Wat vinden jullie van cross-country?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Wat vinden jullie van cross-country?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:34

Heey,

Ik vroeg me af wat jullie vinden van cross-country en military....?
Ik vind het zelf namelijk nogal dom om je paard (en jezelf) onnodig in gevaar te brengen...
Het springen over hindernissen die vast staan brengt (vind ik) veel te veel risico`s met zich mee...
Je ziet heel vaak dat het fout gaat...
En jullie weten ook wel dat als er eenmaal iets mis is met de benen van een paard het vaak gebeurd is...
Wat vinden jullie er nou van?
Als je van je paard houdt breng je hem toch niet zo in gevaar?
Ja misschien overdrijf ik het hoor, maar ik heb het ook niet over een laag hegje of een mini-hindernisje....
Nou barst los....

Groetjes, [***]

Lielle

Re: Wat vinden jullie van cross-country?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:42

Ben je zelf al eens op een cross geweest? Je roept nl nogal wat dingen die in de praktijk behoorlijk anders zijn.

In een cross zijn de hindernissen nl zodanig gebouwd dat ze bij hard aanstoten zullen breken. Er komen dan geen losse balken zoals in het springparcours (die zijn ook knap gevaarlijk soms) maar de balk valt omloaag zodat het paard vrijkomt.

Bovendien valt het aantal ongelukken (gelukkig) nogal mee, hoewel natuurlijk elke val er een te veel is. Maar je conclusie dat het daarmee een beenblessure en dus einde verhaal is, is nogal kort door de bocht. Een goed getraind paard met een verantwoordelijke ruiter en goede bescherming kan zonder meer een cross country lopen zonder nodeloos grote risico's. Natuurlijk blijven er risico's aan verbonden maar dat mini hindernisje dat jij noemt kan ook een val opleveren.

Ik weet dat mijn paarden het een geweldige sport vinden (op wat lager niveau) en ik gun hen (en mezelf) dat plezier. Ze staan bij mij ook te stuiteren in de startbox, altijd leuk

Kom eens kijken bij een cross (het seizoen is in volle gang), zie eens wat een lol die paarden hebben en oordeel dan nog eens. Je bent van harte welkom om met mij mee te gaan, mocht je interesse hebben, stuur maar een PB.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:44

Ik kan maar 1 ding zeggen, ik sluit mij volledig bij Lielle aan!!

Ik denk zelfs dat het welzijn van paarden die allround worden uitgebracht op een hoger niveau ligt dan van paarden die alleen in een bak rijden. SGW paarden trainen afwisselender, leren hun grenzen te verleggen op basis van vertrouwen. Verder gaan SGW ruiters zelden ongetraind naar wedstrijden, omdat dat inderdaad risico's met zich meebrengt en je dan de veterinaire keuring niet eens doorkomt. Dat kan ik op dressuurwedstrijden niet altijd zeggen!

Ik denk dat mijn paard blij is dat hij crossen loopt, vooral als ik voel hoe graag hij uit de startbox vertrekt. Ik geloof niet dat hij zou willen ruilen met een paard dat dagelijks slechts in de bak rijdt en daarna weer in zijn box wordt terug gezet!
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 14-09-05 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:48

Ik heb het pas op tv gezien en ik heb hem na een stuk of 10 deelnemers te hebben gezien, uitgezet. Er waren al 3 paarden gevallen....en dat vind ik 3 paarden te veel...
Misschien is het met de amateur-cross-country inderdaad wel anders, en is het zo dat de hindernis dan breekt....maar ik heb het over de professionele cross-country, waar de hindernissen niet breken...
En ik heb ook niet gezegd dat een paard meteen dood moet als hij iets aan zijn been heeft, maar dat het wel vaak gebeurd bij cross-country..
Sorry als ik het dus niet helemaal duidelijk uitgelegd heb wat ik bedoel....

Groetjes, [***]

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:52

Dat is toch ooit ook gebleken uit onderzoek: cross-paarden hadden minder blessures dan dressuurpaarden (springers er tussenin).

Mijn paard heeft ook nog nooit zo goed in zijn vel gezeten (letterlijk en figuurlijk) sinds ik cross met hem.

Mijn mening: als je van je paard houdt, dan bied je hem heel afwisselend werk, dus ook af en toe cross (onder begeleiding).

Als je denkt dat je paard direct blessures oploopt van het springen van een cross-hindernis, dan onderschat je hem gruwelijk. Schat hem eens naar waarde in!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:54

de hindernissen breken ook in Burghley en Blenheim (daar gebruiken ze breekpennen), want dat heb je wsl gezien op TV. Toevallig was ik in Burghley, ik heb daar van de 80 starts 1 val gezien (van de ruiter) maar ik heb natuurlijk niet alles kunnen zien. Verder heeft de TV er wel een handje van om juist die beelden uit te zenden vanwege het spektakel.

Kijk, het risico om te vallen is er gewoon, maar dat kan met springen ook gebeuren. Ik heb mijn lelijkste val ooit gemaakt door rondvliegende balken Jouw redenering dat ze dan in de cross meteen dood zijn, is gewoonweg niet waar; talloze eventing toppaarden zijn op hoge leeftijd met pensioen gegaan.

Overigens zijn je vragen erg welkom, ik probeer graag het onterechte imago van de sport wat op te vijzelen.

Taruta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:55

Lielle schreef:
Ben je zelf al eens op een cross geweest? Je roept nl nogal wat dingen die in de praktijk behoorlijk anders zijn.

In een cross zijn de hindernissen nl zodanig gebouwd dat ze bij hard aanstoten zullen breken. Er komen dan geen losse balken zoals in het springparcours (die zijn ook knap gevaarlijk soms) maar de balk valt omloaag zodat het paard vrijkomt.

Bovendien valt het aantal ongelukken (gelukkig) nogal mee, hoewel natuurlijk elke val er een te veel is. Maar je conclusie dat het daarmee een beenblessure en dus einde verhaal is, is nogal kort door de bocht. Een goed getraind paard met een verantwoordelijke ruiter en goede bescherming kan zonder meer een cross country lopen zonder nodeloos grote risico's. Natuurlijk blijven er risico's aan verbonden maar dat mini hindernisje dat jij noemt kan ook een val opleveren.

Ik weet dat mijn paarden het een geweldige sport vinden (op wat lager niveau) en ik gun hen (en mezelf) dat plezier. Ze staan bij mij ook te stuiteren in de startbox, altijd leuk

Kom eens kijken bij een cross (het seizoen is in volle gang), zie eens wat een lol die paarden hebben en oordeel dan nog eens. Je bent van harte welkom om met mij mee te gaan, mocht je interesse hebben, stuur maar een PB.

ben k helemaal mee eens

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:56

Dan ben ik wel benieuwd welke wedstrijd dat dan geweest is die je gezien hebt?
Volgens mij zijn er recent op geen enkele wedstrijd zoveel paarden ten val gekomen namelijk. Kan me van Burghley iig geen ernstige vallen herinneren (en dan nog geeft de tv vaak nogal een vertekend beeld door samenvattingen ed)

In de steepleraces vallen wel veel paarden, maar dat is een heel ander verhaal.

Verder sluit ik me geheel bij Lielle en de twee 'miss'en aan.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:58

Ik ben het helemaal met Lielle eens..

Crossen is in 1 woord, ge-wel-dig
De paarden moeten het ook wel leuk vinden, want een paard dat geen zin heeft, krijg je echt niet de cross rond hoor..

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:59

Jah idd, ik vind cross ook echt heel eng, ik bedoel, als je wéét dat er vreselijke dingen kunt gebeuren, dan begin je er toch niet aan? 't is wel een kwestie van vertrouwen, maar STEL JE VOOR dat zou ik écht niet op mijn geweten willen hebben.. tuurlijk zie je voornamelijk in de media dingen wat níet goed gaat, en eigenlijk weinig wat wel goed gaat, maar ik blijf erbij dat 't gewoon heel emng is, op bussloo hgeb je ook van die boomstammen enz, nou ik zou écht niet daarop hoger gaan dan 20/30 cm, en ik bedoel, een paard kan toch ook plezier hebben een iets lager niveau te rijden? neit zó hoog.. en hij/zij kan toch ook lol hebben in 't bos? met een gewone buitenrit, zonder van die vreselijke nadelen enzo?en als hij breekt, is 't kwaad al geschied.. ik heb er nog niet zovaak naar gekeken enz, maar dat vind ik maar niets netzoals renpaarden met van die hindernissen erin enz... die lopen elkaar gewoon overhoop.. dat is echt eng om te zien.. ik ben misschien wel een beetje een watje, maar liever een watje zonder een geblesseerd paard

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:02

ik denk dat paarden het veel leuker vinden dan in zn bakje rond rijden, die de heletijd aan de teugel moeten lopen, en de ruiters die met zn sporen allemaal aan het prikken zijn, en tegelijker tijd hun paard in houden...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:04

Nikki, dan moet je dus ook nooit gaan springen. Ik heb wel meerdere mensen hun paard stuk zien rijden in een barrage door onverantwoord hard rijden.

En wat denk je van dressuurruiters die liggen te trekken om hun paard aan de teugel te krijgen. Waardoor het paard zijn rugspieren vast pakt en de hele dag met pijn rondloopt? Kun je dus ook beter geen dressuur meer rijden.

En in dat geval kun je je paard beter in de wei zetten, met een zachte rubberen omheining en peesbeschermertjes om.

Mijn mening is zo wel duidelijk. Een paard heeft afwisseling nodig en de hoofdjes van de paarden tijdens de cross zeggen ook genoeg.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:05

nee zeg, spring je over hindernissen van 30 cm? Zou je dat nou wel doen?? Die van mij struikelt daar over!

Ik snap best dat mensen een CIC wedstrijd heftig vinden, dat is het ook! Maar je hebt het wel over topatleten die daar mee doen! Als je ziet hoe simpel de meeste paarden daar door het parcours gaan!

Maar om nou te zeggen dat je boven 30 cm al te hoog vind... nee, dan kunnen we de discussie beter maar niet aangaan, want het moet natuurlijk wel een beetje redelijk zijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:08

Nikki_jimmy

daar zit het punt dus al. Ik vind het dus absoluut niet eng om een vaste sprong van 1.10 te springen. Jij vindt dat wel eng en je ziet daarom alleen alles wat fout kan gaan. Zolang je het zo ziet, moet je er dus zeker niet aan beginnen want dan is het dus wel gevaarlijk. Ik ben me wel degelijk bewust van de risico's, daarom heb ik een fit paard, een goede trainer en goede bescherming, dan ben ik IMO verantwoord bezig.

Je kunt trouwens een buitenrit absoluut niet vergelijken met een cross, dat is echt van een andere orde. Een cross is 5 minuten adrenaline en een kick die je moet meemaken om te snappen en dat geldt zowel voor mij als voor mijn paard. En als je een paar keer een crossje van 30 cm hebt gereden, is zowel je paard als jij daarop uitgekeken. Ik weet niet of jullie ook springen, maar na een tijdje ben je ook niet meer tevreden met een kruisje van 30cm maar ga je je grenzen verleggen. Dat geldt ook in het crossen.

Steeplechase is weer een ander verhaal, daar denk ik ook wat anders over, maar dat is hier off topic.

En net wat missmuts al zegt, de sgw paarden zijn zo goed getraind dat ze minder blessuregevoelig zijn dan dressuur- en springpaarden.

/add
ik zie dat er al meer reacties zijn op de 30 cm

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:08

ben het met lielle, miss_jumpy, miss_muts en scum eens!
sgw-ruiters trainen echt wel flink voor ze een echte cross gaan rijden, en de paarden en pony's weten ook wel dat die hindernissen ' vast ' zijn.. natuurlijk wel met breekboom de meeste, want de hindernissen zijn zo gemaakt dat als je paard er hard op komt dat de hindernis dan breekt..
en ik ben met springen vaker vervelend gevallen dan met crossen! (crossen alleen 1 x in mn allereerste crossles..)
en de paarden en pony's vinden het crossen echt geweldig! ga maar eens bij een wedstrijd kijken, alle beesten kunnen niet wachten tot ze eindelijk mogen starten! of kijk maar eens op foto's van sgw's, mag jij me vertellen hoeveel paarden er niet vrolijk kijken en hoeveel wel, de vrolijk kijkende paarden overheersen nogal

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:09

En waar leg je de grens? En ben je dan ook tegen topsport-dressuur en topsport-springen?

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:15

idd.. als je ziet hoe vaak top dressuurpaarden en topspringpaarden blessures hebben..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:24

Ik sluit me bij Lielle aan, ga maar eens kijken op een wedstrijd hoe leuk paarden het vinden om te crossen. Dressuur en springen zelf zijn ook niet zonder risico's.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:33

nee ik vind 't gewoon allemaal onnatuurlijk hoog... en ik wil niet naar de top, ik ben een recreatie ruiter, hoger als 1meter zal ik niet springen met mijn paard, en gewoon bosritjes vind hij ook helemaal 't einde, ik ben niet gmaakt voor cross

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:34

dat mag natuurlijk, niemand zegt dat je hoger moet springen. Maar het is wel wat raar dat je dan gaat zeggen dat ieder ander dat ook maar niet moet doen Het is niet onnatuurlijk hoog, een sprong van een meter stelt echt niets voor.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:36

Lielle schreef:
Het is niet onnatuurlijk hoog, een sprong van een meter stelt echt niets voor.

off-topic: dat was vorig jaar zo ontzettend slecht voor mijn ego. Ik had net met mijn paard een cross overwonnen met hindernissen van een meter. Ik voelde me zó stoer..... tot ik een uurtje later een B-pony hetzelfde zag doen.....

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:37

ik heb helemaal niets tegen cross ruiters, ik zeg ook niet dat ik het zielig vind voor de paarden ben er op bewust dat paarden 't fantastisch springen, juilie hoeven me niet zo aantevallen op 't feit dat ik te voorzichtig met mijn paard ben.. ik zeg daarom ook dat je voornamelijk het slechte van alles ziet, eigenlijk haast nooit 't goede.. en ik vind anky ook vreselijk rijden, laat mij maar mooi hobbelen, zo nu en dan een wedstrijdje, maar verder ho maar.. ik vind alles té onnatuurlijk, die paarden worden naar hun borst getrokken(als je van sommige foto's kan zien) met sporen geport(niet iedere ruiter is zo hoor, dus voel je niet aangevallen!) en tja met cross vind ik het gewoon eng, want 't is vast, ookal weet 't paard 't hij kan altijd ongelukkig uitkomen of iets dergelijks

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:38

Nikki, volgens mij word je nergens aangevallen op het feit dat je te voorzichtig bent maar ik voel me wel aangevallen dat ik onverantwoorde risico's neem.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:39

ik zeg ook niet dat niemand 't mag doen hoor! van mij mogen ze .. maar ík zou 't zelf noooit doen, en tja.. je kan met mnij discuseren over de hoogte wat je wilt, maar ik vind het onnatuurlijk hoog... en daar blijf ik toch bij

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:39

alleen zou ik daar dan graag wat argumenten voor zien, meer dan alleen 'ja maar dat vind ik nu eenmaal '