Stoppen met paardrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petsboem

Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:12

Sinds ik kan lopen, zat ik regelmatig op pony's en ik rij al mijn hele leven paard. Ik rij dressuur en ook op redelijk hoog niveau. Ik ben erg fanatiek met alles wat ik doe, dus ook zeker met paardrijden. Maar ook met school ben ik best ambitieus en dit staat toch hoger bij mij in het vaandel dan paardrijden, omdat daar meer toekomst in zit.
Ik zit nu in de eindexamenklas en ga volgend jaar naar de universiteit. Het punt is, ik weet niet of ik moet doorgaan met paardrijden en of het überhaupt wel kan (financïeel). Mijn paard zou in pension moeten staan wat hartstikke duur is, en ik zou elke dag erheen moeten om te trainen (een bijrijder zoeken is moeilijk, vooral omdat mijn paard lastig is en ik graag wil dat de bijrijder hem wat leert, niet zozeer andersom).
Het is alleen zo, dat als ik niet bij hem ben dat ik dan denk dat het beter zou zijn als ik zou stoppen, ik zou zo veel meer ontspannen kunnen leven want ik leef ontzettend gestresst. Daarnaast zou ik veel meer geld overhouden, en dingen kunnen doen die normale studenten ook doen zoals lekker naar de kroeg na college. En niet áltijd die verplichting en druk voelen van het onderhouden van een paard. Ik werk me kapot, en ik kan geen inschatting maken hoe dit op de universiteit er uit zou zien, hoeveel tijd ik dan heb (ik vermoed dat het wel makkelijker is aangezien ik een erg zwaar profiel heb gekozen).
Anyway, als ik bij mijn paard ben, denk ik: hoe kan ik dit in godsnaam ooit opgeven? Het is zo geweldig, en ik weet niet of ik zonder paarden kan leven omdat ik nog nooit zonder heb geleefd.

Is er iemand die ooit een soortgelijke situatie heeft meegemaakt, of tips/advies voor mij heeft? Zou ik er erg spijt van krijgen? Ik weet niet wat ik moet doen, ik zit al jaren in dubio maar het komt steeds dichterbij.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:16

Als je beide graag wilt moet je genoegen nemen met minder: wellicht wat lagere cijfers (6 ipv 8-en) en dingen laten om toch je paard te houden. Kiezen of delen.

Ook als je later werkt moet je soms dingen laten omdat je een paard hebt: ik kan ook niet spontaan mee naar de kroeg na het werk omdat ik nog een verplichting heb staan. Een verplichting waar ik absoluut niet zonder zou willen leven.

Je moet je zelf afvragen waar bij jou de prioriteiten liggen: wat wil je?

Paard verkopen kan altijd nog, waarom niet eerst proberen?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:21

ik had hetzelfde probleem, eigenlijk nog steeds wel een beetje. maar ik heb mijn paard wel gehouden. bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik zou het te veel missen. heb het rijden op een laag pitje gezet, een bijrijdster gezocht die ik evt nog wat kon leren en heb geleerd om het een beetje los te laten. (heb nu een nieuwe bijrijdster die alles helemaal zelf kan en doet, man wat is dat fijn!)

het is even schakelen maar ik ken dat stress gevoel wel en daar moet je echt mee oppassen! studeren gaat ws nog meer van je vragen dan school, zeker de eerste tijd, dan is alles nieuw en wennen.

dus mijn advies, zet je er over heen (het gevoel dat jij alleen voor je paard kunt zorgen) . je kan niet alles onder controle houden en zoek nu vast een bijrijdster (evt betaald) dan kunnen jullie aan elkaar wennen en kun ervaren of je je paard bij haar durft achter te laten.

en het financiele gedeelte, tsja paard = kost veel geld :+ ik had het ook niet en ik heb ook niet zoveel gemist volgens mij. filmpje op de bank met een fles wijn en een vriend of vriendin is minstens net zo leuk als in de kroeg hangen....

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:39

Het probleem is dat het allemaal niet lukt, paardrijden gaat niet goed op het moment en de studie ook niet, omdat ik te weinig tijd heb om beide te doen. En ja ik wil ook wel tevreden zijn met zessen, maar het gaat hier om onvoldoendes dus er is wel enige problematiek aanwezig.

Het gaat allemaal net niet, terwijl ik knetterhard werk (ik vertrek elke dag om 8.00 uur, kom om 19.00 uur thuis, eet wat en leer tot 11.00 uur, kortom ik maak weken van ca. 80 uur zonder de hele zaterdag werken mee te rekenen, is dat normaal voor iemand van 17?)

Marieke_K

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:43

Dan geef je of zelf het antwoord al.. Of je zou moeten bekijken of je nog effectiever met je tijd om kan gaan.

Wij kunnen wel allemaal oplossen aandragen en vertellen hoe wij het doen, maar het moet bij jou passen en voor jou werkbaar zijn. Die keuzes moet je zelf maken (en heb je misschien al gemaakt).

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:47

Helemaal zelfde situatie hier.. Ook ik twijfel nog regelmatig of het wel zo goed is dat ik mijn pony heb. Ik ben 2e jaars student en ik doe een studie wat vrij intensief is en waar ik nog járen aan vast zit. Gelukkig heb ik het voor elkaar gekregen dat hij op een stal staat waar hij elke dag buiten en binnen wordt gehaald, uitgemest en gevoerd, dus ik hoef er zeker niet elke dag naar toe.

Het nadeel is wel dat ik ruim een uur met ov moet reizen voordat ik er ben, maar dat was erger toen we allebei nog in A'dam woonde. (Ik studeer nu in Utrecht) Toen was ik regelmatig pas om 10 uur 's avonds thuis, kapot en niet in staat om aan mijn huiswerk te gaan(Ik moest toen wel echt elke dag). Hierdoor heb ik ook mijn eerste jaar niet helemaal gehaald. Ik ga er nu trouwens wel nog iemand bij regelen, zodat ik meer tijd overhoud!

Ondanks dit, kan ik gewoon niet zonder mijn pony. Iedere keer dat ik hem weer zie, word ik helemaal gelukkig en weet ik waarom ik het doe! :D

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:48

mmm voor mij was dat normaal maar echt gezond is anders denk ik achteraf.

maar idd effectievere tijdsindeling kan helpen. kun je je studieboeken bijv op mp3 krijgen? kun je ze luisteren op weg naar school/ boodschappen doen/ fietsend etc.

en zoals volgens mij al eerder gevraagd, wat wil je? (en dan heb ik t even over het paard) wil je fanatiek blijven rijden/ wil je blijven rijden of wil je er wel mee doorgaan maar dan niet op jouw paard óf de laatste optie, wil je je paard verkopen/ verhuren. (of natuurlijk stoppen met rijden maar wel je paard houden)

denk dat je je dat moet afvragen voor dat je echt iets kan beslissen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:53

ik heb er voor gekozen voordeel van een merrie. om er mee te fokken ze staat al onder eigenbeheer in de wei en als ik echt weinig tijd heb hoef ik alleen maar de voerbakken nee te gooien en hooi.

Nou heb ik ook ouders die zeggen doe je niks meer met je paard of ga je er met tegenzin naartoe is het dier beter af met misschien een ander baasje.

Je moet voor jezelf de keuze kunnen maken. Ik heb geluk dat ze op 5 minuten van huis staat en lekker op de wei en helemaal happy is met wat ze heeft.

Je moet voor jezelf gaan beslissen wat je wilt?

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:55

Ik ben wel gestopt met paardrijden, ook omdat ik weinig
tijd had. De reistijden naar school zijn ook erg lang en
in de winter ben ik vaak niet voor het donker thuis.

Mijn E- pony is weg maar mijn shetlanders hou ik wel.

Maar ik zou het toch is proberen, en je afvragen wat je
nou echt wil met je paard. Je kunt later altijd nog een
beslissing maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:24

[LZP] > [PP]

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:30

Ik had dan wel geen eigen paard, maar ik ben wel gestopt met rijden toen ik naar de unief ging. Gewoon om het mezelf toch iets gemakkelijker te maken. Na drie jaar kon ik de studielast wel te baas en ben ik weer gaan rijden. Nu ben ik wel heel erg blij dat ik die rustpauze heb ingelast. Gewoon omdat ik het dan weer helemaal kon voelen kriebelen, dat ik besefte dat ik niet zonder paarden wilde leven. Als je er van kindsbeen af in zit, dan vergeet je helemaal hoe dat voelt, en van zo' n pauze krijg je een ontzettend fris hoofd.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:08

kun je hem niet op een wei zetten met andere paardjes waar hij zijn verzorging krijgt!
je zecht dat hij op rust moet dan moet je er ook niet alle dagen heen. en trainen is toch ook niet van levensbelang. je kunt dan nog best leuke buitenritjes maken. en dat is ook een gezonde ontspaning en kun je nadien weer met een frisse kop leren. +:)+

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:22

Heel herkenbaar dit. Een paar jaar geleden zat ik ongeveer in dezelfde situatie. Welliswaar niet vanwege een studie, maar werken bij een baas, eigen bedrijf, huishouden en paard houden was ook erg moeilijk te combineren.

Het paard dat ik toen had, had niet genoeg aan een paar keer per week een buitenrit. Die was liever in de bak aan het trainen, terwijl dat mij na een kwartier al niet meer boeide.
Ik heb toen ook een bijrijder overwogen, maar dat toch niet gedaan. Voor mijn gevoel betaal ik dan een hoop aan stalling voor een paard waar ik weinig plezier meer aan beleefde. Puur omdat ik er niet genoeg tijd voor vrij kon maken.
Dat paard is uiteindelijk verkocht en staat nu bij iemand die er veel tijd voor heeft.

Hij blij en ik blij, want ik heb nu een paardje wat het allemaal wel best vind. Ze staat in pension waar ze bijna de hele dag in de wei kan en ik rij haar 3 keer per week. Kom ik eens een week niet, ook best. Ze krijgt haar beweging en aandacht toch wel. Dagelijks trainen is bij haar niet nodig (vind ik zelf trouwens ook flauwekul voor een recreatiepaard) en het geeft mij veeeeel minder stress.

Het is niet makkelijk zo'n beslissing te nemen, maar jezelf 3 slagen in de rondte werken en altijd in de stress zijn ook niet echt best voor je.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:17

ske schreef:
kun je hem niet op een wei zetten met andere paardjes waar hij zijn verzorging krijgt!
je zecht dat hij op rust moet dan moet je er ook niet alle dagen heen. en trainen is toch ook niet van levensbelang. je kunt dan nog best leuke buitenritjes maken. en dat is ook een gezonde ontspaning en kun je nadien weer met een frisse kop leren. +:)+

Ja dit is zo, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen, het is best wel zonde want het is een heel erg goed jong paard en hij is veel geld waard....
Hij zou ontzettend veel minder waard worden en ja, ondanks alle emotionele problemen daarmee speelt dat aspect stiekem ook een beetje mee....

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:28

Ik zal je vertellen... ik zit in exact maar dan echt precies de zelfde situatie!! Ik vind het erg banketstaaf om te zeggen maar ik ben zó ongeloofelijk blij dat ik dit kan delen met iemand!!!! 2 weken geleden had ik mijn paardje te koop gezet. Na 4 uur, 11 reacties later er snel weer afgehaalt. Hoe kan ik mijn alles nou verkopen? Maar zo kan ik ook niet doorgaan en helemaal niet als ik strax naar me andere, dan wel geen universiteit maar Hbo, ga. En het is heel erg om te zeggen maar het lijkt me zo fijn als ik ook gewoon een normale student kan zijn die een klein beetje geld overhoud om bijvoorbeeld inderdaad een drankje te doen na college. Ik weet het echt niet wat ik moet doen en ik vind het heel knap dat jij deze topic durfde te openen want ik had daar het lef niet voor... Ik volg even dit topic..

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:40

Een lastig verhaal. Als je geen afscheid kan nemen en hem toch graag wil houden, zou ik toch voor een bijrijder gaan of leaser. Wellicht tegen een redelijke prijs. Hierdoor dek jij de kosten een beetje meer en heb je meer tijd. Als het niet werkt dan kun je hem altijd nog weg doen. Wat voor studie ga je volgen? Sterkte met je keuze!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:57

Heb voor diezelfde keuze gestaan.. Had de knoop doorgehakt en hij zal verkocht worden. Alles was geregeld , koper was een topwijffie , ik zou hem kunnen blijven zien en toen het erg dichtbij kwam werd ik er doodziek van. Ik kon het niet.
Mijn paard is er nog steeds en ik heb geaccepteerd dat ik maar met minder genoegen moet nemen. Dan maar geen opleiding en uiteindelijk een leukere baan. Nu weet ik het zeker , mijn paard gaat helemaal nergens heen ;) Blijft lekker bij mij

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:59

Wellicht kan je idd iemand erbij zoeken die hem 3 dagen van je overneemt. Iemand die ook mee betaalt in de kosten. Of hem in goedkopere stalling zetten , waar het paard overdag ook lekker buiten komt , zodat je niet iedere dag heen hoeft.
Succes met je keuze !