Clinic van Lammert Haanstra met Pablo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Clinic van Lammert Haanstra met Pablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 10:14

Afgelopen vrijdag dus vroeg op pad naar Ermelo met Pablo. De files vielen mee en na twee uur rijden kwamen we op de federatie centrum aan. Pablo mocht daar in een box staan en stond er luxe bij met stro tot zijn knieen. Zelf nog wat gegeten en gedronken en wachtende op Lammert Haanstra. Uiteindelijk kwam hij bij de stallen aan (had daar een hapje warm gegeten) en vertelde heel kort wat de bedoeling was.

Pablo was nr twee van de paarden die die avond werden gebruikt. Het liep al gelijk uit omdat Lammert een vrij lange intro hield. Uiteindelijk mochten we de grote hal in. Pablo was al helemaal scherp, want tijdens losstappen in de andere hal kon hij Lammert wel horen maar niet zien. En dat is toch erg eng, vond Pablo.

In de grote hal aangekomen mochten we gelijk was draven en galoperen in de ring die was afgezet. Ondertussen gaf Claartje van Andel een inleiding. Helaas klopte daar niet veel van. Niet Pablo was angstig geweest, maar ik. En hij viel juist snel uit de galop als die bijna nagevelijk was. Maar ach, dat weet het publiek niet, en om dat schreeuwend vanuit de ring te corrigeren leek mij niets.

Dus na was draf en galop nam Lammert hem over. De verbinding van de longe was niet stabiel en hij controleerde hoe scherp Pablo op de zweep was, nou scherp dus. PAblo vloog in galop de ronde door. Met als gevolg dat hij daarna dus zeer scherp bleef.

Op zich best wat geleerd over longeren, de houding, longeerlijn en zweep. Alleen waar ik voor kwam niet. Pablo liep netjes in zijn zelfhouding, vlot actief en wakker. Maar echt nagevelijk was hij niet. Vroeg me af in hoeverre Lammert dat gezien heeft.

Clinic was weer over voor je het door hebt en daarna ruim 15 min uitgestapt. Gelukkig kon Pablo daar op stal en had ik al mijn zweet dekens mee. Drie natte dekens verder was Pablo na 1,5 uur eindelijk een beetje droog. Om kwart over 12 weer op stal en beide vermoeid naar bed.

De andere heb ik niet allemaal gezien. Nog even naar de fries gekeken, leuk paard. Daarna een merrie met bekken problemen, jeetje wat liep die slecht. Ik hoop dat de eigenaren nu beter met die merrie omgaan en een goede manueel en veearts opzoeken. Daarna nog een demonstratie dubbele longe gezien. Was leuk om naar te kijken, maar nadoen doe je echt niet.

Dat was eigenlijk het jammere van de gehele clinic, je ziet veel maar of je er zelf veel aan hebt????

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:46

hoi
jammer dat het voor jou dus een beetje tegenviel en zeker jammer dat je niet veel gezien hebt!! Ik heb hem eens aan het werk gezien bij stal de kok en ik vond het echt indrukwekkend!
heb je wel vragen gesteld wat je graag wilde weten, hij staat daar volgens mij wel open voor......?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:05

Da's idd erg jammer dat je niet het resultaat hebt gezien wat je wilde zien, je gaat toch met bepaalde verwachtingen naar die man toe. Scheve mond

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 11:49

Pablo was in zijn ogen niet echt een probleem paard. Waar wij dus voor gebruikt zijn is voor de zweep houding, longeerlijn druk, enz. Pablo liep fantastisch, kreeg continue complimenten van Lammert hoe lekker vlot en tactmatig hij liep. Maar hij liep wel in zijn eigen zelfhouding. Zelf had ik hem liever lager gehad, neus tussen boeg en knie hoogte.

Verder was Lammert steeds aan het woord, zodat het moeilijk was in te breken om mijn verhaal te doen.

Maar, aan de andere kant, het was wel een super ervaring voor Pablo en mij. Alles was gratis, clinic, koffie, thee en box. Daarbij komt is 25 min wel erg kort als je moet beginnnen met paarden die je niet kent. En hij wil toch wel zijn verhaal kwijt over de basis principes van longeren en PAblo was daar dus uitermate geschikt voor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:54

Een klein beetje een domper dus... Scheve mond

Jammer, maar inderdaad, die ervaring pakken ze je mooi niet meer af.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:30

Ik ben niet geweest helaas.
Kennis van mij wel en die had het ook over die merrie met dat bekkenprobleem .Zou dat het beruchte SI-gewricht zijn geweest wat zolang onderkend is ?

De kunst van longeren lijkt mij zeker zo moeilijk dan goed rijden......
Dus ik laat die van mij fijn haar rondjes lopen met tempowisselingen maar voor het fijne gevoel en de instelling ga ik er toch liever op!

Toch wil ik Lammert weleens aan het werk zien.
Zou hij ook aan huis komen Knipoog

Of geeft hij longeercursussen?Alleen aan zijn boekje heb ik niet genoeg..

Btw ik heb nu wel een veter aan mijn longeerlijn geknoopt Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:06

Ik heb op de UPD 3x les gehad van lammert en het is echt een vakman. Wat ik in 2 jaar niet voor elkaar kreeg deed hij in 3x, incl bijzet met touwtje en dubbele longe (niet tegellijk natuurlijk).
Hij kan natuurlijk met een vreemd paard niet alles laten zien wat jij graag zou willen maar hij laat het paard wel in zn waarde. Hij moet idd zn verhaal kwijt waarbij hij diverse paarden probeert in zn verhaal te passen.
Hij geeft door het hele land cursussen en clinics. Ik wil begin volgend jaar een cursus hier in de regio proberen te regelen, moet nog ff zijn vrouw bellen hierover.

Domper, verwachtingen.... tsja als je niet echt een super probleempaard hebt kun je idd met die gedachte bij zo'n clinic vandaan komen. Heb je echter een echt longeerprobleem dan denk ik dat je er heel anders over denkt. Ik heb er in ieder geval heel veel aan gehad. Ik had geen verwachtingen omdat ik al zo lang met dat probleem zat. Na de eerste les kreeg ik wel hoop en na de 3e had ik alleen nog zo'n: Eureka! gevoel, hihihi.

Hoe je zo'n clinic beleefd is idd maar net met welke verwachtingen je erheen gaat, en dat is voor iedereen verschillend.

Viv

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:55

lammert is idd. een vakman, maar ik heb hem nooit echt gemogen. zal wel weer aan mij liggen Verdrietig

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:43

ik wou ook gaan vrijdag maar had geen vervoer.
Ik heb van lammert les op school, en dan examen.
maar de kunst van goed longeren is echt net zo moeilijk als goed rijden

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:19

Lammert Haanstra geeft ook op andere plaatsen cursussen, maar je kunt ook vragen of hij bij jou komt of je gaat naar hem toe. Wij hebben nu een paar keer privéles van hem gehad met Meagan (en ook een keer zonder haar maar met zijn eigen paarden) en dat is bijzonder leerzaam en nuttig. Ik vind hem erg sympathiek en wat ik goed vind is dat hij de kwaliteiten van ieder paard snel doorgrondt en naar boven haalt. Hij had ook heel snel door waar onze en Meagan's leerpunten zaten en ging daar mee aan de slag. Hij laat het paard inderdaad in zijn waarde en werkt vanuit de sterke punten van het paard naar de minder sterke punten toe. Binnenkort maar weer eens afspreken met hem...

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:02

heb 1 x clinic gezien, was heel ok.
aardige vent...en knap hoor met die touwtjes etc.
heb meteen touwtjes toen aangeschaft en een echte lammert longeerzweep.
de touwtjesheb ik nooit gebruikt....ow ow ow..ging me allemaal weer te snel natuurlijk
en de longeerzweep, daar zaten op den duur iets van 30 knopen in Frusty
maar zeker de moeite waar clinic van lammert H.