Welk paard past bij mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:49

Hoi,

Nou de titel klinkt een beetje raar.. Maar ik ben dus op zoek naar een pony/paard.
Qua kleur oid maakt het mij eigenlijk niks uit en wat ras betreft ook niet.
Ik wil graag een paardje dat 200% te vertrouwen is (buiten) en dat er niet vandoor zal gaan als een ander paard wat fel wordt..
Het paard mag best een eigen wil hebben en voorwaarts zijn. Ik wil geen "saai" paard.
Wat ik met het paard ga doen?
Eigenlijk zal ik alleen maar buiten rijden, zowel in het dorp, de polder (druk landbouwverkeer) en in het bos.
En af en toe in de bak wat rondjes rijden.
Ik wil geen hoog dressuur oid rijden Lachen ..

Wat mijn "probleem" is.. Ik ben wat zwaar.. Ik doe m'n best om af te vallen maar dit lukt gewoon niet.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik ben 1.74 en weeg 90 kilo.. Ik wil dus wel een paardje wat sterk is..

Welk ras vinden jullie bij mij passen?

Alvast bedankt!

Groetjes Linda!

luchtenburg

Re: Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:06

tinker - trekpaard?

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:07

Hoi, dankjewel!

Ja een trekpaard vind ik zelf erg leuk Ja

Van tinkers hoor ik soms dat ze best moeilijk kunnen zijn?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:08

Fjord/Haflinger/Tinker/Ijslander

Ik denk een koudbloed of een grote (wat oudere) warmbloed

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:29

Ik vindt tinkers geweldig.. Je hebt bij alle rassen moeilijke en makkelijke. .(er staat nu trouwens een hele mooie bij eenmaal andermaal.. Die ik overigens niet ken hoor)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:21

tinker =)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:34

Ik zou niet echt precies naar een bepaald ras kijken er zijn ook vaak leuke kruisingen.
Maar ik zou als ik jou was meer naar een koudbloed gaan kijken aangezien die sterk zijn en vaak koel in hun hoofd.

liefssanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:38

een BWPer is super sterk en zijn ook nog eens mooi,
mag ik eerlijk zijn tinkers zijn niet mooi en ik heb er geen goede ervaringen mee! Huilen

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:43

Oke dankjewel alvast allemaal!

Tamaaartjeee; als ik een leuke sterke, stevige kruising tegenkom is die ook welkom hoor.. Maar zo krijg ik een beetje een idee van rassen... Ja Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:44

Een tinker inderdaad, geweldige dieren!
Of trekpaarden zijn inderdaad ook geweldig! En het bewijs is er wel dat trekpaarden ook kunnen dressuren, dus rondjes in de bak gaat ook lukken Tong uitsteken
En anders inderdaad haflingers of fjorden, maar die zijn misschien weer wat aan de kleine kant Lachen
Succes met je zoektocht! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:44

Je zou eens uit kunnen kijken naar een gelders of gronings gefokt paard.
Die zijn vaak zeer koel in de kop, maar geen dooie.. en bovendien wat steviger als een gemiddelde warmbloed..
Daar naast ook nog veelzijdig..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:43

Een koudbloed lijkt mij het verstandigst. Het verschilt natuurlijk weer per paard welk karakter eraan zit... Haflingers, Fjorden en Tinkers lijken mij geschikt.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:28

Een fries is natuurlijk ook geschikt hiervoor.

Maar denk dat je het toch moet treffen met een paardje. Niet elke tinker/haflinger/trekpaard etc is rustig.
Ligt ook zeker aan de ervaring en het karakter van het paard

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:37

Als je toch op den duur misschine wat meer dressuurmatig wilt gaan rijden moet je misschien eens aan een Fries denken. Omdat je tamelijk groot bent past dat denk ik beter dan een fjord o.i.d. Mijn vriendin had een vier-jarige die ze gewoon alleen mee het dorp in kon nemen. Beest heeft buiten nooit een stap verkeerd gezet. Zij was ook iets zwaarder en vormde met hen een uitstekende combinatie. Zelf heb ik een 12-jarige westfaler merrie die ook voor jou uitstekend zou voldoen. Ik zou me niet vastpinnen op een bepaald ras kleur of zo maar rondkijken tot je een paardje vind waarmee je meteen een enorme klik hebt. Beste doe je dat via, via en niet via het internet. Als je hem koopt van iemand die je kent, of men kent het paard in de buurt heb je meer garantie dat hij ook echt braaf en gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:45

ik zou gewoon een aantal paarden bekijken. en je niet blind gaan staaren op 1 ras. zelf heb ik een draver en veel mensen zeggen dat dravers heet zijn nou de mijne niet hoor kan ik iedereen meer op wegstruren! dus snap je bij iedere ras heb je braverikken en heete pony's ik weet ook niet wat je buget is voor een paard. maar tinkers en friezen zijn vrij aan de prijs. haflingers en fjord wat minder. Maar je kun ook voor een leuke kruising gaan ! oftewijl ga gewoon wat paarden bekijken en vraag tijdens het proefrijden of je er ook even de weg/het bos mee in mag !

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:48

tinker of een fries

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:52

Geen enkel ras geeft garanties op koelheid. De enige raad die werkt is, ga lekker heel veel kijken. Kijk naar paarden die je aanstaan, ga bij fokkers van rassen praten, kijken en eventueel rijden.

Gezien je gewicht raad ik je een Haflinger of Fjord af, die zijn vaak wat aan de kleine kant en dan zit je ze toch in de weg met je benen eventueel.

De grotere rassen zoals Fries, Gelder, Groninger, Trekpaard lijken mij eerder geschikt, en zoek dan ook naar een paard dat compact gebouwd is. Een lange rug kan iets week zijn waardoor je gewicht in het nadeel is.

Maak er een leuke tijd van, er is niets leukers dan neuzen bij paarden toch?

Veel succes met je zoektocht!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:58

Cleveland Bay. Engels ras. Kunnen fijn lopen, zitten makkelijk, goed karakter, niet saai, betrouwbaar en toch robuust.
Tinkers zijn paarden die op het begin een beetje de kat uit de boom kijken, maar als je vriendjes bent met de tinker dan zijn het super dieren. Zou dan wel voor de Cob gaan.

Drumhorses zijn vaak een kruising tussen Shires en Irish Cobs. Soort van Irish Cob, maar dan een stuk groter.

Belg kan natuurlijk ook, of een echte zeeuw of brabander.
Je hebt ook meerdere franse zware paarden zoals de Percheron etc. Dit vind ik persoonlijk van de koudbloeden de mooiere paarden.

Fries ben ik niet geheel mee eens. Het komt vaak voor dat een fries rond z'n 16/17 is versleten/doorgezakt in z'n rug, en echt niet omdat er iemand zwaar op zit. Dit heeft er gewoon mee te maken dat een fries gefokt is voor de Sjees, en niet voor rijden.

Maar ook tussen de warmbloeden heb je meerdere zwaardere "ouderwetsere" rassen die de moeite waard zijn.

Succes met het vinden van een paard!

luchtenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:30

zag ik je profile dat je al 4 haflingers hebt . kan je daar niet meer op rijden?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:15

Iets van een Haflinger of een djord ofzo Haha!

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:58

Ik vind haflingers en fjorden minder leuk. Maar ikd enk dat als je een eigenpaard zoekt die vanzelf op je pad komt en dat dat paaard dan misschien wel niet de juiste kleur heeft waar je iegnlijk naar opzoek was .. maar iedereen heeft toch dingen waar hij/zij op valt zo vind ik ruinen leuken als merrie's

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:26

Ik heb inderdaad 4 haflingers.. Ja Waar ik momenteel niet op rijdt.. Mijn profiel moet ernstig vernieuwd worden Vork
Marnix staat stil omdat hij last heeft van z'n rug en we nu kijken wat we er mee kunnen gaan doen. (te vroeg ingereden bij de oude eigenaren, het beestje was nog geen 2 Scheve mond )
Louisa is ingepikt door mijn dochtertje van 4 (!), ze zijn gek op elkaar en ik vind het prachtig om die twee te zien. (alles onder begeleiding natuurlijk, maar toch.. Elke dag gaat ze even "Lousa knuffelen"..
Armani wil ik nog niet mee beginnen, hij is nu 3 maar toch erg "jong" dus die staat nog even paard te zijn!
En Noa is gewoon een hele smalle haf, waardoor ik mezelf eigenlijk te zwaar vind!
Ik wil sowieso eerst 20 kilo afvallen voor ik weer op mijn beestjes ga rijden..

En zat te denken omdat ik toch ruimte genoeg heb, om er dan misschien eentje bij te nemen.. Maar dat is nog helemaal niet zeker, maar wilde alvast wat orienteren *LOL*

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:35

Wat dacht je van een franse draver?Die zijn vaak een stuk groffer en groter dan de "standaard" amerikaanse dravers!
(vaak) koel in de kop, maar niet sloom!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:44

blue_sky schreef:
Als je toch op den duur misschine wat meer dressuurmatig wilt gaan rijden moet je misschien eens aan een Fries denken. Omdat je tamelijk groot bent past dat denk ik beter dan een fjord o.i.d. Mijn vriendin had een vier-jarige die ze gewoon alleen mee het dorp in kon nemen. Beest heeft buiten nooit een stap verkeerd gezet. Zij was ook iets zwaarder en vormde met hen een uitstekende combinatie. Zelf heb ik een 12-jarige westfaler merrie die ook voor jou uitstekend zou voldoen. Ik zou me niet vastpinnen op een bepaald ras kleur of zo maar rondkijken tot je een paardje vind waarmee je meteen een enorme klik hebt. Beste doe je dat via, via en niet via het internet. Als je hem koopt van iemand die je kent, of men kent het paard in de buurt heb je meer garantie dat hij ook echt braaf en gezond is.

een fries zou juist een hele slechte keus zijn......
friezen staan bekend om hun zwakke[re] rug.

ik zou me niet aan een ras vastpinnen maar puur opzoek gaan naar dat type karakter.
zelf snap je ook wel dat je met jouw bouw niet met een smal engels volbloedje moet thuis komen maar dan blijft er nog genoeg over.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:11

Sorry, met 90 kilo zwaar? Vind dit eigenlijk wel meevallen hoor.
Maaar, als ik zo lees dat je een betrouwbaar paardje zoekt waarmee je lekker kan buitenrijden, zou ik idd ook zeggen: ga voor een koudbloed. Zelf heb ik ook een haflinger, wil nooooooit weer iets anders Haha! Maaar, aan de andere kant heb je er al 4 (bofkont!), dus kan me voorstellen dat een ander ras ook gaaf is. Persoonlijk vind ik een Welsh Cob heel gaaf.