Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:06

Worden jullie ook zo moe van mensen die constant hun mening opdringen hoe je een paard moet houden?
Er is maar 1 goeie manier en dat is de "natural" manier. De mensen vallen anderen lastig en gebruiken dat (de "natural" manier) als excuus om alles maar zo goedkoop mogelijk te doen. Want 24 uur op de wei is goedkoper dan 's nacht op stal, zelf bekappen is goedkoper dan een hoefsmid laten komen. Bitloos en boomloos rijden is goedkoper dan een goed boomzadel. Geen krachtvoer voeren is goedkoper dan dat wel doen, en ga zo maar door.. (Sowieso is aan een onheinde wei met alleen maar gras niets natuurlijks, laat staan aan bekappen of rijden op een paard! Clown )
Als zoals de afgelopen dagen het weer exteem slecht is, doen ze vervolgens wel een flut goedkoop regendekentje om, terwijl ze altijd aan het verkondigen zijn hoe anti-deken ze wel niet zijn?? Want dat is niet natuurlijk! (En lekker goedkoop Vork) En dan zijn ze wel verbaast dat hun paard de volgende dag nat is onder hun goedkope flut dekentje met dit pokkeweer. En blijkbaar zitten ze er ook niet mee dat hun paard 24 uur per dag tot de knieen in de blubber staat, nergens meer kan gaan liggen en nergens kan schuilen voor het weer. Wat is daar nou aan voor natuurlijks aan?? Tja, het is de goedkope oplossing he..
En maar afzeiken als ik iets nieuws voor mijn paarden koop, pfffff, worden jullie daar ook zo moe van??

Moderatoropmerking:
Op verzoek van de TS toegevoegd:

Ik probeer niet alle naturals nu zwart te maken. Maar een paar kenissen van me vinden de 50 euro per maand al zat die hun paard kost. Ze doen bv ook niet meer aan intenten en ontwormen. Ze zijn wel heel fel in het verdedigen en anderen aanvallen op de manier van paarden houden. Terwijl in mijn ogen het duidelijk is dat het voor hen zou weinig mogelijk moet kosten. Het zal maar een klein groepje mensen zijn die dit zo doen. Ik vind het zeker nu zielig voor die paardjes in de blub. En ik bemoei me er zo min mogelijk mee, maar als ze zich dan met mij gaan bemoeien Boos!
Laatst bijgewerkt door Berdien op 15-11-07 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Beginpost op verzoek van TS aangepast

joyce83

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:10

Heb persoonlijk nog nergens gelezen dat ze goedkoop als reden gebruiken voor de Natural manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:11

Nee ik stoor mer er niet aan, want ook ik heb die reden nog niet ontdekt daarvoor Lachen

Tot de knieën in de blub vind ik ook niet kunnen als dat het enige is wat kan, dus geen droog stukje wei. Maar is dat door goedkoop willen zijn of een vrom van onkunde? Lachen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:15

joyce83 schreef:
Heb persoonlijk nog nergens gelezen dat ze goedkoop als reden gebruiken voor de Natural manier.

Nee, want dat zeggen ze ook niet hardop..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:16

omg wat een dikke onzin! is het ooit bij je opgekomen dat sommige mensen gewoon van hun paarden houden en het beste voor hun paarden willen, wat het ook mag kosten. Ik noem mezelf natural en ben echt niet goedkoop uit, met dit slechte weer staat mijn paard opstal omdat hij anders teveel afvalt, zosnel het land wat droger is en het wat minder regend mag hij het land weer op. Maar hij komt uiterraad overdag wel het land in, natuurlijk zie ik hem liever op het land maar soms zijn de omstandigheden gewoon zo dat je even je principes aan de kant moet zetten. Uiteindelijk gaat het allemaal toch om het welzijn van het paard.

Trouwens bit en boomloos heeft weinig met natural te maken, natural gaat over hoe je met je paard omgaat en op welke manier je je paard houdt. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik je post zo ontzettend dom en kortzichtig vind dat ik me serieus afvraag waarom ik hier nog serieus op inga? Clown

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:25

Nou ja en daarbij moet toch iedereen zelf weten wat ze aan hun paard uitgeven? Zolang de beestjes het goed hebben maakt het toch niks uit? Dat een paardje geen merk artikelen op zich krijgt of de duurste dekens wat maakt het uit. Vind je het dan ook stom dat mensen dan maar naar de aldi/lidl gaan ipv AH?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:26

Ik probeer niet alle naturals nu zwart te maken visconti. Maar een paar kenissen van me vinden de 50 euro per maand al zat die hun paard kost. Ze doen bv ook niet meer aan intenten en ontwormen. Ze zijn wel heel fel in het verdedigen en anderen aanvallen op de manier van paarden houden. Terwijl in mijn ogen het duidelijk is dat het voor hen zou weinig mogelijk moet kosten. Het zal maar een klein groepje mensen zijn die dit zo doen. Ik vind het zeker nu zielig voor die paardjes in de blub. En ik bemoei me er zo min mogelijk mee, maar als ze zich dan met mij gaan bemoeien Boos!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:26

joyce83 schreef:

Mee eens.

Je hebt in alles ook altijd uitzonderingen maar ik vind de stelling nogal kort door de bocht.

Even een kleine vergelijking: ik ken iemand met een maltheser, dat beest zit godganse dagen binnen op een appartementje, krijgt iedere dag een portie gebakken biefstuk!! Beestje gaat enkel buiten in een hondetas en gebruikt nooit z'n pootjes, is zelfs bang van gras!! Wordt wekelijks gewassen, dagelijks strikjes en tierlantijntjes..

Mijn hond is dag en nacht buiten, heeft een afdak maar slaapt bij deze vrieskou liever in een zelfgegraven kuil onder een struik. Heeft dagelijks proper water ter beschikking maar gaat drinken uit een vieze bak ergens achter in de tuin. Loopt de hele dag op z'n eigen pootjes door de tuin, knaagt aan takken = is hond. Als we gaan wandelen gooit ie zichzelf in de modder en krijg niet onder z'n voeten.

Wie denk je dat het meest gelukkig is.

Mijn mening: laat een dier zoveel mogelijk dier zijn. Nee sommige dingen zijn niet 100 % natuurlijk, zoals dat paardrijden enzo, maar een hond at in de vrije natuur ook geen korrels, wij leven toch ook anders dan in de oertijd.

En als zoveel mensen hun paarden winter na winter laten buiten staan en ondervinden dat die paarden nooit ziek zijn, er blij bijlopen, dan geloof ik dat er niets mis mee is.

Stel je voor dat jij godganse dagen in een ruimte van 3x3 staat en 1 keer per dag mag buitenkomen om te trainen..? Geef me dan liever een koude weide waar de natuur zijn werk doet om me te verwarmen..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:27

joyce83 schreef:
Nou ja en daarbij moet toch iedereen zelf weten wat ze aan hun paard uitgeven? Zolang de beestjes het goed hebben maakt het toch niks uit? Dat een paardje geen merk artikelen op zich krijgt of de duurste dekens wat maakt het uit. Vind je het dan ook stom dat mensen dan maar naar de aldi/lidl gaan ipv AH?

Als de beestjes het niet goed hebben maakt het wel uit!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:28

maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:29

Ik heb 'zo goedkoop mogelijk' ook nog nooit gezien als argument om je paard natural te houden.

Bij 'zo goedkoop mogelijk' heb ik visioenen van paarden in kleine omgebouwde varkensstallen, weinig stro, veel blubber, paddocks met prikkeldraad afgezet, levend van voederbieten met een zadel dat door 3 paarden gebruikt wordt.

Niets naturals aan Haha!.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:29

PS denk je dat een paard gelukkiger wordt omdat het samen met z'n ruiter een matching SCAPA-setje draagt??

Ik koop ook geen dure spullen voor m'n paard en niet uit goedkoop maar omdat het me niet interesseert en ik een hekel heb aan 'labeltjes'.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:31

Visconti schreef:
maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?

Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:32

Lieke_M schreef:
PS denk je dat een paard gelukkiger wordt omdat het samen met z'n ruiter een matching SCAPA-setje draagt??

Maar daar ondervinden ze geen schade van!

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:33

Lieke-M je hebt echt helemaal gelijk!

Al ben ik geen natural, ik lees hele topics weg op een dag en ik ben me nog geen enkel mens tegengekomen die natural is vanwege de kosten. En TS, als je niet iedereen zo wilt bestempelen had je daar duidelijker in moeten zijn vind ik, want je had zelf gelijk al kunnen lezen, dat je eerste post wel degelijk alle naturals zou kunnen bedoelen. Jammer, dat je daar dan niet even de moeite voor neemt. Ik kan namelijk niet tegen mensen die zo over anderen denken, ookal zie je 50 mensen die zo beredeneren (en sorry, maar als men een aantal moet opnoemen gooien ze er altijd nog een groot aantal bovenop om het echter te laten klinken..eerlijk wezen) weet je nog niet waarvoor ze het doen. Schijnbaar weet je er dus totaal niets vanaf..want dan had ik dit topic niet voorbij zien komen. Heel jammer hoor, en misschien eens gaan googlen? Want ook boomlooszadels kunnen tien keer meer kosten dan een boomzadel...en ook mensen die met een boomzadel rijden kunnen tegen een deken zijn, om het paard zo paard mogelijk te laten. Verder ga ik niets van je opnoemen, maar je hebt overduidelijk niet eerst wat informatie opgezocht voordat je een topic begon.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:33

Ik denk dat "echte naturals" echt wel kijken of er nog een droge plek is op het land.

Knieen in de blub en geen gelegenheid droog te gaan staan kom je volgens mij niet tegen bij een echte natural.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:34

Wacht maar tot alle "naturals" straks wakker zijn. Weet je helemaal zeker dat je dit topic wilt starten?

Ik zie mezelf niet als 100% natural. Ik rij wel met een bit, maar met een boomloos zadel. Mijn pony heeft geen ijzers, maar ik heb d'r wel geschoren. Ze staat de hele dag buiten, maar wel met een deken. Natural zijn heeft helemaal niets te maken met wat je allemaal doet. Het is meer een gevoel wat je hebt en hoe je met je paard omgaat.

En natural heeft al niks te maken met alles goedkoop willen! Jij hebt blijkbaar geen idee wat een boomloos zadel kost! En wat maakt het uit dat een regendeken goedkoop is? Als 'ie maar de regen tegen houdt, toch? En wat is er erg aan dat een paar in de modder staat? Kunnen ze best wel tegen hoor, het zijn geen suikerklontjes. Elk paard zal denk ik veel liever in de regen/modder buiten staan met z'n vriendjes dan de hele dag in een hokje van 3 bij 3. Ik wil niemand mijn mening opdringen, dit is hoe IK erover denk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:35

Ik denk dat jij het meer over bepaalde mensen hebt die je kent. Hoe die paardjes erbij lopen weet ik niet en de rest van bokt ook niet. Maar ga het dan niet over natural gooien. En nee ik ben geen natural en ik geef toe dat ik blij zou zijn als ik met 50 euro een paardje zou kunnen houden maar wie niet. Ben zelf wel zo dat als paardje iets nodig heeft dat ik het dan ook voor hem koop en dan niet moet gaan klagen dat ik een dure hobby heb. En ik begrijp je dat je het zielig voor die paardjes vind maar aan de andere kant als ze een blubber weide hebben maar mogelijkheid hebben om droog te staan en ze gaan zelf de blub in, ja sorry dan zijn ze het zelf schuld.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:35

ik stoor me niet aan naturals, hoor. bij ons op stal zijn ze niet trouwens.

mijn paard staat ingepakt onder een heel dure (maar voor hem fijn zittende, en dat is het belangrijkste!) deken overdag buiten en 's avonds en 's nachts binnen op stal. hij maakt geen wintervacht aan (vraag me niet waarom niet), dus moet ik een deken gebruiken. heb nou niet het idee dat mijn paard daar enorm onder gebukt gaat...
ik doe wat mij het beste lijkt voor mijn paard. als iemand anders daar met zijn/haar paard anders over denkt, geeft dat toch niks?

ik erger me wel eens aan van die setjes-miepen, die hun paard verkeerd bandageren (met alle nare gevolgen vandien), alleen omdat het zo leuk staat. maar dan nog is het HUN paard, en niet die van mij, dus HUN zaak, en niet de mijne. kan er hoogstens wat van zeggen, maar dat wordt meestal niet gewaardeerd... Bloos

en ohja, ik heb ook een scapa dekje. vond 'm mooi, en hij paste mooi onder m'n springzadel. is dat heel erg dan?? Tong uitsteken
mijn paard staat wel ijzerloos (heeft ze gelukkig niet nodig, goede voeten van zichzelf). ben ik nou toch een natural? Haha!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:36

sommige mensen doen dit omdat ze echt natural zijn!

sommige misschien wel om het goedkopen .... al heb ik dat nog nooit gelezen .

een boomloos zadel goedkoper dan een goed boomzadel ..... dikke onzin : een mooi en goed boomloos zadel kost ook rond de 1000 euro en een hoofdstel heb je net als bij de gewone hoofdstellen in verschillende prijzen.

en van dat krachtvoer niet alle paarden hebben het nodig ik ga mijn shetlander die gewoon in de wei staat en de laatste grassprietjes aan het plukken is niet volstoppen met brok omdat dit dan overkomt dat ik geld uit wil geven aan mijn paarden !

mensen moeten zelf weten wat ze willen en doen met hun paarden.
ook vind ik dat je niet zomaar in ieders portomonnee moet kijken .

de een wil het zo de ander weer zo

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:37

cremellogek schreef:
Ik probeer niet alle naturals nu zwart te maken visconti. Maar een paar kenissen van me vinden de 50 euro per maand al zat die hun paard kost. Ze doen bv ook niet meer aan intenten en ontwormen. Ze zijn wel heel fel in het verdedigen en anderen aanvallen op de manier van paarden houden. Terwijl in mijn ogen het duidelijk is dat het voor hen zou weinig mogelijk moet kosten. Het zal maar een klein groepje mensen zijn die dit zo doen. Ik vind het zeker nu zielig voor die paardjes in de blub. En ik bemoei me er zo min mogelijk mee, maar als ze zich dan met mij gaan bemoeien Boos!

Ik probeer niet alle naturals over een kam te scheren zoals jullie hierboven kunnen lezen. Maar ik denk wel dat er meer mensen zijn die zo met hun dieren omgaan als die kenissen van mij..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:38

cremellogek schreef:
Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

De mijne staat op veengrond en staat nog niet tot aan zijn knietjes in de blub, hoor. Knipoog
Je kunt namelijk verharde stukken in het land maken...
Hij mankeert ook nooit wat, hij is juist kerngezond. 'Lekker goedkoop' is ook niet bepaald de reden dat 'ie het hele jaar door buiten loopt, want ik kan een luxe pensionstalling ook wel betalen Tong uitsteken . De reden daarvoor gaat een heel stuk dieper.
Iets wat jij nooit zult begrijpen, gezien je nare opvattingen.

Ik vind jouw mening erg kort door de bocht en lach er maar om. Hoe verzin je het? Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-11-07 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:39

joyce83 schreef:
Ik denk dat jij het meer over bepaalde mensen hebt die je kent. Hoe die paardjes erbij lopen weet ik niet en de rest van bokt ook niet. Maar ga het dan niet over natural gooien. En nee ik ben geen natural en ik geef toe dat ik blij zou zijn als ik met 50 euro een paardje zou kunnen houden maar wie niet. Ben zelf wel zo dat als paardje iets nodig heeft dat ik het dan ook voor hem koop en dan niet moet gaan klagen dat ik een dure hobby heb. En ik begrijp je dat je het zielig voor die paardjes vind maar aan de andere kant als ze een blubber weide hebben maar mogelijkheid hebben om droog te staan en ze gaan zelf de blub in, ja sorry dan zijn ze het zelf schuld.

Je ziet het inderdaad goed, maar het stomme is, als je hun aanspreekt over hoe ze met hun paard omgaan, dan zeggen ze dat ze het doen om ze zo natural mogelijk te houden. Terwijl dat dus helemaal niet de achterliggende reden is. Zo proberen ze het goed te praten..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:39

Citaat:
Want 24 uur op de wei is goedkoper dan 's nacht op stal

Nou geloof me, dat komt juist duurder uit.
Aangezien wij ieder jaar moeten mesten, inzaaien, slepen en noem maar op.
Citaat:
zelf bekappen is goedkoper dan een hoefsmid laten komen.

Ik hou mijn paarden zo natural mogelijk maar helaas heeft er eentje zijn ijzers broodnodig.
Dus om de 6 weken komt de HS
Citaat:
Bitloos en boomloos rijden is goedkoper dan een goed boomzadel

Dit is dikke Bull Sh*t
Een goed boomloos zadel kost ook snel 1000 euro.
je hebt er ook verschillende in, je hebt de barefoot en nog vanalles.
Een wintec is ook goedkoper dan een stubben, is het daarom een slecht zadel?
Citaat:
Geen krachtvoer voeren is goedkoper dan dat wel doen, en ga zo maar door..

Als je paard genoeg hooi/ pavokoek en dergelijke geeft is krachtvoer helemaal niet nodig.
Sowieso hebben ijslanders/ tinkers / Haflingers minder krachtvoer nodig omdat die "soberder" leven en minder vatbaar zijn zoals onze warmbloedjes.
Citaat:
Als zoals de afgelopen dagen het weer exteem slecht is, doen ze vervolgens wel een flut goedkoop regendekentje om, terwijl ze altijd aan het verkondigen zijn hoe anti-deken ze wel niet zijn??

Mijn paarden hebben NOOIT een deken om, wel hebben ze elk een stal waarin ze kunnen schuilen waar altijd eten/drinken en stro in is

Jij hebt een groot bord voor je hoofd.
Denk je dat je je paard gelukkig maakt door hem op stal te zetten als het wat regent?
Met wat stro om te eten. en zich maar te vervelen in zijn "kooi"
Neen, helemaal niet, mijn 3 staan zelfs buiten als het stormt.
Waarom een paard een deken aandoen als ze een wintervacht krijgen?
Denk je dat ze vroeger en in de natuur ook dekentje dragen? Neen.

Ik vind dat maneges en stallingen beantwoorden aan de ruiters hun behoeften!
Want ja zeg nou zelf; een paardje op stal is (vaak) properder.
We scheren onze paardjes en doen dekentjes aan, zodat het in de winter handiger is voor ons (anders moet je zo lang droog stappen, erg hé?)
Zolang wij maar onze pistes/ kantines hebben is het goed.
Nou geloof mij, moest je mijn paardjes op stal zetten, heb je dynamiet in je handen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:40

Wat een naar geschereven stukje in je openingspost. Ben geen natural maar toch gaan m'n nekharen er van overeind staan.

Misschien heb je gewoon een paar rare kennisen in je omgeving waardoor je een wat vertekend beeld hebt gekregen.