is of niet. En dat was die van Merel zeer zeker niet (ik heb 'm van dichtbij gezien en ik vond het een prachtbeest, helemaal geen gevaarlijk of ielig dingetje, eerder een mooie pony).

Als mensen horen dat die van ons een halve draver is, dan hebben ze vaak ook hun mening al klaar. Dravers zijn namelijk lelijk en je kunt er niets mee. U-huh. Scheve mond

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 23:05

ik heb dus zelf ook een arabier maar ik vind het echt heel erg grappig als ik ergens rij,omdat er laatst dus bomen werden gekapt en omgehaalt met de tractor, en toen bleeft die rustig in de bak staan, waar die tracer de boom om trok. Ook met voetje in een emmer, blijft rustig 10 minuten staan, terwijl een fjord bij ons op stal helemaal doordraait ,en de hele stal door vliegt omdat die er geen zin in heeft, en ik moet dan echt lachen. Ik had laats een meisje met een arabier gesproken in 3 wedstrijden L1 en dan maar denken dat een arabier een schikkerig beest is waar je niks mee kunt en nooit een goede concurentie is de sport, dit hoor ik ongeveer elke dag Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed een arabier is stijf, en kan niet goed lopen en zou nooit zo makkelijk in de z kunnen komen als een kwpn-er ofzo, en als dat wel gebeurd is het een uitzondering, nou ik kon hem z'n hersens wel in slaan!!!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 23:05

het gaat er gewoon om dat het algemene beeld helemaal verkeerd is van een arabier.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:12

dat hoop ik dan maar!
Laatst bijgewerkt door Biertabje op 05-12-02 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:15

afgehandeld per PB

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:19

Inderdaad het beeld wat veel mensen van arabieren hebben is verkeerd, als je kijkt naar de resultaten: afgelopen kamioenschappen sport Arabische volbloeden vorige maand waren de hogere klassen zeer goed bezet. Deze kampioenschappen bestonden uit vijf onderdelen. Een exterieur beoordeling, dressuur, speed, springen en de cross. Arabieren zijn er werklustig en als je met ze door een deur kan dus hele fijne paarden om mee te werken. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die dat ontdekken.

Vroeger kon ik er wel een boos om worden dat mensen zo'n verkeerd beeld hadden bij Arabieren. Ik maak me er nu niet zo druk meer om. Zelf vind ik KWPN-ers weer helemaal niets, terwijl ik ze amper gereden heb.
Dat is eigenlijk net zo slecht van mij..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:23

Ik sluit me helemaal bij mammasan aan.

Mijn arabier is hartstikke koelbloedig en betrouwbaar. Omar is gewoon een fantastisch braaf paard wat soms wel een beetje vurig kan zijn maar hij gaat ook voor mij door het vuur. Al die vooroordelen... Omar is getraind op SGW en crossen en kan echt super springen en is zoals veel Arabieren een veelzijdig paard of E pony (hij is 1.56 m). Ik heb sinds ik Omar heb een grote liefde voor Arabieren en ik zou ook niet anders meer willen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:53

Iedereen denkt bij de paarden meteen aan kwpn-ers...

Terwijl er bij SGW vaak kwpn-ers lopen met in het bloed veel volbloed, of arabier, of trakhener!
Dus als je kwpners ziet bij SGW die goed presteren... wie zegt dat die geen arabieren- of ander bloed hebben?

Mijn trakhener-merrie schijnt er ook geschikt voor te zijn, qua bouw enzo.
Haar vader Windfall heeft in Duitsland op internationaal niveau meegedaan aan SGW.

Arabieren zowel als trakheners zijn heel geschikt voor SGW vanwege hun grote uithoudingsvermogen, en hard beenwerk is belangrijk neem ik aan.
De arabier Moonlight (merrie) die Kim (Nimber) ooit van de slacht redde en opknapte en ingereden heeft, heeft ze destijds verkocht aan iemand die er SGW mee wilde gaan doen.
Schijnt dat Moonlight het goed doet, althans dat waren de laatste berichten! Lachen

Dus als je met je arabier dit wilt gaan doen: goed idee.
Maar voor wat kleinere arabieren is het paardenparcours inderdaad wat zwaar.
Veel succes in elk geval! Party!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:01

Dorine, Moonlight (die nu trouwens anders heet Knipoog ) loopt nu endurance. Maar ook daarvoor worden idd veel bloedpaardjes gebruikt. En ik ben het helemaal met je eens dat je aan de buitenkant niet kunt zien of er volbloed in zit. Een endurancegenootje van mij heeft een KWPN-er die half Engels volbloed is (vader Saros xx) en haar zus heeft een merrie van Candy Boy (ook veel Engels volbloed) maar die heeft toevallig een NRPS-papier omdat er ook nog een scheutje Arabisch bloed in zit. Ze doen in de endurance niet voor elkaar onder.

Ik vind het altijd leuk om Arabieren en andere bloedjes bij de SGW te zien, kijk er ook altijd de startlijsten op na! Lachen

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:30

ja arabieren staan bekend als heethoofdjes en gevaarlijk. Terwijl de meesten arabieren die ik ken heel koel in hun hoofd zijn. Die van mij loopt onverstoort langs tractoren, wrachtwagens en andere enge dingen. Als ze je eenmaal vertrouwen gaan ze voor je door het vuur.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:08

Op SGW Barchem en Nijeberkoop heb ik ook diverse arabiertjes gezien hoor! Lekker pittig waren ze allemaal maar ze prestreren ook goed! En waarom zal het geen gezicht zijn? Tis ook maar ene ras net zoals een NRPS of andere. Dus tkan allemaal! Toch zal ik zelf nooit eenm arabier kopen.. niet echt mij smaak maar toch blijven het goeie sportpony's hoor.. de meeste!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:34

Wat een onzin dat arabieren gevaarlijk zouden zijn...ik heb liever een sensibel dier dat op mij let dan een of andere lompert die niet luistert!