Het verslag van de wedstrijd...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Het verslag van de wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 15:43

Afgelopen zondag, 17 november 2002, hebbben Sultan en ik onze eerste wedstrijd samen gereden.

Een beetje zenuwachtig was ik wel... Haha!

We zijn optijd begonnen met invlechten en poetsen...
Gelukkig had ik de hulp van Elske, een vriendin van mij.

Sultan met knotjes, wat nog een heel gedoe was met zijn lange manen, die er voor geen goud afgaan... Haha!
Ik in pak...
Alles tip top in orde...

Ik had al gehoord dat het een Kl*te jury zou zijn, dus ik had me al voor bereid.

Het eerste proefje was errrug ehmmm... Rommelig...
Het was zoooo ontzettend eng in de grote bak helemaal in z'n eentje... Bloos

Tweede proefje ging een heel stuk beter...

Alleen wat de jury nou verwacht van een B proefje... Verward
Dat je paard helemaal in de krul loopt en verzameld zal draven en glopperen..?? Verward
Want volgens mij was dat zo...
Alles wat ik deed was volgens haar Tegen de hand Verward
-8 (!!) voor een rondje extra omdat ik vergat iets te doen..??? Verward

Eerste proefje 124 pntn doordat ik -14 had Verward (beetje jammer ja.. achja hij deed een stapje achteruit met afgroeten en ik reed een rondje extra.. Hard afstraffen!!!! Zeker in de B!!)
Tweede proefje 139 punten en geen Min!! Al stukken beter.. Het enige wat er verkeerd ging was dat hij een keer verkeerd aansprong en met corrigeren weer... Tja kan gebeuren. Schijnheilig

Ach ja.. Ik was zelf heel erg tevereden en ik ben heel erg trots op dat lekkere ding van me... Lovers
Volgende keer weer beter... Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:49

zo te horen heb je toch een leuke dag gehad. dat is toch het belangrijkste? misschien kom ik de volgende keer wel kijken en dan zal ik je ook wel even puntjes geven (heel streng natuurlijk). Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:24

fijn dat je zelf tevreden was, daar gaat het toch in 1e instantie om. Even wat opmerkingen nav je commentaar op de jury:

- je paard moet OOK in het B nageeflijk zijn, en tegen de hand is dus niet goed. Nu hangt het er een beetje vanaf hoe erg het is, maar het kost je wel punten. Verzameling is niet nodig, maar ongecontroleerd rond rennen (weet niet of dat voor jou geldt) mag dus ook niet.
- wat die rondjes extra betreft, dat geldt als een vergissing. De eerste vergissing is -2 en de volgende geloof ik -4 en -8 maar dat weet ik niet zeker. Dat is hetzelfde voor alle klassen en wordt dus in het B even zwaar (terecht IMO) gestraft als in het Z. Maar waarom stap je een rondje als hij niet stil staat met groeten? Been geven, een pasje naar voren en weer halthouden is echt wel genoeg. En een onderdeel vergeten is gewoon dom, je moet zorgen dat je je proef kent.

Goed, dat wilde ik even kwijt. Juries hebben het altijd gedaan, en dat vind ik niet terecht.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 16:44

Ik stap geen rondje als hij niet stil staat...
Ik had aan moeten springen ergens in de hoek na een halve grote volte van X naar A. Had ik niet goed gehoord en heb toen een rondje extra moeten draven om in de goede hoek aan te kunnen springen...
Ik was ook erg druk bezig mijn paard normaal door die hoek te krijgen.. (hij was erg bang daar)
En hij loopt echt niet tegen de hand... Misschien heeft hij z'n hals wel hoog, maar dat is zijn bouw... Zijn neus is niet in de lucht.
En ongecontroleerd rondrennen doen we zeker niet...
Mij paard is pas 4 1/2 , en pas pas 6 maanden onder het zadel...
Niet dat de jury daar rekening mee moet houden maar er was echt onterecht streng gejureerd.. Het is jammer dat ik de video film niet op de computer kan zetten, anders had je het kunnen zien...
En ik heb dus maar 1 onderdeel vergeten te doen en daar gaf ze me dus -8 !!!!! voor en dat klopt volgens jouw redenering al helmaal niet want dan had ik -2 moeten krijgen!!

Maar goed...
Tuurlijk zijn er dingen die niet perfect gaan... Maar het was echt onterecht...

(En misschien zecht de naam Bilgenroth je iets???)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:55

Raja schreef:
Ik stap geen rondje als hij niet stil staat...

dat had ik hieruit begrepen:
Citaat:
Eerste proefje 124 pntn doordat ik -14 had (beetje jammer ja.. achja hij deed een stapje achteruit met afgroeten en ik reed een rondje extra.. Hard afstraffen!!!! Zeker in de B!!)


Ik val jouw proef niet aan (kan ook moeilijk als ik die niet gezien heb) maar ik reageer op je opmerkingen. Tegen de hand is nl niet goed, ook niet in het B. In je berichtje lijk je nl de schuld heel erg bij de jury te leggen, en vandaar mijn kanttekeningen. Terwijl het helemaal geen schande is om je 1e proef nog niet zo lekker te rijden, je gaf zelf ook aan dat het wel slordig was. Volgende keer beter toch?

Overigens heb ik zelf ook een 4,5 jarige dit weekend voor het eerst gestart ( [WD] Raimaer dressuurdebuut! ) dus ik ken je situatie wel.

Citaat:
En ik heb dus maar 1 onderdeel vergeten te doen en daar gaf ze me dus -8 !!!!! voor en dat klopt volgens jouw redenering al helmaal niet want dan had ik -2 moeten krijgen!!

Heb je helemaal niet gedaan, of is dat verhaal van het aanspringen? In het 1e geval is het dus de 2e vergissing.

Citaat:
En misschien zeGt de naam Bilgenroth je iets???)

Nee, zegt me niets. Was dat de jury?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:20

Ah jammer dat de jury het niet zo goed vond, maar ik denk toch niet dat de jury een paard zomaar tegen de hand vind lopen, ik denk dat je daar toch echt nog wat aan moet gaan 'sleutelen'.

Maar je hebt een leuke dag gehad, en daar ging het om toch? Succes met je volgende wedstrijd Lachen

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:28

ja idd succes!
je paard moest ook nog wel wennen denk ik.
voor hem is het natuurlijk ook even wennen..
succes bij je volgende wedstrijd! Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:41

Ik heb beide proefjes gezien en sommige stukjes gingen netjes en andere stukjes gingen niet goed.
Sultan is een American Saddlebred en ook op de voor dit ras traditionele manier getraind tot voor kort. Raja is nu bezig op de 'Engelse manier' en het was duidelijk dat dat nog niet goed bevestigd is. Soms kwam hij mooi naar beneden, liet hij zich mooi in het 'gat' zakken, en bedacht dan dat dat toch wel vreemd en spannend was en besloot dan maar zijn hoofd weer hoog te dragen. Dat lijkt dan voor een jury op 'tegen de hand' gaan, maar de achtergrond is anders dan bij echt 'tegen de hand gaan'.

Waar je denk ik hard aan moet werken is het rechtrichten van Sultan en van jezelf. Doordat jij wat scheef zit, kan hij zich niet rechten onder je en daardoor is het heel moeilijk voor hem om stelling en buiging aan te nemen. En juist met die stelling en buiging kun je hem ook lekker naar beneden werken.

Maar, hij is nog jong, jullie zijn een onervaren combinatie en nog niet volledig vertrouwd met elkaar. Je hebt nog tijd genoeg!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:21

kijk, die achtergrondinformatie had ik dus niet, en dit geeft wel een wat ander beeld! Overigens beoordeelt de jury hetgeen wat in de ring getoond wordt, andere zaken (ras, aanleg, leeftijd) horen daarbij niet meegenomen te worden. Maar heel veel succes met je Sultan, het lijkt me echt een hele (leuke!) uitdaging.

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:31

Hoi,

Dressuur begint gewoon steeds meer op een jurysport te lijken. En ik vind 114 punten wel ergggggg laag gejureerd. Oke, tegen de hand, maar als je dan toch je figuren netjes rijdt, hoe kom je dan aan zulke lage punten.

Ik hoop voor je dat je de volgende keer een iets soepele jury hebt. Wie was het eigenlijk?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:46

Nair schreef:
Hoi,

Dressuur begint gewoon steeds meer op een jurysport te lijken. En ik vind 114 punten wel ergggggg laag gejureerd. Oke, tegen de hand, maar als je dan toch je figuren netjes rijdt, hoe kom je dan aan zulke lage punten.

Ik hoop voor je dat je de volgende keer een iets soepele jury hebt. Wie was het eigenlijk?


Nair, even voor de duidelijkheid.

1) Dressuur IS een jurysport.
2) 124 (niet 114) is niet veel, maar ik kan ook niet oordelen over de proef aangezien ik die niet gezien heb. Bovendien was het volgens mij 138 (-14 strafpunten, die voor zover ik begrijp wel te betwisten waren). Ik heb nog wel eens terecht minder gehaald dan dat.
3) Tegen de hand is gewoon altijd fout. Ook in het B, en al rij je je figuren nog zo netjes, je kunt dan IMO al geen 6 meer krijgen voor dat onderdeel (afhankelijk van hoe erg het is). Dus dan kom je vanzelf aan minder punten, zeker als er ook nog eea fout gaat.
4) Soepele jury is leuk, maar belangrijker is dat de proef de volgende keer beter gaat!